• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

407217AA-7019-438D-BB80-FB448D6C73B2.jpeg

520d x-drive
Körning till jobbet och lite kryssning i stan. Ligger generellt sett på 0,44-0,45. Färddatorn stämmer bra med verkligheten.
Får min G30 i oktober och om jag kan landa på 0,6 så sänker jag fortfarande mitt snitt med 3 dl från nuvarande V60CC med D4 AWD...

Tänkte byta in min 458 mot någon rolig bil som går att köra året om.
Är grymt sugen på en Huracan, men familjen är inte lika sugen! :D

Vad finns det för kärror som går bra och går att köra i alla väglag?
Hade RS6an innan, saknar den förvisso. Men vore skoj med något nytt!

tips?

tips?
Panamera av något slag om det nu ska ”kompromissas”.

tips?
Antar att du redan funderat på att ha två?
S6/Allroad kanske med en S63 AMG / 911 Turbo S?

tips?

E63s och nya M5an är väl rätt solklara kandidater då?
Ett lite roligare val kanske kan vara Alfa Quadrifoglio?

Antar att du redan funderat på att ha två?
S6/Allroad kanske med en S63 AMG / 911 Turbo S?

911 Turbo S älskar jag, men ingen bil jag vill dra upp till Åre eller dra släpkärra efter :p
S63 AMG vore riktigt fet, speciellt coupén.

Panamera av något slag om det nu ska ”kompromissas”.

Aldrig kört faktiskt, men den nya skall ju va ett riktigt monster? :D

E63s och nya M5an är väl rätt solklara kandidater då?
Ett lite roligare val kanske kan vara Alfa Quadrifoglio?

Har redan en E-klass som tjänstekärra, ingen rolig motor i men schysst paket till.
M5 har jag inte sett på länge, har dom gjort någon facelift nyligen?

Alfan hade jag faktiskt inte ens hört tals om, nu blir de Youtube :D

tips?
AMG GT finns ju numera med fler dörrar. Kanske kan vara något om man är inne på samma stuk som typ Panameran. :)
014-mercedes-amg-gt-4-door-coupe.jpg

911 Turbo S älskar jag, men ingen bil jag vill dra upp till Åre eller dra släpkärra efter :p

AMG GT finns ju numera med fler dörrar. Kanske kan vara något om man är inne på samma stuk som typ Panameran. :)
014-mercedes-amg-gt-4-door-coupe.jpg

What?? Helt ny eller?
Har dom börjat rulla på vägarna? Aldrig sett.
Kört GTS & GTR men inga lämpliga fjällenbilar precis :) men denna såg fet ut.

Frågan är om det skiljer så mycket i praktiken, enligt Spritmonitor.de skiljer det en knapp deciliter mellan V60CC och 520, men ingen kan ta ifrån BMW att dom är extremt duktiga på att bygga snåla och effektiva motorer. Och ingen kan väl påstå att Volvo är speciellt duktiga på det heller, för den delen.

Körde vår XC60 hybrid på 70-110 vägar igår, tio mil, jag ansträngde mig för att köra snålt även om jag höll ett ganska normalt tempo. 0.9. Det tycker jag är fruktansvärt törstigt även om jag vet att hybrider sällan är utpräglat snåla om man inte laddat dem i förväg. Men ändå.

Har redan en E-klass som tjänstekärra, ingen rolig motor i men schysst paket till.

De har ju precis släppt en ny M5a, ser riktigt fin ut. 4wd, men du kan slå om den till 2wd när det är dags att ha kul. Här kan du läsa:
https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/m5-4dr-dct/first-drive

Alfan verkar vara en riktigt grym maskin enligt motorjournalisterna.

Fick testa grannens Panamera (2017) efter att han fick låna min bil med drag.

Mkt komfortabel och snabb men absolut inte samma racingkänsla som i en 458 (kan jag tänka mig) trots han hade sportavgas.

Ajaj, långt ifrån samma design som GT coupen. Denna ser ju ut som en suv framifrån.
Håller med dig, den flyger inte riktigt för mig designmässigt heller särskilt inte i jämförelse med coupen som du säger. Dock är ju ljudet underbart, så länge man inte väljer sexan som den också går att få med.

Är det någon härifrån som tänkt besöka Autoropas evenemang på ring Knutstorp i år? Jag har besökt det de senaste två åren och kan verkligen rekommendera det ifall man är bilintresserad.

Frågan är om det skiljer så mycket i praktiken, enligt Spritmonitor.de skiljer det en knapp deciliter mellan V60CC och 520, men ingen kan ta ifrån BMW att dom är extremt duktiga på att bygga snåla och effektiva motorer. Och ingen kan väl påstå att Volvo är speciellt duktiga på det heller, för den delen.

Körde vår XC60 hybrid på 70-110 vägar igår, tio mil, jag ansträngde mig för att köra snålt även om jag höll ett ganska normalt tempo. 0.9. Det tycker jag är fruktansvärt törstigt även om jag vet att hybrider sällan är utpräglat snåla om man inte laddat dem i förväg. Men ändå.
Har snittat ganska exakt 0,8 på 12 000 mil men brukar ligga på 0,85 i vardagspendligen, 120 km/h farthållare och en sträcka om ca 70 km enkel väg på E45. Snålt är det inte och jag borde väl egentligen satsat på en billig och så bränslesnål bil som möjligt...

Hela familjen skulle med med massa packning så fick ta gammel-Saaben i helgen. 25mil, 5pers, full packning, 70/30 motorväg/landsväg. Slutade på 1,1 snitt.
På Etanol :) Vill minnas en gång till BonBon-land så var det mest landsväg 25mil, 5pers, 0.89. Då knappt lönt att ha en dieselbil.

Senast ändrad:
Går i tankarna att byta in min A-klass 2017 till någonting lite mer praktiskt och mer komfortabelt, hade en M235a innan och jag är riktigt less på A-klassen som är både stötig och riktigt tråkig. Har kikat lite på C-klass Cla shooting-brake samt Bmw 3-serie, har en maxbudget på 300 kakor och jag har själv aldrig ägt en diesel så tittar mest på bensin men sneglar man över på dieselsidan så känns det oftast som att man får mer bil för pengarna. Är det någon nackdel att köpa en diesel euro-6 om man bor i Stockholm eller är det rent av löjligt att ens nojja över att köpa en diesel?

Går i tankarna att byta in min A-klass 2017 till någonting lite mer praktiskt och mer komfortabelt, hade en M235a innan och jag är riktigt less på A-klassen som är både stötig och riktigt tråkig. Har kikat lite på C-klass Cla shooting-brake samt Bmw 3-serie, har en maxbudget på 300 kakor och jag har själv aldrig ägt en diesel så tittar mest på bensin men sneglar man över på dieselsidan så känns det oftast som att man får mer bil för pengarna. Är det någon nackdel att köpa en diesel euro-6 om man bor i Stockholm eller är det rent av löjligt att ens nojja över att köpa en diesel?
CLA är exakt samma bil som din A-klass under skalet så det bytet avrådes bestämt om du inte är nöjd idag. Välj i så fall en C klass som har ett mycket bättre chassi. 3-serien ser omodern ut invändigt jämfört med c klass annars är det en utmärkt bil ändå.

Diesel har man i traktorer.

Tillbaka
Topp