• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ska köpa förstabil om 1 år och 3 månader och har börjat tänka lite på vad jag vill ha. Jag har en budget på 90-130k och älskar gamla BMW 635 CSI (tror den heter så) den är ju bara så ball, men sedan kan man ju också få en BMW 320D M-sport (kombi) från 2010-11 för samma pris, den är ju säkrare, har mer utrustning och är antagligen också en bra bit snabbare än gamla 635/633 Csi.

Vad tycker ni? Ska jag ta gamla eller nya eller kanske en helt annan bil? jag har också kollat på Audi A5 men hatar verkligen stolarnas mönster (tyg), yuck.
 
Idag fick min Subaru bekänna färg upp för ett litet berg på oplogad väg. Är faktiskt impad av hur bra den uppförde sig.
20180102_135043-01.jpeg
20180102_135137-01.jpeg
20180102_135108-01.jpeg

Hoppas det gick brett!
 
Ska köpa förstabil om 1 år och 3 månader och har börjat tänka lite på vad jag vill ha. Jag har en budget på 90-130k och älskar gamla BMW 635 CSI (tror den heter så) den är ju bara så ball, men sedan kan man ju också få en BMW 320D M-sport (kombi) från 2010-11 för samma pris, den är ju säkrare, har mer utrustning och är antagligen också en bra bit snabbare än gamla 635/633 Csi.

Vad tycker ni? Ska jag ta gamla eller nya eller kanske en helt annan bil? jag har också kollat på Audi A5 men hatar verkligen stolarnas mönster (tyg), yuck.

Ska du köpa din första bil så är det onödigt att lägga så mycket pengar på en bil du ändå högst troligtvis kommer ha sönder på ett eller annat sätt.
Lägg max 50k och köp dig en gammal 5 serie som min. Mycket mer bil för pengarna.
Och ska du meka själv så är det bara bättre (byta olja och annan basic service klarar man själv).
Lägg sedan undan resten till en 635CSI som du sedan köper och har som sommarbil och mekar med de kunskaper du får från din vanliga 5 serie ;)
 
Ska du köpa din första bil så är det onödigt att lägga så mycket pengar på en bil du ändå högst troligtvis kommer ha sönder på ett eller annat sätt.
Lägg max 50k och köp dig en gammal 5 serie som min. Mycket mer bil för pengarna.
Och ska du meka själv så är det bara bättre (byta olja och annan basic service klarar man själv).
Lägg sedan undan resten till en 635CSI som du sedan köper och har som sommarbil och mekar med de kunskaper du får från din vanliga 5 serie ;)
Har tur som har en far som sponsrar med så mycket pengar då han ska köpa ny bil ungefär vid samma tid som jag ska köpa min, och då kommer han sälja gamla bilen och så får jag den budgeten till min bil. Så jag kan köpa en dyrare bil, jag är ingen som kommer ta sönder bilen eller dragracea och hålla på. Kommer bara köra och vill ha en riktigt skön bil som håller länge.
 
Har tur som har en far som sponsrar med så mycket pengar då han ska köpa ny bil ungefär vid samma tid som jag ska köpa min, och då kommer han sälja gamla bilen och så får jag den budgeten till min bil. Så jag kan köpa en dyrare bil, jag är ingen som kommer ta sönder bilen eller dragracea och hålla på. Kommer bara köra och vill ha en riktigt skön bil som håller länge.

Det jag menar mer är att med nytaget körkort så har man kanske inte alltid koll och kan råka bumpa in i något vid parkering osv. Vore synd att göra det med en fin bil.
Jag förespråkar alltid billig första bil för att lära sig i, och sedan köpa dyrare :)
Men nu när du har den förutsättningen, så tycker jag ändå 5 serie eftersom det helt enkelt är mer bil för pengarna.
 
Det jag menar mer är att med nytaget körkort så har man kanske inte alltid koll och kan råka bumpa in i något vid parkering osv. Vore synd att göra det med en fin bil.
Jag förespråkar alltid billig första bil för att lära sig i, och sedan köpa dyrare :)
Men nu när du har den förutsättningen, så tycker jag ändå 5 serie eftersom det helt enkelt är mer bil för pengarna.
Ja, 5-serien är bra, men den är väl ändå lite stor? Tänkte 3 serien, kombi skulle ha en bra balans mellan storlek och plats. Eller inte?
 
Ska köpa förstabil om 1 år och 3 månader och har börjat tänka lite på vad jag vill ha. Jag har en budget på 90-130k och älskar gamla BMW 635 CSI (tror den heter så) den är ju bara så ball, men sedan kan man ju också få en BMW 320D M-sport (kombi) från 2010-11 för samma pris, den är ju säkrare, har mer utrustning och är antagligen också en bra bit snabbare än gamla 635/633 Csi.

