• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Ovanlig syn i garaget(speciellt i jan-månad) vid jobbet imorse

20200127_070848-01.jpeg

Fantastiska bilar...
 

lofgreno

Audemars
Dags att byta tjänstebil snart. Har kört en V90 D4:a nu och den är ju trevlig. Lite mycket barnsjukdomar kanske men men.
Men nya CO2 gräns på 150 på jobbet förstör ju alla chanser till en schysst bil med fyrhjulsdrift. Tänkte kolla BMW 3 serie och Audi A4:a. Ingen verkar gå in.
Nån som har koll på alternativ om man inte får in en laddhybrid? Kan ju inte ens ladda hemma och dom är ju så satans dyra. Även om det iofs kanske funkar ändå pga lägre förmånsvärde osv...
 

lofgreno

Audemars
Är det PBB som sätter begränsningen för bilen eller är det något annat värde, tex TCO?
Antar att frågan var till mig. :)
Det har jag ingen koll på tyvärr. Vet bara att nya bilpolicyn säger att det får max vara 150 g/km CO2 (WLTP).
Som jag förstår det så har förmånsvärden gått upp jävligt mycket också på "vanliga" bilar med bensin/diesel motorer...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Antar att frågan var till mig. :)
Det har jag ingen koll på tyvärr. Vet bara att nya bilpolicyn säger att det får max vara 150 g/km CO2 (WLTP).
Som jag förstår det så har förmånsvärden gått upp jävligt mycket också på "vanliga" bilar med bensin/diesel motorer...
Du bör nog leta upp bilpolicyn och se vad det står där. Brukar finnas en TCO eller PBB begränsning också. Annars är det bara att beställa Tesla M3 LR AWD. ;)
 

lofgreno

Audemars
Men hur skall du kunna beställa en tjänstebil om du inte vet något annat än att den bara får vara max 150 g/km i utsläpp?
Jo jag vet ju givetvis mer än så gällande kostnad osv. Vilken leasingkostnad, vilka bilar som är tillåtna osv. Men detta CO2 krav är nytt. Får kolla upp detta lite mer men bilpolicyn är väldigt simpel.
Sen har jag ju inte aktivt börjat prata med bilsäljarna än...
 

lofgreno

Audemars
Kolla just om det är en dinosaurie till policy med PBB-tak eller om den faktiskt bryr sig om vad det kostar företaget. Är policyn modern är 150g onödigt högt satt :)
Onödigt högt? Blir alldeles snurrig av allt detta. Nåväl. Ska luska lite mer ang. TCO och PBB. Hon som har hand om bilarna har noll koll och verkar mest bli sur över att säljare och chefer plockar ut schyssta bilar... :)
 

demondave

Rolex
Onödigt högt? Blir alldeles snurrig av allt detta. Nåväl. Ska luska lite mer ang. TCO och PBB. Hon som har hand om bilarna har noll koll och verkar mest bli sur över att säljare och chefer plockar ut schyssta bilar... :)

Ja, är det TCO-tak får man ju lättare plats med en schysst elbil trots högre prislapp, då är ju 150g högt. Annars är det lågt, men i alla fall en tydlig hint om vad företaget inte vill se i vagnparken.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Onödigt högt? Blir alldeles snurrig av allt detta. Nåväl. Ska luska lite mer ang. TCO och PBB. Hon som har hand om bilarna har noll koll och verkar mest bli sur över att säljare och chefer plockar ut schyssta bilar... :)
Som vanligt då. HR avdelningen brukar sätta bilpolicyn men har ingen aning om nånting. Sånt kan göra en trött.
"Problemet" är att de nya hybriderna inte passar i gamla bilpolicys eftersom de är för dyra i inköp. Dock pga lägre förmånsvärde, drivmedelskostnader och bra restvärde så blir inte belastningen på bolaget högre. Men har man ett PBB tak så funkar det inte ändå och då är man rätt rökt med de nya WLTP reglerna och 150 g/km om man vill ha 4wd. Det går inte ihop, finns inga sådana bilar vad jag vet.

