• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vad kan vara mer tröttsamt än att höra det eviga mässandet om elbilarnas totala överlägsenhet i allmänhet och Teslas i synnerhet för ett riktigt petrolhead? Skiter fullständigt i hur daterad tekniken påstås vara. Det är ändå den absolut roligaste tekniken. Elbilar är sjukt tråkiga främst i och med avsaknaden av ett härligt mekaniskt motor- och avgasljud, och de luktar heller inte som en riktig bil ska.

Och vill man hacka på Peugeots alldeles förträffliga 16 ventilers 122 hästars GTi från 89 så bör man få in rätt modellbeteckning, nämligen 205, eller mot förmodan 309. 206 kom senare. Antagligen syftas det på 205 som är den riktiga klassikern. En förbannat kul bil att köra då, och naturligtvis även nu. Skulle gärna äga en i mint condition, vilket dessvärre lär vara ovanligt svårt att finna. En liten, och framförallt LÄTT bil, med hjulen längst ut i varje hörn. Rapp styrning, finfin väghållning och därför rena gokartkänslan. Då behövs inte fler hästar än så för att ha riktigt j-la kul bakom ratten. Det måste nämligen inte gå vrålsnabbt för att vara roligt. En kompis hade en som tjänstebil som vi packade så gott det gick och dundrade iväg till Sälen i fyra grabbar för nyårsfirande. Vilka minnen!

Jag och familjen har bara fossilbilar idag och ser det som ganska troligt att vi kommer ha en elbil förr eller senare. Och då avgör ändå jag själv bil i familjen. Men det är inget jag ser fram emot direkt. Jag kommer kanske tycka att det är kanon på ganska många sätt, men jag vet också att det inte kommer kunna väcka samma lyckokänslor i mig som många bensindrivna bilar alltid har gjort, och alltid kommer att göra.

Här är f ö kultbilen 205 Rallye med en mindre motor i. Ljudet!


45E6B454-D379-45E1-B47D-73E8E3341DD4.jpeg


446A7563-E4D9-4450-BD61-E2E2B5385DA6.jpeg


B78A2982-37EA-4345-A9DA-42A717551B1C.jpeg
byggde om dessa i mängder som 20-åring, receptet vart 405 mi16 motorn på 155hk men jag fick tag i en 309 gti16 motor som petades i, 160hk på 800kg var rätt brutalt för den tiden! har även ägt en 106 rallye, roligaste bilen jag haft, och jag har ägt allt mellan japanska sport bilar till motorstarka jänkare.
kul med en som förespråkar lite fransk kult bil oavsett!

Nu är man gubbe och kör annat, här är några bilder på ett av sommarens projekt.
20200527_173123.jpg


kördes även en del cheva, här med 454 7.4L motor, ritade streck när så önskades!
20200603_211019.jpg

båda bilar sålda, nu längtar man efter sommaren 2021 med nästa projekt för vintern, en sunbeam alpine -66.
 
Senast ändrad:
A45an är grym men Civicens paradgren är svängar och inte 0-100 tider

Hade hondan inte sett ut som ett rymdskepp så hade jag haft en.

Knepig tid att posta men jag jobbar natt

En A45:a, sedan två månader. Var på jakt efter en svart Honda Civic Type R Fk2. Var i förhandlingar och tyckte jag gav starka marknadsmässiga bud men "it was not to be" så jag klev upp ett steg

DSC_4265.JPG


DSC_4334.JPG


Detta klipp gjorde nog också sitt när förhandlingarna föll och skillnaden i pris inte var gigantisk :happyhappy:
 
God förmiddag!

Har tidigare alltid köpt "nästan nya" bilar och då BMW mer specifikt. Varit lite inne på nån rolig e90/92 och även kollat Audi TT från 2007 och framåt.

Sitter nu och slösurfar lite i sällskap av en kopp mokabryggt kaffe och SVTs helgstudio och se till min förmåning hur fantastiskt mycket bil man kan få om man accepterar lite fler mil och äldre årsmodell.

