• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Passat har inga svagheter.
Den är inte dålig på något egentligen.
Tyvärr inte bäst på något heller... :banghead:
Passat har sämre ljudisolering än motsvarande Audi, Mercedes och BMW. Sen är DSG lådan under 10 km/h ingen höjdare. I övrigt håller jag med dig, för det pris som Passaterna faktiskt säljs för är det sinnesjukt mycket för pengarna. Att i en bil för 7.5pbb få med skinnklädsel, automatlåda, fyrhjulsdrift, elektrisk baklucka, fullt digital instrumentering, 18" hjul mm är svårslaget.
 
Passat har sämre ljudisolering än motsvarande Audi, Mercedes och BMW. Sen är DSG lådan under 10 km/h ingen höjdare. I övrigt håller jag med dig, för det pris som Passaterna faktiskt säljs för är det sinnesjukt mycket för pengarna. Att i en bil för 7.5pbb få med skinnklädsel, automatlåda, fyrhjulsdrift, elektrisk baklucka, fullt digital instrumentering, 18" hjul mm är svårslaget.
Jo men argumentet att VW är sämre isolerade än motsv Audi är ju ungefär som att konstatera att Audi inte har en suck mot typ Bentley. Lite självklart och tydligt även i positioneringen.
 
F424B3A0-8B01-44C9-887A-243A714EF09D.jpeg
Ute och kör.
 
Jo.
VWs motorer är det sämsta som finns!
1L olja per 100 mil anser dom vara normalt. Pffft. Sopslut redan från fabrik.
Nu är vi där igen. Testat att köpa en bil som är byggd efter millennieskiftet? ;)
På temat anekdotisk bevisföring - Har kört Passat med 2,0TFSI och 2,0TDI (bi-turbo) de senaste 5 åren, ca 10000 mil, inte en droppe olja påfyllt/bytt utöver ev standard vid service. Men det har ju varit beiga tjänstepulkor som plockats ut nya.
 
Nu är vi där igen. Testat att köpa en bil som är byggd efter millennieskiftet? ;)
På temat anekdotisk bevisföring - Har kört Passat med 2,0TFSI och 2,0TDI (bi-turbo) de senaste 5 åren, ca 10000 mil, inte en droppe olja påfyllt/bytt utöver ev standard vid service. Men det har ju varit beiga tjänstepulkor som plockats ut nya.

Skulle faktiskt aldrig få för mig att köpa en VW produkt. Tyvärr. Helt ok bilar att åka i (dock gråa och trista) men de kan helt enkelt inte motorer. Kolla deras kamkedjor också..
 
Skulle faktiskt aldrig få för mig att köpa en VW produkt. Tyvärr. Helt ok bilar att åka i (dock gråa och trista) men de kan helt enkelt inte motorer. Kolla deras kamkedjor också..
Har knappt öppnat huven hittills och tänker inte börja nu ;)
Sen är ju allt relativt. Visst hade jag hellre kört en rak sexa till jobbet, men för en given budget- och CO2-begränsning så är jag rätt nöjd med mina 240 dieselhästar.
 
Det är rätt lugnt faktiskt. Nån annan betalar.
Och jag får nöjet att bjuda grannarna på något att känna sig relativhäftiga över när de glider runt i sina överbelånade X5or och dylika obskyriteter mellan Thailand- och Åreresorna.

Nä, det är du som pröjsar. Bilen är en förmån från jobbet. Sen att du inte ser det direkt på din lönespec är en annan sak. Du känns ändå någorlunda slipad. Gick du alltså på den här lätta?
 
Nä, det är du som pröjsar. Bilen är en förmån från jobbet. Sen att du inte ser det direkt på din lönespec är en annan sak. Du känns ändå någorlunda slipad. Gick du alltså på den här lätta?
Nej, visst. Och jo, förmånen är specad och mycket känd för mig, inkl drivmedelsförmånen. Uttryckte mig slarvigt men faktum är att jag inte skulle kunna kvitta bilförmånen mot ett bruttolönepåslag (har försökt) och det beskattningsbara förmånsvärdet är en oerhört blygsam summa jämfört med att köpa och äga själv.
 