Hybrid 4wd är än så länge väldigt dyra förutom typ Lexus NX och Toyota Rav4 och det är också ingenting som duger om man faktiskt behöver 4wd på riktigt (hästsläp, båttrailer). Är det lite halt till fjällstugan bara så räcker de.
 

lofgreno

Audemars
Som vanligt då. HR avdelningen brukar sätta bilpolicyn men har ingen aning om nånting. Sånt kan göra en trött.
"Problemet" är att de nya hybriderna inte passar i gamla bilpolicys eftersom de är för dyra i inköp. Dock pga lägre förmånsvärde, drivmedelskostnader och bra restvärde så blir inte belastningen på bolaget högre. Men har man ett PBB tak så funkar det inte ändå och då är man rätt rökt med de nya WLTP reglerna och 150 g/km om man vill ha 4wd. Det går inte ihop, finns inga sådana bilar vad jag vet.
Näe. Precis så jag har fortstått det också. Dock beställde chefen nya V60 laddhybriden, verkar faktiskt riktigt fet men kostade därefter. Dock vart förmånsvärdet typ samma som hans V90 som var rätt dyr för 3 år sen.
Mitt bolag räknar på vad leasingkostnaden blir och det sätter gränsen för bilen. Så det var så han fick in denna som jag förstår det.
Så ska förbi BMW i veckan, ta en offert på deras laddhybrid så får man se om det funkar...
 

demondave

Rolex
Som vanligt då. HR avdelningen brukar sätta bilpolicyn men har ingen aning om nånting. Sånt kan göra en trött.
"Problemet" är att de nya hybriderna inte passar i gamla bilpolicys eftersom de är för dyra i inköp. Dock pga lägre förmånsvärde, drivmedelskostnader och bra restvärde så blir inte belastningen på bolaget högre. Men har man ett PBB tak så funkar det inte ändå och då är man rätt rökt med de nya WLTP reglerna och 150 g/km om man vill ha 4wd. Det går inte ihop, finns inga sådana bilar vad jag vet.

Hybrid 4wd är än så länge väldigt dyra förutom typ Lexus NX och Toyota Rav4 och det är också ingenting som duger om man faktiskt behöver 4wd på riktigt (hästsläp, båttrailer). Är det lite halt till fjällstugan bara så räcker de.

Hybrid utan hemmaladdning blir väl lite tankevurpa, då når man ju inte fördelen med driftskostnaderna i alla fall.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Näe. Precis så jag har fortstått det också. Dock beställde chefen nya V60 laddhybriden, verkar faktiskt riktigt fet men kostade därefter. Dock vart förmånsvärdet typ samma som hans V90 som var rätt dyr för 3 år sen.
Mitt bolag räknar på vad leasingkostnaden blir och det sätter gränsen för bilen. Så det var så han fick in denna som jag förstår det.
Så ska förbi BMW i veckan, ta en offert på deras laddhybrid så får man se om det funkar...
Vilket finansbolag använder ni? Är det ett lite större bolag du jobbar på så brukar man använda sig av samma. Dvs, det är inte ÅF som kommer ge dig månadskostnaden utan finansbolaget. Också värt att kolla. En offert från ÅF med ett kontantpris på kommer inte hjälpa dig annars.
 

lofgreno

Audemars
Vilket finansbolag använder ni? Är det ett lite större bolag du jobbar på så brukar man använda sig av samma. Dvs, det är inte ÅF som kommer ge dig månadskostnaden utan finansbolaget. Också värt att kolla. En offert från ÅF med ett kontantpris på kommer inte hjälpa dig annars.
Näe så är det. Vi kör med NF Fleet. Så vårt handhavande är att man kollar upp bil, tar en offert och HR tanten skickar den vidare till NF Fleet så dom kan räkna på leasingkostnaden. Ofta får man justera offerten ett par gånger så man kommer under den gräns på leasingkostnad vi har. Eller om man vill komma ned lite i förmånsvärde...
 