Vad bör jag tänka på vad gäller köp av riktigt begagnade bilar sas? Kollat allt möjligt, TT med 3.2 från 2004. BME e46 330. Mercedes S- klass :eek: från 2002 etc. Blandad kompott med andra ord :)

Bra servicehistorik är ju givet... Vad mer? Gällande ovan nämnda exempel, van kan man förvänta för ungefärliga ägandekostnader för bättre hållna exemplar under 20.000 mil. Snackar vi underhåll och reparationer för 50 k per år kan man ju lika gärna köpa en sprillans ny bil tänker jag.

Allt gott.
 
God förmiddag!

Har tidigare alltid köpt "nästan nya" bilar och då BMW mer specifikt. Varit lite inne på nån rolig e90/92 och även kollat Audi TT från 2007 och framåt.

Sitter nu och slösurfar lite i sällskap av en kopp mokabryggt kaffe och SVTs helgstudio och se till min förmåning hur fantastiskt mycket bil man kan få om man accepterar lite fler mil och äldre årsmodell.

Vad bör jag tänka på vad gäller köp av riktigt begagnade bilar sas? Kollat allt möjligt, TT med 3.2 från 2004. BME e46 330. Mercedes S- klass :eek: från 2002 etc. Blandad kompott med andra ord :)

Bra servicehistorik är ju givet... Vad mer? Gällande ovan nämnda exempel, van kan man förvänta för ungefärliga ägandekostnader för bättre hållna exemplar under 20.000 mil. Snackar vi underhåll och reparationer för 50 k per år kan man ju lika gärna köpa en sprillans ny bil tänker jag.

Allt gott.

E46;or hade nån problem med bakre subframen som kunde spricka med tiden. Nu är min erfarenhet med e46;or utanför EU men minns att det var rätt dyrt att laga så det är nog något som du borde kika lite närmre på innan du slår till.
Och med detta menar jag absolut inte att avråda dig ifrån en e46 helt för dem är fantastiska bilar, utan att säkerställa du verkligen inspekterar själva objekten som du ska köpa för sprickor och eventuella fellagningar som kan kosta ännu mer att göra om.

https://cmpautoengineering.com/pages/part-1-will-my-e46-subframe-crack-how-will-i-know
 
Komiskt! Här gick uppenbarligen ingenting fram. Jag skrev bland annat att det måste inte gå vrålfort för att upplevas som roligt och typ att elbilar saknar det jag värdesätter främst, nämligen motorljud (insug) och avgasbröl ackompanjerat av allehanda mekaniskt ”rassel”, sådant som förekommer i riklig mängd i den typen av bilar som intresserar just mig. Och just det, lukten. Var jag otydlig så ber jag verkligen om ursäkt.

Varför du så envist hänger kvar i ”sportar”-tråden när det finns en mer anpassad tråd för dig och dina gelikar framstår för mig som svårbegripligt. Du verkar på allvar tro att du ska omvända en och annan. Det kan måhända lyckas med någon enstaka men du ska inte för ett ögonblick inbilla dig att det är de med genuint bilintresse du lyckas lura.


För att svara på din fråga om jag åkt M3P som du envisas med att kalla den som egentligen (såvitt jag vet, men jag är duktigt ointresserad ) heter Model 3 Performance så är svaret nej. Jag skulle faktiskt inte må bra alls av att sitta i en i mina ögon så ful bil. Kanske dålig självkänsla eller något. Men faktum är att jag körde en tidig Model S då en kvinna på mitt förra jobb hade en sådan. Den kan ha hetat P85. Jag tyckte då, och tycker absolut fortfarande, att just Model S är ganska lyckad i både design och proportioner. Höjd- och breddförhållandet versus taklinje är nästan perfekt. Model 3 däremot, den är direkt motbjudande i mina ögon. Gravt felproportionerad (för hög taklinje) precis som jag anser Model X vara.