Nej, visst. Och jo, förmånen är specad och mycket känd för mig, inkl drivmedelsförmånen. Uttryckte mig slarvigt men faktum är att jag inte skulle kunna kvitta bilförmånen mot ett bruttolönepåslag (har försökt) och det beskattningsbara förmånsvärdet är en oerhört blygsam summa jämfört med att köpa och äga själv.

Är med på din situation och förstår dig fullt ut. Du har koll på läget som vanligt. Vanligt förekommande är dock att folk tror att det är gratis med pulka från jobbet. Typ skryter om att de kör senaste V60 gratis. Självklart kostar det som precis allt annat då inget är gratis.
 
Är med på din situation och förstår dig fullt ut. Du har koll på läget som vanligt. Vanligt förekommande är dock att folk tror att det är gratis med pulka från jobbet. Typ skryter om att de kör senaste V60 gratis. Självklart kostar det som precis allt annat då inget är gratis.
Det är vanligt förekommande. Även där folk med eget AB kör större bil där leasingavgiften är på 5k, förmånsvärdet 4k och "de har bilen på bolaget så det kostar inte så mycket", ehm tjena :)
 
Jag håller helt med. Drivning bak och överstyrningstendenser är att föredra.

Men det är rätt överskattat i en vardagssläde to be honest. Man åker rätt sällan ’på gränsen’ och att glida runt på ställ på vintern är rätt tröttsamt (går iof sjukt bra med alla Quattrobilar jag kört). Att kunna ta sig bort från ICA-parkeringen när det är oplogat är viktigare i det verkliga livet.
Låter lite som ”klockan har man ju i mobilen och när det är begravning åker morfars guldklocka fram, den är fin och rolig att kolla på och kostade en halv månadslön 1952 men det blir rätt tröttsamt att sitta och glo på en autavia en vanlig dag på kontoret”;)
Men visst, för de flesta inkl dig spelar annat större roll på en vardagsbil, för bjoerlin gör det inte det (ännu) och då får han välja bil utifrån de premisserna. Liksom folk också gör.
 
Vad har ni för åsikter på att privatleasa bil?
Har kikat på en VW Golf Alltrack och en Subaru XV.
 
Vad har ni för åsikter på att privatleasa bil?
Har kikat på en VW Golf Alltrack och en Subaru XV.
VW öser in kampanjpengar i leasing så det är billigare än att köpa. Men det gäller att sköta bilen och ha koll på hur långt man ska köra under perioden. Dyrt att bryta kontraktet i förtid så bilen måste behållas tiden ut.

Golf Alltrack är en utmärkt bil på det allra mesta. Har inte kört XV.
 
Jag har nada koll på lite mer race-anpassade bilar, så här kanske jag lär mig något?
Jobbade med hojar förut, väldigt mycket R-hoj.
Ungefär hälgten av kunderna var förgrymmade för att all elektronik inte gick att stänga av, för "de kunde minnsann köra ordentligt". Jag brukade kontra med att de kanske kunde ha kurs för Rossi och grabbarna, eftersom de behöver elektroniken.
Med andra ord, lite stöd är bra att ha, oavsett hur duktig man är. På en modern R-hoj är elektroniken dessutom så finstämd, så är det korrekt justerat för den körning man gör så märks knappt ingreppet, man ser bara lanporna blinka till.
Hur är det på bilfronten?
Är elektroniken ett bra hjälpmedel, eller mest i vägen? Jag tänker att en hel skock med ingenjörer har slitit i veckor för att kunden ska kunna köra fortare och bättre, varför ska man inte använda deras kompetens?
Precis som Tripeiro. skriver, dom som klagar kanske inte tror de kör lika snabbt som Rossi men vill ha en annan känsla? Plus, nåt måste man ju ha att snacka och käftas om. Min tanke utan att kunna nåt om R-hojar eller mc öht.
 