Vad tycker ni? Ska jag ta gamla eller nya eller kanske en helt annan bil? jag har också kollat på Audi A5 men hatar verkligen stolarnas mönster (tyg), yuck.
Jag hade nog satsat på en E90/91 istället för E60 5-serie. Upplevs som mycket nyare i mitt tycke och är roligare att köra. E90 med sportfjädring, sportstolar, hi-fi och en rolig motor o du är hemma. Dock är det ju vissa av bensinsexorna som har vissa problem (finns andra som kan det bättre än jag), men är de felande delarna bytta ska det nog inte vara några problem. BMW-sexa är mums mums mums..

Edit: Men vill du ha en fyra är de säkert kanon de med och drar ju mindre bränsle. Kul med sexa tho!
 
Ja, 5-serien är bra, men den är väl ändå lite stor? Tänkte 3 serien, kombi skulle ha en bra balans mellan storlek och plats. Eller inte?

Jo absolut är det de.
Exakt därför alla vill ha 3 serien. Och därför en vettig 3 serie kostar generellt sett mer än en likvärdig (årtal, mil, motor osv) 5 serie. Och köper du diesel så är ju förbrukningen i princip densamma ändå.
Och då får du en större, bekvämare och tystare bil.

Jag hade nog satsat på en E90/91 istället för E60 5-serie. Upplevs som mycket nyare i mitt tycke och är roligare att köra. E90 med sportfjädring, sportstolar, hi-fi och en rolig motor o du är hemma. Dock är det ju vissa av bensinsexorna som har vissa problem (finns andra som kan det bättre än jag), men är de felande delarna bytta ska det nog inte vara några problem. BMW-sexa är mums mums mums..

Edit: Men vill du ha en fyra är de säkert kanon de med och drar ju mindre bränsle. Kul med sexa tho!

En E90 kostar generellt sett mer än en E60.
Samt så håller jag inte med om påståendet då jag finner E90 bullriga och inte alls bekväma. Jag ville faktiskt själv ha en E90, men fick bli E60 eftersom det är mer bil för pengarna tycker jag.
Sedan förstår jag mig inte på varför man ska ha sportstolar i en helt vanlig bil, även om du kör en 330 så är det helt onödigt med sportstolar då det gör ingen skillnad alls tycker jag. Bättre att sitta bekvämt och ha punch från motorn när du tänker använda det. Speciellt på en vardagsbil.
 
Jo absolut är det de.
Exakt därför alla vill ha 3 serien. Och därför en vettig 3 serie kostar generellt sett mer än en likvärdig (årtal, mil, motor osv) 5 serie. Och köper du diesel så är ju förbrukningen i princip densamma ändå.
Och då får du en större, bekvämare och tystare bil.



En E90 kostar generellt sett mer än en E60.
Samt så håller jag inte med om påståendet då jag finner E90 bullriga och inte alls bekväma. Jag ville faktiskt själv ha en E90, men fick bli E60 eftersom det är mer bil för pengarna tycker jag.
Sedan förstår jag mig inte på varför man ska ha sportstolar i en helt vanlig bil, även om du kör en 330 så är det helt onödigt med sportstolar då det gör ingen skillnad alls tycker jag. Bättre att sitta bekvämt och ha punch från motorn när du tänker använda det. Speciellt på en vardagsbil.
Fast dina stolar har rejält stöd på sidorna? Lätt en av de viktigaste utrustningsvalen
 
Det är en speciell design men ledsen? Hade inte bruksat en gammal 635 iaf

Jag tycker inte den ser ledsen ut.
Jag lägger den i samma fack som E65.
Ful, men vulgär och därför riktigt ball. Skönhet innehar den inte tycker jag men just sådana bilar som 6 och 7 serie skall vara vulgära och vågade, och det lyckades BMW med tycker jag.
Som jämförelse ser Audi A8 ut som en A6 innan man tittar lite mer noggrant. Misslyckat tycker jag då bilen ska vara ett "statement" när det kommer till en sådan.
 
Det är en speciell design men ledsen? Hade inte bruksat en gammal 635 iaf
Inte alla som ser det, men lamporna tycker jag gör att bilen ser ledsen ut, speciellt jämfört med andra BMW's där de ser arga och aggressiva ut. Den andra Xenonlampan är nedanför den första, från mitten, medans i många andra är det tvärt om. Det kanske gör att jag tycker den ser ledsen ut.
 
