Hur många har råd med en Porker utan att kunna låna pengar billigt? Idag kan ju vilken mupp som helst låna en halv mille eller mer till nästan ingen kostnad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hyfsat, @80s har också bra koll.Håller verkligen med!
Visst fasiken har du även koll på Porsche?
Tipset köp en ny, -18 gts.Hyfsat, @80s har också bra koll.
Du tänker alltså köpa en 2015 Gts eller menar du en 2018 i jämförelse vad den står i om 2-3 år?
Man lånar inte till bil om man är någorlunda ekonomiskt sinnad.Hur många har råd med en Porker utan att kunna låna pengar billigt? Idag kan ju vilken mupp som helst låna en halv mille eller mer till nästan ingen kostnad.
Hyfsat, @80s har också bra koll.
Du tänker alltså köpa en 2015 Gts eller menar du en 2018 i jämförelse vad den står i om 2-3 år?
Tipset köp en ny, -18 gts.
Får man tag i en gts nu, tror jag den kan bli den mkt het lätt beg! Pma mlg omgående om någon är intresserad av ev att få tilldelning.
Nya gts har de verkligen gjort föör bra.
Om jag hade specat hade jag tagit manuell o rearseat delete. Kanske rentav radiodelete, stencool.
991 turbo, det är ngt i designen som inte blev bra, luftintakesen i bak o den breda karossen (som
i 993 996 997 är riktigt bra) inte blev bra i 991, tycke o smak...
Hur många har råd med en Porker utan att kunna låna pengar billigt? Idag kan ju vilken mupp som helst låna en halv mille eller mer till nästan ingen kostnad.
För mig är lån inget alternativ om det blir affär. Det är därför jag håller på och stöter och blöter om man ska köra eller inte!![]()
Problemet är ju om det helt plötsligt blir dyrt att ta billån eller låna på kåken. Då kommer skaran köpare helt plötsligt att avta radikalt med dalande priser som följd.
True!
Den där jävla provkörningen.....
Har du lust att utveckla? Jag kan förstå ditt tankesätt när det gäller onödigt lyxiga vardagsbilar (AMG, M-modeller osv) och sportbilar, men att låna till en V70 är väl ändå ingen fruktansvärd affär?Man lånar inte till bil om man är någorlunda ekonomiskt sinnad.
Men skit nu i pengarna och köp den. Att äga en Porsche är något man bara måste ha gjort. Annars räknas man inte.![]()
VärldsklassLite nytagna bilder
![]()
![]()
![]()
Beror ju HELT på vad du menar.Man lånar inte till bil om man är någorlunda ekonomiskt sinnad.
Har du lust att utveckla? Jag kan förstå ditt tankesätt när det gäller onödigt lyxiga vardagsbilar (AMG, M-modeller osv) och sportbilar, men att låna till en V70 är väl ändå ingen fruktansvärd affär?
Absolut. Förutsatt att vi antar att du faktiskt får låna så billigt (osannolikt) och att du inte bara "kan" utan FÅR en avkastning överstigande den effektiva räntan. Det är knappast en arbitrageaffär.Beror ju HELT på vad du menar.
Om jag har X antal kronor som "fritt kapital". Säg att jag har 300k på ett sparkonto. Om jag då ska köpa bil för 300k och har möjlighet att låna pengar billigare än vad jag kan få i avkastning på börsen för dessa 300k så är det ju ett självklart val..
Köpa aktier och få (säg 10%) avkastning och sedan låna pengar på t.ex. bostad (om man nu har den möjligheten) för kanske 1-1.5% ränta. Mycket enkelt val imo.
Jag köper helt hur du tänker. Överkonsumtion på lånade pengar är aldrig sexigt. Men skillnaden mellan en 2 år gammal V70 och en rostig Opel från 80-talet är mer än enbart "status" att ha en "ny" bil. Framför allt säkerhet, men även att veta att den startar i alla väder är värt ganska mycket i min bok. Sen finns det ju självklart en gräns mellan nödvändig lyx och överflödig lyx.Faktum är att om man behöver låna för att man "behöver" en viss bil så är det troligen så att man behöver spara eller se över sin ekonomi lite till. Jag inser att det är snarare regel än undantag bland Svensson att finansiera den (nya) V70n eller liknande kärra medelst lån. Men att det är vanligt innebär inte nödvändigtvis att det är rationellt. Det är nog få som är I en så nödställd situation att den där hyfsat nya bilen är ett måste.
Om man har risig ekonomi och inte "kan" spara så är det en pissig investering att köpa en metallfarkost för 300K som halverar sitt värde på 4 år. Men visst, grannen gör ju så, och har dessutom en BMW x3 som dagiskärra fill hemmafrun, och sjuttioelva TV-kanaler till sina 3 jätte-platt-tvs, och visst åkte de till Thailand hela familjen på en resa finansierad med (insert random skuldfällekreditgivare här).
