• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hur många har råd med en Porker utan att kunna låna pengar billigt? Idag kan ju vilken mupp som helst låna en halv mille eller mer till nästan ingen kostnad.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Hyfsat, @80s har också bra koll.
Du tänker alltså köpa en 2015 Gts eller menar du en 2018 i jämförelse vad den står i om 2-3 år?
Tipset köp en ny, -18 gts.
Får man tag i en gts nu, tror jag den kan bli den mkt het lätt beg! Pma mlg omgående om någon är intresserad av ev att få tilldelning.
Nya gts har de verkligen gjort föör bra.
Om jag hade specat hade jag tagit manuell o rearseat delete. Kanske rentav radiodelete, stencool.
991 turbo, det är ngt i designen som inte blev bra, luftintakesen i bak o den breda karossen (som
i 993 996 997 är riktigt bra) inte blev bra i 991, tycke o smak...
 
Tipset köp en ny, -18 gts.
Får man tag i en gts nu, tror jag den kan bli den mkt het lätt beg! Pma mlg omgående om någon är intresserad av ev att få tilldelning.
Nya gts har de verkligen gjort föör bra.
Om jag hade specat hade jag tagit manuell o rearseat delete. Kanske rentav radiodelete, stencool.
991 turbo, det är ngt i designen som inte blev bra, luftintakesen i bak o den breda karossen (som
i 993 996 997 är riktigt bra) inte blev bra i 991, tycke o smak...

Flång är inget alternativ för mig! Även om det hade varit magiskt!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Lite nytagna bilder

403787-3816247.jpg


403787-3816252.jpg


403787-3816250.jpg
Världsklass
 

joca

Patek
2-Faktor
Man lånar inte till bil om man är någorlunda ekonomiskt sinnad.
Beror ju HELT på vad du menar.
Om jag har X antal kronor som "fritt kapital". Säg att jag har 300k på ett sparkonto. Om jag då ska köpa bil för 300k och har möjlighet att låna pengar billigare än vad jag kan få i avkastning på börsen för dessa 300k så är det ju ett självklart val..
Köpa aktier och få (säg 10%) avkastning och sedan låna pengar på t.ex. bostad (om man nu har den möjligheten) för kanske 1-1.5% ränta. Mycket enkelt val imo.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har du lust att utveckla? Jag kan förstå ditt tankesätt när det gäller onödigt lyxiga vardagsbilar (AMG, M-modeller osv) och sportbilar, men att låna till en V70 är väl ändå ingen fruktansvärd affär?

Faktum är att om man behöver låna för att man "behöver" en viss bil så är det troligen så att man behöver spara eller se över sin ekonomi lite till. Jag inser att det är snarare regel än undantag bland Svensson att finansiera den (nya) V70n eller liknande kärra medelst lån. Men att det är vanligt innebär inte nödvändigtvis att det är rationellt. Det är nog få som är I en så nödställd situation att den där hyfsat nya bilen är ett måste.

Om man har risig ekonomi och inte "kan" spara så är det en pissig investering att köpa en metallfarkost för 300K som halverar sitt värde på 4 år. Men visst, grannen gör ju så, och har dessutom en BMW x3 som dagiskärra fill hemmafrun, och sjuttioelva TV-kanaler till sina 3 jätte-platt-tvs, och visst åkte de till Thailand hela familjen på en resa finansierad med (insert random skuldfällekreditgivare här).
 
D

Deleted member 5780

Guest
Beror ju HELT på vad du menar.
Om jag har X antal kronor som "fritt kapital". Säg att jag har 300k på ett sparkonto. Om jag då ska köpa bil för 300k och har möjlighet att låna pengar billigare än vad jag kan få i avkastning på börsen för dessa 300k så är det ju ett självklart val..
Köpa aktier och få (säg 10%) avkastning och sedan låna pengar på t.ex. bostad (om man nu har den möjligheten) för kanske 1-1.5% ränta. Mycket enkelt val imo.
Absolut. Förutsatt att vi antar att du faktiskt får låna så billigt (osannolikt) och att du inte bara "kan" utan FÅR en avkastning överstigande den effektiva räntan. Det är knappast en arbitrageaffär.
Men att överkonsumera en nyare, större. eller dyrare bil är sällan ett intelligent val.
Analogt med din liknelse vore det mer begåvat att inteckna huset och belåna aktieportföljen samt köra runt I en något billigare bil. Men det är det få som tycker känns tryggt. Trots att bilen är en säker förlustaffär medan aktieportföljen trots allt kan generera en vinst.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Faktum är att om man behöver låna för att man "behöver" en viss bil så är det troligen så att man behöver spara eller se över sin ekonomi lite till. Jag inser att det är snarare regel än undantag bland Svensson att finansiera den (nya) V70n eller liknande kärra medelst lån. Men att det är vanligt innebär inte nödvändigtvis att det är rationellt. Det är nog få som är I en så nödställd situation att den där hyfsat nya bilen är ett måste.

