• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag är möjligen part i målet, men jag skulle lätt välja en BMW 4-serie Gran Coupé över en Audi A5'a eller en vanlig 3-serie. Lika snygga linjer som Coupén men betydligt mera praktisk med sina fem dörrar:
420 GC 2017-04-28 (2).jpg
Bättre än en GT men någon coupé blir det inte. Alldeles för praktisk.

Börjar bli sugen på att byta ut pendlar-polon mot något roligare.
Budget: 200-220k

Krav:
Minst 4 platser.
Hyfsat välutrustad.(Farthållare, ACC, Keyless, bluetooth, läder/sportsäten, multiratt osv. kanske automat...)
Nyare än 2012.
Inte gått längre än 9k mil.
Större än Polon.
Mindre än Bmw 5-serie.
Hyfsad prestanda(typ minst 180hk-ish).
Hyfsat rolig att köra.
Hyfsat bekväm.
Hyfsat snygg.

Inget extremt alltså.

Har funderat över följande modeller hittills:
Golf MK7 GTI
Toyota GT86/Subaru BRZ
BMW 118d(med chip då)
BMW 328i
Audi A5 coupé
Passat CC

Outsider:
Jeep Wrangler 2dr bara för att jag alltid velat ha en sån.
grin.gif

Vad tror ni?
Finns det någon bil som är självklart bäst eller självklart ska bort från listan?
Har jag missat någon schysst modell?
Något speciellt jag missat att tänka på?

De jag skulle rekommendera är då Bmw 130/ 135 coupé.
Om du slaskar i lite lite mer deg så får du en M135! De bilarna är sjukt fina, går att mosa ur runt 420-480hk med annan programvara.
Ruggigt mysig inredning, x-drive, automat mm :woot:

• Like
Reactions: JLW
Börjar bli sugen på att byta ut pendlar-polon mot något roligare.
Budget: 200-220k

Krav:
Minst 4 platser.
Hyfsat välutrustad.(Farthållare, ACC, Keyless, bluetooth, läder/sportsäten, multiratt osv. kanske automat...)
Nyare än 2012.
Inte gått längre än 9k mil.
Större än Polon.
Mindre än Bmw 5-serie.
Hyfsad prestanda(typ minst 180hk-ish).
Hyfsat rolig att köra.
Hyfsat bekväm.
Hyfsat snygg.

Inget extremt alltså.

Har funderat över följande modeller hittills:
Golf MK7 GTI
Toyota GT86/Subaru BRZ
BMW 118d(med chip då)
BMW 328i
Audi A5 coupé
Passat CC

Outsider:
Jeep Wrangler 2dr bara för att jag alltid velat ha en sån.
grin.gif

Vad tror ni?
Finns det någon bil som är självklart bäst eller självklart ska bort från listan?
Har jag missat någon schysst modell?
Något speciellt jag missat att tänka på?

Varsågod! Nästan prutat och klart. Klipp till:)

http://www.aldbil.se/bil/10898308/audi-a5-tdi-177hk-quattro-sports-edition-s-tronic/

Vad säger panelen om att köpa ny bil utan Navi?
Går att få en M2a riktigt prisvärd ifall man prioriterar bort navi, jag själv kan säga att dem få gångerna man använder det är lätträknade. Funkar lika bra med telefonen, tänker mer på andrahandsvärde, blir den svårsåld utan?

Går att få en M2a riktigt prisvärd ifall man prioriterar bort navi, jag själv kan säga att dem få gångerna man använder det är lätträknade. Funkar lika bra med telefonen, tänker mer på andrahandsvärde, blir den svårsåld utan?
Går hur bra som helst utan. Andrahandsvärdet på navin är sämre än bilens, dvs det blir bara en ytterligare förlust.

Hur länge har du tänkt behålla? Länge, skippa. Tre år, köp med.

Säljaren som fixade bilen hade en 1M coupé privat, en rätt het bil ändå. Svårsåld trots rätt prislapp. Spekulanterna var inte ens intresserade när bilen saknade navi, trots att priset var satt vettigt. Första frågan i varje samtal.

