• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Är det någon som har/har testat Skoda Kodiaq? Ruggigt snygg framifrån men lite väl östeuropeisk bakdel (inte på ett bra sätt alltså). Gillar storleken och tycker att de har fått till en riktigt bra kvalitetskänsla. Har dock inte provkört än.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som har/har testat Skoda Kodiaq? Ruggigt snygg framifrån men lite väl östeuropeisk bakdel (inte på ett bra sätt alltså). Gillar storleken och tycker att de har fått till en riktigt bra kvalitetskänsla. Har dock inte provkört än.

Har en vän som jobbar med Skoda, om du vill sparka lite däck och tokpruta kan jag gvs sätta er i kontakt :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det någon som har/har testat Skoda Kodiaq? Ruggigt snygg framifrån men lite väl östeuropeisk bakdel (inte på ett bra sätt alltså). Gillar storleken och tycker att de har fått till en riktigt bra kvalitetskänsla. Har dock inte provkört än.
Vinner massvis av tester och säljer så bra att det är 6-7 månaders leveranstid. Bra val.

Designen är en smaksak, själv hade jag valt Tiguan för samma pengar. De centimetrar man tappar märks bara i baksätet och där sitter inte jag ;)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vinner massvis av tester och säljer så bra att det är 6-7 månaders leveranstid. Bra val.

Designen är en smaksak, själv hade jag valt Tiguan för samma pengar. De centimetrar man tappar märks bara i baksätet och där sitter inte jag ;)
Tiguan är ju en helt annan bil. Som att jämföra Superb med Golf typ.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Har du ens suttit i båda bilarna? Pga den tredje stolsraden är skillnaden i baksätet minimalt dessutom. Fram är skillnaden 0. Har du för många barn - köp Kodiaq. Annars finns ingen bra anledning.
Nej, förutom om man behöver den tredje raden. Vilket manga gör, och då är det liksom inte "0 skillnad"...
Det är olika bilar helt enkelt.
Vill man ha en lill-suv köper man Tiguan eller XC60. Vill man ha en bil som inte bara är stor utanpå får man kika på annat.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ja det är klart men den är inte ett dugg större än Tiguan i baksätet eller framsätet för det. Att då benämna Tiguan som liten är sällsynt ogenomtänkt.
Det är klart, jag tänkte inte mig för innan jag gjorde den sällsynt ogenomtänkta observationen att Tiguan har ett baksäte medan Kodiaq har två. Eller att jämförelsen bara gällde den främre halvan av bilen. Om man inte behöver mer plats är det givetvis vettigt att inte köpa en sjusitsig bil. Om man behöver mer plats är det ogenomtänkt att köpa en förhöjd uppsminkad Golf.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är klart, jag tänkte inte mig för innan jag gjorde den sällsynt ogenomtänkta observationen att Tiguan har ett baksäte medan Kodiaq har två. Eller att jämförelsen bara gällde den främre halvan av bilen. Om man inte behöver mer plats är det givetvis vettigt att inte köpa en sjusitsig bil. Om man behöver mer plats är det ogenomtänkt att köpa en förhöjd uppsminkad Golf.
Så det enda som avgör att en bil är "stor" eller "liten" är antalet baksäten? Vilken överraskning för de som köpt en Touareg i tron att det var en stor bil.

Kodiaq är exakt lika mycket "uppsminkad Golf" som Tiguan är av den enkla anledningen att de består av samma delar. Du har ingen aning om hur de här bilarna är konstruerade och vilka mått de har i verkligheten eller hur?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Så det enda som avgör att en bil är "stor" eller "liten" är antalet baksäten? Vilken överraskning för de som köpt en Touareg i tron att det var en stor bil.

Kodiaq är exakt lika mycket "uppsminkad Golf" som Tiguan är av den enkla anledningen att de består av samma delar. Du har ingen aning om hur de här bilarna är konstruerade och vilka mått de har i verkligheten eller hur?
Jodå. Och Tiguan är fortfarande en mindre SUV.
Men det verkar viktigt för dig att ha rätt så vi kan säga så.
Så slipper du lägga fler ord i mun på mig eller hetsa upp dig när någon inte håller med.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hur var växellådan? Skrämmande läsning ang dsg. Befogat eller överdrivet?
Körde manuell (hyfsat korta steg, ingen Porsche i lådan direkt men bra). Har inte hängt med angående VWs DSG-lådor - har de fortfarande problem? Vet att det är vissa varianter som haft problem medan andra varit odrabbade. Om DSG-lådan i senaste R:en en av de drabbade vet jag dessvärre inte!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Angående DSG i VW så har polaren en nyare Passat. Lådan är ett skämt i hans bil. Jämför man den med den som satt i min GT-R (gammal låda från Borg Warner) så är det som natt och dag.
 

Edin

Panerai
@Guskleto
Hänger med dåligt, jämför du passat dsg med en låda i en nissan gt-r?

Dubbelkopplings låda som dubbelkopplings låda. Att kalibern är olika en annan sak men de gör, i funktion, samma sak.
En sak är dock säker i mi mening, de r alla tråkigare än en riktig manuell låda i en entusiast bil. I en vardagsbil är det en annan sak. :)
 
  • Like
Reactions: par

wesly

Omega
De är mekaniskt i princip identiska förutom längden. Båda är byggda på MQB, har samma motorer, växellådor och teknik under skalet.
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-skoda-kodiaq-2016
https://en.wikipedia.org/wiki/Škoda_Kodiaq

Du vinner 21cm och möjlighet till tredje stolsrad. Inget mer.


Har kört båda och även jag hade valt tiguanen om inte ett andra baksäte var ett krav. Ett plus med tiguanen är att man kan skjuta baksätet framåt om man behöver lasta mera.
 
Topp