• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag tycker att det är så smart att det är en självklarhet...



Haha nä ingen passat inte. Så extra utrusta jag hellre en Skoda.
Får kila lite sen, vore hemskt trevligt med en Kia igen då den bilen var verkligen så jag gillar bilar.
Tips är att provköra alla bilar istället för att lita på fördomar från personer som ägt en annan motor och ett annat motoralternativ...

Passat är en bättre bil än Superb vad gäller komfort och ljudnivå. Det skiljer dock inte jättemycket. Superben är en bra bil. Köpte precis personalbil och jämförde Superb L&K 190 DSG 4x4, Passat 190 4M Executive Edition R-line och Audi A4 190Q S-tronic samma dag, samma vägsträcka och samma körning. I mitt fall blev kalkylen så att Superben blev 400kr/mån billigare än Passaten och Audin 2000kr dyrare i månaden.

Valde Passaten eftersom det blev bästa förhållandet mellan egenskaper och pris. 400kr per månad betalar jag lätt för att få en motorinstallation med väsentligt lägre buller på tomgång och mindre vibrationer. Med Active Info Display upplevs Passaten också betydligt modernare invändigt.

Audin var ännu något tystare, har bättre växellåda och är "snyggare" men det tyckte jag inte det var värt.
 
IMG_6490.JPG


Grusväg tar emot lite grann. Men vad fan... Ibland måste man testa lite nya vägar!
 
S-klass. Svårslagen på många vis :)
(och en HD Road King, gubbvarning deluxe)
Vilken kaross på S-klassen?

Jag hade en W220 för ett antal år sedan, tyckte att den var riktigt trevlig.

Nu går jag och lurar på en W140 som bruksbil, jag har en förmånsbil på ingång i höst, det vore lite kul att rulla runt i en gammal fläsk-merca tills dess.
 
Riktigt sugen på en Z4 coupe. Varit drömbilen sedan 18 års ålder och jag tycker än idag att den svarta är en av dom snyggaste bilarna som någonsin skapats.

hittade denna: https://www.blocket.se/kronoberg/BMW_Z4_3_0SI_Coupe__Sport_73307325.htm?ca=2&w=3
Endast svart som är av intresse. Automatlådan verkar ha bra rykte. Låga mil. Inte överdrivet ofta dom dyker upp.
Det negativa är väl import sedan kommer det behövas vinterdäck och motorvärmare, men det tar jag då hehe.
Ställt lite frågor till företaget, får se vad dom säger.
 
Riktigt sugen på en Z4 coupe. Varit drömbilen sedan 18 års ålder och jag tycker än idag att den svarta är en av dom snyggaste bilarna som någonsin skapats.

hittade denna: https://www.blocket.se/kronoberg/BMW_Z4_3_0SI_Coupe__Sport_73307325.htm?ca=2&w=3
Endast svart som är av intresse. Automatlådan verkar ha bra rykte. Låga mil. Inte överdrivet ofta dom dyker upp.
Det negativa är väl import sedan kommer det behövas vinterdäck och motorvärmare, men det tar jag då hehe.
Ställt lite frågor till företaget, får se vad dom säger.
Känns inte den rätt dyr för miltalen och årtalet - eller ligger de verkligen så högt?
 
Känns inte den rätt dyr för miltalen och årtalet - eller ligger de verkligen så högt?
Bilförsäljare så priset lär väl inte vara hugget i sten, men överlag brukar jag se 160-170 för 07 och under 10k mil på blocket dom fåtalet gånger den dyker upp. Dom ställde upp på bildiagnos på bilprovningen. Har troligtvis inte tid att fara ned själv utan någon kommer att köra hem det åt mig, så vill att allt ska vara på papper och opartiskt, även om dom säkerligen ha gått igenom den själv också.
 
Bilförsäljare så priset lär väl inte vara hugget i sten, men överlag brukar jag se 160-170 för 07 och under 10k mil på blocket dom fåtalet gånger den dyker upp. Dom ställde upp på bildiagnos på bilprovningen. Har troligtvis inte tid att fara ned själv utan någon kommer att köra hem det åt mig, så vill att allt ska vara på papper och opartiskt, även om dom säkerligen ha gått igenom den själv också.

Oavsett om automatlådan har bra rykte eller ej...
Ångrar man inte det valet i den bilen?
 
+1

Automatlådan kommer inte orsaka tekniska problem men det är samma låda som i vilken 3-serie som helst. Inte direkt en sportig upplevelse. Jag hade absolut letat efter en manuell.
 
+1

Automatlådan kommer inte orsaka tekniska problem men det är samma låda som i vilken 3-serie som helst. Inte direkt en sportig upplevelse. Jag hade absolut letat efter en manuell.
Har du kunnat utvärdera detta utlåtandet med just sport knappen intryckt i relation till hästarna och vikten av bilen osv?
Har läst helt andra åsikter om just hur det känns då i just z4.
Nu är det egentligen inte så sinnessjukt viktigt, så länge man iaf kan dra på vid behov.
Just nu kör jag 120d med 170 hästar, vilket bara det känns "ok".
 
Jag har varit "emot" automat i alla år tills nu, nu blir det att växa upp lite, glida och trycka på "sport" när man vill visa framfötterna hehe.
Jag har ägt en Z4. Det är inte direkt en bil man glider fram bekvämt i. Hårda stolar, hård fjädring, hög ljudnivå.

Automatlådan är som sagt lika sportig som i vilken 3-serie som helst. Har också ägt en 325 -08 med automat. Det är exakt samma låda.

Rekommenderar starkt att du provkör bilen innan du slår till. Lika lite som det passar med manuell till en 320d passat automatlåda i en Z4.
 
Jag har ägt en Z4. Det är inte direkt en bil man glider fram bekvämt i. Hårda stolar, hård fjädring, hög ljudnivå.

Automatlådan är som sagt lika sportig som i vilken 3-serie som helst. Har också ägt en 325 -08 med automat. Det är exakt samma låda.
Det är mycket möjligt att vi har olika definitioner på hur bra det behöver vara för att kännas sportigt också. Mina krav är ej väldigt höga.
Min aspekt är mer att jag inte vill att lådan ska strula, och vad jag har läst så är dom ju bra.
Visst, hade samma bil till samma pris varit framför mig så hade jag valt manual. Men det är ej en dealbreaker för mig nu för tiden.
 
Det är mycket möjligt att vi har olika definitioner på hur bra det behöver vara för att kännas sportigt också. Mina krav är ej väldigt höga.
Min aspekt är mer att jag inte vill att lådan ska strula, och vad jag har läst så är dom ju bra.
Visst, hade samma bil till samma pris varit framför mig så hade jag valt manual. Men det är ej en dealbreaker för mig nu för tiden.
Tekniskt sett kommer låda inte ställa till några problem. Mycket beprövad och med stabil tillförlitlighet.

N53 motorn är däremot en annan sak men det spelar ingen roll om den är manuell eller automat för den delen.
 
Tekniskt sett kommer låda inte ställa till några problem. Mycket beprövad och med stabil tillförlitlighet.

N53 motorn är däremot en annan sak men det spelar ingen roll om den är manuell eller automat för den delen.
Har läst lite om det. Kan man nämna någonting till personerna som ska utföra bildiagnosen att kika lite extra på vissa spekter?
edit* verkar vara någonting annat jag läste angående tickande ljud som redan resulterade i haveri, kan ha varit någon annan modell av motorn. Detta verkar vara mycket ang tändspolar tändstift osv.
Har alla senare z4 detta potentiella problem? Kan inte mycket om bilar, därav behövs bildiagnos så jag ej blir lurad osv. Säljaren som även jobbar på företaget påstod att han hittade en 911 nästan direkt, därav snabb försäljning. Men har den redan börjat strula och han säljer pga det bör ju detta märkas av vig ordentlig genomgång? Går det att teckna någon slags tilläggsförsäkring för just motorn som i sådana fall rekommenderas? (kommer vara hel via länsf)

Uppskattar dina svar förresten :)

Jag undrar om det finns några bilintresserade/kunskapsfyllda KS´are i Växjö som såklart mot betalning skulle orka fara förbi och kika på den. Extremt långsökt.
Vid köp så kommer jag flyga ned någon som får köra de ca 100 milen som krävs hem.

Personen som jag kommer flyga ned besitter inte stora kunskaper han heller, så om någon hade kunnat mötas upp för hjälp med prut osv hade det ju varit sinnessjukt bra. Då får personen i fråga även en viss % av priset som prutas bort. Undra om någonting sådant är möjligt eller om mina drömmer är lite väl långsökta.
 
Senast ändrad:
Kan man starta en "Sökes: En KS GG´are i Växjö som besitter bilkunskaper och har ett stort intresse" här i lifestyle eller bryter det mot någon regel?
 
Har läst lite om det. Kan man nämna någonting till personerna som ska utföra bildiagnosen att kika lite extra på vissa spekter?
edit* verkar vara någonting annat jag läste angående tickande ljud som redan resulterade i haveri, kan ha varit någon annan modell av motorn. Detta verkar vara mycket ang tändspolar tändstift osv.
Har alla senare z4 detta potentiella problem? Kan inte mycket om bilar, därav behövs bildiagnos så jag ej blir lurad osv. Säljaren som även jobbar på företaget påstod att han hittade en 911 nästan direkt, därav snabb försäljning. Men har den redan börjat strula och han säljer pga det bör ju detta märkas av vig ordentlig genomgång? Går det att teckna någon slags tilläggsförsäkring för just motorn som i sådana fall rekommenderas? (kommer vara hel via länsf)

Uppskattar dina svar förresten :)

Jag undrar om det finns några bilintresserade/kunskapsfyllda KS´are i Växjö som såklart mot betalning skulle orka fara förbi och kika på den. Extremt långsökt.
Vid köp så kommer jag flyga ned någon som får köra de ca 100 milen som krävs hem.

Personen som jag kommer flyga ned besitter inte stora kunskaper han heller, så om någon hade kunnat mötas upp för hjälp med prut osv hade det ju varit sinnessjukt bra. Då får personen i fråga även en viss % av priset som prutas bort. Undra om någonting sådant är möjligt eller om mina drömmer är lite väl långsökta.
Bilprovningens Bildiagnos är tyvärr inte så mycket att hänga i julgranen enligt mig. Det är mer som en lite noggrannare besiktning egentligen och den kommer inte avslöja några bilspecifika fel på motor. Vad jag förstår klarar deras diagnostikverktyg enbart av att ge generella felbeskrivningar - dvs det kan stå "fel på avgasrening" när felet kan bero på spridare, spolar eller dylikt. Jag skulle mycket hellre försöka få bilen testad på en riktig BMW-verkstad.

Tyvärr har N53 _mycket_ problem med ryckig gång och felkoder vilket bland annat beror på NOx-sensor (inte skitdyrt), spridare (dyrt), spolar (dyrt), högtryckspump (jättedyrt).

Som kuriosa hade jag min 530 inne för hjulinställning hos Per Larsson Bilteknik (känd BMW specialist Sthlm) och bara under de 90 minuter jag satt och väntade kom det in 3st(!) N53or med lysande motorlampa...
 
Tillbaka
Topp