Därför det sitter navi i min, använt den typ två gånger. Hittar rätt bra utan, egentligen bara utanför stora trafiklederna i Sthlm, GBG och Oslo jag kan känna att jag har användning för den, vägnätet ute i landet kan jag alldeles för bra. Sitter bara för att den ska vara hetare beg, för att kunna göra en mindre dålig affär när den ska bytas.

Senast ändrad:
Avskyr bilar överlag, totalt tappat intresset för bilar så kanske därför jag kör en Lexus RX400H sedan tre år, startar och går, ungarna får plats. Ger den ingen kärlek mer än service och är väl endast då den får en tvätt för det ingår hos Lexus. Problemfritt bilägande är det man får med min Lexus!

Funderar dock att byta till 450h men vet inte om 400:an får gå tills den hamnar på skroten.

Hur länge har du tänkt behålla? Länge, skippa. Tre år, köp med.

Säljaren som fixade M235:an hade en 1M coupé privat, en rätt het bil ändå. Svårsåld trots rätt prislapp. Spekulanterna var inte ens intresserade när bilen saknade navi, trots att priset var satt vettigt. Första frågan i varje samtal.

Därför det sitter navi i min, använt den typ två gånger. Hittar rätt bra utan, egentligen bara utanför stora trafiklederna i Sthlm, GBG och Oslo jag kan känna att jag har användning för den, vägnätet ute i landet kan jag alldeles för bra. Sitter bara för att den ska vara hetare beg, för att kunna göra en mindre dålig affär när den ska bytas.

Letar personligen efter en 1M utan Navi. Tycker att Navin i dom inte smälter in så bra och sen kommer den se gammal ut om nått år (grafiskt och tekniskt) där en "vanlig" stereo kommer se bättre ut när den blir gammal.

@Richie
Vad gäller Navi i en M2 tycker jag det är lite hur som. Skärmen sitter redan där så det är ju snyggare ur ett estetiskt perspektiv att den används och då är Navi kul. Men går inte M2 att "upgredera" med Navi som inte är professional versionen?

Om jag skulle köpa en BMW idag så skulle jag fundera både en, två och tio gånger gällande nav. Detta baserat på de enorma problem med inbrott och stölder som BMW är drabbade av, tyvärr verkar det ju inte avta heller.
Det är trist att detta ska behövas ta i beaktande vid val av bil och utrustning.

Om jag skulle köpa en BMW idag så skulle jag fundera både en, två och tio gånger gällande nav. Detta baserat på de enorma problem med inbrott och stölder som BMW är drabbade av, tyvärr verkar det ju inte avta heller.
Det är trist att detta ska behövas ta i beaktande vid val av bil och utrustning.

Valid point. Å andra sidan snos strålkastare, växelväljare och rattar på löpande band också, svårare att välja bort.

BMW verkar ju satsa hårt på DNA-märkningen, funkar den tro?

Scanialastbilar har drabbats hårt av liknande stölder. Där går till exempel inte en ny strålkastare koppla in på nya modellen utan en fil från Scania centralt. Alltså inte bara para via diagnosdator, chassinummer och strålkastarens ID måste paras ihop centralt från Scania innan filen läses i bilen och får grejerna att lira. Kanske en lösning som kan funka.

• Like
Reactions: par
Letar personligen efter en 1M utan Navi. Tycker att Navin i dom inte smälter in så bra och sen kommer den se gammal ut om nått år (grafiskt och tekniskt) där en "vanlig" stereo kommer se bättre ut när den blir gammal.

@Richie
Vad gäller Navi i en M2 tycker jag det är lite hur som. Skärmen sitter redan där så det är ju snyggare ur ett estetiskt perspektiv att den används och då är Navi kul. Men går inte M2 att "upgredera" med Navi som inte är professional versionen?
Du får ju mindre skärm om du väljer bort navin, så tror dessvärre inte det går att updatera till navi i efterhand.
Med navi:
41015880-2.jpg

Utan navi (bilden är dock inte från en M2 men skärmen ser likadan ut) :
ScreenShot2014-07-29at155247_zpsf6b3f1b3.png

Tbh tror jag det kvittar om du har navi eller ej, dom strimlar bilen totalt ändå..

Valid point. Å andra sidan snos strålkastare, växelväljare och rattar på löpande band också, svårare att välja bort.