Men nu ger jag mig i detta tröttsamma ämne. Jag, och många med mig uppskattar riktiga bilar med riktiga bensinmotorer. Du gör det uppenbarligen inte (är dina arbetsfordon också fantastiskt överlägset helelektriska?) och du har troligtvis endast riktigt moderna och lika fantastiskt överlägsna kvartsklockor runt handleden, om du ens bär klocka runt den nuförtiden ..
Helt rätt. Ingen känsla i batteribilar. Haft några som barn :):D.
 
byggde om dessa i mängder som 20-åring, receptet vart 405 mi16 motorn på 155hk men jag fick tag i en 309 gti16 motor som petades i, 160hk på 800kg var rätt brutalt för den tiden! har även ägt en 106 rallye, roligaste bilen jag haft, och jag har ägt allt mellan japanska sport bilar till motorstarka jänkare.
kul med en som förespråkar lite fransk kult bil oavsett!

Nu är man gubbe och kör annat, här är några bilder på ett av sommarens projekt.
20200527_173123.jpg


kördes även en del cheva, här med 454 7.4L motor, ritade streck när så önskades!
20200603_211019.jpg

båda bilar sålda, nu längtar man efter sommaren 2021 med nästa projekt för vintern, en sunbeam alpine -66.
Helt fantastiskt fälg/däck kombination på den första bilen! :)
 
ny modd, lite bättre vad gäller hur plåten sitter.
mycket renare front i min mening. Gallret ser inte helt 100 efter jag gjorde en snabb photoshop vad gäller reg-nr. Får se vad länsman säger...

Skall göra något märket med som sitter på grillen, gick tydligen att beställta utan....
Då handlaren redan hade gjort hål för plåten, så har jag återanvänt de hålen
DSC05689-Edit.jpg

DSC05693-Edit.jpg
 
Senast ändrad:
ny modd, lite bättre vad gäller hur plåten sitter.
mycket renare front i min mening. Gallret ser inte helt 100 efter jag gjorde en snabb photoshop vad gäller reg-nr. Får se vad länsman säger...

Skall göra något märket med som sitter på grillen, gick tydligen att beställta utan....
Då handlaren redan hade gjort hål för plåten, så har jag återanvänt de hålen
DSC05689-Edit.jpg

DSC05693-Edit.jpg

Böter 400 sek coming up, kostade det iaf för 20 år sedan när jag åkte på det vill jag minnas.
Men lätt värt det, ser riktigt bra ut!
 
Jag tror inte att jag kommer att lägga på vinterdäck i år då jag numera har ett duktigt härligt härligt all-i-allo-fordon i form av en RAM 2020 med en 5.7 Hemi som briljerar i dåligt före, så detta kan det vara sista körningen för 2020 med M3an.
Då jag haft M3ˋan i rätt många år och först nu egentligen har mitt eget garage som tillåter pyssel under de mörka månaderna och jag är sugen på att skruva igen.
Så nu funderar jag på nått chassiekit, är man korkad om man sänker bilen 25mm? Vad tror experpanelen? Det finns endel luft ovanför framdäcken som stör lite..
E18C9FC6-8AB5-4822-82D7-D096F9413BAE.jpeg
 
Jag tror inte att jag kommer att lägga på vinterdäck i år då jag numera har ett duktigt härligt härligt all-i-allo-fordon i form av en RAM 2020 med en 5.7 Hemi som briljerar i dåligt före, så detta kan det vara sista körningen för 2020 med M3an.
Då jag haft M3ˋan i rätt många år och först nu egentligen har mitt eget garage som tillåter pyssel under de mörka månaderna och jag är sugen på att skruva igen.
Så nu funderar jag på nått chassiekit, är man korkad om man sänker bilen 25mm? Vad tror experpanelen? Det finns endel luft ovanför framdäcken som stör lite..
E18C9FC6-8AB5-4822-82D7-D096F9413BAE.jpeg
Är den lägre bak än fram idag?
 
