Du har rätt i att dieseln tar längre tid på sig. Dock behöver det inte vara ett jätteproblem, det räcker med att du kör en ordentlig sträcka nån gång i veckan för att partikelfiltret ska klara sig.Kanske inte kan jämföras men jag har haft en äldre 328 och har nu en 525D 2008, trivs mycket bättre med motorn i dieseln. Drar mindre, trevligare karaktär med effekt och vrid när man behöver det. Nackdelen är att den tar längre tid på sig att bli varm så motorvärmare är rekommenderat.
![]()
Gjorde en snabb kalkyl baserat på förbrukning och skatt i bensin och diesel och det skiljer inte så mycket.
Nu har jag inga belägg för detta och någon får gärna rätta mig, men har känslan att en diesel trivs sämre med att åka mycket korta sträckor än en bensin. Detta pga att motorn tar längre tid på sig att bli varm och då startar inte regenereringen för partikelfiltret. Såklart så mår ingen motor bra av att åka mycket korta sträckor.
Tips är att leta diesel med inbyggd dieselvärmare, ofta kan man ställa in den att gå igång även när motorn kör för att få upp värmen. Jag har det på min 530xd och den blir varm efter bara några kilometer.