Jag tror att "gamla" GTS:en är lite väl hypad. Folk försöker nästan få gt3 pengar för den och tror den är så unik. Nu när den nya gt3an kommer så tror jag den gamla gt3an(även RS) kan börja falla och då hänger gts:n garanterat efter. Den gamla gt3an värderades lite i utgångspunkt att det aldrig görs en sugsexa igen, att en ny gt3 aldrig kommer bli manuell osv.Tanken är att köpa en 2015 denna sommar om jag väljer att slå till.
Jag tror att "gamla" GTS:en är lite väl hypad. Folk försöker nästan få gt3 pengar för den och tror den är så unik. Nu när den nya gt3an kommer så tror jag den gamla gt3an(även RS) kan börja falla och då hänger gts:n garanterat efter. Den gamla gt3an värderades lite i utgångspunkt att det aldrig görs en sugsexa igen, att en ny gt3 aldrig kommer bli manuell osv.
Nu utgår jag från vad som begärs på blocket, hittar du en för miljonen blankt så är det säkert en vettig affär.
Nice! Velat i att köpa cupra i säkert 3år snartge lite input tack
har två barn o sambo och kan känna mig tveksam till utrymmet...
Funderar på 290 eller 300 awd
Absolut!
Jag har bara haft den i ett par dagar men är väldigt nöjd hittills. Mycket fin väghållning och acceleration, oväntat bra åkkomfort också. Invändigt känns den något billigare än motsvarade Golf R, Audi S3, osv, men ändå mer än godkänd. Infotainmentsystemet har småful layout men är tydligt och lättanvänt.
Det enda jag egentligen saknar med bilen är mer grepp från framhjulen när man tokgasar från låga hastigheter. Kolla på en 4wd om du har möjlighet
Tror inte den går att få med dragkrok heller förresten.
Den rullar på 19-tummare, standard. Kör man i comfort-mode så hörs knappt motorn alls om man håller sig under 3000 rpm, men man kan också få den att låta ordentligt om man vill. Jag har inte gjort några längre motorvägsturer än så kan nog inte uttala mig om ljudkomfort osv, men rent spontant tror jag inte att den uppfattas som speciellt bullrig.Nä dragis finns av någon anledning inte på dessaär den tyst på vägen? Hur upplevs ljudkomforten? Du kör 18tum?
OkDen rullar på 19-tummare, standard. Kör man i comfort-mode så hörs knappt motorn alls om man håller sig under 3000 rpm, men man kan också få den att låta ordentligt om man vill. Jag har inte gjort några längre motorvägsturer än så kan nog inte uttala mig om ljudkomfort osv, men rent spontant tror jag inte att den uppfattas som speciellt bullrig.
Jag tänker att jag kör VAG el Volvo som tjänstebil och Honda, Subaru eller möjligen BMW som privat bil.Budget: 250 000. Situation: två vuxna, en 1,5 år samt säkert en till på gång de närmsta 2 åren. Behov: bättre begagnad kombi typ v70 d4 classic 180 hk, passat sc tdi.190 Hk. Man kan hitta många rel. välutrustade såna nu. Vilken av dessa två kör/äger ni helst? Andra alternativ? Körsträcka max 1500. Volvon är ju "gammal" medan passaten är en ny version. V70 har ju haft rätt högt värde när man en gång ska sälja den, men vad händer nu när det finns v90?
Vi tänker klassisk kombi, hur tänker ni?
Vad är det med Subaru som lockar? Vet att de har mkt nöjda ägare, vilket är gott nog. Men vad är grejen? Boxermotorn? Fyrhjulsdrift? Att man vill dra stora Knausvagnen?Jag tänker att jag kör VAG el Volvo som tjänstebil och Honda, Subaru eller möjligen BMW som privat bil.
Vad är det med Subaru som lockar? Vet att de har mkt nöjda ägare, vilket är gott nog. Men vad är grejen? Boxermotorn? Fyrhjulsdrift? Att man vill dra stora Knausvagnen?
Om du måste välja mellan V70 och Passat (senaste modellen) skulle jag köra på Passat. Mest för att den passar mina behov bättre. Men jag har en Alltrack GTS med rätt smaskig utrustning. En snik-Passat är en helt annan bil.
Ägde en Legacy 2010 ett tag.
Vad är det med Subaru som lockar? Vet att de har mkt nöjda ägare, vilket är gott nog. Men vad är grejen? Boxermotorn? Fyrhjulsdrift? Att man vill dra stora Knausvagnen?![]()