• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Letar man begagnad bil får man nöja sig med diesel de närmaste åren om man ska ha vissa bilar. BMW 3 och 5-serien, Audi A6, Audi A4 har alla haft en försäljningsandel av diesel på mer än 90%. Det finns liksom inget annat att köpa.

I sak håller jag med. Diesel är trist och bensinare numera har kommit ikapp förbrukningsmässigt ganska ordentligt så det skiljer ofta bara 1-2dl per mil.

407217AA-7019-438D-BB80-FB448D6C73B2.jpeg

520d x-drive
Körning till jobbet och lite kryssning i stan. Ligger generellt sett på 0,44-0,45. Färddatorn stämmer bra med verkligheten.

Det är väldigt bra! Blir till och med lite avis...
Sitter själv i bilen på väg hem från södra Frankrike och min traktor ( Mercedes G-klass ) går inte riktigt lika snålt. Enligt datorn så ligger vi mellan 1.1-1.4 de senaste 380 milen.
Skulle tro på ert snitt på 1.2 liter milen. Kanske ska ta en annan bil nästa gång ;)

407217AA-7019-438D-BB80-FB448D6C73B2.jpeg

520d x-drive
Körning till jobbet och lite kryssning i stan. Ligger generellt sett på 0,44-0,45. Färddatorn stämmer bra med verkligheten.

Det är väldigt bra! Blir till och med lite avis...
Sitter själv i bilen på väg hem från södra Frankrike och min traktor ( Mercedes G-klass ) går inte riktigt lika snålt. Enligt datorn så ligger vi mellan 1.1-1.4 de senaste 380 milen.
Skulle tro på ert snitt på 1.2 liter milen. Kanske ska ta en annan bil nästa gång ;)

Går i tankarna att byta in min A-klass 2017 till någonting lite mer praktiskt och mer komfortabelt, hade en M235a innan och jag är riktigt less på A-klassen som är både stötig och riktigt tråkig. Har kikat lite på C-klass Cla shooting-brake samt Bmw 3-serie, har en maxbudget på 300 kakor och jag har själv aldrig ägt en diesel så tittar mest på bensin men sneglar man över på dieselsidan så känns det oftast som att man får mer bil för pengarna. Är det någon nackdel att köpa en diesel euro-6 om man bor i Stockholm eller är det rent av löjligt att ens nojja över att köpa en diesel?

VW Golf R sportcombi är en mycket komplett och trevlig bil tycker jag (om du klarar dig utan dragkrok). Väldigt mycket utrymme och prestanda för pengen.

Som jag ser det gör Bmw en good-Will pga att ett gäng kineser mest troligt har tankat fel bränsle i sina bilar.

Det tycker jag visar på ett starkt varumärke som är beredda att göra mer än behövligt för att behålla sina bilägare som fortsatt världens mest nöjda. Samt en liten känga till t.ex VAG som i princip konkade när dom skulle återkalla sina bilar efter Diesel-gate.

Bmw visar hur man ska göra utan att man måste.

Som jag ser det gör Bmw en good-Will pga att ett gäng kineser mest troligt har tankat fel bränsle i sina bilar.

Det tycker jag visar på ett starkt varumärke som är beredda att göra mer än behövligt för att behålla sina bilägare som fortsatt världens mest nöjda. Samt en liten känga till t.ex VAG som i princip konkade när dom skulle återkalla sina bilar efter Diesel-gate.

Bmw visar hur man ska göra utan att man måste.

Så är det. BMW är och förblir bäst. De gör allt rätt. :heart:

Har hänt mig en enda jävla gång också under alla år jag haft körkort. En vecka efter jag fått mina nya svindyra AC Schnitzer-fälgar monterade på min M3.

A shit då vet du hur det känns även om de här inte är lika dyra som Schnitxerfälgar....

Jobbigt :(
Ungefär som när jag fickparkerade Vipern en gång. Stod bra men skulle bara LIIIIITE närmare. Skraaaap! Ena bakfälgen... så onödigt..

Fyfan, det ljudet....
Tjötade med en äldre herre med en 2017 ACR, så jävla fet

neeeee fy fan vad tråkigt! :(

Indeed indeed

Ouch, inget litet fickparkeringsskrap heller.. :( Tråkigt... Men bra att det gick bra annars

Mm kunde gått riktigt illa.

Tråkigt på fälgen, men är det 80 någonstans på Essingeleden (;)) är det inte max 70, har jag fått för mig

Hade jag kört som jag brukar så hade detta inte hänt :p

Knas. Suger att ha crispig bil i storstäder, händer fan alltid något. Om det inte är nyckelskrap eller dörruppslag så är det en millisekunds ofokus i den sega och grötiga trafiken. :(

Mmm ångesten av att hitta en parkering amongst the others..... :D

Ja det kan man säga! Fy vad tråkigt!!! Du köpte de där fälgarna rätt nyligen eller hur? Då är det nog bara att beställa en ny fälg. Jag pajade en fälg för något år sedan då jag fick väja i en höger regel situation. Mitt fel. Då den modellen utgått så blev det 4 nya fälgar. Skulle först få välja ur en svensk fälg katalog men efter lite påstridade så fick jag själv välja samma märke på fälg från USA... hoppas det löser sig och du får en bättre dag!!

Ny fälg är beställd, vi hade lite diskussion kring att byta till HRE FF04 eller något ifrån VS Forge eller Forgestar. Får se kanske nästa år istället.

Några intressanta motoralternativ på G?
Gillar den också bättre än q7an.
Ska antagligen inte byta än på två år men spanar lite.
Än så länge är det bara konventionella motoralternativ presenterade så de blir ju lite kostsamma i skatt första tiden. Främst är det designen som jag tycker är mycket mer lyckad. Q7 "hänger" ner över hjulhusen på ett fult sätt tycker jag.

Senast ändrad:
Vad var det för färg på snubbens ACR @MaziK? Finns två nya ACR i klubben. En svart Voodooo II som jag redan lagt upp bild på och sedan en smurfblå :)
Sedan om det ens finns fler Gen5 ACR i Sverige vet jag faktiskt inte...

Än så länge är det bara konventionella motoralternativ presenterade så de blir ju lite kostsamma i skatt första tiden. Främst är det designen som jag tycker är mycket mer lyckad. Q7 "hänger" ner över hjulhusen på ett fult sätt tycker jag.
Jag håller med.
Ett framtida "GTE-alternativ" hade ju varit fint om en så där två år.

Tillbaka
Topp