• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det är bara att varva ur den, den ger kraft tills ventilerna flyger :D
Tycker den motorn är helgrym!

Jaså? Jag tycker komfortstolarna är riktigt bra! 550 är rätt kaxigt ;)
Jag tycker många moderna bilar upplevs bullriga, kan det ha att göra med att det alltid skall vara så förbannat hård fjädring på nya bilar?
Det kan ha att göra med att svennebanan med tjänste-520d eller A6 2,0D eller V90 D4 fått lite fälghybris och tror att dieselsportbilen passar i 21"- fälgar...
Nu senast i går såg jag en tomte med en VW Tiguan med 22"-fälg. På vinterdäcken.

Och var tiguanen ren(n)sport trimmad?
Muhaha. Typ såhär fast fulare. Såg helt retarderat ut.
IMG_1741.PNG

Det kan ha att göra med att svennebanan med tjänste-520d eller A6 2,0D eller V90 D4 fått lite fälghybris och tror att dieselsportbilen passar i 21"- fälgar...
Nu senast i går såg jag en tomte med en VW Tiguan med 22"-fälg. På vinterdäcken.

Mm Sjukt.
Men samtidigt hjulhusen sjukt stora oftast så det ser absurt ut med små fälgar.

Desto äldre jag blir desto mindre fälgar vill jag ha.

M

Du fångade mig vad el-uppvärmd framruta :D

Är det din McLaren på bild 2?
Jag var ruskigt nära att byta min Ferrari 458 emot en McLaren i somras.
Men jag fick höra på så många håll (Av handlare inkluderat) att det enkelt blir en hallvärmare när det blir dags för försäljning.
Dom har helt enkelt inte samma andrahandsmarknad som t.e.x 911, 458, m.m..

El-framruta är grymt. Suppersnabb, isen börjar smälta efter 20-30s.

Ja det är min 570s.
Hallvärmare gällde den första, MP4-12C, men bättrades på när 650 kom. Men helt annat med nya 570.
Mycket modernare teknik, aggressivare utseende och ruggigt snabb. Finns inte mycket där ute som tar 570s. Jag har betat av en hel del bilar och inget jag ägt eller kört har varit snabbare (orörd bil). Bortsett från McLaren 720 då. Herre min skapare. Där snackar vi prestanda. Där finns nog inget snabbare ända upp till 10 miljoner.

Man bör ha i åtanke att McL är ett mycket mindre märke. Många McL köpare har ägt flera andra sportbilar tidigare och vill testa något ovanligare. Jag tror att en person som har jobbat stenhårt för att köpa sin första "riktiga" sportbil har siktet inställt på Ferrari eller Porsche.
Men det är även något jag ser som positivt. Jag möter sällan eller aldrig en lika dan bil.

El-framruta är grymt. Suppersnabb, isen börjar smälta efter 20-30s.

Ja det är min 570s.
Hallvärmare gällde den första, MP4-12C, men bättrades på när 650 kom. Men helt annat med nya 570.
Mycket modernare teknik, aggressivare utseende och ruggigt snabb. Finns inte mycket där ute som tar 570s. Jag har betat av en hel del bilar och inget jag ägt eller kört har varit snabbare (orörd bil). Bortsett från McLaren 720 då. Herre min skapare. Där snackar vi prestanda. Där finns nog inget snabbare ända upp till 10 miljoner.

Man bör ha i åtanke att McL är ett mycket mindre märke. Många McL köpare har ägt flera andra sportbilar tidigare och vill testa något ovanligare. Jag tror att en person som har jobbat stenhårt för att köpa sin första "riktiga" sportbil har siktet inställt på Ferrari eller Porsche.
Men det är även något jag ser som positivt. Jag möter sällan eller aldrig en lika dan bil.

Har kört 570n ett par gånger.
Och även om den inte är snabbare på pappret än sina motståndare så håller jag helt med dig. Vilken raket!
Det är helt ofattbart hur en gatbil kan prestera på den nivån.

