• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Köpa plastpappas xc60? 5år. 13000mil. Diesel. Automat. Vet faktiskt till 100% motorstorleken.

-
Jaktbil med hundar i nästan dagligen
Frun allergisk mot hund

+
Troligen ett riktigt bra pris

Läst om att ozonbehandling kan räcka som allergibehandling utöver standardsannering. Någon här med kompetens på området? Andra tankar kring ett ev köp enligt ovan?

J*vlar vad kul! Frän bil! Grattis!

Kul uppdatering från Renaulten, även om just den Renaulten (modellen) är sjukt kul att ratta så är det ju något speciellt med en bil som driver i rätt ände, bak alltså. :)

...blev man ju lite avis på!

Är den hopskrivad privat eller kommer den från någon firma?
Ja det är ett steg framåt :) Både och skulle jag säga men främst på Raeder Motorsport.

Kommer den ställas nere på ringen i fortsättningen med eller kommer du att ta hem den till svedala? :)

Jag tror att du ska vara väldigt nöjd över att den är manuell, smg är ingen rolig växellåda när man väl tänker efter :p Visst, på bana funkar det hyffsat fint, men så fort man ska ut på vägen blir den tråkig.

Den kommer främst att få husera i Sverige nästa säsong blir säkerligen några resor ner under året som kommer. Tyvärr har det inte blivit så mycket kvalitetstid på ringen den har säsongen när man väl har varit nere så det blir ganska dyra varv tyvärr.

Köpa plastpappas xc60? 5år. 13000mil. Diesel. Automat. Vet faktiskt till 100% motorstorleken.

-
Frun allergisk mot hund

+

Läst om att ozonbehandling kan räcka som allergibehandling utöver standardsannering. Någon här med kompetens på området? Andra tankar kring ett ev köp enligt ovan?
Hejsan,

Vanlig dammsugning, våtdammsugning överallt (stolar om tyg, tak, klädsel i bakluckan och golvmattan - för att det ska bli bra behöver du egentligen plocka ur stolar och köra hela golvmattan), torkning av alla ytor, byte av kupéfilter. Nämnda steg goes a long way, men det är svårt med lukt. Har gjort de stegen i inrökta bilar och det blir bättre men lukten finns alltid där. Har själv ej prövat ozonbehandling men har hört att det kan fungera bra som ett sista alternativ. Körde de där stegen exklusive ozonbehandling i en gammal äcklig Ford Windstar som vi bilade till Kroatien med och den blev verkligen helt OK (en kompis som är allergisk klarade sig bra). Det hade säkert bott hundar i bilen med tanke på hur mycket hår det var.

Försök inte med ättika, det är bara en skröna att det ska fungera och resulterar bara i att det stinker ättika i bilen vilket inte är så trevligt ;).

Jag föredrog SMG-låda alla dagar i veckan. Saknar singel kopplingslåda där det verkligen hugger till när man kastar i nästa växel :D (en bild på min gammla)
21AA6A3E-9476-4C04-829F-C5707579E980.jpeg
Kommer den ställas nere på ringen i fortsättningen med eller kommer du att ta hem den till svedala? :)

Jag tror att du ska vara väldigt nöjd över att den är manuell, smg är ingen rolig växellåda när man väl tänker efter :p Visst, på bana funkar det hyffsat fint, men så fort man ska ut på vägen blir den tråkig.

Måste ju fråga vad du kör nu som ersatte Rollsen?

Inget speciellt egentligen, jag har lite olika hobbybilar men inget udda direkt, ett par Jaguar XJS bland annat. Men det blir säkert en Bentley eller Rolls igen, det är väldigt speciella bilar. I synnerhet karosserna som byggdes fram till -05 eller vad det nu var, de nya är hur fina som helst men de känns inte lika speciella, en äldre Bentley eller RR känns som något från en annan värld medan de yngre modellerna är mer "personbilslika" på något sätt. Då jämför jag inte med Volvo V70 utan mer bilar i nivå med S-klass och Range Rover, men ändå.

