• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

ny modd, lite bättre vad gäller hur plåten sitter.
mycket renare front i min mening. Gallret ser inte helt 100 efter jag gjorde en snabb photoshop vad gäller reg-nr. Får se vad länsman säger...

Skall göra något märket med som sitter på grillen, gick tydligen att beställta utan....
Då handlaren redan hade gjort hål för plåten, så har jag återanvänt de hålen
DSC05689-Edit.jpg

DSC05693-Edit.jpg
Böter 400 sek coming up, kostade det iaf för 20 år sedan när jag åkte på det vill jag minnas.
Men lätt värt det, ser riktigt bra ut!

Tror det är 1.500:- idag......
2500:- är det... :nailbiting:
 
Jag letar efter någon kul sommarbil runt 150k.
Kollar på tex Boxter S, SLK (gärna AMG-paket)+280-motor, TT quattro 3,2, Z4 3.0.

Någon som kört dessa eller kan komma med ideer, input, förslag på andra bilar?
Har googlat rätt mycket och har en kollega som har bra koll och erfarenhet med äldre bilar som eventuellt kan hjälpa med enkla "fel".

Några exempel:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_280_amg_edition_7g_tronic/91924539

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/porsche_boxster_s/92088755

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_300_automat_helskinn_231hk/90819073

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_z4_3_0i_automat_231hk/91647006
 
Jag letar efter någon kul sommarbil runt 150k.
Kollar på tex Boxter S, SLK (gärna AMG-paket)+280-motor, TT quattro 3,2, Z4 3.0.

Någon som kört dessa eller kan komma med ideer, input, förslag på andra bilar?
Har googlat rätt mycket och har en kollega som har bra koll och erfarenhet med äldre bilar som eventuellt kan hjälpa med enkla "fel".

Några exempel:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_280_amg_edition_7g_tronic/91924539

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/porsche_boxster_s/92088755

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_300_automat_helskinn_231hk/90819073

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_z4_3_0i_automat_231hk/91647006
427B3108-1F8E-441E-96F7-C1BEEEA8294D.jpeg

Sommarbil i den prisklassen, Corvette C5. Så mycket kul för pengarna.
 
Jag letar efter någon kul sommarbil runt 150k.
Kollar på tex Boxter S, SLK (gärna AMG-paket)+280-motor, TT quattro 3,2, Z4 3.0.

Någon som kört dessa eller kan komma med ideer, input, förslag på andra bilar?
Har googlat rätt mycket och har en kollega som har bra koll och erfarenhet med äldre bilar som eventuellt kan hjälpa med enkla "fel".

Några exempel:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_280_amg_edition_7g_tronic/91924539

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/porsche_boxster_s/92088755

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_300_automat_helskinn_231hk/90819073

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_z4_3_0i_automat_231hk/91647006
Har inte kört Z4:an men av de övriga så är Boxster S betydligt livligare och roligare än SLK och TT.
 
Jag letar efter någon kul sommarbil runt 150k.
Kollar på tex Boxter S, SLK (gärna AMG-paket)+280-motor, TT quattro 3,2, Z4 3.0.

Någon som kört dessa eller kan komma med ideer, input, förslag på andra bilar?
Har googlat rätt mycket och har en kollega som har bra koll och erfarenhet med äldre bilar som eventuellt kan hjälpa med enkla "fel".

Några exempel:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_280_amg_edition_7g_tronic/91924539

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/porsche_boxster_s/92088755

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_300_automat_helskinn_231hk/90819073

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_z4_3_0i_automat_231hk/91647006

Inte för att vara otrevlig men det där är frisörsbilar hela bunten...
Gå antingen på en sportbil eller en glidarcab. De mitt emellan är just de där och det är riktiga frisörsåk...
 
Jag letar efter någon kul sommarbil runt 150k.
Kollar på tex Boxter S, SLK (gärna AMG-paket)+280-motor, TT quattro 3,2, Z4 3.0.

Någon som kört dessa eller kan komma med ideer, input, förslag på andra bilar?
Har googlat rätt mycket och har en kollega som har bra koll och erfarenhet med äldre bilar som eventuellt kan hjälpa med enkla "fel".

