• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Äntligen klar för säsongen, blev först besiktning i Nacka och sen vidare till Skanstulls Däck för 4-hjulsinställning.
Slutade på en Camber (fram) på 2°40' , låg på 3°26' innan, lite för mycket för vanlig väg..
20170512_102356.jpg

20170512_134741.jpg

Nya planer. Blir ev. en vw passat från 2015. Dsg, 4motion och 190hk tdi. Åsikter?

Passaten är trevlig. Otroligt tråkig, men trevlig.

Mazda kan jag inte uttala mig om.

Edit: för att förklara varför den är så tråkig så det bästa ordet jag kan komma på är steril. En riktigt steril bil, väl genomtänkt men den drar inte ut på svängarna någonstans överhuvudtaget.
Dock mycket trevlig, åter igen.

Edit: för att förklara varför den är så tråkig så det bästa ordet jag kan komma på är steril. En riktigt steril bil, väl genomtänkt men den drar inte ut på svängarna någonstans överhuvudtaget.
Håller med, fast det beror ju helt på utrustning.
Är den matad med Dynaudio stereo, navi, virtuella cockpiten, helskinn och massagestolar, panoramatak, high LED med dynamiskt helljus och så kanske R- line så är den rätt mysig. Helt annan bil än i snikutförande.

Hehe jag förstår exakt vad du menar. Väldigt själlösa bilar. Men den här gången får nog hjärna gå före hjärta tror jag. Den är iaf rätt kvick rakt fram :).

Ni som har förmånsbilar, exakt hur fungerar Det?
Snart dags för mig att få en och jag tänker mig en Kia Optima för runt 300.
Som jag fattat rätt så bör jag kunna hamna någonstans runt 1000kr/mån för den. Låter det rimligt? Jag har ingen monster-lön så skatten blir inte några 50%.
Vilka andra bilar finns för vettig peng?
Skoda Octavia finns men den ser, På bild, ruskigt tråkig ut inuti...
Volvo är trevliga, men där är väl förmånsvärdet något högre? Alternativet var en V40 som jag kanske tar över efter en annan på jobbet men den är ju fullsmetad med alla options så den är nog inte så värst billig..
Går inte att svara på. Det styrs av din arbetsgivares villkor. Det enda som är standardiserat är hur du betalar förmånsvärde. Nästen alltid kombineras det med olika former av löneavdrag för företagets kostnader numera.

Hehe jag förstår exakt vad du menar. Väldigt själlösa bilar. Men den här gången får nog hjärna gå före hjärta tror jag. Den är iaf rätt kvick rakt fram :).

Absolut! Av dom två alternativen så känns Passaten utan tvekan som rätt alternativ!

Går inte att svara på. Det styrs av din arbetsgivares villkor. Det enda som är standardiserat är hur du betalar förmånsvärde. Nästen alltid kombineras det med olika former av löneavdrag för företagets kostnader numera.

Okej, något snack om löneavdrag har inte kommit på tapeten än, får se om det kommer dit.
Jag frågade mest med tanke på förmåmsvärdet.

Inte tråkig. Vettig. Snygg. Rejäl. Bra bil, blir kanon!

Bättre än Kia iaf.... Men sämre än Viper!

Jag tycker om Kia. Aldrig gjort det innan, sen hade jag min Kia K5 i över 1 år och den var riktigt bra (För vad det var för bil, Det är ju ingen Bentley...)

Håller med, fast det beror ju helt på utrustning.
Är den matad med Dynaudio stereo, navi, virtuella cockpiten, helskinn och massagestolar, panoramatak, high LED med dynamiskt helljus och så kanske R- line så är den rätt mysig. Helt annan bil än i snikutförande.

Jag hade "tyvärr" bara en passat som hyrbil, så den hade inte mycket extra utrustning.
Men det fanns mycket jag ogillade med den. Typ att koppla bluetooth. Man börjar med huvudskärmen och helt plötsligt hoppar det över till instrumentpanelen utan att man förstår det.
Sedan detta med back-kamera, i typ mittkonsolen. Inte fan tittar jag där när jag backar en bil.
Dock så har typ alla förutom Chevrolet fallerat på detta. Cheva är enda bilmärket som jag kört med användbar back-kamera.

Jag hade "tyvärr" bara en passat som hyrbil, så den hade inte mycket extra utrustning.
Men det fanns mycket jag ogillade med den. Typ att koppla bluetooth. Man börjar med huvudskärmen och helt plötsligt hoppar det över till instrumentpanelen utan att man förstår det.
Sedan detta med back-kamera, i typ mittkonsolen. Inte fan tittar jag där när jag backar en bil.
Dock så har typ alla förutom Chevrolet fallerat på detta. Cheva är enda bilmärket som jag kört med användbar back-kamera.

Vart har Cheva sin skärm till backkamera?

