• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Skönt att alla som svarar, diskuterar och argsint argumenterar för sin sak på Sonos fråga talar om Ljudnivå, komfort och bränsleekonomi. Tre saker som han Inte listat under sina prioriteringar. Jävla plommon.

Mina prioriteringar:
1 år gammal (-17)
Max 3000 mil
M-sport/S-line
Drift på alla fyra puckar
Bra ljudsystem
Och lite nördigt men om en Audi så sportratten som är avplanad nedtill.

Klart grabben ska ha en S-klass!!!!

Skönt att alla som svarar, diskuterar och argsint argumenterar för sin sak på Sonos fråga talar om Ljudnivå, komfort och bränsleekonomi. Tre saker som han Inte listat under sina prioriteringar. Jävla plommon.

Mina prioriteringar:
1 år gammal (-17)
Max 3000 mil
M-sport/S-line
Drift på alla fyra puckar
Bra ljudsystem
Och lite nördigt men om en Audi så sportratten som är avplanad nedtill.
Köper man begagnat är det svårt att få allt. Här är en som är nära: https://www.wayke.se/objekt/90ab725...t-20-tdi-190hk-quattro-s-line-se-spec-automat
Avplanad ratt saknas

Tack, uppskattar att ni tar er tid att diskutera mitt framtida bilköp, det ska ni veta. Om jag blev klokare? Inte ett dugg. :hilarious: Men får helt enkelt åka och testa bilarna i veckan som kommer!

• Like
Reactions: par
Tack, uppskattar att ni tar er tid att diskutera mitt framtida bilköp, det ska ni veta. Om jag blev klokare? Inte ett dugg. :hilarious: Men får helt enkelt åka och testa bilarna i veckan som kommer!
Ja, det är nog enda lösningen, båda bilarna och i princip alla föreslagna är trots allt så bra att du kommer bli nöjd vilken du än väljer, det finns inga direkta bottennapp i den klassen så det kan mycket väl avgöras på en ren smaksak.

Mina fem ören; jag hade också gått upp en klass (eller två, även om det inte är aktuellt). Kör man mycket landsväg skiljer det inte så mycket i förbrukning och skillnaden mellan en snål bil och en som inte är fullt lika snål är ofta mindre än man tror, en deciliter i förbrukning gör med din körsträcka inte ens 500kr/månad. Även om en liten bil kan vara tyst och ha sköna stolar får man ofta lite vilsammare gång i en stor bil.

Wildcard;
https://www.blocket.se/goteborg/Jaguar_XE_2_0D_Prestige_AWD_80045187.htm?ca=11&w=3

Priset är väl i överkant men med tanke på att den är ny så borde ju en begagnad med några få mil på mätaren kosta runt 250-275. Säkert inte bättre än 3-serie och A4 men jag hade tittat på den mest för att en den är lite roligare än "standard" A4/3-serie/V60 som alla kör.

Självklart är det så. Men om jag skulle pendla själv skulle jag inte hoppa runt i en E-klass utan hellre köra A eller C-klass just pga bränsleekonomi och att båtkänslan är aningen mindre. Både 1-serie och A-klass ät ju förhållandevis roliga att köra i standardutförande. Volvos XC-serie är ju som att köra en äldre pråm (förbehållet att jag inte kört senaste xc60 och xc40)
Till XC:s försvar så vill jag påstå att även äldre XC är synnerligen trevliga långfärdsbilar, visst är de som pråmar man jag tycker de är ganska vilsamma och behagliga att köra på långfärd. Skulle jag pendla 15-20 mil om dagen skulle en begagnad XC70 absolut vara något jag tittade på.

Senast ändrad:
Alltså en större bil drar inte mer på långfärd än en mindre.
Kul fakta i avdelningen bränsleförbrukning, jag kör samma sträcka, samma hastighet dagligen.

Bmw 520d xDrive: 0,39 l/mil
Audi A6 Allroad: 0,61 l/mil

Audin har 28hk fler, känns dock som 28hk mindre.