Jag föredrog SMG-låda alla dagar i veckan. Saknar singel kopplingslåda där det verkligen hugger till när man kastar i nästa växel :D (en bild på min gammla)
21AA6A3E-9476-4C04-829F-C5707579E980.jpeg
Ja smaken är som baken :p När jag köpte min första M3a när jag var 19år så tyckte man ju SMG va skit ballt.. men köpte en till för något år sedan och ångrar att jag köpte SMG även då...

• Like
Reactions: M3a
Nu mina vänner kommer en svår nöt att knäcka. Till och med den biltokige Norrlänningen har kört fast, så nu behöver jag er hjälp!

Jag söker alltså min nästa bruksbil, och dessa kriterier gäller:

- Äldre bil
- Ska vara häftig, man ska inte skämmas för att hämta lillan på dagis i den
- Ej kombi
- Efter en rejäl översyn/service/renovering ska den vara driftsäker
- Bra värme
- Man ska våga skicka iväg sambon och lillan i den utan att ligga sömnlös över trafiksäkerheten
- Man ska komma undan med att köra runt i den som 33-åring utan att se ut som en idiot

Jag tänker spontant på en sådan här (E28)
cov-1024x476.jpg

Den faller dock på att man inte törs skicka iväg sambon i den, samt att man se ut som en idiot om man är född 83 och kör runt i en. Kanske om man drar ned på tyskstuket litegrand.

Jag tänker alltså en äldre bil som man ordnar upp rejält, alltså byter allt i hjulupphängningen, servar upp drivlinan, lackerar om, ordnar inredningen så att den ser mer eller mindre ny ut.

Jag är alltså ute efter ett litet projekt som jag sedan kan nyttja rent praktiskt under många år framöver.
Årgångarna jag söker kan man säga är -75 till -93

Posta förslag tillsammans med bilder tack. :D

Edit:
En amazon är kanske det jag kan sträcka mig till i kombiväg, men den suger rent nå jävulskt på väldigt många andra punkter. En E28 som är rätt gjord är typ som en modern bil rent kör och komfortmässigt.

Har du hittat nåt projekt ännu @Norrlänningen?

Senast ändrad:
Är man helt galen om man funderar på en Mercedes CL (c215) som brukis? o_O

Vet att ABC kan spöka men något mer som är helt galet mot en CLK (w209)?

Det beror ju lite på. Äger du en pizzeria? ;)

Nope men jag gillar Pizza racers och pizza. :D
Tror nog jag kan få stuk på en CL för den kommer inte lämnas helt original. Hr är lite vad jag siktar på och har man tur är det enbart sänkstag och fälgar som behövs.

Mikes C215.jpg

Det är bara det att jag undrar om man köper sig ett gigant problem. Kan mecka själv och jag vet att drivlinan är närmast skottsäker i CL500 och CL55.

Tror nog jag kan få stuk på en CL för den kommer inte lämnas helt original. Hr är lite vad jag siktar på och har man tur är det enbart sänkstag och fälgar som behövs.

Mikes C215.jpg

Det är bara det att jag undrar om man köper sig ett gigant problem. Kan mecka själv och jag vet att drivlinan är närmast skottsäker i CL500 och CL55.

Nä please, inte kebab-stuk på en så klassiskt vacker bil, jag vill bara gråta :nailbiting:

-
Frun allergisk mot hund

+

Sveriges vanligaste bil så den ska vara så ini****** billig för att det ska vara värt att köpa en skabbig. Finns ju hur många fina som helst.

Nä please, inte kebab-stuk på en så klassiskt vacker bil, jag vill bara gråta :nailbiting:

Vad är fel med fälgar som passar och en sänkning med ett knapptryck? Har svårt att förstå vad som är snyggare med bilden nedan än något som involverar 20 hjulbultar och 4 hundben/sänkstag på en snygg kaross. Du kör ju inte bilen i den höjden.

620px-Mercedes_CL_500_(C215)_silber.jpg

Vad är fel med fälgar som passar och en sänkning med ett knapptryck? Har svårt att förstå vad som är snyggare med bilden nedan än något som involverar 20 hjulbultar och 4 hundben/sänkstag på en snygg kaross. Du kör ju inte bilen i den höjden.