Mycket en smaksak.
Nackdelen är väl att du lik förbaskat måste titta bakåt när du backar oavsett var skärmen sitter. Har man något liknande "Area View" kanske det känns tryggare.

Gällande BT i Passat känner jag inte igen mig i det du beskrev. Funkar betydligt smidigare än i många andra bilar jag testat.
Å andra sidan kör jag med kabel för laddning samt Apple CarPlay och då används inte BT.

Mycket en smaksak.
Nackdelen är väl att du lik förbaskat måste titta bakåt när du backar oavsett var skärmen sitter. Har man något liknande "Area View" kanske det känns tryggare.

Gällande BT i Passat känner jag inte igen mig i det du beskrev. Funkar betydligt smidigare än i många andra bilar jag testat.
Å andra sidan kör jag med kabel för laddning samt Apple CarPlay och då används inte BT.

Jag gillar att titta i backspeglarna när jag backar och att både kunna göra det och se backkameran samtidigt var riktigt bra tycker jag.
Därför jag ratar alla andra på det.

Den Passaten jag hade var en 2014 om det gör någon skillnad.
Den var enkel att koppla ihop när man visste det, men det tog tid och svordomar första gången. Jag har dock varit med om mycket värre bilar när det kommer till detta.

Funderat lite på att byta bil till en suv.. provkört Tiguan, X1, Qashqai, H-RV, Q2, Q3, Yeti, GLA.. gillar nog X1 och Tiguan mest hitils. Har ni tips på några andra liknande bilar ?
Skoda kodiaq har ju gjort rent hus i alla tester såden bör du kolla upp! Mycket utrymme bak och i bagage.

Jag gillar att titta i backspeglarna när jag backar och att både kunna göra det och se backkameran samtidigt var riktigt bra tycker jag.

Den var enkel att koppla ihop när man visste det, men det tog tid och svordomar första gången. Jag har dock varit med om mycket värre bilar när det kommer till detta.
Ok. Passat B7 och B8 är rätt olika bilar.

Passat är enligt min mening världens mest överskattade bil... ;)

Kör på Optiman eller kolla Skoda Superb. Octavian är rätt trång och du får mycket Superb för 300k.

Tips: Hyundai har också backkameran i backspegeln. :)

Kör på Optiman eller kolla Skoda Superb. Octavian är rätt trång och du får mycket Superb för 300k.

Optima har dock uselt andrahandsvärde vilket gör den dyrare att äga än både Superb och Passat. Man måste göra hela kalkylen...

Superb säljs som Business Edittion nu för 314' och då är den utrustad med i princip allt man behöver. Dock är den bullrigare än Passat. Hur mycket det är värt i kronor får man väl fundera på.

Optima har dock uselt andrahandsvärde vilket gör den dyrare att äga än både Superb och Passat. Man måste göra hela kalkylen...

Superb säljs som Business Edittion nu för 314' och då är den utrustad med i princip allt man behöver. Dock är den bullrigare än Passat. Hur mycket det är värt i kronor får man väl fundera på.

Passat är en sjukt överskattad bil. Det är den enda kalkylen som behövs.

Vi som haft Passat och anser att den är skit har ju köpt andra bilar istället...

Men visst, passatgänget kan ju skicka runt sina begagnade tråkbilar till varandra till fast restvärde och låtsas att den är kanon. :D
"Vi som haft Passat och anser att den är skit" låter som ett strålande namn på en facebook-grupp.

Vi som haft Passat och anser att den är skit har ju köpt andra bilar istället...

Men visst, passatgänget kan ju skicka runt sina begagnade tråkbilar till varandra till fast restvärde och låtsas att den är kanon. :D
Jag valde en Passat (iofs Alltrack) som förmånsbil före bl a BMW och Audi pga utrymmena, samt möjligheten att få den riktigt smaskigt utrustad och med 240hk diesel. Det rymdes inte i budgeten med de andra tyskarna. Med det sagt skulle jag aldrig, aldrig äga en Passat (eller knappt en Audi) privat. Service- och driftskostnaderna är skyhöga och måste jag oroa mig för dessa själv och dessutom bry mig om värdeminskning hade det nog blivit japanskt eller möjligen BMW.
Nästa gång det blir byte får vi se, om reduktionen av förmånsvärde ligger kvar blir det en Passat GTE, annars tror jag att jag skippar förmånen och kvitterar ut de 6000:- i bruttolönepåslag som min arbetsgivare ger som standard vid bortval av bilförmån.

Rätt smart ändå, men det är nog en vanesak :)

Jag tycker att det är så smart att det är en självklarhet...

Haha nä ingen passat inte. Så extra utrusta jag hellre en Skoda.
Får kila lite sen, vore hemskt trevligt med en Kia igen då den bilen var verkligen så jag gillar bilar.

Tillbaka
Topp