kluckan
Basic
byggde om dessa i mängder som 20-åring, receptet vart 405 mi16 motorn på 155hk men jag fick tag i en 309 gti16 motor som petades i, 160hk på 800kg var rätt brutalt för den tiden! har även ägt en 106 rallye, roligaste bilen jag haft, och jag har ägt allt mellan japanska sport bilar till motorstarka jänkare.Vad kan vara mer tröttsamt än att höra det eviga mässandet om elbilarnas totala överlägsenhet i allmänhet och Teslas i synnerhet för ett riktigt petrolhead? Skiter fullständigt i hur daterad tekniken påstås vara. Det är ändå den absolut roligaste tekniken. Elbilar är sjukt tråkiga främst i och med avsaknaden av ett härligt mekaniskt motor- och avgasljud, och de luktar heller inte som en riktig bil ska.
Och vill man hacka på Peugeots alldeles förträffliga 16 ventilers 122 hästars GTi från 89 så bör man få in rätt modellbeteckning, nämligen 205, eller mot förmodan 309. 206 kom senare. Antagligen syftas det på 205 som är den riktiga klassikern. En förbannat kul bil att köra då, och naturligtvis även nu. Skulle gärna äga en i mint condition, vilket dessvärre lär vara ovanligt svårt att finna. En liten, och framförallt LÄTT bil, med hjulen längst ut i varje hörn. Rapp styrning, finfin väghållning och därför rena gokartkänslan. Då behövs inte fler hästar än så för att ha riktigt j-la kul bakom ratten. Det måste nämligen inte gå vrålsnabbt för att vara roligt. En kompis hade en som tjänstebil som vi packade så gott det gick och dundrade iväg till Sälen i fyra grabbar för nyårsfirande. Vilka minnen!
Jag och familjen har bara fossilbilar idag och ser det som ganska troligt att vi kommer ha en elbil förr eller senare. Och då avgör ändå jag själv bil i familjen. Men det är inget jag ser fram emot direkt. Jag kommer kanske tycka att det är kanon på ganska många sätt, men jag vet också att det inte kommer kunna väcka samma lyckokänslor i mig som många bensindrivna bilar alltid har gjort, och alltid kommer att göra.
Här är f ö kultbilen 205 Rallye med en mindre motor i. Ljudet!
![]()
![]()
![]()
kul med en som förespråkar lite fransk kult bil oavsett!
Nu är man gubbe och kör annat, här är några bilder på ett av sommarens projekt.
kördes även en del cheva, här med 454 7.4L motor, ritade streck när så önskades!
båda bilar sålda, nu längtar man efter sommaren 2021 med nästa projekt för vintern, en sunbeam alpine -66.
Senast ändrad: