• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

D78AFE9B-6FAF-42F2-822C-76F47340D011.jpeg


G30n är den bästa bil jag har haft, och jag har haft många fina bilar.
Det är en bil helt utan svagheter, och äntligen har Bmw hittat tillbaks till kvaliteten från e46/e39, så ni kan ju tänka er. Det är som en e39 fullmatad med all fin teknik som finns tillgänglig idag.

Jag ska köpa en uppsättning nya sommardäck nu, och jag kikar bara på icke-RFT med lägsta db-märkningen. Men jag tror inte att det kommer att bli någon skillnad, den är knäpptyst redan nu liksom. Sett till totalen så undrar jag om det finns någon bil som är bättre idag än G30n? Tänk alltså en bil för vardagligt bruk.
 
D78AFE9B-6FAF-42F2-822C-76F47340D011.jpeg


G30n är den bästa bil jag har haft, och jag har haft många fina bilar.
Det är en bil helt utan svagheter, och äntligen har Bmw hittat tillbaks till kvaliteten från e46/e39, så ni kan ju tänka er. Det är som en e39 fullmatad med all fin teknik som finns tillgänglig idag.

Jag ska köpa en uppsättning nya sommardäck nu, och jag kikar bara på icke-RFT med lägsta db-märkningen. Men jag tror inte att det kommer att bli någon skillnad, den är knäpptyst redan nu liksom. Sett till totalen så undrar jag om det finns någon bil som är bättre idag än G30n? Tänk alltså en bil för vardagligt bruk.

Vad har pressen kommit fram till när de jämfört den med andra?
 
Och kommer kosta typ 200.000kr mer eftersom den bara kan beställas med 3 liters sexan än så länge.

Jag hade valt A6 av de två du tittar på. Tystare, mer påkostad invändigt.
Ingen adaptiv farthållare på gamla A6 (utan tillval som typ ingen gjort). Nya A6 går att beställa med 4-cylindrig motor från v29. Går att vålda in under 7.5pbb (beroende på avtal och krav på vinterdäck på offert eller inte).
 
D78AFE9B-6FAF-42F2-822C-76F47340D011.jpeg


G30n är den bästa bil jag har haft, och jag har haft många fina bilar.
Det är en bil helt utan svagheter, och äntligen har Bmw hittat tillbaks till kvaliteten från e46/e39, så ni kan ju tänka er. Det är som en e39 fullmatad med all fin teknik som finns tillgänglig idag.

Jag ska köpa en uppsättning nya sommardäck nu, och jag kikar bara på icke-RFT med lägsta db-märkningen. Men jag tror inte att det kommer att bli någon skillnad, den är knäpptyst redan nu liksom. Sett till totalen så undrar jag om det finns någon bil som är bättre idag än G30n? Tänk alltså en bil för vardagligt bruk.
Vad kul att höra! Har varit lite besviken på BMW under de senaste typ 10 åren vad gäller kvalitén - och E39-kvalitén skojar man inte bort. Har åkt lite i en bekants 530e och den är ju verkligen enorm trevlig.
 
Kommer få min nya bil inom det närmsta, bör man lackskydda den med någon form av keramiskt lackskydd direkt? eller det behövs inte?
Hur är det med torktid/härdning av lacken på en ny bil, kan den ta skada om man lägger på ett lackskydd direkt?
Samt gäller tillverkarens lackgarantier trots man lägger på keramiskt?

Alla tips önskas! Första gången jag kommer plocka ut en sprillans ny :)
 
Först av allt, vad är det för bil :D

Sen gör jag ett antagande att du inte kommer ha bilen mer än 3-5år?
För själva lackens beständighet och långlevnad så kommer du nog inte uppleva om det slits mer på lacken eller inte.

Men då du gillar bilar i allmänhet så antar jag att du gillar när bilen är fin. Med lackförsegling så får du en yta som är lättare att hålla ren samt att det ger lyster/djup i lacken. Jag hade personlingen gjort det så snart som möjligt

Tillverkarens lackgarantier/rostgarantier ger jag inte mycket för de kommer skylla på det ena eller det andra. "du har tvättat den för få gånger", "du har tvättat den för mycket", "det är ifrån stenskott"....

