• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Exakt så.
Fantastisk bil.
Skitexemplar.
Därför jag väljer att behålla den med. Växellådan renoverad så nu är det bara framvagn, lack, rost (från tidigare piss-lagning vid incident), oljeläckage, stötdämpare, batteri m.m
Men fantastisk bygg kvalitet. När jag rev ut lådan så var det svårt att tro att det var en 21k mil bil man skruvade på undertill. Det kan dom de där öldrickande läderpojkarna.

Dock: MYCKET idiotlösningar. Massor... jävlar vad man svor åt hålet för att bulta fast turbinen samt att det är bultar och inte pinnbultar....
Inte för att vara sån, men en bil som rullat 21k kommer ju alltid att dras med mekbehov. Om man har ont av det finns ju flertalet alternativ som inte innebär gammelhäck.

Ska köpa en ny bil och skulle gärna vill ha lite input från panelen.
Just nu är det BMW eller Audi som lockar och då 118/120/320 eller A3/A4 (disel).
Mina prioriteringar:
1 år gammal (-17)
Max 3000 mil
M-sport/S-line
Drift på alla fyra puckar
Bra ljudsystem
Och lite nördigt men om en Audi så sportratten som är avplanad nedtill.

Kör 15 mil om dagen till och från jobbet så ena stunden tänker jag att det inte behöver vara något speciellt då tappet på bilen blir rätt kraftigt med tanke på milen och att jag max vill betala 250k. Men sekunden efter tänker jag att jag spenderar nära 2 timmar per dag i bilen och då ska den vara trevlig och något jag vill sitta i och gränsen för vad jag vill betala klättrar mot 350k.

Hur hade ni resonerat och någon som har erfarenheter av bilarna ovan?

Just nu är det BMW eller Audi som lockar och då 118/120/320 eller A3/A4 (disel).
Mina prioriteringar:
1 år gammal (-17)
Max 3000 mil
M-sport/S-line
Bra ljudsystem

Kör 15 mil om dagen till och från jobbet så ena stunden tänker jag att det inte behöver vara något speciellt då tappet på bilen blir rätt kraftigt med tanke på milen och att jag max vill betala 250k. Men sekunden efter tänker jag att jag spenderar nära 2 timmar per dag i bilen och då ska den vara trevlig och något jag vill sitta i och gränsen för vad jag vill betala klättrar mot 350k.

Pendla 15 mil i en A3a känns ungefär lika lockande som att sticka en gaffel i ögat varje morgon.
F30 är visserligen en gammal bil idag, men totalt överlägsen allt som Audi tillverkar.

Kolla en maxutrustad F10 för dom pengarna. Riktigt fina bilar med bra motorer som du kan köra med ett gott miljösamvete!

Mina prioriteringar:
1 år gammal (-17)
Max 3000 mil
M-sport/S-line
Bra ljudsystem

Välj bort A3 och 1-serien. Begagnat skiljer det knappt nåt prismässigt mot de större men komforten är markant sämre.

A4 är tystare än F30 och har modernare inredning, i övrigt är de väldigt lika. Tror dock du kommer få svårt att hitta någon vettig S-Line för 250k tyvärr.

• Like
Reactions: par
Välj bort A3 och 1-serien. Begagnat skiljer det knappt nåt prismässigt mot de större men komforten är markant sämre.

A4 är tystare än F30 och har modernare inredning, i övrigt är de väldigt lika. Tror dock du kommer få svårt att hitta någon vettig S-Line för 250k tyvärr.
Nej, för 250k vet jag att jag inte kommer att hitta någon vettig A4 eller 320, just därför som spreaden på budgeten är 250-350k.
Tack för input, känns som huvudvärken med valet av bil kommer fortsätta ett tag. :D

Nej, för 250k vet jag att jag inte kommer att hitta någon vettig A4 eller 320, just därför som spreaden på budgeten är 250-350k.
Tack för input, känns som huvudvärken med valet av bil kommer fortsätta ett tag. :D
Invänta A4ans lilla facelift som kommer efter sommaren, då blir nuvarande S-line standard och det lanseras ett nytt S-line. (Redan visat i tidningarna)

Pendla 15 mil i en A3a känns ungefär lika lockande som att sticka en gaffel i ögat varje morgon.
F30 är visserligen en gammal bil idag, men totalt överlägsen allt som Audi tillverkar.

Kolla en maxutrustad F10 för dom pengarna. Riktigt fina bilar med bra motorer som du kan köra med ett gott miljösamvete!