Jag har lyckats köra ned till stan på 0,36 med Bmwn, men det gick tämligen långsamt.

När man ska lacka om nedre delen av fronten samt några stenskott och några repor på bilen och det slutar med mer eller mindre hellack... Ja den blir fin i alla fall :) Tror dock inte det blir något klock inköp på nästa lön ;)
F5B41BA7-E755-4266-83A6-19D826346EA9.jpeg

Vinterhjulen kom igår

IMG_20180712_101908_102.jpg

Sitter Nokian Hakkapelitta R2 255/40/19 runt om. Får se om det funkar. Går över till centraleuropeiska annars.

Eller .....åååååka pendeltåg jag är en lo....

Aldrig Centraleuropeiska. Mycket nära dödenkänslor med mina(Continental). Trodde bilen låg och växla upp/ner hela tiden men var bakvagnen som släppte hela tiden. Själv förvånad att de kunde vara så dåliga. Funkar på torr/blött asfalt men minst lilla snö/halka så är det tack och hej med greppet. Som att konstant drifta.

Det är såpass :S

Får testa med dem här. Finns dubbat som är bredare har jag för mig. Eller om Nokian kommer med större dimensioner på de odubbade. Det är många fler än förut som kör på större fälgar även på vintern.

Aldrig Centraleuropeiska. Mycket nära dödenkänslor med mina(Continental). Trodde bilen låg och växla upp/ner hela tiden men var bakvagnen som släppte hela tiden. Själv förvånad att de kunde vara så dåliga. Funkar på torr/blött asfalt men minst lilla snö/halka så är det tack och hej med greppet. Som att konstant drifta.

Världens coolaste bil...tyvärr inte den smidigaste och mest användarvänliga/ekonomiska :)
Den har varit rätt billig de 1.5 år som jag haft den. Ja förutom att den drar 1.3 liter diesel per mil. Men nu blev det lack och nya bromsar... kändes sådär att köpa nya ok bak då de inte fanns någon renoverings sats.
Men ska bli bra skönt att få till baka den!!

Alltså en större bil drar inte mer på långfärd än en mindre.
Kul fakta i avdelningen bränsleförbrukning, jag kör samma sträcka, samma hastighet dagligen.

Bmw 520d xDrive: 0,39 l/mil
Audi A6 Allroad: 0,61 l/mil

Audin har 28hk fler, känns dock som 28hk mindre.

Jag har lyckats köra ned till stan på 0,36 med Bmwn, men det gick tämligen långsamt.
Är det uppmätt förbrukning, eller siffror från färddatorn? Otroligt bra oavsett.

Den har varit rätt billig de 1.5 år som jag haft den. Ja förutom att den drar 1.3 liter diesel per mil. Men nu blev det lack och nya bromsar... kändes sådär att köpa nya ok bak då de inte fanns någon renoverings sats.
Men ska bli bra skönt att få till baka den!!
Kommer du klara miljökraven för att få köra innanför tullarna sen? 1,3 liter milen är bra saftigt

1.3l/mil är väl inget att lyfta på ögonbrynet för? :)
Kanske inte det, men samtidigt är det ju defintivt mer än bilar som 520d eller en v40? Men jag är genuint intresserad att veta om hur det ligger till, eftersom det är många GWs som rullar inne i stan och andra drivmedelsslukare och nu när MP fått strypgrepp om ”bilproblematiken” inne i innerstan.

Kommer du klara miljökraven för att få köra innanför tullarna sen? 1,3 liter milen är bra saftigt
Miljözonerna har inget med förbrukning göra. Enbart miljöklass. Har du euro6 på dieselbilen kan de dra 8 liter milen om den vill.

För övrigt kommer miljözonerna bli både tandlösa (manuellt övervakade) och försenade innan kvarnarna malt färdigt. Tro mig.

Tillbaka
Topp