• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

V12 måste ju nästan vara så långt ifrån elbil som man kan komma. Klipp från Danmark med bl.a Mercedes-Maybach G 650 Landaulet.
Och iskallt med egen biltvätt i ”garaget”..

 
Nice klassiker! :)
Här en bild från 2011 när orginalfälgarna satt på.
DB2AEC8C-FE24-4770-A6B7-0B3A0666EA94.jpeg
Ja jäklar:D The one and same ;)
 
MrJL,

Om du tittar på Boxster försök hitta en med "glasbakruta" Minns inte vilken årsmodell den kom. Det är en detalj som åldras med tiden. En onödig kostnad man gärna avstår. Det finns annars ett och annat småfel som kan ske men inget direkt som man inte kan råka ut för på en gammal bil. Mycket prat om IMS problemet, men är nog överdrivet och har det inte hänt efter femton år så händer det nog inte alls.(förutsatt att servicen skötts)
Jag har ägt S-modeller, lite mer motor och större bromsar vilket alltid är trevligt. Se till att det är bra däck på bilen (premium), det gör stor & mycket märkbar skillnad på köregenskaperna. Kolla även cabbens funktion. Den är välsydd men det finns en "ledkula" samt nåt stag i mekaniken som kan krångla vilket ställer till det. Inte så svårt att laga men onödigt krångel & inget man vill råka ut för under körning.
 
Tack för input! Vilken årgång är din? Finns det några modeller man ska hålla sig undan från? Tänkte motormässigt eller chassi osv.
Vad jag förstår så är det en modell 04-06 och 06 facelift plus uppdateringar? Men det blir nog en hundring upp mot en 04a.

Min är en -04 så det innebär sista årgången av 986 generationen.

-05 kom 987 generationen. Första generationen av den har samma motortyp som sitter i 986 generationen. När den uppdaterades fick den en direktinsprutad motor.

När du läser om 986 och 987:1 (första gen) kommer du att stöta på spaltmeter av t ex om IMS lagret och diverse lösningar på det. Du kommer också att se att det råder delade meningar.

För din budget hade jag tittat på en 986:a i fint skick. Det är inte så att en 987:a är milsvid bättre bakom ratten. Om man ska upp på den kan man börja titta på 987:2 (2:a gen). Det är helt andra pengar. Väl där kan man titta vidare och så är man igång.

Kan bara råda dig att läsa på och titta själv och bilda dig en egen uppfattning.
 
Du har absolut inte fel i det du skriver men man ska inte glömma att en GT3 på intet sätt är omöjlig att använda till vardags.

Beroende vad man har för preferenser och erfarenheter så är dom ändå relativt bekväma. De är liksom inte plåtrena med stumma bussningar och svinhårt chassie vilket vissa vill få dom till att vara.

Men man ska helt klart provköra. ’Standardmodeller’ räcker i många fall väldigt, väldigt långt.

Kan hålla med i det du skriver.

Jämfört med en tävlingsbil framtagen för racing är en GT3:a inte alls hardcore. I grunden är en GT3:a en bil som alla andra. Den är bara mindre bekväm om man tänker köra den i vardagen. Man kan givetvis köra en varje dag, men jag tror inte man hade tyckt om det efter en tid.

Äldre 996 GT3 är mer hardcore än de som kommit senare så man har gjort dem mer civiliserade så att säga. Med ställbara dämpade etc.

Det är inga problem att t ex köra GT3 med skalstolar och clubsport paketet till t ex Nürburgring eller Spa. Man kan åka på weekendtrips etc. Folk körde äldre 911:eek:r som de modifierat med skalstolar och chassi också så vad säger det egentligen? Inte så mycket faktiskt.

Man sitter bekvämare i en standard 911 om man gör samma resa och det är givetvis enklare att ta sig ut och in i bilen när man ska stanna för att uträtta ärenden. Säg att man åker till samma region men är ute efter vindistrikten och sevärdheter och kanske bara löser några varv på Nürburgring och vidare ner i Frankrike. Här hemma använder man bilen mer i vardagen. Då tror jag faktiskt en vanlig 911 är ett bättre köp.

Som alltid måste man bilda sig en egen uppfattning.

Det är lätt att sitta och drömma upp något när man ser någon blåsa förbi i en GT3:a Det är ingen tvekan om att det är fantastiska bilar. Men att tänka att man ska köra en i vardagen. Det är inte realistiskt. Det är nyhetens behag. Sedan lägger det sig och man kommer att köpa en annan bil eller byta in den.
 
Kan hålla med i det du skriver.

