• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Oförskämd fråga kanske om du redan vet - men du är med på att det krävs sladd för att det ska komma igång? Blåtanden är helt frikopplad från Android Auto och Carplay.
Men vad kan jag förvänta mig. Vill ha tillgång till Google Maps.
Men ska tydligen installera nåt i luren?
Detta är inte min planhalva...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men vad kan jag förvänta mig. Vill ha tillgång till Google Maps.
Men ska tydligen installera nåt i luren?
Detta är inte min planhalva...
Jag kör inte Android så jag kan inte hjälpa tyvärr. Jag kör iPhone och då kopplade jag in en sladd så hoppade CarPlay igång. Dock finns varken Waze eller Google Maps utan bara Apple Maps så det...kanske inte är bäst det heller.
 

donpasta

Panerai
Så skönt nu är Fiat 500 såld och jag fick en Volvo S40 2.4i med i affären och så skönt att åka lite större bil med mer komfort. Skabbiga 16 tums får fungera som vinterfälgar så länge vintern är här i halmstad. Fick med 17 tum sommarfälgar :)
IMG_4970.JPG
 

donpasta

Panerai

Jag kan inte mer än le lite när jag ser motorjournalister som tar upp tillverkarnas utsläppssiffror, när vi alla vet om att biltillverkare fuskar med utsläppssiffrorna... pinsamt! All tillverkning är smutsigt idag, somliga saker mer än andra. Frågan är bara vad vi skall satsa på för fordonspark i framtiden... men att säga att man gör det för miljön är bara dumt och naivt om det inte är att man köper en cykel ;)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag kan inte mer än le lite när jag ser motorjournalister som tar upp tillverkarnas utsläppssiffror, när vi alla vet om att biltillverkare fuskar med utsläppssiffrorna... pinsamt! All tillverkning är smutsigt idag, somliga saker mer än andra. Frågan är bara vad vi skall satsa på för fordonspark i framtiden... men att säga att man gör det för miljön är bara dumt och naivt om det inte är att man köper en cykel ;)
Visst är det så, man står väl och väljer mellan pest eller kolera ;)
men tycker det är lite skrattretande när folk köper en Elbil för att de är "miljömedvetna" och argumenterar för att bilarna är så himla vänliga mot miljön men de ser inte riktigt hela ledet :)
 

Edin

Panerai
Visst är det så, man står väl och väljer mellan pest eller kolera ;)
men tycker det är lite skrattretande när folk köper en Elbil för att de är "miljömedvetna" och argumenterar för att bilarna är så himla vänliga mot miljön men de ser inte riktigt hela ledet :)

Har retat gallfeber på en bekant genom att just fråga honom hur miljövänliga batterierna är att tillverka eller när han byter bil varje år. Hur miljövänligt är det att köpa ny bil varje år?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Yeah fyra av dem är mina

Gillar djupet på bakfälgarna :D, hoppas de hinner hit innan bilen är här.

20180321_215614.jpg
Läckert. Kanske ska ta tag i jakten på nya sommarfälgar till Passaten. Någon med bra input vart man bör leta eller rentav konkreta tips? Tänker mig 18" men kanske värt att gå på 19 för utseendet? Bilen är svart.
 

Belfort

Omega
Har retat gallfeber på en bekant genom att just fråga honom hur miljövänliga batterierna är att tillverka eller när han byter bil varje år. Hur miljövänligt är det att köpa ny bil varje år?

Borde inte batteritillverkningen vara break even med oljetillverkningen med cracking som skapat jordbävningar, enbart den påverkan måste göra break even med gruvorna som fixar metallerna till batterierna? Du lät kunnig så du kan säkert det där.

49844A94-70AF-4072-A3B3-44F3EA6AB7D9.png
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Det verkar vara lite "vegansyndrom" över elbilarna. Även om veganerna gör allt rätt, så hittar köttisarna alltid något att klaga på.. :) "vet du hur dåligt det är med soya för klimatet gnäll gnäll"
Folk är oftast väldigt konservativa, och letar gärna fakta utan att granska den. Bara den stöder deras redan invanda beteende.
 

WiktorK

Omega
Klämde och kände på Jaguar I-Pace igår och blev riktigt imponerad av kvalitetskänslan både interiört och exteriört.

Det känns som att Tesla har fått en svår utmanare i och med I-Pace. Särskilt eftersom de ligger i samma prisklass och har liknande uppgifter kring räckvidd.
Personligen hade jag valt Jaggan över Teslan, alla dagar sett till upplevd kvalitetskänsla.

Det blir spännande att se vad som händer med Tesla nu när man inte har riktigt samma gräddfil i denna kategori, utan det börja dyka upp fler konkurrenter från andra märken.
 

Tapiren

Cartier
Klämde och kände på Jaguar I-Pace igår och blev riktigt imponerad av kvalitetskänslan både interiört och exteriört.

