• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Androl

Omega
C68596D3-A0C3-4DA7-A842-1C62E8BBF0AB.jpeg

Ja kanske det, blev bra sugen efter jag läst om det ;)

Apropå tjänstebilar och säker körning så bokade jag precis in mig på en förarutbildning. Någon mer som ska på Porsche Track Experience - Precision 5-6 maj på Mantorp? :D

http://www.porsche.se/motorsport--event/porsche-experience/porsche-track-experience/

Bild från en tidigare Porsche förarutbildning i våras på Gelleråsen

123CB275-A442-4DF6-8871-B0BB3A37833C.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Fast var det inte typ 500 bilar i black series om jah läste rätt i någon av annonserna?
Betingar så många bilar ändå premium?..
Är väl åldern och tillgången på välbehållna/lågmilade ex som spelar in här också.
Kolla på de gamla M3orna, typ E36 & E46 har ju skjutit i höjden också, dom är ju inte direkt tillverkade i någon limiterad utgåva men likväl begärs det (imo) orimliga pengar för dessa numera..
 

demondave

Rolex
Är väl åldern och tillgången på välbehållna/lågmilade ex som spelar in här också.
Kolla på de gamla M3orna, typ E36 & E46 har ju skjutit i höjden också, dom är ju inte direkt tillverkade i någon limiterad utgåva men likväl begärs det (imo) orimliga pengar för dessa numera..

En spik original, röd M3 3.0 med orangea blinkers och allt skulle jag kunna betala massor för om jag var rik :heart:
 
Halva priset för samma prestanda i en nyare bil?
Vad är det jag fullständigt missar? :D
Så är det men det ena är en legendarisk bil, gjordes väl inte mer än i ca 500 ex och så är den estetiskt 10/10, tycker jag iaf. Den nyare modellen skulle jag tyvärr inte överväga överhuvudtaget. Tycker den är rätt ful faktiskt.

Finns dock en BS-variant, men då är det nog priser på runt 1,5 Mkr minst.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Är väl åldern och tillgången på välbehållna/lågmilade ex som spelar in här också.
Kolla på de gamla M3orna, typ E36 & E46 har ju skjutit i höjden också, dom är ju inte direkt tillverkade i någon limiterad utgåva men likväl begärs det (imo) orimliga pengar för dessa numera..

E36 M3 har jag aldrig förstått efterfrågan på, E30 och E46 är ju riktigt mums!
Polaren har en E34 M5 som han köpte för runt 50 tusen. Hehe den är värd sjuka pengar i dagens läge. Det är nog bästa köper han gjort.
Dock så har den tyvärr bara stått senaste 5 åren... sjukt grym bil!
 

sevdah

Omega
2-Faktor
E36 M3 har jag aldrig förstått efterfrågan på, E30 och E46 är ju riktigt mums!
Polaren har en E34 M5 som han köpte för runt 50 tusen. Hehe den är värd sjuka pengar i dagens läge. Det är nog bästa köper han gjort.
Dock så har den tyvärr bara stått senaste 5 åren... sjukt grym bil!

e36 är jätte underskattad. En sån i fint skick, ja tack.
Blev 2010 erbjuden att köpa en svensksåld 1 ägare, 8000 mil, 2000 E39 M5 fullmatad individual. 95.000 sek. När vi skulle skriva affären hade säljaren ångrat sig och ville ha 105. Blev sur och struntade i det. Ångrar mig idag :)
 

Orson

Omega
2-Faktor
Ok, nu behöver jag hjälp inför stundande säsong., fantasin är begränsad när man sitter i gamla inkörda hjulspår.

