• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Förhoppningsvis klar till midsommar efter en stor service, däckbyte, rekond ink lackskydd och besiktning.
Passar även på att montera en tidsenlig modern stereo samt nya högtalare.

image000000.jpeg

🔊
Det är beklämmande att interiörer i sjyssta färger försvann. Otroligt läckert med blått och trädekor i en seriös sportbil!

Har haft en Taycan 4S sedan i 2 ½ år ungefär. Numera utbytt mot 911 4S. Fråga på 😁
Hjälte! Försöker göra en kalkyl på kostnaderna men hur ser de ut med underhållet och något man måste tänka på? Försökte se försäkringen vi Porsche som låg rätt högt. Körde du via dem eller något annat bolag? Tänker helförsäkring.
Trevlig midsommar! :)

Eller hur?
Nittiotalets Porschar är personliga favoriter av just den anledningen!

IMG_2029.png

IMG_2030.png

IMG_2031.jpeg

IMG_2032.png

När jag tittade på 993:eek:r för nästan 20 år sedan till salu på tyska Mobile.de var det nästan enbart smaklösa interiörer som skar sig med exteriören på tyska manér. De körde fortfarande hockey frisyrer in på 2000 talet där och många orenoverade hotell hade också pastellfärger som gjort sig bra i 80- tals serien Miami Vice.

Intressant hur smak och mode förändras över tid och blir kult till slut. Ett tidsfönster och nostalgi för en viss generation.

Hjälte! Försöker göra en kalkyl på kostnaderna men hur ser de ut med underhållet och något man måste tänka på? Försökte se försäkringen vi Porsche som låg rätt högt. Körde du via dem eller något annat bolag? Tänker helförsäkring.

Har ingen koll på Taycan och underhåll och eventuella svagheter.

Skulle dock rekommendera att kolla andra bolag än Porsche Försäkring. Köper du via ett Porsche Center och får en schysst premie på ovan nämnda bolag i samband med köpet i 6 månader kan du räkna med att den inte kommer att vara lika förmånlig när du själv förlänger den. Så ta reda på vad den kostar på dig på olika bolag så slipper du en kalldusch.

För egen del har Länsförsäkringar varit billigast när det gäller försäkringar på Porsche. Därmed inte sagt att det är ”billigt”. Det är väl att se som en Porsche skatt från försäkringsbolagen om man köper en modernare Porsche helt enkelt. De vet att de kan ta bra betalt. Men det kan också vara mycket maskinskador, skadegörelse, stölder eller bara att fel klientel köper dem helt enkelt i det skedet av livscykeln. Äldre Porsche är billiga att försäkra.

Har ingen koll på Taycan och underhåll och eventuella svagheter.

Skulle dock rekommendera att kolla andra bolag än Porsche Försäkring. Köper du via ett Porsche Center och får en schysst premie på ovan nämnda bolag i samband med köpet i 6 månader kan du räkna med att den inte kommer att vara lika förmånlig när du själv förlänger den. Så ta reda på vad den kostar på dig på olika bolag så slipper du en kalldusch.

För egen del har Länsförsäkringar varit billigast när det gäller försäkringar på Porsche. Därmed inte sagt att det är ”billigt”. Det är väl att se som en Porsche skatt från försäkringsbolagen om man köper en modernare Porsche helt enkelt. De vet att de kan ta bra betalt. Men det kan också vara mycket maskinskador, skadegörelse, stölder eller bara att fel klientel köper dem helt enkelt i det skedet av livscykeln. Äldre Porsche är billiga att försäkra.
Intressant hur det skiljer sig mellan länder i försäkringspremier.

Jag betalar USD55/mån helförsäkring på en 2023 Macan GTS.
Må vara med USD5000 i självrisk vid vållande av vagnskada
Som jämförelse betalade jag USD60/mån för trafikförsäkring på en 1998 DodgeRam..

Intressant hur det skiljer sig mellan länder i försäkringspremier.

Jag betalar USD55/mån helförsäkring på en 2023 Macan GTS.
Må vara med USD5000 i självrisk vid vållande av vagnskada
Som jämförelse betalade jag USD60/mån för trafikförsäkring på en 1998 DodgeRam..

Jag betalade under 10k SEK/år för en Macan Turbo efter att vagnskadegarantin gick ut. Kom som mest upp i 12k/år för sista året jag ägde den.
Någon tusenlapp i självrisk

Jag betalade under 10k SEK/år för en Macan Turbo efter att vagnskadegarantin gick ut. Kom som mest upp i 12k/år för sista året jag ägde den.
Någon tusenlapp i självrisk
Det var ju inte farligt alls.
Vad talar folk i tråden om då att det är dyr försäkring?
Två tre tusen i månaden på en leksaksbil för minst en halvmiljon kan knappast vara något att bry sig om med tanke på övriga kostnader för att hålla leksaken rullande.

Det var ju inte farligt alls.
Vad talar folk i tråden om då att det är dyr försäkring?
Två tre tusen i månaden på en leksaksbil för minst en halvmiljon kan knappast vara något att bry sig om med tanke på övriga kostnader för att hålla leksaken rullande.

Det är nog beroende på var man bor, ålder och en massa annat trams.
I många fall verkar det som att det inte lönar sig att ha annat än trafikförsäkring. Kostnaden för helförsäkring överstiger bilens värde.

Edit: när jag nu går in och ser på siffrorna så blir det runt 25k/år för en helförsäkring av en GTS.
Priset har gått upp rejält.
Dags att löneförhandla igen….

Frun kör också Taycan GTS sen ett tag tillbaka, hon fick den som 40 års present och varit väldigt nöjd.