Vad gäller kermatiskt, så är underarbetet superviktigt. Då det är en semipermanent försegling så kommer alla "defekter" i lacken finnas kvar bakom det keramiska. Så det som är att rekommendera är att du lämnar in till en firma som du vet gör ett bra jobb.

Sen om det skall vara keramiskt eller inte låter jag vara osagt. Keramiskt håller längre men är dyrare att lägga på.
Jag tänker själv för första gången gå på vax som jag lägger på för hand.

Kommer få min nya bil inom det närmsta, bör man lackskydda den med någon form av keramiskt lackskydd direkt? eller det behövs inte?
Hur är det med torktid/härdning av lacken på en ny bil, kan den ta skada om man lägger på ett lackskydd direkt?
Samt gäller tillverkarens lackgarantier trots man lägger på keramiskt?

Alla tips önskas! Första gången jag kommer plocka ut en sprillans ny :)
 
Senast ändrad:
Först av allt, vad är det för bil :D

Sen gör jag ett antagande att du inte kommer ha bilen mer än 3-5år?
För själva lackens beständighet och långlevnad så kommer du nog inte uppleva om det slits mer på lacken eller inte.

Men då du gillar bilar i allmänhet så antar jag att du gillar när bilen är fin. Med lackförsegling så får du en yta som är lättare att hålla ren samt att det ger lyster/djup i lacken. Jag hade personlingen gjort det så snart som möjligt

Tillverkarens lackgarantier/rostgarantier ger jag inte mycket för de kommer skylla på det ena eller det andra. "du har tvättat den för få gånger", "du har tvättat den för mycket", "det är ifrån stenskott"....

Vad gäller kermatiskt, så är underarbetet superviktigt. Då det är en semipermanent försegling så kommer alla "defekter" i lacken finnas kvar bakom det keramiska. Så det som är att rekommendera där är att du lämnar in till en firma som du vet gör ett bra jobb.

Sen om det skall vara keramiskt eller inte låter jag vara. Keramiskt håller längre men är dyrare att lägga på.
Jag tänker själv för första gången gå på vax som jag lägger på för hand.
Först av allt, vad är det för bil :D

Sen gör jag ett antagande att du inte kommer ha bilen mer än 3-5år?
För själva lackens beständighet och långlevnad så kommer du nog inte uppleva om det slits mer på lacken eller inte.

Men då du gillar bilar i allmänhet så antar jag att du gillar när bilen är fin. Med lackförsegling så får du en yta som är lättare att hålla ren samt att det ger lyster/djup i lacken. Jag hade personlingen gjort det så snart som möjligt

Tillverkarens lackgarantier/rostgarantier ger jag inte mycket för de kommer skylla på det ena eller det andra. "du har tvättat den för få gånger", "du har tvättat den för mycket", "det är ifrån stenskott"....

Vad gäller kermatiskt, så är underarbetet superviktigt. Då det är en semipermanent försegling så kommer alla "defekter" i lacken finnas kvar bakom det keramiska. Så det som är att rekommendera där är att du lämnar in till en firma som du vet gör ett bra jobb.

Sen om det skall vara keramiskt eller inte låter jag vara. Keramiskt håller längre men är dyrare att lägga på.
Jag tänker själv för första gången gå på vax som jag lägger på för hand.

https://www.pingens.se/p/vax-polish-lackskydd/hybrid-wax-100-ml.html

Får själv hem två burkar med detta nu i dagarna. Ska testa det på grävmaskinen, men det ser grymt ut!

Har keramiskt på mina bilar och jag använder egentligen bara det. Jag har så dåligt med tid att jag oftast bara blåser av bilen med hetvattentvätten. Svampar kanske en gång i veckan på sin höjd, och är nam lagd åt det lata hållet är keramiskt fan guds gåva!!
 
Återkom med resultatet

Funderar på att testa följande
http://www.autodude.se/produkt/bilvax_soft99_fusso_coat_black/

https://www.pingens.se/p/vax-polish-lackskydd/hybrid-wax-100-ml.html

Får själv hem två burkar med detta nu i dagarna. Ska testa det på grävmaskinen, men det ser grymt ut!

Har keramiskt på mina bilar och jag använder egentligen bara det. Jag har så dåligt med tid att jag oftast bara blåser av bilen med hetvattentvätten. Svampar kanske en gång i veckan på sin höjd, och är nam lagd åt det lata hållet är keramiskt fan guds gåva!!
 