Precis som du säger. Jag har själv plöjt igenom närmare ett dussin liknande bilar. Och Ferrari, Porsche, och ännu mer AMG, M-sport, RS osv ser man överallt. Och man har kört det en hel del.. Vore roligt med någonting nytt!

Tycker båda alternativen låter dyra? Vad görs på årsservicen som drar iväg till 6k hos Volvo?
Om det är Mekonomen, Autoexperten eller andra stora kedjor så kommer de göra exakt samma sak. De har samma verkstadssystem som Volvo.

”Nisses verkstad och smide” eller liknande har inte samma koll. Sen kanske de kan göra ett oljebyte ändå. Mer är det ju knappt på de flesta servicear.

Tack för era svar, verkligen. Jag är lost utan denna tråd. :) Detta är det som ska utföras enligt "volvoverkstan":
Skärmavbild 2018-02-09 kl. 08.22.53.png

Och även om den inte är snabbare på pappret än sina motståndare så håller jag helt med dig. Vilken raket!

Precis som du säger. Jag har själv plöjt igenom närmare ett dussin liknande bilar. Och Ferrari, Porsche, och ännu mer AMG, M-sport, RS osv ser man överallt. Och man har kört det en hel del.. Vore roligt med någonting nytt!

Dodge Viper.

Då får du verkligen ratta! Ingen bil som får dig att tro att du är en bra förare, tvärt om. Den straffar dig även om du är proffs.
Det är utmaning, det är kul! :cool:

Senaste generationen ska tydligen vara rätt civiliserad ändå. Så en Gen 5 ACR-E så kan du flyga från Arlanda om du vill med :D

Spontant kan jag känna att rengöra rutan för 500 kr kan jag lätt göra själv och betala 220 kr/l för olja är ju ocker dvs ta med egen dunk :) så då har du sparat ca: 1000 kr.

Det är inte rutan i sig som dom gör rent utan dom gör rent på rutan där kameran ovanför backspegeln sitter. Alltså under plastkåpan. Frågade om detta då jag precis som dig reagerade på det när mammas V40 var inne på Service.
@jistanes

Det är inte rutan i sig som dom gör rent utan dom gör rent på rutan där kameran ovanför backspegeln sitter. Alltså under plastkåpan. Frågade om detta då jag precis som dig reagerade på det när mammas V40 var inne på Service.
@jistanes
Aha så man måste alltså ta bort kåpan för att rengöra, det KAN ju vara lite bökigt att göra själv beroende på hur det är byggt helt klart.

Ett annat tips är att faktiskt förhandla med dem, min kollega som skulle serva sin Merca (CLA SB) kontaktade två verkstäder i närliggande städer och körde dem emot varandra och fick ned sitt pris från 10 till ca: 7 tror jag då tog han dock bort typ påfyllning av spolarvätska men en hyfsad besparing ändå (är man inköpare så är man :) )

Aha så man måste alltså ta bort kåpan för att rengöra, det KAN ju vara lite bökigt att göra själv beroende på hur det är byggt helt klart.

Ett annat tips är att faktiskt förhandla med dem, min kollega som skulle serva sin Merca (CLA SB) kontaktade två verkstäder i närliggande städer och körde dem emot varandra och fick ned sitt pris från 10 till ca: 7 tror jag då tog han dock bort typ påfyllning av spolarvätska men en hyfsad besparing ändå (är man inköpare så är man :) )

Bra tips!
Jag har för vana att se till så spolarvätskan är sprängfylld när jag lämnar in bilen eller säga till att dom ska ge fan i spolarvätskan. Tror du man blir lite trött när dom då läggar till spolarvätska och har lagt en flaska/dunk bakluckan..?

När du säger "inte snabbare på pappret" menar du då 0-200km/h eller ban-tider?
Det största problemet är med 570 är att den har på tok för smala däck. McL ville att bilen skulle vara "livlig" eftersom de gamla bilarna hade fått kritik för att vara allt för sterila i sin körupplevelse. Men 570 är en ny bil och delar inget med föregångarna (förutom motorn). Däckdimensionerna är 285 bak och 225 fram. Bara att byta till 295 och 235 skapar en hel ny bil.
En annan sak som en del kommenterar, är turbo lagg. Bilen har i princip inget lagg, men det förväxlas med strypning av motoreffekt och antispinn. Det är nämligen så att det finns flera lägen för hjälpmedel, liknande Ferraris Manettino. Inte att förväxla med "Powertrain" och "Handling" rattarna som naturligtvis ska stå i Track/Track. Esc Dyn ska man ha inställt (det fins 3-lägen). McL har valt att som default ha inställningen att om du svänger i en kurva och på utgången trycker fullt, så känns det som det tar någon sekunder innan turbotrycket byggs upp och det skjuter på med full effekt. Men sanningen är att styrsystemet begränsar effekten. Om inte hjulen står rakt så stryper systemet effekten. Lägg i läge 2 "Esc-dyn" och du har noll fördröjning.
Konstigt nog vet nästan ingen om detta i Sverige, inkl handlarna. Du anar inte hur mycket grejer jag har berättat för Autoropa om funktioner som de inte kände till om bilen :) De amerikanska forumen är guld värda!
Till exempel visste de inte om att vissa bilar kunde användas helt nyckellöst, typ "Key les go". Sensorn för att öppna bilen är helt dold. Det är bara ett område på karossen som man ska toucha. Det finns ingen, och då menar jag ingen, markering som antyder detta. Det är en helt slät karossyta. Handlaren höjde på ögonbrynen en aning när jag visade funktionen :)

Konstigt nog vet nästan ingen om detta i Sverige, inkl handlarna. Du anar inte hur mycket grejer jag har berättat för Autoropa om funktioner som de inte kände till om bilen :) De amerikanska forumen är guld värda!
Till exempel visste de inte om att vissa bilar kunde användas helt nyckellöst, typ "Key les go". Sensorn för att öppna bilen är helt dold. Det är bara ett område på karossen som man ska toucha. Det finns ingen, och då menar jag ingen, markering som antyder detta. Det är en helt slät karossyta. Handlaren höjde på ögonbrynen en aning när jag visade funktionen :)
Nu är jag extremt långt ifrån att vara potentiell kund till dessa bilar då det för mig är lika avlägset att köpa denna typ av bil som att kunna hoppa till månen, MEN det skulle ju kännas ganska surt att vara spekulant på en bil av denna dignitet/prisklass och då veta att försäljaren inte ens vet hur den fungerar. Nu har de säkerligen många superbilar att sätta sig in i men ska man sälja den typen av bilar kan i varje fall jag tycka att man ska ha kunskap nog att visa alla små gadgets osv.

Men jag vet inte, jag kanske bara är gnällig :)

När du säger "inte snabbare på pappret" menar du då 0-200km/h eller ban-tider?
Det största problemet är med 570 är att den har på tok för smala däck. McL ville att bilen skulle vara "livlig" eftersom de gamla bilarna hade fått kritik för att vara allt för sterila i sin körupplevelse. Men 570 är en ny bil och delar inget med föregångarna (förutom motorn). Däckdimensionerna är 285 bak och 225 fram. Bara att byta till 295 och 235 skapar en hel ny bil.
En annan sak som en del kommenterar, är turbo lagg. Bilen har i princip inget lagg, men det förväxlas med strypning av motoreffekt och antispinn. Det är nämligen så att det finns flera lägen för hjälpmedel, liknande Ferraris Manettino. Inte att förväxla med "Powertrain" och "Handling" rattarna som naturligtvis ska stå i Track/Track. Esc Dyn ska man ha inställt (det fins 3-lägen). McL har valt att som default ha inställningen att om du svänger i en kurva och på utgången trycker fullt, så känns det som det tar någon sekunder innan turbotrycket byggs upp och det skjuter på med full effekt. Men sanningen är att styrsystemet begränsar effekten. Om inte hjulen står rakt så stryper systemet effekten. Lägg i läge 2 "Esc-dyn" och du har noll fördröjning.

Fan vad dumt att behöva lägga en fiktiv fördröjning på kraften.
Konsumenter är idioter :D

Tillbaka
Topp