Några exempel:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_280_amg_edition_7g_tronic/91924539

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/porsche_boxster_s/92088755

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_slk_300_automat_helskinn_231hk/90819073

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_z4_3_0i_automat_231hk/91647006

Fina sommarbilar allihop. Det är lite vad du är ute efter. Har inte kört någon generationen av SLK, men däremot olika versioner av Z4 (inkl M Z4 Coupe) samt några generationer av TT (dock inte 3.2).

Har en 986 Boxster S sedan några år tillbaka. Utan att vara partisk skulle jag säga att det är den roligare bilen att köra av dem du nämnt. Fina chassi, mittmotor och byggd som en sportbil från början.

Men det finns andra styrkor, svagheter och personliga preferenser så mitt råd är ändå att kanske åka och titta på några stycken av de bilmodeller du är intresserad av och bilda dig en uppfattning själv.

Sedan leta reda på det finaste exemplaret din budget tillåter. Kan personligen tycka att det kan vara värt att betala extra för ett dokumenterat välskött exemplar med fin historik. Det har varit dyra bilar en gång nya och efterhand de har kommit ner i pris kan de ha fått mindre sympatiska ägare. Det brukar märkas rätt fort. Bilarna är trots allt ca 15 är vid det här laget. Tiden tar ut sin rätt om inte ägarna har vårdat bilarna.

Välskötta är det inte problem att använda dem som vilken bil som helst. Det är förhållandevis moderna trots sin ålder. Man kan åka på Europa semester utan att tveka. Lägga mil på dem med gott samvete och parkera dem i princip överallt. Ingen tittar två gånger efter dem.
 
427B3108-1F8E-441E-96F7-C1BEEEA8294D.jpeg

Sommarbil i den prisklassen, Corvette C5. Så mycket kul för pengarna.
Jag har kört några Corvette och de är jävligt roliga rakt fram, att svänga med däremot... :)
Hur är kvaliten på de äldre? Har inte alls kollat Corvette men får göra det. De jag har provkört har dock haft väldigt dålig interiör, som en billig gammal Polo typ...

Har inte kört Z4:an men av de övriga så är Boxster S betydligt livligare och roligare än SLK och TT.
Det lutar mest åt att utesluta Audin, tycker de jag har kört är rätt tråkiga, men man får rätt mycket för pengarna jämfört med de andra och 3,2an ska vara väldigt rolig.

Boxster, Honda S2000, Nissan 350/370 Z går nog att få för 150k?

Inte för att vara otrevlig men det där är frisörsbilar hela bunten...
Gå antingen på en sportbil eller en glidarcab. De mitt emellan är just de där och det är riktiga frisörsåk...
Du får tycka vad du vill, men ett tips är att komma med ett konstruktivt förslag så blir det lättare att "lyssna" på dig. De flesta bilar är bleka i förhållande till de motorcyklar jag är van att köra. Sen tycker jag inte att 300 hästar är tråkigt, det är lite mindre än vad jag har i min nuvarande bil och den är det bra tryck i.

Fina sommarbilar allihop. Det är lite vad du är ute efter. Har inte kört någon generationen av SLK, men däremot olika versioner av Z4 (inkl M Z4 Coupe) samt några generationer av TT (dock inte 3.2).

Har en 986 Boxster S sedan några år tillbaka. Utan att vara partisk skulle jag säga att det är den roligare bilen att köra av dem du nämnt. Fina chassi, mittmotor och byggd som en sportbil från början.

Men det finns andra styrkor, svagheter och personliga preferenser så mitt råd är ändå att kanske åka och titta på några stycken av de bilmodeller du är intresserad av och bilda dig en uppfattning själv.

Sedan leta reda på det finaste exemplaret din budget tillåter. Kan personligen tycka att det kan vara värt att betala extra för ett dokumenterat välskött exemplar med fin historik. Det har varit dyra bilar en gång nya och efterhand de har kommit ner i pris kan de ha fått mindre sympatiska ägare. Det brukar märkas rätt fort. Bilarna är trots allt ca 15 är vid det här laget. Tiden tar ut sin rätt om inte ägarna har vårdat bilarna.

Välskötta är det inte problem att använda dem som vilken bil som helst. Det är förhållandevis moderna trots sin ålder. Man kan åka på Europa semester utan att tveka. Lägga mil på dem med gott samvete och parkera dem i princip överallt. Ingen tittar två gånger efter dem.

Tack för input! Vilken årgång är din? Finns det några modeller man ska hålla sig undan från? Tänkte motormässigt eller chassi osv.
Vad jag förstår så är det en modell 04-06 och 06 facelift plus uppdateringar? Men det blir nog en hundring upp mot en 04a.
 