Det känns som att Tesla har fått en svår utmanare i och med I-Pace. Särskilt eftersom de ligger i samma prisklass och har liknande uppgifter kring räckvidd.
Personligen hade jag valt Jaggan över Teslan, alla dagar sett till upplevd kvalitetskänsla.

Det blir spännande att se vad som händer med Tesla nu när man inte har riktigt samma gräddfil i denna kategori, utan det börja dyka upp fler konkurrenter från andra märken.
Jag har också varit och klämt på den nu och mitt intryck är nog att den ligger i en helt annan klass än Tesla, den känns mer som en "riktig" bil och även om den ser konstig ut på bild var den ganska snygg i verkligheten.

Men det är långt, långt kvar innan jag själv kan tänka mig en elbil om den inte är väsentligt mycket billigare i totalkostnad än motsvarande fossilbil.
 
Det verkar vara lite "vegansyndrom" över elbilarna. Även om veganerna gör allt rätt, så hittar köttisarna alltid något att klaga på.. :) "vet du hur dåligt det är med soya för klimatet gnäll gnäll"
Folk är oftast väldigt konservativa, och letar gärna fakta utan att granska den. Bara den stöder deras redan invanda beteende.

Bara jag som kör elbil för att det är så in i helvette billigt och inte ägnar en tanke åt något annat alls? Jag är såpass intelligent jag inser min egen litenhet och att mina egna val totalt saknar betydelse för något över huvud taget på det stora hela.
 

Belfort

Omega
Bara jag som kör elbil för att det är så in i helvette billigt och inte ägnar en tanke åt något annat alls? Jag är såpass intelligent jag inser min egen litenhet och att mina egna val totalt saknar betydelse för något över huvud taget på det stora hela.
Det kan man väl resonera om allt i så fall? Äh varför ska jag sortera, jag slänger allt här på backen istället, det jag gör saknar betydelse i det stora hela...Ni som läst mer psykologi kan säkert det bättre men man pratar väl om att barn i tonåren har en väldigt individualistisksyn. Men att man mognar och börjar tänka på kollektivet, vissa stannar kvar och har fokuset enbart på sig själv, inte bra för samhället men den enskilda individen tycker nog att dennes liv är underbart.
 

Edin

Panerai
Borde inte batteritillverkningen vara break even med oljetillverkningen med cracking som skapat jordbävningar, enbart den påverkan måste göra break even med gruvorna som fixar metallerna till batterierna? Du lät kunnig så du kan säkert det där.

49844A94-70AF-4072-A3B3-44F3EA6AB7D9.png

Nja kunnig är jag defenitivt inte i området. Kan snarare lite om mycket än mycket om lite men när de som kör elbilar säger att deras bilar är sååå miljövänliga och inte släpper ut någonting brujark jag mest fråga hur de tänker om man sen ser till tillverkningen av bilens alla komponenter och sen återvinning. Jobbiga frågor som polarens farsa med en Tesla sa. :D
 

Edin

Panerai
Bara jag som kör elbil för att det är så in i helvette billigt och inte ägnar en tanke åt något annat alls? Jag är såpass intelligent jag inser min egen litenhet och att mina egna val totalt saknar betydelse för något över huvud taget på det stora hela.

Är nog rätt lik dig men försöker tänka lite iaf vad gäller sopor, mat osv. Inte bil dock men nu när jag har el inkluderat i garagehyran har tanken med elbil kommit smygande...
 

Edin

Panerai
Yeah fyra av dem är mina

Gillar djupet på bakfälgarna :D, hoppas de hinner hit innan bilen är här.

20180321_215614.jpg

Snajsigt!
Köpte du fälgarna i Usa eller Sverige?
Va blev det för färg på bilen nu till slut?
Funderar själv på nya fälgar men har redig ångest om vilken storlek jag ska satsa på. 17x8 eller 18x8.5 Rotiform RSE...
rse.jpg
 

Belfort

Omega
Nja kunnig är jag defenitivt inte i området. Kan snarare lite om mycket än mycket om lite men när de som kör elbilar säger att deras bilar är sååå miljövänliga och inte släpper ut någonting brujark jag mest fråga hur de tänker om man sen ser till tillverkningen av bilens alla komponenter och sen återvinning. Jobbiga frågor som polarens farsa med en Tesla sa. :D

Ja att kalla det för ”sjukt miljövänligt” är väl att ta i, men det är en stor förbättring att kunna halvera utsläppen. Vi kommer aldrig kunna få produkter som tangerar noll i utsläpp vid produktion.
Om man vill tänka på miljön så ska man cykla eller köra bil från 90-talet.
Att köpa begagnade bilar från 2010-2017 är vidrigt också ur miljösynpunkter eftersom personen som säljer gör det för att köpa ny, den skulle aldrig köpa ny bil om det inte fanns status samt inte någon som ville köpa den. Så det gäller att ändra människors beteende om man vill göra nått åt miljön, men en dag tar resurserna i jorden slut och då kommer det gapas om det som redan är tillverkat.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
450USD UPS Express
Kan förmedla firman om du vill oklart om de har Rotiform dock. Men de har massa mumma

