• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är lite sugen på att skaffa mig en Merca GLK från typ 2010-2013. Har kollat främst på diesel-modellerna men undrar nu om det är en dum idé iom att jag bor i stockholm? Är inte helt med på det senaste gällande dieselförbud mm.

Bild för skoj skull.
upload_2018-7-9_14-4-8.jpeg

Alltid gillat dessa! En baby-Gelände, liksom!
Synd att formspråket skippades till förmån för rundare former.

Inga erfarenheter själv, men gällande dieselfrågan...
Behöver du verkligen en diesel? Alltså kör du så pass mycket att det lönar sig i drivmedelskostnader?
Ska du köra främst stadstrafik så är dieselmotorer snarare mer bekymmer än vad det är värt.
Om inte så är Mercas bensinsexor väl knappast fy skam? Bland just dessa årsmodeller så lär iofs utbudet vara större när det gäller dieslar.

Väljer du bara en modell som är Euro6-klassad så tror jag att du slipper allt vad dieselförbud heter ett bra tag framåt.
Vet inte riktigt när GLK fick E6-motorer, men det bör vara tidigast i slutet av det spann du nämner. Kanske t.o.m. något år senare än så.

Alltid gillat dessa! En baby-Gelände, liksom!
Synd att formspråket skippades till förmån för rundare former.

Inga erfarenheter själv, men gällande dieselfrågan...
Behöver du verkligen en diesel? Alltså kör du så pass mycket att det lönar sig i drivmedelskostnader?
Ska du köra främst stadstrafik så är dieselmotorer snarare mer bekymmer än vad det är värt.
Om inte så är Mercas bensinsexor väl knappast fy skam? Bland just dessa årsmodeller så lär iofs utbudet vara större när det gäller dieslar.

Väljer du bara en modell som är Euro6-klassad så tror jag att du slipper allt vad dieselförbud heter ett bra tag framåt.
Vet inte riktigt när GLK fick E6-motorer, men det bör vara tidigast i slutet av det spann du nämner. Kanske t.o.m. något år senare än så.

Precis, det är Gelände vibbarna som jag gillar skarpt!

Det måste absolut inte vara en diesel, helst bensin faktiskt. Men majoriteten av alla jag sett är just dieseldrivna. Okej, då är det alltså euro6 motorer man ska satsa på. Får läsa på om motorerna helt enkelt.

Thx

Är lite sugen på att skaffa mig en Merca GLK från typ 2010-2013. Har kollat främst på diesel-modellerna men undrar nu om det är en dum idé iom att jag bor i stockholm? Är inte helt med på det senaste gällande dieselförbud mm.

Bild för skoj skull.
upload_2018-7-9_14-4-8.jpeg
Tycker den är grymt läcker! hade gärna skaffat en själv i nästa bilbyte men sambon vägrar MB så tyvärr blir det inget med det :)

• Like
Reactions: Wi
Precis, det är Gelände vibbarna som jag gillar skarpt!

Det måste absolut inte vara en diesel, helst bensin faktiskt. Men majoriteten av alla jag sett är just dieseldrivna. Okej, då är det alltså euro6 motorer man ska satsa på. Får läsa på om motorerna helt enkelt.

Thx

Skoja inte!
Åttio bilar på Blocket i ditt åldersspann - TVÅ är bensindrivna.
Det var back in the day då alla skulle köra diesel. Numera är det närmast olagligt!

Googlade vidare lite efter att jag skrev min förra kommentar.
Verkar som E6-dieslar kom i mitten av 2014 (som 2015), vilket så klart gör att priset sticker lite. I gengäld lär man inte drabbas av några miljözoner på länge.

Fortsätter dock stressa att om du bara (eller i stort sett) kör stadstrafik så är diesel inget bra alternativ. Dieselpartikelfiltret lär sätta igen efter inte alltför lång tid och kostar (för att prata KS-lingo) huggorm att byta. ;)

Skoja inte!
Åttio bilar på Blocket i ditt åldersspann - TVÅ är bensindrivna.
Det var back in the day då alla skulle köra diesel. Numera är det närmast olagligt!

Googlade vidare lite efter att jag skrev min förra kommentar.
Verkar som E6-dieslar kom i mitten av 2014 (som 2015), vilket så klart gör att priset sticker lite. I gengäld lär man inte drabbas av några miljözoner på länge.

Mer eller mindre omöjligt att hitta en bensinare! Jupp, googlade till mig samma info. I min budget får jag senast en 2012a och då är det euroklass 5 som gäller.

Om det innebär att man är helt körd eller inte vet jag dock inte..

Mer eller mindre omöjligt att hitta en bensinare! Jupp, googlade till mig samma info. I min budget får jag senast en 2012a och då är det euroklass 5 som gäller.

Om det innebär att man är helt körd eller inte vet jag dock inte..

