• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fick välja mellan valfri miljöbil genom företaget, eller en privat kärra. Blev en 3.0l rak 6`a klassisk beemer. :)

noreg.jpg
Finns inga genvägar till äkta körglädje, du gjorde helt rätt!

image.jpeg

Efter 7 månaders väntan kom äntligen den här! Vi klickade i nästan varje bock.

Men bäst är:
Att man aldrig behöver röra nyckeln - öppnar bakluckan med en spark under kofångaren.
Volkswagens (ja det är ju Hellas) automatiska LED-ljus.
Automatiskt farthållare och lane assist. Inte riktigt som teslas autopilot men inte långt ifrån.
Active info display som är en display bakom ratten med all info man behöver. HUD fanns inte att beställa då.
Parkeringsvärmare, ventilerade säten och rattvärme är mys.
Personalisering - när frugan har sin nyckel har hon sina inställningar (stol, speglar, radio, nav, etc) annars har jag mina.
Elstyrd krok med (ännu oprovad) backa-med-släp-hjälp.
Carplay - Siri i bilen!
Sist men inte minst allt utrymme, 240 dieselhästar och launch control :)

Grattis! Hur lirar lådan med den motorn?
19"?
Dynaudio?

image.jpeg

Men bäst är:
Att man aldrig behöver röra nyckeln - öppnar bakluckan med en spark under kofångaren.
Automatiskt farthållare och lane assist. Inte riktigt som teslas autopilot men inte långt ifrån.
Active info display som är en display bakom ratten med all info man behöver. HUD fanns inte att beställa då.
Personalisering - när frugan har sin nyckel har hon sina inställningar (stol, speglar, radio, nav, etc) annars har jag mina.
Carplay - Siri i bilen!
Grattis, fin bil

image.jpeg

Men bäst är:
Carplay - Siri i bilen!

Jetlag! Grattis alltid kul med teknik. Har du 10 basbelopp eller :cigar:

Någon som kört miata mk1? Kan tänka mig att den är kul som lekbil? Eller känner man av bristen på hästar ibland?

image.jpeg

Men bäst är:
Carplay - Siri i bilen!

19"?
Dynaudio?

Grattis! GTS:en är mysig, 7 växlade DSG lirar riktigt bra med 240 motorn, upplevs som bättre i alla lägen än DSG någonsin varit!

19"?
Dynaudio?
Lådan är toppen!

Vi skippade 19" utan satsade på lite mer komfort denna gång och så har nån i familjen en tendens att gå emot trotoarkanter (borde iofs vara ett minne blott med parkeringshjälpen!). Dynaudio kändes inte värt de 14000 de skulle ha, sitter ju massa högtalare original och baslåda hade man ju som liten ;) Area view och uppvärmd framruta fick vara också!

Någon som kört miata mk1? Kan tänka mig att den är kul som lekbil? Eller känner man av bristen på hästar ibland?

Kört mycket Mk1 Miata och dom är skitkul i all sin enkelhet. Har haft både Miata och barchetta och båda är kul. Visst, fler hästar hade inte skadat och senast jag provkörde tyckte jag att den var rätt jäkla slö men likförbaskat urkul. Men då kom jag direkt från min 996:a. Mk1 Miatan är en bil som man kan köra fullt (nåja) med på vanlig väg utan att det går överjävligt fort. Är rejält sugen på en igen kan jag säga Senare generationer lockar inte alls lika mkt.

Kört mycket Mk1 Miata och dom är skitkul i all sin enkelhet. Har haft både Miata och barchetta och båda är kul. Visst, fler hästar hade inte skadat och senast jag provkörde tyckte jag att den var rätt jäkla slö men likförbaskat urkul. Men då kom jag direkt från min 996:a. Mk1 Miatan är en bil som man kan köra fullt (nåja) med på vanlig väg utan att det går överjävligt fort. Är rejält sugen på en igen kan jag säga Senare generationer lockar inte alls lika mkt.
Var du med i barchettaklubben? Jag skapade och administrerade hemsidan. När jag sålde bilen så tog min bror över. Nu vet jag inte alls status på den tyvärr. Barchettan var nog den roligaste bil jag ägt. Otroligt lät och enkel bil med underbar väghållning.

Miatan har överlägsen väghållning jämfört med det mesta bland små cabbar.
Bakhjulsdriven, 50/50 viktfördelning, lätt, varvvillig motor och om svensksåld också diffbroms. Utmärkt byggkvalitet.
Jag rekommenderar Sportmodellen, då är den sänkt och har extra karossförstyvning från fabrik.
Min NB Sport -02 har idag gått 5500 mil, varav 3500 mil de 2 senaste säsongerna.
Jag har tidigare kört Alfa Romeo, Spider, Alfetta, Sud Sprint, 75, 90 samt 164 Qv.
Olika karaktärer men Miatan är roligast. Det var mycket mera fix med Alforna.
PICT8932 (2).JPG

Då var det dags att köra vinterbil igen, vågar man hoppas på mycket snö och kyla?

Vi får se om det blir byte framöver, jag kör ofta mer än hundra mil per vecka och även om den är snål för sin storlek är den inte idealisk. Runt 1.15l/mil har jag varit nere på men ska man vara realistik drar den mycket mer än så. Bättre hälften h-a-t-a-r den något kopiöst, det talar också för ett byte framöver.

FullSizeRender (3).jpg

Var du med i barchettaklubben? Jag skapade och administrerade hemsidan. När jag sålde bilen så tog min bror över. Nu vet jag inte alls status på den tyvärr. Barchettan var nog den roligaste bil jag ägt. Otroligt lät och enkel bil med underbar väghållning.

Japp, var med i klubben. Men sålde bilen för tre-fyra år sedan. En väldigt underskattad bil som verkligen var skitkul!

Då var det dags att köra vinterbil igen, vågar man hoppas på mycket snö och kyla?

Vi får se om det blir byte framöver, jag kör ofta mer än hundra mil per vecka och även om den är snål för sin storlek är den inte idealisk. Runt 1.15l/mil har jag varit nere på men ska man vara realistik drar den mycket mer än så. Bättre hälften h-a-t-a-r den något kopiöst, det talar också för ett byte framöver.

FullSizeRender (3).jpg
image.jpg

Kan det vara att sammanträffande att min fru också hatar min bil som drar mycket bensin? De kanske är ultramiljövänner? Jag menar att vi borde byta denna mot en större, hon hävdar att i och med att det då blir C-kort så kan ju inte hon köra, jag kontrar med att hon ju ändå vägrar köra. Svårt.

Tillbaka
Topp