Jag vill ha tips på roliga bilar upp till 1 Mkr. Några tänkta förhållningsregler nedan:
  • Bilen är kommer endast att nyttjas sommartid, c:a 300-400 mil/år. Vintertid är det förvaring som gäller.
  • Kommer enbart att finåkas med på tidiga helgmornar eller på semestern. Finåkning inkluderar lite barnsliga lakritsremmar mellan varven.
  • Det skall vara en snabb bil med mycket "muckler". Min reptilhjärna säger att under 500 hk måste motiveras starkt.
  • Cabriolet, ja absolut. Det är roligt, något jag uppskattar idag i min AMG SL55 med extra pulver under huven. Men det är absolut ingen nödvändigt.
  • Det är inte nödvändigt med nyare bilar, kan lika gärna vara en gammal raritet med det där lilla extra.
  • Det skall inte nödvändigtvis eldas upp 1 Mkr, men där går en mental spärr. 700 Tkr går naturligtvis hur bra som helst.
  • Kommer inte åka bana eller liknande.
  • Jag vill INTE ha något som absolut rasar i pris de närmsta 3 åren, med andra ord bör bilen ha ett någorlunda förutsägbart andrahandsvärde.
  • Inga totala "objekt" är intressanta med betydelsen att de kräver 8 timmars mekande för 1 timmer körning.
  • Är ca 199 cm lång och +130 kg, för små bilar där det är svårt att komma ner i stolen ordentligt går tyvärr inte. Min SL55 är på gränsen som referens.
  • Det bör vara någon mustig historia.
  • Tillägg ang ”finåkning”. Min, kanske felaktiga definition är inte bara söndagsåkande till godset i Sörmland för annalkande rävjakt med herrklubben utan snarare ren och skär busåkning med lite rödljusriviga gaspådrag och bredställ. Men jag är ingen Ayrton Senna så det behöver inte vara en supersportbilshistoria. Bara det finns rejält med pulver under motorn liksom.:)
Tidigare erfarenheter är diverse nyare och äldre AMG (E, SL, C ), någon fräsig BMW osv. Gillar tyska grejer. Aldrig ägt en Porsche så det lockar absolut, men det är bara en tanke.

Kom gärna med förslag utifrån ovan, också bra att berätta vad jag skall passa mig för. :)

Maserati måste ju ändå vara intressant, kanske är för liten för dig dock?
Är ju så jävla snygg och låter som en dröm sen hur den är att leva med vette fan men kör man bara med den på sommaren borde det ju funka. :D
Till ex..
https://www.blocket.se/annons/goteborg/maserati_granturismo_s_4_7_v8_mc_shift_441hk/83566162
 
Inte så dumt, de brukar ha ett rätt vasst V8 ljud som är lite italienskt i tonen, ylande. :)

Men jag är nog fortsatt tveksam, jag och italienare känns inte helt rätt.
 
En Mercedes AMG GT ?
Ja absolut!:)
Den ligger fortfarande bäst till, jag har kikat på den i flera år. Nu börjar de kommer ner i pris och ligger runt 800-900 Tkr för en 2015-2016.
Har lite Mercabias efter några AMG-modeller men man vill ju vidga vyerna lite därav frågeställningen.

Känns som en GT(S) eller en 911 i någon form ligger bäst till. Den senare är säkert bättre avseende ren körning, men jag gillar mullrig V8 och att det är en liten udda fågel till skillnad på 911'or som det går 13 på dussinet. Fördelen med 911 (991/992) är att det faktiskt går att få in någon unga i baksätet, det är ju kört i GT. Men man kan aldrig få allt.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja absolut!:)
Den ligger fortfarande bäst till, jag har kikat på den i flera år. Nu börjar de kommer ner i pris och ligger runt 800-900 Tkr för en 2015-2016.
Har lite Mercabias efter några AMG-modeller men man vill ju vidga vyerna lite därav frågeställningen.

Känns som en GT(S) eller en 911 i någon form ligger bäst till. Den senare är säkert bättre avseende ren körning, men jag gillar mullrig V8 och att det är en liten udda fågel till skillnad på 911'or som det går 13 på dussinet. Fördelen med 911 (993/992) är att det faktiskt går att få in någon unga i baksätet, det är ju kört i GT. Men man kan aldrig få allt.
AMG GT är så jäkla fin, iaf när man slipper den fula vingen. Min favorit i segmentet helt klart.
 
E36 M3 har jag aldrig förstått efterfrågan på, E30 och E46 är ju riktigt mums!
Polaren har en E34 M5 som han köpte för runt 50 tusen. Hehe den är värd sjuka pengar i dagens läge. Det är nog bästa köper han gjort.
Dock så har den tyvärr bara stått senaste 5 åren... sjukt grym bil!
Haha, jag sålde min E34 M5 för ca 14 år sen för 50 cirkus.... TAKxxx var regnumret, min gamla? Grym bil, vid kallstart lät den mycket mulligt och dovt!

/N
 
Gjorde lite snabb research och det är ju Rickard Cornacchini gamla bil som han byggde 2006 och framåt eller något. Jag tror det är lite för mycket racing för en gubbe som mig.
En dag kommer jag köpa en Porsche, troligen en något nyare och kanske inte så skruvad som detta ex.
 
Topp