Ja, lite så jag tänker. Ska jag göra runt med en laddhybrid som jag inte laddar kontinuerligt... känns ju dumt.
Jo, fast om det inte är du, utan företaget som står för driftkostnaden i form av bränsle så är det snarare en fråga om känsla än om ekonomi. Jag har en elhybrid och har inte någon möjlighet att ladda hemma. Knappt på jobbet heller men det spelar ingen roll för mig.

Mycket hänger på vilket avtal ni har, vem står för drivmedel osv. Står företaget för drivmedel så blir du enbart förmånsbeskattad för de mil du kör privat. Om du sen tankar 4000 l den månaden eller tankar 1 l och resten eldrift spelar ingen större roll.
 

lofgreno

Audemars
Jo, fast om det inte är du, utan företaget som står för driftkostnaden i form av bränsle så är det snarare en fråga om känsla än om ekonomi. Jag har en elhybrid och har inte någon möjlighet att ladda hemma. Knappt på jobbet heller men det spelar ingen roll för mig.
Mycket hänger på vilket avtal ni har, vem står för drivmedel osv. Står företaget för drivmedel så blir du enbart förmånsbeskattad för de mil du kör privat. Om du sen tankar 4000 l den månaden eller tankar 1 l och resten eldrift spelar ingen större roll.
I mitt fall så pröjsar firman soppan och jag får betala förmånsvärdet för det. Så det är ju helt klart fördelaktigt ekonomiskt.
Tycker det bara känns dumt att jag ska välja en "miljövänlig" laddhybrid, som jag inte kommer att ha möjligheten att ladda speciellt ofta. Kanske på jobbet. Så förmodligen kommer jag köra runt den som en vanlig bil med en massa elektronik och batterier. Men är det vad som krävs för att jag ska kunna ta ut en bil jag vill ha så får det ju bli så. Har hört flera liknande exempel. Vet inte exakt vilka nackdelarna blir om man kör runt utan att ladda. Nån nämnde att firman kanske skulle börja kolla på att man verkligen kör på el och då blir det ju problematiskt. Speciellt om man inte kan ladda hemma... :banghead:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
I mitt fall så pröjsar firman soppan och jag får betala förmånsvärdet för det. Så det är ju helt klart fördelaktigt ekonomiskt.
Tycker det bara känns dumt att jag ska välja en "miljövänlig" laddhybrid, som jag inte kommer att ha möjligheten att ladda speciellt ofta. Kanske på jobbet. Så förmodligen kommer jag köra runt den som en vanlig bil med en massa elektronik och batterier. Men är det vad som krävs för att jag ska kunna ta ut en bil jag vill ha så får det ju bli så. Har hört flera liknande exempel. Vet inte exakt vilka nackdelarna blir om man kör runt utan att ladda. Nån nämnde att firman kanske skulle börja kolla på att man verkligen kör på el och då blir det ju problematiskt. Speciellt om man inte kan ladda hemma... :banghead:
Köpa laddhybrid utan att kunna ladda är osmart men så ser ju skattesystemet ut numera. Även utan laddsladd så laddas bilens batteri upp en hel del av bromsningar, nedförsbackar osv. Bilen sparar alltid lite batteri för att kunna driva bakhjulen.

Jag anser att FC St Pauli har lite fel i hur han ser på förmånen av bränsle också. Det är fortfarande billigare att ladda bilen själv för privatmilen än att skatta för dem.
 

lofgreno

Audemars
Köpa laddhybrid utan att kunna ladda är osmart men så ser ju skattesystemet ut numera. Även utan laddsladd så laddas bilens batteri upp en hel del av bromsningar, nedförsbackar osv. Bilen sparar alltid lite batteri för att kunna driva bakhjulen.