Om man har risig ekonomi och inte "kan" spara så är det en pissig investering att köpa en metallfarkost för 300K som halverar sitt värde på 4 år. Men visst, grannen gör ju så, och har dessutom en BMW x3 som dagiskärra fill hemmafrun, och sjuttioelva TV-kanaler till sina 3 jätte-platt-tvs, och visst åkte de till Thailand hela familjen på en resa finansierad med (insert random skuldfällekreditgivare här).
Jag köper helt hur du tänker. Överkonsumtion på lånade pengar är aldrig sexigt. Men skillnaden mellan en 2 år gammal V70 och en rostig Opel från 80-talet är mer än enbart "status" att ha en "ny" bil. Framför allt säkerhet, men även att veta att den startar i alla väder är värt ganska mycket i min bok. Sen finns det ju självklart en gräns mellan nödvändig lyx och överflödig lyx.
 

par

Patek
2-Faktor
Tanken är att köpa en 2015 denna sommar om jag väljer att slå till.
Jag tror att "gamla" GTS:en är lite väl hypad. Folk försöker nästan få gt3 pengar för den och tror den är så unik. Nu när den nya gt3an kommer så tror jag den gamla gt3an(även RS) kan börja falla och då hänger gts:n garanterat efter. Den gamla gt3an värderades lite i utgångspunkt att det aldrig görs en sugsexa igen, att en ny gt3 aldrig kommer bli manuell osv.

Nu utgår jag från vad som begärs på blocket, hittar du en för miljonen blankt så är det säkert en vettig affär.
 
Jag tror att "gamla" GTS:en är lite väl hypad. Folk försöker nästan få gt3 pengar för den och tror den är så unik. Nu när den nya gt3an kommer så tror jag den gamla gt3an(även RS) kan börja falla och då hänger gts:n garanterat efter. Den gamla gt3an värderades lite i utgångspunkt att det aldrig görs en sugsexa igen, att en ny gt3 aldrig kommer bli manuell osv.

Nu utgår jag från vad som begärs på blocket, hittar du en för miljonen blankt så är det säkert en vettig affär.

Stort tack för bra input! :)
Dom som finns just på Blocket ligger 150-200k över miljonen, därför dom finns kvar också kanske!?! :)
 
  • Like
Reactions: par

SenorE

Omega
Nice! Velat i att köpa cupra i säkert 3år snart:) ge lite input tack:) har två barn o sambo och kan känna mig tveksam till utrymmet...

Funderar på 290 eller 300 awd

Absolut!
Jag har bara haft den i ett par dagar men är väldigt nöjd hittills. Mycket fin väghållning och acceleration, oväntat bra åkkomfort också. Invändigt känns den något billigare än motsvarade Golf R, Audi S3, osv, men ändå mer än godkänd. Infotainmentsystemet har småful layout men är tydligt och lättanvänt.
Det enda jag egentligen saknar med bilen är mer grepp från framhjulen när man tokgasar från låga hastigheter. Kolla på en 4wd om du har möjlighet :)
Tror inte den går att få med dragkrok heller förresten.
 

falten

Cartier
Absolut!
Jag har bara haft den i ett par dagar men är väldigt nöjd hittills. Mycket fin väghållning och acceleration, oväntat bra åkkomfort också. Invändigt känns den något billigare än motsvarade Golf R, Audi S3, osv, men ändå mer än godkänd. Infotainmentsystemet har småful layout men är tydligt och lättanvänt.
Det enda jag egentligen saknar med bilen är mer grepp från framhjulen när man tokgasar från låga hastigheter. Kolla på en 4wd om du har möjlighet :)
Tror inte den går att få med dragkrok heller förresten.

Nä dragis finns av någon anledning inte på dessa :( är den tyst på vägen? Hur upplevs ljudkomforten? Du kör 18tum?
 