Först av allt, vad är det för bil :D

Sen gör jag ett antagande att du inte kommer ha bilen mer än 3-5år?
För själva lackens beständighet och långlevnad så kommer du nog inte uppleva om det slits mer på lacken eller inte.

Men då du gillar bilar i allmänhet så antar jag att du gillar när bilen är fin. Med lackförsegling så får du en yta som är lättare att hålla ren samt att det ger lyster/djup i lacken. Jag hade personlingen gjort det så snart som möjligt

Tillverkarens lackgarantier/rostgarantier ger jag inte mycket för de kommer skylla på det ena eller det andra. "du har tvättat den för få gånger", "du har tvättat den för mycket", "det är ifrån stenskott"....

Vad gäller kermatiskt, så är underarbetet superviktigt. Då det är en semipermanent försegling så kommer alla "defekter" i lacken finnas kvar bakom det keramiska. Så det som är att rekommendera är att du lämnar in till en firma som du vet gör ett bra jobb.

Sen om det skall vara keramiskt eller inte låter jag vara osagt. Keramiskt håller längre men är dyrare att lägga på.
Jag tänker själv för första gången gå på vax som jag lägger på för hand.
Det är en RS3 Sedan :)

Sett till min bilhistorik har jag nog inte den längre än så nej, men man vet ju aldrig!

Det är ju precis som du säger, jag gillar att hålla bilen ren och fräsch men är samtidigt rätt bekväm av mig och är inte så glad för att putsa :D

Tänker därför att en keramisk behandling hade gjort att bilen blir lättare att hålla ren och det oftast kommer räcka med en avspolning eller enklare tvätt..
Men det duger kanske gott och väl med ”vanligt vax”?

Behövs bilen poleras innan man lägger på keramiskt trots att bilen är rent ny? Antar iofs att firman som kommer utföra jobbet har koll på detta..
 
Ohh my, grymt! Stort grattis. Den bästa all-round bilen som finns nu

När väl smuts fastnar på kermasikt så rinner det inte av lika lätt längre vilket --> räcker inte med avspolning då är det vanlig hederlig tvätt som gäller.
Om du har en bil med vax och vanlig försegling så kan man en gång i månaden dra över den med exv Meguiars Fast Finish blir samma avrinning som på en keramisk försegling men det håller kanske bara 1-2 månader. Tar 20 min att lägga på.

Bilar kommer alltid med defekter ifrån fabrik, jag hade gjort en full polering innan.

Det är en RS3 Sedan :)

Sett till min bilhistorik har jag nog inte den längre än så nej, men man vet ju aldrig!

Det är ju precis som du säger, jag gillar att hålla bilen ren och fräsch men är samtidigt rätt bekväm av mig och är inte så glad för att putsa :D

Tänker därför att en keramisk behandling hade gjort att bilen blir lättare att hålla ren och det oftast kommer räcka med en avspolning eller enklare tvätt..
Men det duger kanske gott och väl med ”vanligt vax”?

Behövs bilen poleras innan man lägger på keramiskt trots att bilen är rent ny? Antar iofs att firman som kommer utföra jobbet har koll på detta..
 
Ohh my, grymt! Stort grattis. Den bästa all-round bilen som finns nu

När väl smuts fastnar på kermasikt så rinner det inte av lika lätt längre vilket --> räcker inte med avspolning då är det vanlig hederlig tvätt som gäller.
Om du har en bil med vax och vanlig försegling så kan man en gång i månaden dra över den med exv Meguiars Fast Finish blir samma avrinning som på en keramisk försegling men det håller kanske bara 1-2 månader. Tar 20 min att lägga på.

Bilar kommer alltid med defekter ifrån fabrik, jag hade gjort en full polering innan.
Tack! Ja det återstår att se men jag är väldigt förväntansfull :)
 
Är lite sugen på att skaffa mig en Merca GLK från typ 2010-2013. Har kollat främst på diesel-modellerna men undrar nu om det är en dum idé iom att jag bor i stockholm? Är inte helt med på det senaste gällande dieselförbud mm.

Bild för skoj skull.
upload_2018-7-9_14-4-8.jpeg
 
Tillbaka
Topp