Jag anser att FC St Pauli har lite fel i hur han ser på förmånen av bränsle också. Det är fortfarande billigare att ladda bilen själv för privatmilen än att skatta för dem.
Ja. Vi får se vad det blir. Får lite Etanol bil känsla över hela grejen rent skattemässigt. Undrar hur det blir med tillgänglighet på laddstolpar där ute när försäljningen på alla dessa går upp...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja. Vi får se vad det blir. Får lite Etanol bil känsla över hela grejen rent skattemässigt. Undrar hur det blir med tillgänglighet på laddstolpar där ute när försäljningen på alla dessa går upp...
Hybrider är inte realistiskt att ladda från publika laddstolpar eftersom de inte accepterar snabbladdning (förutom Mitsubishi Outlander)
 

meo_swe

Audemars
Dags att byta tjänstebil snart. Har kört en V90 D4:a nu och den är ju trevlig. Lite mycket barnsjukdomar kanske men men.
Men nya CO2 gräns på 150 på jobbet förstör ju alla chanser till en schysst bil med fyrhjulsdrift. Tänkte kolla BMW 3 serie och Audi A4:a. Ingen verkar gå in.
Nån som har koll på alternativ om man inte får in en laddhybrid? Kan ju inte ens ladda hemma och dom är ju så satans dyra. Även om det iofs kanske funkar ändå pga lägre förmånsvärde osv...
Peugeot 3008 hybrid4?
 

lofgreno

Audemars
Hybrider är inte realistiskt att ladda från publika laddstolpar eftersom de inte accepterar snabbladdning (förutom Mitsubishi Outlander)
Haha. Jaha. Där rök den planen. Dock så är jag inte så sugen på att åka och leta laddstolpar konstant. Räcker med att leta parkering.
Hört om Mitsubishi, inte alls vad jag är ute efter men misstänker att jag kommer få vidga mina vyer...
 

Kamp

Omega
Är man dum i huvudet om man köper en euro5 diesel? Sugen på v60 och kan få en fullsmetad euro 5 för 150’, motsvarande med euro6 kostar åtminstone 180’.

Någon som varit i liknande sits och har lust att dela med sig om sina tankar.

Bor i sundbyberg.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är man dum i huvudet om man köper en euro5 diesel? Sugen på v60 och kan få en fullsmetad euro 5 för 150’, motsvarande med euro6 kostar åtminstone 180’.

Någon som varit i liknande sits och har lust att dela med sig om sina tankar.

Bor i sundbyberg.
Så länge du inte bor på Hornsgatan så kommer det vara lugnt. Polisens prioritering av miljözonerna är 0.
 
Senast ändrad:

meo_swe

Audemars
Som ovan. Verkligen inte min typ av bil men får kolla upp iaf... Lär ju kunna få in mkt lull lull... :)
Du får en GT-line med fyrhjulsdrift (hybrid) för typ 430 pesetas.den laddas via broms och allt sådant, så vid normal körning bör du kunna köra vettigt på el utan att bara ha batterierna som dödvikt:)

Peugeot är nice. Men lite franskt udda sådär. Ratten kräver sin tillvänjning. Så det kan vara värt att tänka på.
 

lofgreno

Audemars
Du får en GT-line med fyrhjulsdrift (hybrid) för typ 430 pesetas.den laddas via broms och allt sådant, så vid normal körning bör du kunna köra vettigt på el utan att bara ha batterierna som dödvikt:)

Peugeot är nice. Men lite franskt udda sådär. Ratten kräver sin tillvänjning. Så det kan vara värt att tänka på.
Ja Mitsubishi låter faktiskt ok. Brukar ha så svårt för japanernas plastiga inredning. Men ska nog titta på den.
Franskt vetefan asså... Tror min gräns går där... :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ja Mitsubishi låter faktiskt ok. Brukar ha så svårt för japanernas plastiga inredning. Men ska nog titta på den.
Franskt vetefan asså... Tror min gräns går där... :)
Min erfarenhet av moderna Peugeoter är mycket god. Tycker inte att du ska skippa dem om du inte har provkört - speciellt om det finns någon modell som på pappret passar det du söker :)
 
Topp