SenorE

Omega
Nä dragis finns av någon anledning inte på dessa :( är den tyst på vägen? Hur upplevs ljudkomforten? Du kör 18tum?
Den rullar på 19-tummare, standard. Kör man i comfort-mode så hörs knappt motorn alls om man håller sig under 3000 rpm, men man kan också få den att låta ordentligt om man vill. Jag har inte gjort några längre motorvägsturer än så kan nog inte uttala mig om ljudkomfort osv, men rent spontant tror jag inte att den uppfattas som speciellt bullrig.
 

falten

Cartier
Den rullar på 19-tummare, standard. Kör man i comfort-mode så hörs knappt motorn alls om man håller sig under 3000 rpm, men man kan också få den att låta ordentligt om man vill. Jag har inte gjort några längre motorvägsturer än så kan nog inte uttala mig om ljudkomfort osv, men rent spontant tror jag inte att den uppfattas som speciellt bullrig.
Ok:) jag kom ihåg när jag följde med en kollega i hans scirocco med 19" på motorväg, fyfan va den lät:) därför varit skeptisk mot ljudkomfort på vag produkter :) får bli att provköra en cupra inom snar framtid!
 

matalm

Cartier
Budget: 250 000. Situation: två vuxna, en 1,5 år samt säkert en till på gång de närmsta 2 åren. Behov: bättre begagnad kombi typ v70 d4 classic 180 hk, passat sc tdi.190 Hk. Man kan hitta många rel. välutrustade såna nu. Vilken av dessa två kör/äger ni helst? Andra alternativ? Körsträcka max 1500. Volvon är ju "gammal" medan passaten är en ny version. V70 har ju haft rätt högt värde när man en gång ska sälja den, men vad händer nu när det finns v90?
Vi tänker klassisk kombi, hur tänker ni?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Budget: 250 000. Situation: två vuxna, en 1,5 år samt säkert en till på gång de närmsta 2 åren. Behov: bättre begagnad kombi typ v70 d4 classic 180 hk, passat sc tdi.190 Hk. Man kan hitta många rel. välutrustade såna nu. Vilken av dessa två kör/äger ni helst? Andra alternativ? Körsträcka max 1500. Volvon är ju "gammal" medan passaten är en ny version. V70 har ju haft rätt högt värde när man en gång ska sälja den, men vad händer nu när det finns v90?
Vi tänker klassisk kombi, hur tänker ni?
Jag tänker att jag kör VAG el Volvo som tjänstebil och Honda, Subaru eller möjligen BMW som privat bil.

Om du måste välja mellan V70 och Passat (senaste modellen) skulle jag köra på Passat. Mest för att den passar mina behov bättre. Men jag har en Alltrack GTS med rätt smaskig utrustning. En snik-Passat är en helt annan bil.
 

matalm

Cartier
;)
Jag tänker att jag kör VAG el Volvo som tjänstebil och Honda, Subaru eller möjligen BMW som privat bil.
Vad är det med Subaru som lockar? Vet att de har mkt nöjda ägare, vilket är gott nog. Men vad är grejen? Boxermotorn? Fyrhjulsdrift? Att man vill dra stora Knausvagnen?

Om du måste välja mellan V70 och Passat (senaste modellen) skulle jag köra på Passat. Mest för att den passar mina behov bättre. Men jag har en Alltrack GTS med rätt smaskig utrustning. En snik-Passat är en helt annan bil.
Vad är det med Subaru som lockar? Vet att de har mkt nöjda ägare, vilket är gott nog. Men vad är grejen? Boxermotorn? Fyrhjulsdrift? Att man vill dra stora Knausvagnen?;);)
 
D

Deleted member 5780

Guest
;)
Vad är det med Subaru som lockar? Vet att de har mkt nöjda ägare, vilket är gott nog. Men vad är grejen? Boxermotorn? Fyrhjulsdrift? Att man vill dra stora Knausvagnen?;);)
Ägde en Legacy 2010 ett tag.
Bra drivlina och permanent AWD. Utan tvekan överlägsen det som sitter i Volvo och VW.
Bra driftsäkerhet och rejäl konstruktion, även om den senaste tekniken i form av in-car media lyste med sin frånvaro.
Bra verkstad och rimliga kostnader för service.
Men det är inte vackra eller luxulösa bilar, bara praktiska med fokus på funktion och driftsäkerhet. Vill man skryta för grannen köper man kanske något annat.
 
Topp