• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bonus/Malus höjer förmånsvärdet med i storleksordningen 200kr netto i månaden på en Alltrack så det är inget att oroa sig allt för mycket över.

Något mer om man åker runt i trängselskattezoner förstås.

Sant, inga enorma summor. Bor i centrala Stockholm men det är ingen tjänstebil utan en bilförmån, så trängselskatten får jag betala ur egen ficka oavsett.

Ok, får hoppas att det beror på det. Kanske är extra stökigt med dessa super-dubbfria däck. Jag älskar allt med Passaten men ljudnivån var oväntad. GTSen har dessutom 18" så det kanske blir ännu värre. Får väl köpa en uppsättning 17-tummare och slänga på i värsta fall. :D Via vårt ramavtal landar priset på 370 tkr för en GTS inkl metalliclack, drag och vinterdäck så det är väl bara att köra. Nu är dock leveranstiden lite oklar så tveksamt om man hinner få den innan bonus malus kickar igång.

Körde bara dubbfritt ett par hundra mil innan det åkte på dubb, men ENDA fördelen med dessa var att dom var tysta. Riktigt tysta.

Vet inte om det gäller allt dubbfritt, men dessa Nokian R2 var markant tystare än sommardäcken. Helt annan bil än Passat, men är ljudnivån viktig kan det nog vara värt att försöka hitta en demobil med andra däck bara för att dubbelkolla.

Var det så kass med dubbfria?

Körde bara dubbfritt ett par hundra mil innan det åkte på dubb, men ENDA fördelen med dessa var att dom var tysta. Riktigt tysta.

Vet inte om det gäller allt dubbfritt, men dessa Nokian R2 var markant tystare än sommardäcken. Helt annan bil än Passat, men är ljudnivån viktig kan det nog vara värt att försöka hitta en demobil med andra däck bara för att dubbelkolla.

Ok, får hoppas att det beror på det. Kanske är extra stökigt med dessa super-dubbfria däck. Jag älskar allt med Passaten men ljudnivån var oväntad. GTSen har dessutom 18" så det kanske blir ännu värre. Får väl köpa en uppsättning 17-tummare och slänga på i värsta fall. :D Via vårt ramavtal landar priset på 370 tkr för en GTS inkl metalliclack, drag och vinterdäck så det är väl bara att köra. Nu är dock leveranstiden lite oklar så tveksamt om man hinner få den innan bonus malus kickar igång.

Det är mycket bil för pengarna och du blir säkert nöjd. Jag körde min GTS under ett års tid och 2.000 mil. Det finns mycket positivt med bilen och särskilt för dem pengarna så är den svår att överträffa, om man vill ha mycket effekt.
Men jag inser att efter att ha bytt till en mindre bil (C-klass) så har komforten ökat markant och framförallt har ljudnivån sänkts drastiskt.

Det är tråkigt att VW inte verkar komma till rätta eller får komma tillrätta med framförallt vägljud som läcker in.

Hoppas att du blir nöjd med bilen! :)

Ja man har inte mycket att hämta i denna tråd när alla köper nya roliga blar (M2, Golf Clubsport, Mustang, R8...) med sin lilla Polo. Försökte i kompensera detta i helgen med att beställa nya rims och coilovers så den inte ser ut som en lyft pickup längre.

Red Polo 6r rotiform RSE.jpg

Coilovers på den röda och luft på den blå.
Blue Polo 6r rotiform RSE.jpg

I min mening slår jag lätt DonDrapers vintersulor nu i alla fall! :D
Fick igår klartecken på att det finns sänkfjädrar som lirar till min Passat. Frågan är om man skall köra? 30/30 sänker de.

Tror herr Jänkejärn får läsa på lite då Rotiform är Jänkemärke. ;)
Men ja, både ser lite "over the top" ut kan jag hålla med om. Vad avser däck tycker jag det lite beror på ändamål vad man kör med. En polo på 85 (ponny) hästar känns som det gör varken till eller från. En Viper med 500+ (shire) hästar kräver något kvalitativt. Allt utifrån vad man använder bilen till därtill dvs.

Faktiskt aldrig hört talas om Rotiform... Inget man använder på jänk ;)
Jag är inte alls något fan av den där stilen på bil, tycker det ser bedrövligt ut och vansinnig blir man när man fastnar bakom dom också då dom kör soligare än tant-agda och skuttar runt som lille-skutt så man tror dom ska studsa av vägen :D

Fick igår klartecken på att det finns sänkfjädrar som lirar till min Passat. Frågan är om man skall köra? 30/30 sänker de.
Vet inte hur ”hög” din passat är eller om den har sportchassi (finns det ens till passat?) eller liknande men du kan ju mäta/titta om du har värdens glipa ovan däck och skärmkamt.

Faktiskt aldrig hört talas om Rotiform... Inget man använder på jänk ;)
Jag är inte alls något fan av den där stilen på bil, tycker det ser bedrövligt ut och vansinnig blir man när man fastnar bakom dom också då dom kör soligare än tant-agda och skuttar runt som lille-skutt så man tror dom ska studsa av vägen :D

Rotiform är nog en av de fälgtillverkare som växt snabbast de senaste åren. Men det är som du säger, de fokuserar på den europeiska stilen mer. Självklart ska man ju kunna köra bilen. Kommer man inte över ett gupp har man sänkt för mycket.