Vad har ni för åsikter på att privatleasa bil?
Har kikat på en VW Golf Alltrack och en Subaru XV.
En kollega har en Alltrack som jag kört en hel del, det är en väldigt prisvärd bil med många styrkor och få svagheter. Den är ett stort steg fram mot föregående generations Golf-produkter. Den är förhållandevis stor, de flesta som ser den (inklusive undertecknad) tror att det är en Passat (tills man ställer en Passar intill, den är ju ENORM numera). Den påminner lite om gamla XC70, mångsidig, praktisk, bekväm och allmänt bra.

Om upplägget med privatleasing passar dig och priset står sig vid en jämförelse så kör.
 
Vad har ni för åsikter på att privatleasa bil?
Har kikat på en VW Golf Alltrack och en Subaru XV.

Kollade på att leasa kustvärn Alltrack. Slutade med köp efter att ha läst på lite mer om kraven vid återlämning (pris för ev skador etc.).

Låter lite som ”klockan har man ju i mobilen och när det är begravning åker morfars guldklocka fram, den är fin och rolig att kolla på och kostade en halv månadslön 1952 men det blir rätt tröttsamt att sitta och glo på en autavia en vanlig dag på kontoret”;)
Men visst, för de flesta inkl dig spelar annat större roll på en vardagsbil, för bjoerlin gör det inte det (ännu) och då får han välja bil utifrån de premisserna. Liksom folk också gör.

Absolut en rimlig jämförelse! Att sitta fast på ICA-parkeringen mitt i vintern en banpreppad 911 är ungefär samma jobbighetsfaktor och ger samma konsekvenser som att bära vintageklocka på kontoret. ;)

Håller helt med - driv bak och sladdbenägenhet ÄR kul. Så in i bänken. Passar nödvändigtvis inte så bra i min, eller för andra som också överskattar sin körförmåga, vardag dock.

En Autavia skulle dock funka perfekt i min vardag! :D
 
  • Like
Reactions: par
Kollade på att leasa kustvärn Alltrack. Slutade med köp efter att ha läst på lite mer om kraven vid återlämning (pris för ev skador etc.).



Absolut en rimlig jämförelse! Att sitta fast på ICA-parkeringen mitt i vintern en banpreppad 911 är ungefär samma jobbighetsfaktor och ger samma konsekvenser som att bära vintageklocka på kontoret. ;)

Håller helt med - driv bak och sladdbenägenhet ÄR kul. Så in i bänken. Passar nödvändigtvis inte så bra i min, eller för andra som också överskattar sin körförmåga, vardag dock.

En Autavia skulle dock funka perfekt i min vardag! :D
Jo, fast att ta den banpreppade 911an till Ica i snöoväder är väl som att bada med sin 2446 1st execution för att fortsätta med rimliga, illustrativa jämförelser:)
Man kan ju välja en vardagsbil man upplever som rolig just i vardagen utan att det blir omöjligt att leva med (om inte andan faller på och det slutar med att man kör ihjäl sig men det blir en annan diskussion:nailbiting:)
Inte som att folk inte kunde åka och handla vintertid på 80-talet även om de bilar som fanns då kanske inte hade egenskaper som skulle vara storsäljande idag.
Själv uppskattar jag fortfarande om den bil jag kör till vardags inte är sjukt understyrd och har stenhårda anti-program även om jag av förnuft- och bekvämlighetsskäl hellre skulle välja alltid på än alltid av om det bara fanns det att välja på och inte heller skulle vilja ha 740 turbo-egenskaper på familjebilen. Men jag vågar inte livet varje gång jag sätter mig bakom ratten längre som jag kanske objektivt sett gjorde för 15 år sen även om jag nog ligger ganska långt ut på högra flanken i en normalfördelning av uppskattad körförmåga. Men vem gör inte det;)
 
Tillbaka
Topp