Tack för tipset, tror däremot inte att jag är så sugen på en japanare...

Om du fick aldrig köra en så kan intyga att dessa är väldigt skarpa och roliga bilar att köra.
Själv hade jag tagit in en S2K i shortlistan, ja den är japanskt men personligt tycker jag att den är mindre "mellanmjölk mest badge for the money" som tex en gammal Z4/SLK och mer åt entusiast sportbil hållet.

Men fair enough, smaken är som baken och det viktigaste med såna bilar är att du hittar något som just DU klickar med.

Lycka till!
 
Jag har kört några Corvette och de är jävligt roliga rakt fram, att svänga med däremot... :)
Hur är kvaliten på de äldre? Har inte alls kollat Corvette men får göra det. De jag har provkört har dock haft väldigt dålig interiör, som en billig gammal Polo typ...


Det lutar mest åt att utesluta Audin, tycker de jag har kört är rätt tråkiga, men man får rätt mycket för pengarna jämfört med de andra och 3,2an ska vara väldigt rolig.




Du får tycka vad du vill, men ett tips är att komma med ett konstruktivt förslag så blir det lättare att "lyssna" på dig. De flesta bilar är bleka i förhållande till de motorcyklar jag är van att köra. Sen tycker jag inte att 300 hästar är tråkigt, det är lite mindre än vad jag har i min nuvarande bil och den är det bra tryck i.



Tack för input! Vilken årgång är din? Finns det några modeller man ska hålla sig undan från? Tänkte motormässigt eller chassi osv.
Vad jag förstår så är det en modell 04-06 och 06 facelift plus uppdateringar? Men det blir nog en hundring upp mot en 04a.

Inga som helst problem att svänga med en "nyare" corvette. Från o med C5'an så skördade man många många vinster på banorna. Interiörmässigt så är det lite spattigare jämfört med tyskarna. Det var först med C7 som det blev lite mera europeisk känsla i interiören.
Men som sportbil är den svårslagen för dom pengarna.
 
Om du fick aldrig köra en så kan intyga att dessa är väldigt skarpa och roliga bilar att köra.
Själv hade jag tagit in en S2K i shortlistan, ja den är japanskt men personligt tycker jag att den är mindre "mellanmjölk mest badge for the money" som tex en gammal Z4/SLK och mer åt entusiastbil hållet.

Men fair enough, smaken är som baken och det viktigaste med såna bilar är att du hittar något som just DU klickar med.

Lycka till!

De kan absolut hamna på listan. Kommer provköra lite innan vintern slår till. Och i vår.
Har bara en Fast and the furious-känsla av japanare ;)
Kommer mest att bli en bil att köra till badet med på sommaren så om jag ska vara ärlig mot mig själv så blir det nog tyvärr mindre svängit än jag önskar.
Men en bandag eller två kanske det blir för att få lite positiv känsla.
 
Det var en populär färg combo när det begav sig.

Avråder dig absolut inte från en GT3:a. Säger bara att du ska tänka igenom varför du vill ha den och även provköra bilen och se om du tror sig kunna leva med bilen så som du tänker använda den.

GT3:an fanns med komfortstolar också utan baksäte och utan buren. De flesta köper en GT3 för hela upplevelsen med clubsport paketet dock. Det är så jag själv hade velat ha en. Men det finns andra som gjort ett annat val när de beställde dem nya.

Det är rätt individuellt hur man ser på skalstolarna. Tycker inte i sig de är obekväma, men om du ska ta dig in och ut ur bilen är de en sådan sak som påverkar användbarheten helt klart.

Vidare är en GT3:á stummare på många olika sätt. Det är inte bara hårdare stötdämpare. Den har en annan utväxling. Motorn behöver varvas. Kör du då på landsväg i huvudsak kommer du kanske att tycka att bilen inte riktigt kommer till sin rätt eller så kör du så sällan att du inte tycker dig märka det. Allt det där är subjektivt egentligen och vad man har för egna preferenser.

Turbon har mer vrid på lägre varv och den behöver inte varvas ur. På så sätt kan den vara en bättre landsvägsbil. Likaså standardbilen. Sedan kan man föredra GT3:an för att den är mer ett exakt vapen. Mer av en skalpell medan turbon är trubbig. De vanliga 911:eek:rna däremellan.