Rotiform är nog en av de fälgtillverkare som växt snabbast de senaste åren. Men det är som du säger, de fokuserar på den europeiska stilen mer. Självklart ska man ju kunna köra bilen. Kommer man inte över ett gupp har man sänkt för mycket.

Helt värdelöst med toksänkt bil. Vill sänka min Viper, men den fungerar bra över farthinder som det är i dagens läge och sänker jag den så blir den ju fullständigt oduglig. Vill egentligen bara bli av med dom hiskeligt stora gapen mellan däck och hjulhus. Större hjul blir lösningen, dock en galet dyr lösning. Och problemet är ju enbart estetiskt.

Tog ut fälgen igår och såg inget som kunde skapa problem. Men absolut är det nog säkrast att ta den till en firma

Det såg ut att mer varit en touch, jag tror du kan vara lugn, men åk förbi en däckfirma och låt den åka några svängar i maskinen så kan dom nog ge dig utlåtande om den är rak eller skev, det kanske är mindre jobb än att skicka tillbaka?

Om däcken på demobilen är helt nya så är de betydligt bullrigare än när de är inkörda efter 300-400 mil. Med likvärdiga däck är inte Leon tystare. Alltrack är ett sanslöst prisvärt köp just nu, framförallt GTS som har kampanjrabatter i storleksordningen 100k. 4wd, aktivt chassi, aktiv farthållare, skinn och rejäla utrymmen för småpengar.

Jag har en TDI 190 4M DSG6 men med "vanligt" chassi. Fråga på om det är ngt du undrar.
Testade en annan Alltrack 190 i dag som hade andra vinterdäck - betydligt tystare. Nu håller vi tummarna för leverans av GTSen innan 1 juli... :bag:

OK, hjälp en vilsen herre med idéer!

Kör idag: Passat 2.0 TDI -13 med R-line och Premiumpaket. Köptes då det kändes "korrekt" när dottern kom flr 1.5 år sedan.

Problem: Den är så sinnessjukt tråkig att köra och vi behöver inte så stor bil.

Nu sitter jag och kollar mest åt BMW 325T från 07-09, Golf GTI 11-12, Forester XT 06-07... Forester för att jag tkr den är så rugged o fulsnygg.

Men, fellow klocksnackare. Kul bil, prisspann 60-150k (helst åt det lägre), lite kul bakom ratten vill jag ha. En 1åring med tillbehör ska få plats! Blir max 10000 km/år.

Jag har dåliga förutsättningar när det kmr till försäkring, betalar för exempel 15k/år för Passaten, har inte råd att försäkra över 325 när det kmr till BMW. Om det inte är i lägre prisspannet, då kör jag halvförsäkring.

Ah detta inlägg blev grötigt känner jag redan nu. Jävla vilsen

Senast ändrad:

Kör idag: Passat 2.0 TDI -13 med R-line och Premiumpaket. Köptes då det kändes "korrekt" när dottern kom flr 1.5 år sedan.

Nu sitter jag och kollar mest åt BMW 325T från 07-09, Golf GTI 11-12, Forester XT 06-07... Forester för att jag tkr den är så rugged o fulsnygg.

Men, fellow klocksnackare. Kul bil, prisspann 60-150k (helst åt det lägre), lite kul bakom ratten vill jag ha. En 1åring med tillbehör ska få plats! Blir max 1000km/år.

Jag har dåliga förutsättningar när det kmr till försäkring, betalar för exempel 15k/år för Passaten, har inte råd att försäkra över 325 när det kmr till BMW. Om det inte är i lägre prisspannet, då kör jag halvförsäkring.

100 (1000?) mil i den prisklassen behöver väl inte försäkras? Jag kör utan iaf.

Men, fellow klocksnackare. Kul bil, prisspann 60-150k (helst åt det lägre), lite kul bakom ratten vill jag ha. En 1åring med tillbehör ska få plats! Blir max 10000 km/år.

Köp en äldre 325 än -08 så slipper du en massa problem relaterade till den mer problemtyngda N53 motorn som kom -08. Dessutom billigare.

Subaru forester XT har jag kört en gång. 4-växlad automatlåda från stenåldern tog bort all form av körglädje. Guuuuuuummmmiiiiibandskänsla.

En välskött 325 är ett perfekt val. Se till att den har sportstolar och xenonljus. Annars kommer den upplevas för påver.

Köp en äldre 325 än -08 så slipper du en massa problem relaterade till den mer problemtyngda N53 motorn som kom -08. Dessutom billigare.

Subaru forester XT har jag kört en gång. 4-växlad automatlåda från stenåldern tog bort all form av körglädje.

En välskött 325 är ett perfekt val. Se till att den har sportstolar och xenonljus. Annars kommer den upplevas för påver.

Tack för input! Synd att höra gällande XT, har själv inte kört ngn men misstänkte att lådan inte gör motorn rättvisa. Ganska logiskt men den är så grymt fin i övrigt.

Tillbaka
Topp