Är den lägre bak än fram idag?
Den är helt standard, men av nån anledning brukar BMWˋs alltid se lite höga ut fram, bak tycker jag det ser perfekt ut.
Läste nån förklaring om att det handlade im kedjor och fjädringsväg, snökedjor är det tydligen lag på det i vissa delar av Tyskland, det skall gå att montera på bilen annars inget TUV.
Om det stämmer vet jag inte.

Vad jag kan tillägga är att de flesta eftermarknadskit sänker fronten 10-15mm mer än bak, vilket känns rätt naturligt när man tittar på bilen i profil.
 
Den är helt standard, men av nån anledning brukar BMWˋs alltid se lite höga ut fram, bak tycker jag det ser perfekt ut.
Läste nån förklaring om att det handlade im kedjor och fjädringsväg, snökedjor är det tydligen lag på det i vissa delar av Tyskland, det skall gå att montera på bilen annars inget TUV.
Om det stämmer vet jag inte.

Vad jag kan tillägga är att de flesta eftermarknadskit sänker fronten 10-15mm mer än bak, vilket känns rätt naturligt när man tittar på bilen i profil.
Jo, har sett att de verkar vara lite skillnad mellan bak och fram. Du tänker då endast sänka fronten? Lägre än den ser ut bak nu gillar inte jag. Så funderar du på att matcha hur den sitter bak tycker jag inte det är någon dum idé.
 
Min första tanke var att enbart sänka fronten, men då läste jag att då skulle jag förstöra den fina körupplevelsen som M-divisionen utarbetat, att viktfördelningen skulle bli helt skev?
Kanske EDC kompatibla coilovers är enda receptet?
 
Min första tanke var att enbart sänka fronten, men då läste jag att då skulle jag förstöra den fina körupplevelsen som M-divisionen utarbetat, att viktfördelningen skulle bli helt skev?
Kanske EDC kompatibla coilovers är enda receptet?
Har tyvärr inte koll på de detaljerna, bara de rent estetiska. Att sänka även där bak känns fel för mig. Bilar där det typ inte finns någon luft över däcket känns pubertala och ser lite trasiga ut rent generellt.
 
Jag tror inte att jag kommer att lägga på vinterdäck i år då jag numera har ett duktigt härligt härligt all-i-allo-fordon i form av en RAM 2020 med en 5.7 Hemi som briljerar i dåligt före, så detta kan det vara sista körningen för 2020 med M3an.
Då jag haft M3ˋan i rätt många år och först nu egentligen har mitt eget garage som tillåter pyssel under de mörka månaderna och jag är sugen på att skruva igen.
Så nu funderar jag på nått chassiekit, är man korkad om man sänker bilen 25mm? Vad tror experpanelen? Det finns endel luft ovanför framdäcken som stör lite..
E18C9FC6-8AB5-4822-82D7-D096F9413BAE.jpeg
Stort nej till att sänka i bak, men nog kan det se bättre ut med en liten sänkning i fram. Ser nära perfekt ut i bak tycker jag iaf. Sagt det förut, men underbar bil. Riktigt cool som fyrdörrars och den där blå färgen är dessutom riktigt snygg. Vad heter den färgen?
 
Stort nej till att sänka i bak, men nog kan det se bättre ut med en liten sänkning i fram. Ser nära perfekt ut i bak tycker jag iaf. Sagt det förut, men underbar bil. Riktigt cool som fyrdörrars och den där blå färgen är dessutom riktigt snygg. Vad heter den färgen?
Interlagos måste det väl vara?
Håller helt med i övrigt. Fyradörrars är så jäkla mycket vassare än kupén!
 
Jag tror inte att jag kommer att lägga på vinterdäck i år då jag numera har ett duktigt härligt härligt all-i-allo-fordon i form av en RAM 2020 med en 5.7 Hemi som briljerar i dåligt före, så detta kan det vara sista körningen för 2020 med M3an.
Då jag haft M3ˋan i rätt många år och först nu egentligen har mitt eget garage som tillåter pyssel under de mörka månaderna och jag är sugen på att skruva igen.
Så nu funderar jag på nått chassiekit, är man korkad om man sänker bilen 25mm? Vad tror experpanelen? Det finns endel luft ovanför framdäcken som stör lite..
E18C9FC6-8AB5-4822-82D7-D096F9413BAE.jpeg
Bilen ser lite "baktung" ut på bild i alla fall. MEN, jag är rätt säker på att du kommer enbart försämra vägegenskaperna om du ändrar fjädrar fram men inte bak.
 
Jag tror inte att jag kommer att lägga på vinterdäck i år då jag numera har ett duktigt härligt härligt all-i-allo-fordon i form av en RAM 2020 med en 5.7 Hemi som briljerar i dåligt före, så detta kan det vara sista körningen för 2020 med M3an.
Då jag haft M3ˋan i rätt många år och först nu egentligen har mitt eget garage som tillåter pyssel under de mörka månaderna och jag är sugen på att skruva igen.
Så nu funderar jag på nått chassiekit, är man korkad om man sänker bilen 25mm? Vad tror experpanelen? Det finns endel luft ovanför framdäcken som stör lite..
E18C9FC6-8AB5-4822-82D7-D096F9413BAE.jpeg
Riktigt trevlig bil! Gjorde en snabb Photoshop sänkning fram för inspiration:
bmwe90.png
 
God förmiddag!

Har tidigare alltid köpt "nästan nya" bilar och då BMW mer specifikt. Varit lite inne på nån rolig e90/92 och även kollat Audi TT från 2007 och framåt.

Sitter nu och slösurfar lite i sällskap av en kopp mokabryggt kaffe och SVTs helgstudio och se till min förmåning hur fantastiskt mycket bil man kan få om man accepterar lite fler mil och äldre årsmodell.

Vad bör jag tänka på vad gäller köp av riktigt begagnade bilar sas? Kollat allt möjligt, TT med 3.2 från 2004. BME e46 330. Mercedes S- klass :eek: från 2002 etc. Blandad kompott med andra ord :)

Bra servicehistorik är ju givet... Vad mer? Gällande ovan nämnda exempel, van kan man förvänta för ungefärliga ägandekostnader för bättre hållna exemplar under 20.000 mil. Snackar vi underhåll och reparationer för 50 k per år kan man ju lika gärna köpa en sprillans ny bil tänker jag.

Allt gott.

Mercedes S-klass från 2002 är w220-seriens, den är ju inte speciellt rolig men väldigt bekväm och...tja, bekväm.

Jag hade en S320 som pendlarbil för många år sedan och har nu en S350, det är ju i princip samma bil men den sistnämnda har liiiite mer motor och uppdaterad inredning.

Min erfarenhet är att de inte kostar så farligt med pengar att hålla liv i, den första körde jag ganska många tusen mil med och även om den hade några småfel var den absolut inte dyr att reparera.

Den nuvarande har börjat sjunka ihop baktill, det går över en natt så det är dags för nya bälgar till luftfjädringen.

Men generellt har den orättvist dåligt rykte, utöver rosten är de generellt stabila och pålitliga. Efterföljaren, vad den nu heter, har fler allvarliga brister.

En udda fågel är S55, alltså AMG-modellen, den var 360 alternativt 500hk beroende på årsmodell.

De stora modellerna har dock lite annan fjädring som sägs vara dyr att hålla liv i, så oroar man sig för kostnader är nog en basutrustad bil den man ska satsa på.
 
Bra servicehistorik är ju givet... Vad mer? Gällande ovan nämnda exempel, van kan man förvänta för ungefärliga ägandekostnader för bättre hållna exemplar under 20.000 mil. Snackar vi underhåll och reparationer för 50 k per år kan man ju lika gärna köpa en sprillans ny bil tänker jag.
50k per år är helt uteslutet, då kan du i princip byta motor varje år. Men 10k försvinner lätt per år i småpill om man vill hålla bilen i vettigt skick. Tänk på att du har nära 0 värdminskning på dessa bilar, de står i princip still. Dvs, du kan underhåll ordentligt och ändå komma billigare undan än en ny bil.
 
Tillbaka
Topp