620px-Mercedes_CL_500_(C215)_silber.jpg

Såklart, olika tycke och smak, men den ser inte ens bra ut parkerad, ser bara trött ut??

Såhär hade jag gjort det om du nu måste envisas med att sänka den?
En försiktigt sänkning runt 25mm, kanske 30 fram, detta med en omgång 19” som har lite gummi, inte bara en rand, detta helst på AMG eller nån snygg Merca originalfälg, eftermarknads-fälgar skall man undvika så långt det är möjligt, måste man så skall enbart riktigt klassiska aftermarket fälgar användas.
Men kör du med nån variant på oem fälg så kan du eventuellt spetsa detta med en spacersats för att estetiskt fylla ut hjulhuset, detta kan många gånger räcka och du kan helt skippa sänkningen.
Men skall det vara spacers ska det vara riktiga grejer, inga 5mm från den vanliga däckverkstaden på hörnet..

Så det var mina 2 cent :)

Äsch jag är med dig även om jag tycker att man kan ta det lite försiktigare med styling. Sänkning och fälgbyte är som bekant småsaker som kan lyfta hela utseendet på en bil även om jag gillar att hålla mig hyfsat nära en originallook.
Jag tänker mig någonting i stil med denna:

524BADB7-D9DF-4A41-8327-6DC81982CBA1.jpeg

Mikes C215.jpg

Såklart, olika tycke och smak, men den ser inte ens bra ut parkerad, ser bara trött ut??

Såhär hade jag gjort det om du nu måste envisas med att sänka den?
En försiktigt sänkning runt 25mm, kanske 30 fram, detta med en omgång 19” som har lite gummi, inte bara en rand, detta helst på AMG eller nån snygg Merca originalfälg, eftermarknads-fälgar skall man undvika så långt det är möjligt, måste man så skall enbart riktigt klassiska aftermarket fälgar användas.
Men kör du med nån variant på oem fälg så kan du eventuellt spetsa detta med en spacersats för att estetiskt fylla ut hjulhuset, detta kan många gånger räcka och du kan helt skippa sänkningen.
Men skall det vara spacers ska det vara riktiga grejer, inga 5mm från den vanliga däckverkstaden på hörnet..

Så det var mina 2 cent :)

Är med dig men inte fullt så konservativ. Tycker mer sänkning är godtagbart just då du kan höja/sänka en CL med ett knapptryck och då får en så kallad slammed look parkerad (men som är omöjlig att köra med) men så höjer man den lite när man kör (vilket den svarta CLn gör för att köra).

Äsch jag är med dig även om jag tycker att man kan ta det lite försiktigare med styling. Sänkning och fälgbyte är som bekant småsaker som kan lyfta hela utseendet på en bil även om jag gillar att hålla mig hyfsat nära en originallook.

Mer än fälgar sänkning och ev en frontläpp skulle det aldrig bli. Dock tycker jag 19" är lite ... litet på en så stor bil. 20" får ju trots allt 35 profil fram och 30 bak. Har dock en uppsättning Wald Streifen S14 som man skulle kunna testa med om man nu köpte en CL..

Detta var min förra bil jag pillade "lite med". Coilovers, svartlackade strålkastarinsatser, och 19" Brabus Monoblock VI. Den rullade under smeknamnet Kokainsläden. :D

4. Clk 500.JPG

Senast ändrad:
Är med dig men inte fullt så konservativ. Tycker mer sänkning är godtagbart just då du kan höja/sänka en CL med ett knapptryck och då får en så kallad slammed look parkerad (men som är omöjlig att köra med) men så höjer man den lite när man kör (vilket den svarta CLn gör för att köra).

Mer än fälgar sänkning och ev en frontläpp skulle det aldrig bli. Dock tycker jag 19" är lite ... litet på en så stor bil. 20" får ju trots allt 35 profil fram och 30 bak. Har dock en uppsättning Wald Streifen S14 som man skulle kunna testa med om man nu köpte en CL..