Som vanligt så finns det inget som stämmer i dina inlägg. Läs på lite tester så får du se att du är ganska ensam om att tycka F30 är bättre än A4 B9. Vad konkret är den överlägsen på?

A3an ska inte underskattas, det är ett snäpp bättre än Golfen och 1-serien som är ganska plåtiga.

Mina prioriteringar:
1 år gammal (-17)
Max 3000 mil
M-sport/S-line
Bra ljudsystem

Om du pendlar 15 mil så vill man väl ha något så säkert som möjligt? Eller är det viktigaste att det är rätt märke?
Skulle kolla på xc60 eller Arteon från VW.

Om du pendlar 15 mil så vill man väl ha något så säkert som möjligt? Eller är det viktigaste att det är rätt märke?
Eller en VW Passat. Det går 13 på dussinet på begmarknaden och tar du en 240 hk diesel kommer de där 15 milen bli helt ok. Leta efter en med ErgoComfort-stolar med massage, det är värt det.
Ska själv precis byta ut min Passat sedan mot en Arteon. Hade faceliften på Passaten kommit innan årsskiftet hade det blivit en sådan, men nu blir det som det blir.

Varför behöver man en låtsas-suv för ca 8 mil åt vardera håll?

1-serie eller A3 (rätt specad) är väl perfekt om du åker själv? Inte speciellt små, bra bränsleekonomi och hygglig prestanda. Jag har kört runt (i etapper om ca 10 mil åt gången) i en 118d med automat. Funkar alldeles utmärkt för två personer och även kortare sträckor för fyra. Drar rätt lite soppa och rätt bra prestanda för biltypen.

1-serie eller A3 (rätt specad) är väl perfekt om du åker själv? Inte speciellt små, bra bränsleekonomi och hygglig prestanda. Jag har kört runt (i etapper om ca 10 mil åt gången) i en 118d med automat. Funkar alldeles utmärkt för två personer och även kortare sträckor för fyra. Drar rätt lite soppa och rätt bra prestanda för biltypen.

Då skulle du nog rekommendera VW Polo istället för 1-serien och A3 som är säkrare :)

I jämförelse med de större har de hoppigare fjädring, sämre kursstabilitet, högre ljudnivå.
Kan man leva med det är det inga problem men man kan inte lura sig själv att det är samma komfort i en 1-serie som en XC60 eller A4/3-serie.

Vill man åka riktigt bekvämt för 350k skulle jag försöka hoppa upp ett steg till A6, 5-serie, E-klass. Det har inte med storleken på bil att göra utan att de är mer påkostade under skalet.

I jämförelse med de större har de hoppigare fjädring, sämre kursstabilitet, högre ljudnivå.
Kan man leva med det är det inga problem men man kan inte lura sig själv att det är samma komfort i en 1-serie som en XC60 eller A4/3-serie.

Vill man åka riktigt bekvämt för 350k skulle jag försöka hoppa upp ett steg till A6, 5-serie, E-klass. Det har inte med storleken på bil att göra utan att de är mer påkostade under skalet.

Självklart är det så. Men om jag skulle pendla själv skulle jag inte hoppa runt i en E-klass utan hellre köra A eller C-klass just pga bränsleekonomi och att båtkänslan är aningen mindre. Både 1-serie och A-klass ät ju förhållandevis roliga att köra i standardutförande. Volvos XC-serie är ju som att köra en äldre pråm (förbehållet att jag inte kört senaste xc60 och xc40)

Självklart är det så. Men om jag skulle pendla själv skulle jag inte hoppa runt i en E-klass utan hellre köra A eller C-klass just pga bränsleekonomi och att båtkänslan är aningen mindre. Både 1-serie och A-klass ät ju förhållandevis roliga att köra i standardutförande. Volvos XC-serie är ju som att köra en äldre pråm.
Beror lite på vilken väg man pendlar. På E4 vill man bara ha så tyst och bekväm bil som möjligt. Pendlar man på skogsvägar i Småland är det säkert lite annorlunda.

(Jag pendlar E4. Det är trist oavsett bil...)

Beror lite på vilken väg man pendlar. På E4 vill man bara ha så tyst och bekväm bil som möjligt. Pendlar man på skogsvägar i Småland är det säkert lite annorlunda.

Utifrån erfarenhet är varken A-klass/A3 eller 1-serie speciellt bullriga om man skippar lågprofil men visst, det är skillnad mot storasyskonen.