En E90 kostar generellt sett mer än en E60.
Samt så håller jag inte med om påståendet då jag finner E90 bullriga och inte alls bekväma. Jag ville faktiskt själv ha en E90, men fick bli E60 eftersom det är mer bil för pengarna tycker jag.
Sedan förstår jag mig inte på varför man ska ha sportstolar i en helt vanlig bil, även om du kör en 330 så är det helt onödigt med sportstolar då det gör ingen skillnad alls tycker jag. Bättre att sitta bekvämt och ha punch från motorn när du tänker använda det. Speciellt på en vardagsbil.
Hm, då kanske du inte provkört en E90 med sportstolar..? ;) Skämt åsido, sportstolar är väl ingen nödvändighet men de är ruskigt bekväma. Suttit 60 mil i sträck i sådana och det blir inte mycket bättre tycker jag. Bra sidostöd vilket är väldigt viktigt - man sitter helt enkelt på plats o det är en av de viktigaste aspekterna enligt mig när det gäller komfort. Samt sportfjädring. Fyyy faaaan vad krängande bilar är okomfortabla.

Visst får man generellt sett mer bil för pengarna när det gäller E60 om man tittar på miltal, årtal etc, men i mitt tycke känns E90 modernare inredningsmässigt samt snyggare (åtminstone faceliften). Men smaken är väl som baken..

Edit: Personligen hade jag kunnat satsa både på en E60 eller E90, beroende på vad jag vill ha bilen till. Skulle jag vara mer ute efter komfort, utrymme och tyst kupé —> E60. Men som allt-i-allo bil med roligare köregenskaper; E90
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte den ser ledsen ut.
Jag lägger den i samma fack som E65.
Ful, men vulgär och därför riktigt ball. Skönhet innehar den inte tycker jag men just sådana bilar som 6 och 7 serie skall vara vulgära och vågade, och det lyckades BMW med tycker jag.
Som jämförelse ser Audi A8 ut som en A6 innan man tittar lite mer noggrant. Misslyckat tycker jag då bilen ska vara ett "statement" när det kommer till en sådan.
Beror lite på hur nära man tittar på dem. Detaljer är helt klart i samma liga om man jämför E65 och E63, men om man ser till helheten tycker jag E63an har vackra linjer.
 
Har tur som har en far som sponsrar med så mycket pengar då han ska köpa ny bil ungefär vid samma tid som jag ska köpa min, och då kommer han sälja gamla bilen och så får jag den budgeten till min bil. Så jag kan köpa en dyrare bil, jag är ingen som kommer ta sönder bilen eller dragracea och hålla på. Kommer bara köra och vill ha en riktigt skön bil som håller länge.

Kul med lite budget. Har du funderat över bilens löpande underhåll och dessa kostnader?
 
Ska köpa förstabil om 1 år och 3 månader och har börjat tänka lite på vad jag vill ha. Jag har en budget på 90-130k och älskar gamla BMW 635 CSI (tror den heter så) den är ju bara så ball, men sedan kan man ju också få en BMW 320D M-sport (kombi) från 2010-11 för samma pris, den är ju säkrare, har mer utrustning och är antagligen också en bra bit snabbare än gamla 635/633 Csi.

Vad tycker ni? Ska jag ta gamla eller nya eller kanske en helt annan bil? jag har också kollat på Audi A5 men hatar verkligen stolarnas mönster (tyg), yuck.
Att köpa en billig jävla Saab/Volvo-häck för 20 lök och spara pengarna är inte ett alternativ? Utan du som 18-åring måste ha en pizzaräser med M-sport direkt?? 100K på trygghetskontot är inte kattskit.
 
Hm, då kanske du inte provkört en E90 med sportstolar..? ;) Skämt åsido, sportstolar är väl ingen nödvändighet men de är ruskigt bekväma. Suttit 60 mil i sträck i sådana och det blir inte mycket bättre tycker jag. Bra sidostöd vilket är väldigt viktigt - man sitter helt enkelt på plats o det är en av de viktigaste aspekterna enligt mig när det gäller komfort. Samt sportfjädring. Fyyy faaaan vad krängande bilar är okomfortabla.

Visst får man generellt sett mer bil för pengarna när det gäller E60 om man tittar på miltal, årtal etc, men i mitt tycke känns E90 modernare inredningsmässigt samt snyggare (åtminstone faceliften). Men smaken är väl som baken..