Jämfört med en tävlingsbil framtagen för racing är en GT3:a inte alls hardcore. I grunden är en GT3:a en bil som alla andra. Den är bara mindre bekväm om man tänker köra den i vardagen. Man kan givetvis köra en varje dag, men jag tror inte man hade tyckt om det efter en tid.

Äldre 996 GT3 är mer hardcore än de som kommit senare så man har gjort dem mer civiliserade så att säga. Med ställbara dämpade etc.

Det är inga problem att t ex köra GT3 med skalstolar och clubsport paketet till t ex Nürburgring eller Spa. Man kan åka på weekendtrips etc. Folk körde äldre 911:eek:r som de modifierat med skalstolar och chassi också så vad säger det egentligen? Inte så mycket faktiskt.

Man sitter bekvämare i en standard 911 om man gör samma resa och det är givetvis enklare att ta sig ut och in i bilen när man ska stanna för att uträtta ärenden. Säg att man åker till samma region men är ute efter vindistrikten och sevärdheter och kanske bara löser några varv på Nürburgring och vidare ner i Frankrike. Här hemma använder man bilen mer i vardagen. Då tror jag faktiskt en vanlig 911 är ett bättre köp.

Som alltid måste man bilda sig en egen uppfattning.

Det är lätt att sitta och drömma upp något när man ser någon blåsa förbi i en GT3:a Det är ingen tvekan om att det är fantastiska bilar. Men att tänka att man ska köra en i vardagen. Det är inte realistiskt. Det är nyhetens behag. Sedan lägger det sig och man kommer att köpa en annan bil eller byta in den.

Håller med och håller inte med!

För egen del skulle det vara precis tvärt om - skulle byta min Carrera mot en GT efter ett tag. Gillar känslan av att det är ett event och något speciellt när jag tar ut hobbybilen. Att ha en till jäkligt snabb bil som är lika bekväm som vardagsbilden lockar inte.

...så väldigt individuellt. :)

Återigen: provkör och tänk igenom användningsområdet.
 
Håller med och håller inte med!

För egen del skulle det vara precis tvärt om - skulle byta min Carrera mot en GT efter ett tag. Gillar känslan av att det är ett event och något speciellt när jag tar ut hobbybilen. Att ha en till jäkligt snabb bil som är lika bekväm som vardagsbilden lockar inte.

...så väldigt individuellt. :)

Återigen: provkör och tänk igenom användningsområdet.

Tror faktiskt vi är helt överens. Det är användningsområdet som styr. Hade valt bil därefter.

Om jag ville ha något av ett event hade jag hoppat över alla moderna Porsche inkl GT3. Det är i grund och botten moderna bilar allihopa. Lite styvare, men inte alls lika råa som äldre bilar var. Kör man bara då och då och i huvudsak landsväg hade det varit roligare med en luftkyld 911:a med ett avstämt bra chassi. På allmänna vägar har man roligare i en sådan även om de går långsammare.

En GT3 kommer till sin rätt på bana och fina landsvägar. Vägar som inte finns tillgängliga överallt. Om man kör bandagar i Sverige och utomlands hade det varit det givna valet eller bodde där det finns vägar som gör bilen rättvisa. En GT3 är mer dedikerad.

Det hade inte gett mig något att äga en GT3:a och åka och äta glass med på sommaren, parkera utanför något café eller restaurang och dra några accelerationsrepor där det finns publik och kanske hitta några partier kurvig väg emellanåt. Hade ställt undan bilen otillfredsställd varje gång.

Vi är alla olika. Man får rannsaka sig själv och fundera och testa. Jag hade kunnat köpa en GT3, men då hade jag kanske velat ha något ännu mer fokuserat. På samma sätt hade man kunnat köpa en standard Carrera och uppleva att man vill ha något ännu mer bekvämt. Det är kompromisser hela tiden. Vilken är den bästa kompromissen som passar in i din livsstil. Det är högst individuellt.
 
Håller med och håller inte med!

För egen del skulle det vara precis tvärt om - skulle byta min Carrera mot en GT efter ett tag. Gillar känslan av att det är ett event och något speciellt när jag tar ut hobbybilen. Att ha en till jäkligt snabb bil som är lika bekväm som vardagsbilden lockar inte.

...så väldigt individuellt. :)

Återigen: provkör och tänk igenom användningsområdet.
Håller med er båda, men mest @krämbulle
Det ska ju vara lite kärvt och ”jävligt” när man hoppar in i hobbybilen. Sen, för egen del iaf, är det en vanesak. Ju mer man rullar med en gammal bil utan massa finesser, desto enklare blir det. Man är ju så sjukt bortskämd med automat, adaptiv farthållare, parkeringsvärmare, centrallås etc idag.
 