Utifrån erfarenhet är varken A-klass/A3 eller 1-serie speciellt bullriga om man skippar lågprofil men visst, det är skillnad mot storasyskonen.
+1 på den. Byta Runflat mot tystare däck så är det macht mit qualität. Jag pendlade 11 mil om dagen med min 118d i ett halvår och under tiden samåkt med olika kollegor i varierande bilar. Ljudmässigt kanske lite sämre än en större motsvarande bil men jag spelar alltid musik hyfsat högt i min ensamhet så kvittar.
Så sjukt mycket förståsigpåare här. Bästa är väl att vederbörande provar bilarna själv och avgör? Finns alltid läger.

Vi vet att du älskar BMW och tycker allt annat är skit men du får gärna förklara lite utförligare varför gamla F30 är totalt överlägset allt som Audi tillverkar. Detta eftersom många tester pekar på motsatsen. Senaste numret av Auto motor sport t.ex.
upload_2018-7-11_15-29-16.png

Senast ändrad:
Vi vet att du älskar BMW och tycker allt annat är skit men du får gärna förklara lite utförligare varför gamla F30 är totalt överlägset allt som Audi tillverkar. Detta eftersom alla tester pekar på motsatsen. Senaste numret av Auto motor sport t.ex.
upload_2018-7-11_15-29-16.png
Det är vanskligt att skriva "trots att alla tester pekar på motsatsen" i en internetfajt. Just sayin'.

Men alla de alternativen är sjukt tråkiga... :(
Prova en 7 serie/ s klass / A8 och återkom sedan om teoerin att 118 funkar lika bra...

Är som att sväva på moln. Behöver inte ens va senaste modelle . Komforten har funnits där i årtionden.
ja, eller varför inte en Bentley el Rolls om vi nu ändå ska jämföra äpplen och mandelbiskvier.
Att pendla i en A8 med den ålder och mil som krävs för att komma ner i samma inköpspris som en A3 kan bli en dyr historia.

ja, eller varför inte en Bentley el Rolls om vi nu ändå ska jämföra äpplen och mandelbiskvier.
Att pendla i en A8 med den ålder och mil som krävs för att komma ner i samma inköpspris som en A3 kan bli en dyr historia.
I teorin ja, men det behöver inte bli så. En 730d har samma drivlina som 530d och de går inte sönder i parti och minut. Man hittar lätt en toppfin för 350k. Men försäkringen kommer vara klart dyrare och modellspecifika delar också. Man får välja om man tycker det är värt det.

Fick jag välja fritt för 350k hade jag valt en begagnad Allroad för övrigt. Sanslöst fin fjädring och drivlina och ett märkbart pinnhål upp från A4/F30.
https://www.wayke.se/objekt/c4f73f9...di-a6-allroad-tdi-218hk-sports-edt-19-automat

Pendlar i en dum bil, gått bra än så länge. Inte helidiotiskt, men visst kan det skita sig.

I teorin ja, men det behöver inte bli så. En 730d har samma drivlina som 530d och de går inte sönder i parti och minut. Man hittar lätt en toppfin för 350k. Men försäkringen kommer vara klart dyrare och modellspecifika delar också. Man får välja om man tycker det är värt det.

Fick jag välja fritt för 350k hade jag valt en begagnad Allroad för övrigt. Sanslöst fin fjädring och drivlina och ett märkbart pinnhål upp från A4/F30.
https://www.wayke.se/objekt/c4f73f9...di-a6-allroad-tdi-218hk-sports-edt-19-automat

Jag har en sådan allroad och den är lika intressant att köra som farsans gräsklippare. Det är något allmänt intetsägande som genomsyrar hela bilen, om det är det identitetslösa uttrycket, den dåliga känslan i ratten, den omoderna inredningen ala 2007 eller vad det nu är?

Jag har en sådan allroad och den är lika intressant att köra som farsans gräsklippare. Det är något allmänt intetsägande som genomsyrar hela bilen, om det är det identitetslösa uttrycket, den dåliga känslan i ratten, den omoderna inredningen ala 2007 eller vad det nu är?
I mitt fall är det fjädringskomforten, att bilen inte har 2 cylindrar för lite, samt kursstabiliteten som jag gillar.

Är mer tanken att man inte märker någon skillnad i en minibil kontra en större.

Jag tycker det är enorm skillnad.

Skönt att alla som svarar, diskuterar och argsint argumenterar för sin sak på Sonos fråga talar om Ljudnivå, komfort och bränsleekonomi. Tre saker som han Inte listat under sina prioriteringar. Jävla plommon.

Mina prioriteringar:
1 år gammal (-17)
Max 3000 mil
M-sport/S-line
Bra ljudsystem

Tillbaka
Topp