Edit: Personligen hade jag kunnat satsa både på en E60 eller E90, beroende på vad jag vill ha bilen till. Skulle jag vara mer ute efter komfort, utrymme och tyst kupé —> E60. Men som allt-i-allo bil med roligare köregenskaper; E90

Ja det har jag. Dock morsans 320D med tygstolar. Ingen utrustning alls i den härken.
Astråkig Och obekväm. Åkte 2 timmar tur & retur och hade riktigt ont i arslet efter den resan i den bilen.
Kassa stolar och på tok för hård & stötig för att vara en bil utan motor.
Mycket dålig bil.
Dock så med utrustning tror jag absolut don kan bli trevliga, men t.ex en 5 serie för 50k får du en välutrustad sådan och en 3 serie för 50k får du antingen en gammal E46 med bra utrustning, Inget ont om E46 då det är en bra bil men den har ingenting att sätta emot en E60 och en E90 för 50k är oftast en sådan basic som t.ex min mor hade.

Dock i prisspannet 90-130k vet jag inte skillnaderna men var svårt att tro att det är någon skillnad där.
Som sagt, Jag ville också ha E90, precis som de flesta andra. Men med den stora efterfrågan som är på E90 så kostar de ju mer. Tyvärr.

Jag älskar dock när bilar kränger.
En riktig gubb-bil är stor, tyst, mjuk och gungig. Det är fint det.
Aldrig förstått mig på sportstolar och hård fjädring i en helt vanlig 3 serie utan något att skryta om under huven.
 
Cirka 200 mil in i ägandet av min hyffsat billiga 530 och den fungerar riktigt bra.
Hittills har den bara klagat på active steering som jag enbart omkalibrerade på Ica Maxis parkeringsplats. Det har inte kommit tillbaka sedan dess.
Samt så har växellådan lite svårt att bestämma sig för växel i 60kmh och 80kmh. Bara lägga den i sportläge så håller den sig på en växel eller bara öka hastighet.
Tänker byta olja på den och se om det hjälper, annars tar jag nog ner ventilhuset och byter solenoider & fjädrar.
Detta är synd då oftast kan sådant motverkas med att man byter olja i växellådan efter cirka 10k mil men eftersom biltillverkare är dumma i huvudet och anser att växellådsoljan aldrig någonsin behöver bytas så gör ju ingen det.
Ganska självklart att det behöver bytas någon gång under en bils livstid.

Bytte olja och luftfilter i förrgår och Det märks vilket lurendrejeri bilmekaniker är.
Det senaste, påstådda, inskrivna och stämplade oljebytet kan knappast ha blivit utfört. Filtret var riktigt dåligt, nästan helt igensatt, tur att jag bytte olja på bilen.
Testa att skölja automaten också, då du byter olja i den.
Behöver man ju heller aaaaldrig göra på bilar längre, men jag vet ett par vänner som upplevt markant skillnad efter sköljning (dock på Volvo).
 
Ja det har jag. Dock morsans 320D med tygstolar. Ingen utrustning alls i den härken.
Astråkig Och obekväm. Åkte 2 timmar tur & retur och hade riktigt ont i arslet efter den resan i den bilen.
Kassa stolar och på tok för hård & stötig för att vara en bil utan motor.
Mycket dålig bil.
Dock så med utrustning tror jag absolut don kan bli trevliga, men t.ex en 5 serie för 50k får du en välutrustad sådan och en 3 serie för 50k får du antingen en gammal E46 med bra utrustning, Inget ont om E46 då det är en bra bil men den har ingenting att sätta emot en E60 och en E90 för 50k är oftast en sådan basic som t.ex min mor hade.

Dock i prisspannet 90-130k vet jag inte skillnaderna men var svårt att tro att det är någon skillnad där.
Som sagt, Jag ville också ha E90, precis som de flesta andra. Men med den stora efterfrågan som är på E90 så kostar de ju mer. Tyvärr.

Jag älskar dock när bilar kränger.
En riktig gubb-bil är stor, tyst, mjuk och gungig. Det är fint det.
Aldrig förstått mig på sportstolar och hård fjädring i en helt vanlig 3 serie utan något att skryta om under huven.
Jaja, vi tycker väl olika. Oavsett motor skulle sportstolar och framförallt sportfjädring vara riktigt högt upp på vill-ha listan för min del (just eftersom jag avskyr krängning och att glida fram o tillbaka i stolarna så fort man svänger). Krängning är motsatsen till komfort tycker jag. Bilen får gärna vara mjuk i fjädringsled om det är en gubb-bil, men med det kommer ofta krängning tyvärr. Hade i prisspannet 90-130k, utan att tveka en sekund, valt E90 med mycket utrustning, men som du säger har E90 inte mycket att sätta emot i 50k-klassen. Där är E60 fullkomligt överlägsen och hade varit mitt val med. Och absolut, E46 har ingenting att sätta emot där.
 