Detta var min förra bil jag pillade "lite med". Coilovers, svartlackade strålkastarinsatser, och 19" Brabus Monoblock VI. Den rullade under smeknamnet Kokainsläden. :D

4. Clk 500.JPG

Haha! Kokainsläden. Skitfet tycker jag. Tysk ingenjörskonst när den är som bäst.
Gällande profil tycker jag 40 är den ultimata balansen mellan stil och komfort. Kör man lägre tycker jag att det kan bli lite väl stötigt, börjar kanske bli lite gubbe ;) åandrasidan så ska det ju inte se ut som suvdäck så 20 kanske inte är helt tokigt på en sådan.
Uppdatera om du slår till! Är själv lite inne på äldre AMG men vi får se om jag kommer till skott, driftsäkerheten känns spontant avskräckande utan att vara superinsatt i det området.

Haha! Kokainsläden. Skitfet tycker jag. Tysk ingenjörskonst när den är som bäst.
Gällande profil tycker jag 40 är den ultimata balansen mellan stil och komfort. Kör man lägre tycker jag att det kan bli lite väl stötigt, börjar kanske bli lite gubbe ;) åandrasidan så ska det ju inte se ut som suvdäck så 20 kanske inte är helt tokigt på en sådan.
Uppdatera om du slår till! Är själv lite inne på äldre AMG men vi får se om jag kommer till skott, driftsäkerheten känns spontant avskräckande utan att vara superinsatt i det området.

Tack!
Skulle helst vilja ha en CL55 AMG med kompressorn (500 hk) men det är inte inom en ev. budget.. Den motorn (M113K) och drivlinan är närmast skottsäker till skillnad till 63 AMG (M156 motorn) som har pinnbultar som kan gå av. Kostar mycket att byta och kostar mer att laga...

Se till att ABC fungerar som det ska och att bilen inte sjunker. Sen vetefasen om jag skulle bruka en sån till vardags. Finns bättre bilar för det.

Komfort och profil har ett samband, men det har även bredd och profil. 225/40 är t.ex en lakrisrem med noll komfort och dessutom tvivelaktig prestanda, 275/35 har gigantiskt mycket mer gummi och komfort.
19/9,5 eller 10” fälg bak (eller bredare) med ett passande ET och rejäla däck skulle passa bilen i fråga.

Personligen gillar jag inte bred kant, det får fälgen att se mindre ut och aningen daterad, ekrarna skall helst ansluta mot fälgkanten, gärna en konkav fälg med typen klassisk krysseker, blir aldrig gammalt :)

Lite för snabba fälgar, ska vara mer metall på gubbilar.

Se till att ABC fungerar som det ska och att bilen inte sjunker. Sen vetefasen om jag skulle bruka en sån till vardags. Finns bättre bilar för det.

Absolut. Kör en Polo med DSG från 2011 nu och det är bättre som brukis. Fick dock en till P-plats till månadens slut så "måste" ju fylla den med något. :)

-
Frun allergisk mot hund

+

Min spontana tanke är att det låter vettigt, om du gillar XC60 och vill ha en. Min erfarenhet är att bilar i princip kan vara hur nedgångna som helst avseende "användning" och ändå rulla ut som riktigt, riktigt fina. Har de rena skador är det förstås en annan sak men det kan i princip ha bott pundare i en bil sedan den rullade ut från fabrik, den blir ändå som ny om en seriös yrkesman genomför en rekond.

Lite galen är man nog, men jag gillar också C215-karossen, har flera gånger själv funderat på att köra en som bruksbil, och tidigare körde jag sedanversionen som pendlarbil. Otroligt mycket lyx för pengarna, inredningen är ju helt underbar.

Tack!
Skulle helst vilja ha en CL55 AMG med kompressorn (500 hk) men det är inte inom en ev. budget.. Den motorn (M113K) och drivlinan är närmast skottsäker till skillnad till 63 AMG (M156 motorn) som har pinnbultar som kan gå av. Kostar mycket att byta och kostar mer att laga...

Den är grym! Hur ser prisbild ut där?
Pinnbultar låter svettigt!
Lite för snabba fälgar, ska vara mer metall på gubbilar.
haha. Jag kompromissar här.

Tillbaka
Topp