Vet inte hur pass mycket som faktiskt är spikat, men om man kollar på detta så ser det ut som att det blir T-bana in till stan om man väljer en bil som är tidigare än 2015.

http://www.mestmotor.se/recharge/ar...fora-miljozoner-med-dieselforbud-senast-2020/

Kan tycka att hela grejen är smått idiotisk.
Europa har kört dieslar i evigheter. När Sverige äntligen hoppar på det tåget så promotas det som tusan från politiskt håll (miljöbilsrabatter etc).
...i ganska precis två och en halv vecka (överdriver för effekt), då det plötsligt ska förbjudas att köra dieselbil (bonus-malus, miljözoner, etc).

Nåväl. Jag kör el-, bensin- och dieseldrivet. Får välja rätt bil om jag ska hälsa på i Gamla Stan, helt enkelt! ;)

Vet inte hur pass mycket som faktiskt är spikat, men om man kollar på detta så ser det ut som att det blir T-bana in till stan om man väljer en bil som är tidigare än 2015.

http://www.mestmotor.se/recharge/ar...fora-miljozoner-med-dieselforbud-senast-2020/

Kan tycka att hela grejen är smått idiotisk.
Europa har kört dieslar i evigheter. När Sverige äntligen hoppar på det tåget så promotas det som tusan från politiskt håll (miljöbilsrabatter etc).
...i ganska precis två och en halv vecka (överdriver för effekt), då det plötsligt ska förbjudas att köra dieselbil (bonus-malus, miljözoner, etc).

Nåväl. Jag kör el-, bensin- och dieseldrivet. Får välja rätt bil om jag ska hälsa på i Gamla Stan, helt enkelt! ;)

Thanks för bra input :)

Nån som vet om det går att använda baksätet i en 996 cab till två barn (4+6år) eller om det bara är att glömma?

Blir så oerhört mycket enklare politiskt om det i alla fall går att åka och köpa glass hela familjen...

Utrymmesmässigt är den inte dum, kostar ju 1/2 också. Men jag har varit och provkört en sån och i ärlighetens namn var det en ganska sömnig skapelse även om den lät fint. Iofs har jag inte så bråttom längre. Helt klart en kandidat.
Tycker du inte 996’an är rätt trött? :)

Jo, de är ju vettiga men jag är inte bekväm med "skinnväst och träskor-känslan" som alla amerikanare har. Det är nåt med ägarna som jag inte riktigt identifierar mig med.
335i är klart mer attraktivt.
Jag förstår dig och håller med dig ;)
En tysk är helt klart mer lockande!

Dessutom helt annan kvalitetskänsla i interiören på de tyska alternativen, jänkarna är plastiga och ligger minst 10år back på den fronten..

Jo, de är ju vettiga men jag är inte bekväm med "skinnväst och träskor-känslan" som alla amerikanare har. Det är nåt med ägarna som jag inte riktigt identifierar mig med.
335i är klart mer attraktivt.

Inte för att vara sådan, men hur tråkig personlighet måste man ha för att köpa en 335i? Blir det svart med svart inredning?
Det finns roliga val för pengarna, men en 335i är ett riktigt tråkigt val tycker jag.

Jänkarna har blivit bra på inredning. Långt ifrån bäst, men bra.

Inte för att vara sådan, men hur tråkig personlighet måste man ha för att köpa en 335i? Blir det svart med svart inredning?
Det finns roliga val för pengarna, men en 335i är ett riktigt tråkigt val tycker jag.

Antingen är man i det ena lägret eller så är man i det andra. Skulle gladeligen köra runt i en 335. Men har hellre herpes än en jänkare. :)

Smaksak helt enkelt. Menar inget illa mot någon.

Men om man drar en stor j-vla stripe över hela huven och taket så kanske det speglar ens spännande personlighet. Eller, det kanske inte funkar så, fan vet jag, jag kör tjänstesläde i gråmetallic med noll personlighet.

Allt är ju relativt.. bättre än för några år sedan, långt ifrån tyskarna :)

Enda som är roligare är ju från M-divisionen och kostar ju också därefter :)

Såg en BMW 140 för några dagar sedan.
Den såg busig ut!
Men M är inte vad det en gång var. Förut var det rejsbilar från fabrik. Nu är det lyx med kraft. Tråkigt :/
Sista bra M bil var 1M.

Tror du jag är sur när jag kör runt i min V60? Nä det är jag inte men jag är bra sugen på att ta livet av mig varje gång jag trycket på startknappen. Va fan hände lixom!? :)

Hade känt detsamma. Ville köpa företagets V70 för det är en trevlig bil att köra. Fick blankt nej från sambon och tur var väl det.
Så vi (jag) köpte en 530 och det gick ju bra! Jävla skit bil...

Kan det vara så att du köpte ett dåligt exemplar mer än att bilen i sig är skit?

Exakt så.
Fantastisk bil.
Skitexemplar.
Därför jag väljer att behålla den med. Växellådan renoverad så nu är det bara framvagn, lack, rost (från tidigare piss-lagning vid incident), oljeläckage, stötdämpare, batteri m.m
Men fantastisk bygg kvalitet. När jag rev ut lådan så var det svårt att tro att det var en 21k mil bil man skruvade på undertill. Det kan dom de där öldrickande läderpojkarna.

Dock: MYCKET idiotlösningar. Massor... jävlar vad man svor åt hålet för att bulta fast turbinen samt att det är bultar och inte pinnbultar....

Tillbaka
Topp