Testa att skölja automaten också, då du byter olja i den.
Behöver man ju heller aaaaldrig göra på bilar längre, men jag vet ett par vänner som upplevt markant skillnad efter sköljning (dock på Volvo).

Ja det jobbiga är att tömmer man tråget så har man alltid ett antal liter kvar i turbinen.
Synd att den är så jobbig att tömma, Det är ju det man får ur när man sköljer den.
Men jag ska nog skölja den som du säger :)
 
Att köpa en billig jävla Saab/Volvo-häck för 20 lök och spara pengarna är inte ett alternativ? Utan du som 18-åring måste ha en pizzaräser med M-sport direkt?? 100K på trygghetskontot är inte kattskit.
BMW med M-paket är bra grejer..:p

Men du har en poäng, billig bil och istället 100k in i långsiktigt sparande skulle kunna vara en av livets bästa investeringar. Det blir myyycket pengar med ränta-på-ränta över tid..
 
Jaja, vi tycker väl olika. Oavsett motor skulle sportstolar och framförallt sportfjädring vara riktigt högt upp på vill-ha listan för min del (just eftersom jag avskyr krängning och att glida fram o tillbaka i stolarna så fort man svänger). Krängning är motsatsen till komfort tycker jag. Bilen får gärna vara mjuk i fjädringsled om det är en gubb-bil, men med det kommer ofta krängning tyvärr. Hade i prisspannet 90-130k, utan att tveka en sekund, valt E90 med mycket utrustning, men som du säger har E90 inte mycket att sätta emot i 50k-klassen. Där är E60 fullkomligt överlägsen och hade varit mitt val med. Och absolut, E46 har ingenting att sätta emot där.
Vad säger du om en sådan här, ungefär? https://www.bytbil.com/vastra-gotal...drive-lci-m-sport-12500mil-drag-7110-11541892
 
Kanonbil som sådan tycker jag, en del kul utrustning och nice med facelift. Bi-xenon är gött också. Tycker dock att diesel mer kommer till sin rätt kopplad till automatlåda men det kanske bara är jag.

Om jag absolut skulle lägga runt 100 på en bil hade jag själv gått på något sånt där om jag hade velat ha något ganska nytt, fast annan färg och gärna mer motor. Men kan inte riktigt sätta mig in i att jag som 20 bast skulle lägga 100k på bil, även om jag hade pengarna och tycker det är riktigt kul med bilar. Hade nog letat reda på någon fin E46a eller ännu hellre E60a, eller rentav något ännu billigare såsom en gammal Golf/E36a eller något, och lagt undan resten på långsiktigt sparande. Då har man en rejäl del till kontantinsatsen för lägenhet när tiden är inne, om man vill casha ut och lägga pengarna på det. Eller spara och låta växa i 40 år till.

Edit: Kom ihåg att värdeminskningen kan slå rätt hårt. Morsan köpte en E91 325d för några år sedan för typ 130 och sålde för 60-70 eller vad det var. Visserligen hade den gått 16k mil när hon köpte och 28k när hon sålde, men ändå.
 
Senast ändrad:
Jaja, vi tycker väl olika. Oavsett motor skulle sportstolar och framförallt sportfjädring vara riktigt högt upp på vill-ha listan för min del (just eftersom jag avskyr krängning och att glida fram o tillbaka i stolarna så fort man svänger). Krängning är motsatsen till komfort tycker jag. Bilen får gärna vara mjuk i fjädringsled om det är en gubb-bil, men med det kommer ofta krängning tyvärr. Hade i prisspannet 90-130k, utan att tveka en sekund, valt E90 med mycket utrustning, men som du säger har E90 inte mycket att sätta emot i 50k-klassen. Där är E60 fullkomligt överlägsen och hade varit mitt val med. Och absolut, E46 har ingenting att sätta emot där.

Jag är uppvuxen med jänk så gungande och krängande är exakt det jag tycker om :)
Därför jag t.ex avskyr "komforten" i Mercedes. Helt odugligt att sitta på något som kan likna en kyrkbänk i hårdhet och en fjädring gjord av 2-tum-fyra.
 
Jag är uppvuxen med jänk så gungande och krängande är exakt det jag tycker om :)
Därför jag t.ex avskyr "komforten" i Mercedes. Helt odugligt att sitta på något som kan likna en kyrkbänk i hårdhet och en fjädring gjord av 2-tum-fyra.
Då antar jag utifrån recensioner jag sett att du måste älska hur en Rolls Royce rullar ;)

Journalisterna säger att det är som att åka på ett moln, helt isolerad från omvärlden.
 
Tillbaka
Topp