Nice.
Får man fråga vad frakten för fälgarna går på?
Frågade rotiform i USA (för tyskarna/Sverige kan itne leverera antrasit) och då landade frakt/till på nästan samma som själva fälgarna... :(
 

Edin

Panerai
450USD UPS Express
Kan förmedla firman om du vill oklart om de har Rotiform dock. Men de har massa mumma

Låter ju helt ok. tyvärr är det ju gjutna Rotiform jag är intresserad av och de ligger på runt 700-800USD och med frakt, tull samt moms blir det tyvärr dyrare än att köpa i sverige/europa... :(

Lite skillnad i ditt fall då du ska ha monster fälgar, jag som ska ha fälgar till en liten polo klarar mig ju med vad som idag måste klassas små till medel fälgar. ;)
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Har retat gallfeber på en bekant genom att just fråga honom hur miljövänliga batterierna är att tillverka eller när han byter bil varje år. Hur miljövänligt är det att köpa ny bil varje år?
Här kan du ju även sätta in valfri elektronikpryl, hur många köper inte ny telefon/tv varje eller vartannat år?
Även detta lär ju knappast vara särskilt miljövänligt men vi lever ju i ett konsumtionssamhälle..
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Behöver er hjälp att tala mig in eller ur ett bilköp. Har länge varit sugen på en M235i och provkört ett par, var och testade en idag som jag var ytterst spekulant på. Påvägen hem svängde jag inom BMW och till min förvåning sprang jag på en gammal kompis som jobbade som säljare och fick ett mycket bra pris på en M2.
Så nu till min fråga, jag kommer att nyttja denna bilen som daily ungefär 1000mil om året. Är M2an så mycket roligare dessa få mil att pengarna i mellan är värt det?
3 år nyare, 4000mil färre, dock manuell men ”endast” 130k mer än M235i.
Har bokad provkörning imorgon efter jobb och därefter kanske det blir svårt att ändra sin vilja... haha
För och nackdelar?
Tror du hade haft/har bägge om jag sett rätt i tråden @demondave
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Behöver er hjälp att tala mig in eller ur ett bilköp. Har länge varit sugen på en M235i och provkört ett par, var och testade en idag som jag var ytterst spekulant på. Påvägen hem svängde jag inom BMW och till min förvåning sprang jag på en gammal kompis som jobbade som säljare och fick ett mycket bra pris på en M2.
Så nu till min fråga, jag kommer att nyttja denna bilen som daily ungefär 1000mil om året. Är M2an så mycket roligare dessa få mil att pengarna i mellan är värt det?
3 år nyare, 4000mil färre, dock manuell men ”endast” 130k mer än M235i.
Har bokad provkörning imorgon efter jobb och därefter kanske det blir svårt att ändra sin vilja... haha
För och nackdelar?
Tror du hade haft/har bägge om jag sett rätt i tråden @demondave
För mig är ju en manuell låda i en sådan bil ett riktigt fett plus, något som hade vägt väldigt tungt om jag var spekulant. Hade själv valt M2 om jag var i din situation och kunde lägga 130k extra..
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Behöver er hjälp att tala mig in eller ur ett bilköp. Har länge varit sugen på en M235i och provkört ett par, var och testade en idag som jag var ytterst spekulant på. Påvägen hem svängde jag inom BMW och till min förvåning sprang jag på en gammal kompis som jobbade som säljare och fick ett mycket bra pris på en M2.
Så nu till min fråga, jag kommer att nyttja denna bilen som daily ungefär 1000mil om året. Är M2an så mycket roligare dessa få mil att pengarna i mellan är värt det?
3 år nyare, 4000mil färre, dock manuell men ”endast” 130k mer än M235i.
Har bokad provkörning imorgon efter jobb och därefter kanske det blir svårt att ändra sin vilja... haha
För och nackdelar?
Tror du hade haft/har bägge om jag sett rätt i tråden @demondave
Stod själv i samma sits när jag köpte min M235i.
Var och provkörde båda men blev som sagt en 235.
Visst är M2an roligare, men 130k är ändå 130k.
Skiljde dock nästan 200 när jag var spekulant..
Sen är ju M2an dyrare i drift också, ingen jätteskillnad men likväl får man ha med det i kalkylen..
Ska du dessutom köra året runt (inkl. när det är typ 20-30cm snö) skulle jag valt 235i x-drive. Klart M2an funkar i snö men det är långt ifrån optimalt :)
I mina ögon är M2an mer en entusiastbil som man tar fram på helgerna eller åker till banan med, har svårt att se att du kan ”njuta” och ha ut sån extra glädje i den vardagliga trafiken att den är värd nästan 150’ mer..
M2an är rätt mkt styvare och stötigare, på gott och ont så klart, men kan bli jobbigt vid vanlig vardagskörning beroende på hur känslig man är!

Sen skulle ju aldrig valt manuell, men det är jag det.

Och med det sagt så hade jag ju inte tackat nej till en M2 ;) men då som en ”extrabil” och inte daily.
 
Topp