BMW verkar ju satsa hårt på DNA-märkningen, funkar den tro?

Scanialastbilar har drabbats hårt av liknande stölder. Där går till exempel inte en ny strålkastare koppla in på nya modellen utan en fil från Scania centralt. Alltså inte bara para via diagnosdator, chassinummer och strålkastarens ID måste paras ihop centralt från Scania innan filen läses i bilen och får grejerna att lira. Kanske en lösning som kan funka.
DNA-märkningen är ju en god idé, men det gäller ju att grejerna hittas för att det ska fylla någon funktion..

Gällande navi i BMW's senare modeller så får jag flika in och säga att det finns två varianter, det finns professional och sedan finns det business tror jag det heter.
Professional har den stora skärmen och Business har den mindre skärmen, dock ser även den skärmen inte ut som den utan navi. Businessvarianten har en helt plan glasskiva över hela skärmbiten så det ser snyggare ut än ickenavi-varianter.

Tbh tror jag det kvittar om du har navi eller ej
Det är lätt att tro och visst ger sig buset på bilar med liten skärm och utan nav... Men de allra flesta är bilar med stora skärmen då de betingar mycket pengar. Du får stälja många rattar innan du kommer upp i samma pengar.

Vi pratar om sjuka summor för att återställa en bil som fått mediaenheten med stora skärmen stulen.

Du får ju mindre skärm om du väljer bort navin, så tror dessvärre inte det går att updatera till navi i efterhand.
Med navi:
41015880-2.jpg

Utan navi (bilden är dock inte från en M2 men skärmen ser likadan ut) :
ScreenShot2014-07-29at155247_zpsf6b3f1b3.png

Tbh tror jag det kvittar om du har navi eller ej, dom strimlar bilen totalt ändå..

DNA-märkningen är ju en god idé, men det gäller ju att grejerna hittas för att det ska fylla någon funktion..
Blev av med fälgarna i natt men de lämnade ratt och nav. Jag har larm och DNA-märkning. En annan BMW-ägare i garaget blev av även med ratten, kunde inte se vare sig larm eller DNA-dekal på den bilen. Hade jag bara tur eller kommer de tillbaka i natt?

Blev av med fälgarna i natt men de lämnade ratt och nav. Jag har larm och DNA-märkning. En annan BMW-ägare i garaget blev av även med ratten, kunde inte se vare sig larm eller DNA-dekal på den bilen. Hade jag bara tur eller kommer de tillbaka i natt?
Tråkigt som fan, lider med dig! tyvärr ska du nog vara glad att det "bara" var fälgarna :(
Larmet spelar nog mindre roll skulle jag vilja säga, dem har prylar som löser detta. Om inte annat så kan man tydligen klippa kabeln till sirenen utifrån.
Däremot borde ditt larm ha löst när de plockat fälgarna? gjorde det på min 335a när jag skulle byta däck iaf.
DNA-märkningen kanske avskräcker lite, men återigen så gäller det ju att prylarna hittas annars fyller den ju ingen funktion.
Sen är det ju jättesvårt o säga om dem kommer tillbaka eller ej men jag hade nog varit på min vakt!

Med navi:

Utan navi (bilden är dock inte från en M2 men skärmen ser likadan ut)/QUOTE]

Jag har för mig att det är som @Owaysis säger, att det finne en mitt i mellan modell. Alla bilar i UK levereras ju med Navi från start och det är iaf inte Professional..

Kul (not!)
När jag jobbade på Sixt hade vi en kund som råkat ut för liknande. De tog fälgar, ratt, Navi och båda kofångarna på hans X5m. Han fick en X5a som hyrbil av oss och dagen efter hade de snott fälgar, ratt och Navi på den bilen med...

Dessa entusiastbilar har jag haft. Tyvärr tillåter inte mitt nuvarande boende att fortsätta hobbyn.