Många ägare modifierar sina bilar efterhand. Sätter dit värre grejer. Andra stötdämpare, hårdare bussningar, skalstolar, halvbur. Allt efter preferenser och användning.

Det finns inget rätt och fel här. Det är det som är det fantastiska.

Personligen hade jag köpt en GT3:a om jag körde bana eller hade ett mål på landsväg som slutar i någon form av bankörning. Det ska till riktigt fina landsvägar och aktiv körning för att göra en att en GT3:a kommer till sin rätt.

GT3:eek:rna är fantastiska bilar. Alla old school ägare av 911 dras naturligt åt en GT3 men de är inte för alla.

Värt att notera är att försäkringar inte täcker bankörning. Det fanns en tid för drygt 10 år sedan och dessförinnan där folk vallfärdade med sina lånefinansierade GT3or till ringen och använde försäkringsbolagen som sponsor. Hade granskat bilarna väldigt noga efter gamla reparationer och skador om jag tittade på den generationen 996/997 GT3. I synnerhet idag när bilarna har ökat i värde igen från sina tidigare bottennoteringar.

Du har absolut inte fel i det du skriver men man ska inte glömma att en GT3 på intet sätt är omöjlig att använda till vardags.

Beroende vad man har för preferenser och erfarenheter så är dom ändå relativt bekväma. De är liksom inte plåtrena med stumma bussningar och svinhårt chassie vilket vissa vill få dom till att vara.

Men man ska helt klart provköra. ’Standardmodeller’ räcker i många fall väldigt, väldigt långt.
 
Vad kan vara mer tröttsamt än att höra det eviga mässandet om elbilarnas totala överlägsenhet i allmänhet och Teslas i synnerhet för ett riktigt petrolhead? Skiter fullständigt i hur daterad tekniken påstås vara. Det är ändå den absolut roligaste tekniken. Elbilar är sjukt tråkiga främst i och med avsaknaden av ett härligt mekaniskt motor- och avgasljud, och de luktar heller inte som en riktig bil ska.

Och vill man hacka på Peugeots alldeles förträffliga 16 ventilers 122 hästars GTi från 89 så bör man få in rätt modellbeteckning, nämligen 205, eller mot förmodan 309. 206 kom senare. Antagligen syftas det på 205 som är den riktiga klassikern. En förbannat kul bil att köra då, och naturligtvis även nu. Skulle gärna äga en i mint condition, vilket dessvärre lär vara ovanligt svårt att finna. En liten, och framförallt LÄTT bil, med hjulen längst ut i varje hörn. Rapp styrning, finfin väghållning och därför rena gokartkänslan. Då behövs inte fler hästar än så för att ha riktigt j-la kul bakom ratten. Det måste nämligen inte gå vrålsnabbt för att vara roligt. En kompis hade en som tjänstebil som vi packade så gott det gick och dundrade iväg till Sälen i fyra grabbar för nyårsfirande. Vilka minnen!

Jag och familjen har bara fossilbilar idag och ser det som ganska troligt att vi kommer ha en elbil förr eller senare. Och då avgör ändå jag själv bil i familjen. Men det är inget jag ser fram emot direkt. Jag kommer kanske tycka att det är kanon på ganska många sätt, men jag vet också att det inte kommer kunna väcka samma lyckokänslor i mig som många bensindrivna bilar alltid har gjort, och alltid kommer att göra.

Här är f ö kultbilen 205 Rallye med en mindre motor i. Ljudet!


45E6B454-D379-45E1-B47D-73E8E3341DD4.jpeg


446A7563-E4D9-4450-BD61-E2E2B5385DA6.jpeg


B78A2982-37EA-4345-A9DA-42A717551B1C.jpeg

Fy fasen vad jag vill ha en 1,3. Drömbil.
 
Hur är kvaliten på de äldre? Har inte alls kollat Corvette men får göra det. De jag har provkört har dock haft väldigt dålig interiör, som en billig gammal Polo typ...
Kvaliteten som i att "håller den?" är alldeles förträfflig. Väldigt stryktåliga bilar, billiga att serva också, billiga delar dessutom.
Kvaliteten som i "har den god byggkvalitet och finish?" - muahahahaha! Det ser ut som en småbil från 80-talet invändigt.
Man får ta den för vad det är helt enkelt.
 
Tillbaka
Topp