Håller med er båda, men mest @krämbulle
Det ska ju vara lite kärvt och ”jävligt” när man hoppar in i hobbybilen. Sen, för egen del iaf, är det en vanesak. Ju mer man rullar med en gammal bil utan massa finesser, desto enklare blir det. Man är ju så sjukt bortskämd med automat, adaptiv farthållare, parkeringsvärmare, centrallås etc idag.

Moderna bilar blir enklare och enklare att köra. Gäller även prestandabilarna. Fina förlåtande chassin, förarehjälpmedel som ligger och bevakar i bakgrunden. I min värld är de allra flesta moderna bilarna inkl mer exotiska modellerna inte hardcore nog idag. De har gjort dem för att passa en stor kundgrupp. Varken Porsche, Ferrari, Lamborghini är några små tillverkare idag. De har pumpat ut bilar senaste nästan 15- 20 åren.

Glöm att de hade sålt dessa volymer om de fortfarande hade tillverkat mer primitiva men extrema bilar som kräver något av sina förare. Säg en bil med rykte om sig som t ex Carrera GT eller 996 GT2. Bilar som folk körde ihjäl sig i. Det senare var lågserie bilar som sakande hjälpmedel som antisladd. De hade väl något primitivt antispinn och ABS. That’s it.

Vill man ha något som biter tillbaka får man titta på äldre generationer bilar som var allmänt bångstyriga att köra och byggda i mindre skala med andra reglementen från myndighetshåll. Bilar som kunde vara en dröm att köra rätt inställd, men också något som bet tillbaka om man inte respekterade dem.

Idag skulle inte folk köpa en äldre luftkyld 911 om Porsche nytillverkade dem i stor skala. De är på många sätt och vis mer primitiva och bångstyriga än en GT3 oavsett om det är en 996 eller senare 991:an.

En GT3 är inte särskilt extrem på något vis. De är bara mer stötig och krångligare att kliva in och ur om den har skalstolar. Annars kan man köra dem som vilken annan bil som helst. Sätt däck efter hur man tänker köra bilen och man kan t om köra den vintertid. Tror dock de flesta nöjer sig med att ha dem i garaget och bevakar värdet.

Det finns något för alla när man väl bestämt sig för vad man gillar och på viket sätt man tänker använda bilen.
 
Bilen ser lite "baktung" ut på bild i alla fall. MEN, jag är rätt säker på att du kommer enbart försämra vägegenskaperna om du ändrar fjädrar fram men inte bak.

Japp, original chassie på M-bilar ser ofta så ut om man kikar lite noggrannare, störande kan jag tycka. Jag ska prata med en BMW-tuner och så vad koncensus är bland deras led.
 
Svårt att gilla den. Tycker den ser överarbetad ut. Istället för att göra linjerna snygga så har man pressat dit en massa uppseendeväckande detaljer. Det är 18 olika lister, vinklar, vrår och så....grilljäveln.

Håller med om att den och för den delen många andra för den delen många andra bilar är överarbetade i designen idag. Troligtvis har man gjort många undersökningar innan man släppte igenom den.

BMW vet att efter en tillvänjningsperiod så kommer folk att acceptera designen. BMW har släppt kontroversiella designer senaste 20 åren. Man tyckte att E60, men även E90/E92 var ett rätt radikalt avsteg från E39/E46 generationen. Efter ett tag tyckte man den var helt ok till att man fullt ut accepterat designen. Ett annat exempel är Ducati 916/998’s efterföljare 999. Den togs inte emot väl. Tror de flesta har omvärderat den efter 998 inspirerade 1098 och efterföljare.

Spontant kan man tänka sig att vissa detaljer på M3:an kommer att samla smuts och stenskott. T ex bakom passageraredörren bak, den lägre tröskellådan som går ut etc.

Är bilen fin att köra kommer säkert kunderna att köpa den. Det ska bli intressant att se hur den tas emot och hur den står sig mot t ex Alfa Giulia Quadrifoglio som har några år på nacken nu med en mild facelift 2020.
 
Svårt att gilla den. Tycker den ser överarbetad ut. Istället för att göra linjerna snygga så har man pressat dit en massa uppseendeväckande detaljer. Det är 18 olika lister, vinklar, vrår och så....grilljäveln.
Håller med. Är inte en av de som fullkomligt avskyr BMWs nya designspråk. Snarare ser jag tanken bakom men som du skriver är den överarbetad.

Linjerna i stort är relativt proportionerliga. Framlamporna för sig är snygga, större proportioner så som hjul/ hus, motorhuv. Vilkeln och bredd på vidnruta etc är ju balanserat. Sen har man smetat på massa efterkrafs.

Gillar även att de gått ifrån lite tyskt/ stramt och nu har nån form av blandning mellan brittiskt, italienskt med en släng japanskt/ koreanskt.

De satsar helt enkelt på att sälja i USA och Kina :D
 
Jag tycker den ser fet ut. Måste nog vara en av få :D
frozen orange g80 m3 frozen g82 m4 d.jpg
frozen orange g80 m3 frozen g82 m4 f.jpg

Under många år har linjerna i en BMW-kaross börjat, svept genom bilen och slutat, det har alltid funnits en början och ett naturligt slut, detta har gjort många av deras karosser otroligt vackra att se på, min absoluta favorit är M6 Gran Coupe, i mitt tycke en av världens snyggaste 4-dörrars..
Antagligen kommer M3/M4 med sin bisarra grill att växa till sig till viss mån, kommer ihåg att E60 tog mig ett bra tag att acceptera men tycker idag att det är en riktigt lyckad kaross, inte en naturlig arvtagare till E39, men ändå okej så här 15 år senare..
Men jag har svårt att hitta något vacker i den nya M3/M4, "överarbetad" som nämndes här ovan, det är en klockren beskrivning..

Så för good measure så bifogar jag såklart ett foto på en M6 Gran Coupe.
BMW-M6-Gran-Coupe--F06--4700_44.jpeg
 
Jag tycker den ser fet ut. Måste nog vara en av få :D
frozen orange g80 m3 frozen g82 m4 d.jpg
frozen orange g80 m3 frozen g82 m4 f.jpg
Fronten ser ful och grotesk ut. Då tänker jag inte på grillen, som faktiskt skulle funka på en Alfa Romeo. Ingen sammanhängande harmoni på formgivningen där!
Men det som ser riktigt illa ut är ju faktiskt bakpartiet. Inga linjer som hänger ihop, och första intrycket är att det är någon som just har bajsat på sig i en blöja!o_O
 
Var på förlängt veckoslut i Milano, fick se både Bertonesamlingen och Alfa Romeo-museet!
Kanske intresserar läsare av denna tråden!



Bertonemuséet

Bertones samling på 79 bilar såldes efter konkursen 2014 till Automotoclub Storico Italiana som tillfälligt härbärgerar den i några hallar i Volandia, flygmuseet vid Terminal 1 på Malpensa

(varning för meckigt att gå dit pga ombyggnader just nu... ...efter att ha irrat i 20 min i avfartskopplen utan gångvägar tog vi en taxi 200m fågelvägen, fast ut på motorvägen och in igen...)

1602570705975.png




Några skojiga buggys:
1602570722678.png



Världens sista coola Opel... Opel Slalom concept
1602570730251.png



Lite ostädat på vissa håll... Volvos Bertonekupeer fick inte mycket kärlek...
1602570753702.png



En del bilar var inte kompletta för tillfället, här en Alfa Romeo Delfino concept som skulle kunna vara mycket elegant!
1602570779871.png

1602570791612.png

1602570804368.png


En radda Fiat X1/9 i olika varianter, närmast en 2+2 variant concept som aldrig blev av
1602570827420.png

1602570835847.png

1602570847557.png





Det här var nog den bilen av de 79 i samlingen som gjorde störst intryck.
Ferrari 308GT Rainbow concept.

Den skar genom rummet som en kil med ljus från en smal dörrspringa in i ett svart rum där det varit släckt jävligt länge...
Marcello Gandini i sin allra kilformigaste högform uppskattades dock inte i Maranello... som höll sig till Pininfarina därefter...
1602570870844.png

1602571377482.png






Lite produktionsbilar som ändå gjort stora avtryck i bilhistorien
1602570936885.png

1602570944908.png

1602570952667.png




Autobianchi Runabout är ju riktigt kul och cool, en personlig favorit!
....alla behöver ju egentligen en stor kompass mitt på instrumentbrädan.
https://95octane.com/2019/04/03/autobianchi-runabout-bertone-concept/
1602570967908.png

1602570975903.png


1602570985012.png


1602571000326.png


1602571009096.png





Saab Novanta concept, cool och före sin tid:
http://saabworld.net/wp/bertone-novanta-saab-9-5-concept-bertone-skf/

1602571033060.png

1602571041978.png




En annan favorit som var kul att se i verkligheten
Citroen Camargue concept
http://www.citroenet.org.uk/prototypes/camargue-ligier/camargue.html
1602571055460.png

1602571063105.png

1602571109274.png

1602571114650.png








Alfa Romeo Bella, kanske inte den snyggaste konceptbilen imho, men ändå cool.
https://dyler.com/posts/290/alfa-ro...vision-that-never-became-the-brand-s-flagship
1602571124803.png

1602571134589.png

1602571142872.png
 
Tillbaka
Topp