BMW 2002Tii -74, Körglädje till tusen
IMG_0030.JPG
IMG_0037.JPG

MGB GT -69, Bilen som var min dröm och starten till bilintresset
IMG_0055.JPG
IMG_0058.JPG

MG Midget -63, som att köra gocart på allmän väg.
IMG_0061.JPG
IMG_0062.JPG

MB 450SLC -77, en dallasmoppe med komfort som en modern bil.
IMG_0068.JPG
IMG_0071.JPG

Dessa entusiastbilar har jag haft. Tyvärr tillåter inte mitt nuvarande boende att fortsätta hobbyn.

BMW 2002Tii -74, Körglädje till tusen
IMG_0030.JPG
IMG_0037.JPG

MGB GT -69, Bilen som var min dröm och starten till bilintresset
IMG_0055.JPG
IMG_0058.JPG

MG Midget -63, som att köra gocart på allmän väg.
IMG_0061.JPG
IMG_0062.JPG

MB 450SLC -77, en dallasmoppe med komfort som en modern bil.
IMG_0068.JPG
IMG_0071.JPG
Riktigt trevlig skara som får vilken bilälskare som helst knäsvag!

Ja det var ett tag sen jag tittade på bilderna. Lite vemodigt och alla bilder är på mina egna tidigare innehav. Mitt ägande avslutades med BMW:n. Vilken bil... trimkam och 5-växlad låds. Gick som ett skott
MGB GT såldes till Göteborg
Midget till Småland om jag minns rätt
MB gick till Norge och BMW hamnade där den en gång tillverkats dvs Munchen

Grymma! Och MGB GT är bara för snygg!
Där är vi helt överens. Vilka former! Här kommer lite bonusbilder jag har.

BMW 2002Tii, under luftburken skymtar den mekaniska direktinsprutningen, kugelfisher. Interiören visar varvräknaren som sitter där klockan normalt sitter på en vanlig 2002 eller Ti. Kan nämna att klockan tappade 2 timmar per dygn så den är inte så imponerande på klocksnack. Tror att jag plockade isär allt på den här godbiten. Satt en ratt från en turbo så det blev en ny Momo Prototipo som fanns som originaltillval när det begav sig.

IMG_0039.JPG
IMG_0041.JPG

MGB GT, Köptes av Christian Kjellvander, musiker. Han hade hund. Såg detta när jag plockade ur sätena för renovering. Tussvis med hundhår och hundgodis i drivor. Trimmad motor och överväxel på trean och fyran. Monterade ett brytarspetslöst system från 1-2-3 och en elektrisk fläkt då den gick varm lätt. Inga problem att tuffa fram i motorvägsfart. Var lite nervös dock när jag åkte hem efter inköp då ett snöoväder drog in. Fy tusan vad ful färg på tändkablarna. Måste vara kameran som luras.

IMG_0059.JPG
IMG_0060.JPG

Mg Midget, en leksaksbil men finns ingen roligare bil att kasta runt i rondeller. Otroligt kvick i svängarna. Spartansk så det räcker. Finns inte ens dörrhandag. Sidorutorna skruvade man dit och de hade skjutfönster i plexi. Mitt exemplar var extrautrustad med vindrutetorkare och man pumpade spolarvätskan för hand. Tog man i för mycket fick man det i ansiktet. Suffletten var otroligt krånglig. Att fälla upp den var som att sätta upp ett gammalt tält. Ungefär sammas teknik. En rolig grej var att jag tappade in ett drev till hastighetsmätaren i växellådan. Jag var skitförbannad, men för att göra en lång historia kort fick jag ut det med en dammsugare. Hepp :)

IMG_0063.JPG

MB450SLC, En tanks på hjul. Hade lite problem med elhissarna. Det som på andra satt med en skruv sitter på denna med tre, eller fler. Mysig och mullrande, men lite tråkig jämfört med ovanstående bilar. Här var själva försäljningen lite kul. Ordförande för norska gt- klubben var och provade bilen och la en handpenning för att hämta den veckan efter. När han var på väg ringer en person som tidigare varit mercedeshandlare. Han vägrade ge sig när jag sa att bilen var såld. När han förstod att så var fallet så berättade han att han som bilhandlare sålt en ny mercedes till den rikaste personen i stan och att den fått sett bilderna och var beredd att betala vad som krävdes. Nu blev det inte så men vi hade en lång och trevlig pratstund iaf.
IMG_0069.JPG
IMG_0070.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp