Roligt med någon som vet lite mer om sina bilar. Jag är precis likadan.
I sanningens namn så vet jag inte dom exakta siffrorna för bilen. Jag hade bara hört tidigare att McLaren (Även 570n) var en "tråkigare" bil än 458an.
Jag har mest kört 570Sn en på gatan.. I höstas fick jag "passa" den åt en bekant när han var bortrest över helgen.. Och jag vet inte hur jag skall beskriva det, men jag var som ett barn på nytt.. Jag satt och skrattade när jag tryckte på gasen. Och "cockpiten" bakom ratten känns så otroligt mycket mer race än vad den gör i åtminstone 458an.
Turbolagg är något framförallt Ferrari & Porche fanboys håller på och tjatar mycket om.
Senast nere på Autoropa's event på Knutstorp i somras så satt jag och talade med diverse Ferrariägare som pratade om hur 488 var en så tråkig bil p.g.a sin turbo.
Uppenbarligen har dom aldrig kört en 488, Hurracan eller 570s.
Turbolagget är ju ingenting som märks för en vanlig förare, jag har själv tävlat i olika gokart serier, och kört en hel del bana med sportbilar. Både i och utanför Sverige. Jag kan känna att jag föredrar ljudet i en icke turbomatad bil, men turbon är varmt välkommen.
458an är snabb som skam upp till drygt 150. Sedan tappar den rejält. Och därav mitt intresse för 488an.. Jag vill helt enkelt ha mer pulver ner på rakan, även på dom högra växlarna.
Angående 570s och däckbredd..
Hur funkar det med TC, Effektstrypning osv när man byter däck? Ferrari har ju en tendens att balla ut rejält när rullomkretsen blir annorlunda.
Kör du din 570 setup stock förövrigt? (Camber, toe osv) lite mycket tekniksnack nu, men låter som om du har erfarenhet ifrån trackdays du med.
Lustigt det du berättade om Autoropa, jag får hålla med föregående talare om att det blir lite komiskt när inte ens säljaren känner till funktionen som key-less.
Att säljaren inte kan beskriva traction & driver assist systemet grundligt och hur det fungerar, det köper jag men....
Hur upplever du bilen på gatan förövrigt? Infotainment, 12-volts uttag osv

Nu sitter man förvisso inte i regel och lyssnar på musik i bilarna ändå. Men jag kör mina bilar mycket (2000 mil ish på 458an i år) och stör mig något fruktansvärt på alla små "missar" som att 12-volts uttaget är feldimensionerat, att 458an inte kommer med bluetooth osv osv.