Har varit ganska mycket återkallningar för garantiärenden när de var helt nya men lugnat ner sig.

Försäkringen skiljer ganska mycket beroende på plats i Sverige och personliga förutsättningar, för vår del så går den snart över till vagnskadeförsäkring också, då går den upp till 11 000kr/år medan just nu är den väldigt billig.

Räckvidden är ok, inte magisk men ändå funktionell och den laddar snabbt nog för oss.

IMG_2806.jpeg

Började med att jag skulle ut i garaget och prova putsa lite i motorutrymmet.. Lär mig definitivt något nytt nu! För jag har ingen jävla aning om vad jag håller på med 😄 glad midsommar ☀️
IMG_4878.jpeg
IMG_4877.jpeg
IMG_4883.jpeg
Hmmmm, den där vyn känner jag igen...... ;)
Var försiktig med mängden tätningsmassa bara. Det har varit för mycket ditlagt av tidigare skruvare.
Det som hamnar utanför när du monterar hamnar ju lika mycket innanför.. Och det inne löper stor risk att hänga med längre in/ner i motorn
IMG_20250613_112231.jpg

Hmmmm, den där vyn känner jag igen...... ;)
Var försiktig med mängden tätningsmassa bara. Det har varit för mycket ditlagt av tidigare skruvare.
Det som hamnar utanför när du monterar hamnar ju lika mycket innanför.. Och det inne löper stor risk att hänga med längre in/ner i motorn
IMG_20250613_112231.jpg
Toppola ❤️

Angående tätningsmassa, funkar det med typ varsomhelst eller 😉💪🙏

Toppola ❤️

Angående tätningsmassa, funkar det med typ varsomhelst eller 😉💪🙏
Den här gången körde jag med Bison men har även Permatex i sortimentet🙂
Se det som ett komplement inte ersättare till frisk packning👍

Bilagor

• Screenshot_20250620_073444_com.android.chrome_edit_867798092400392.jpg
    Screenshot_20250620_073444_com.android.chrome_edit_867798092400392.jpg
    49 KB · Visningar: 0
  • Screenshot_20250620_073209_com.android.chrome_edit_867775342497792.jpg
    Screenshot_20250620_073209_com.android.chrome_edit_867775342497792.jpg
    73.9 KB · Visningar: 1
Blankt papper igår. 470 mil sedan 2023 då den sist rullade och nu blir det blocket nästa. Otroligt svårt vad man ska begära då den har det mesta utbytt (högtrycksspridare, bränslepump, stötdämpare, hjulupphängning) och självklart alla slitdelar. Ska bli kul att se vad för brevvänner man får…
64789660662__AF08593F-0C93-4F2B-81CE-3D48DA76C004.jpeg

Inga problem. Underhåll är relativt enkelt. Service vartannat år som på alla Porsches. Tror det kostade drygt 10k på Porsche center. Kanske går att få billigare hos andra såsom Levin Racing, Rennsport, MB Motorsport m.fl. som är duktiga.
Porscheförsäkringen har gått helt bananas, jag lämnade efter min provperiod och körde LF. Många andra som säger samma sak. Tror jag betalade runt 16k helförsäkring i mindre stad hos LF så försäkringen är nog det enda som är lite drygt kostnadsmässigt att äga bilen. EV är dyrt att försäkra, min 911 kostar 10k helförsäkrad 😁
Den äter inte däck, jag klarade mig på samma uppsättning som när jag köpte den så de går lätt två säsonger om man inte kör väldigt mycket.

Har du koll på ovan och räknar bort inköp och värdeminskning så är det bara att köra. Jag sålde min endast pga värdetappet och att sova lite skönare på natten 😂

Blankt papper igår. 470 mil sedan 2023 då den sist rullade och nu blir det blocket nästa. Otroligt svårt vad man ska begära då den har det mesta utbytt (högtrycksspridare, bränslepump, stötdämpare, hjulupphängning) och självklart alla slitdelar. Ska bli kul att se vad för brevvänner man får…
Kul grej. Jag kikar efter just den modellen just nu. De flesta tycks ligga på mellan 140 och 190 beroende (som alltid) på miltal och skick. Jag vet inte om jag drömmer, men cylindervolym tycks inte spela så stor roll bland äldre BMW:n från omkring 2005 till 2015.

Hae du kommit till några slutsatser?

Manuell 2009 325i LCI E92 med 16k mil, icke M-sport

Svårt säga, finns en 2010a med M-Sport, 18k mil till salu för 135k hos handlare men det är en automatare.

Hittar du någon som letar manuell kanske du kan få mer... men runt 100-ingen om du säljer som privatperson skulle jag tro.

Sjukt att folk väljer denna över 6-serien.

Kul grej. Jag kikar efter just den modellen just nu. De flesta tycks ligga på mellan 140 och 190 beroende (som alltid) på miltal och skick. Jag vet inte om jag drömmer, men cylindervolym tycks inte spela så stor roll bland äldre BMW:n från omkring 2005 till 2015.

Hae du kommit till några slutsatser?
Inte kommit så långt men allt beror ju på. Jag är mer inne på att den ska bli såld än att ha en extra upptagen p-plats.

Är en 2008 325 (n53) med 16.7xx mil.
M3 framvagn, Bildtein coilovers (kan ha rullat 1.000 mil max) och sen Gladen högtalare och Mosconi 120.4 Dsp. Satte i en nyare professional stereo med bluetooth headset med men har även en combox som var plan att sätta in för att få iPod interface genom USB. Mest för att få laddning och bra ljudkvalitet samtidigt.

Men någe 100k+ har jag inte tänkt då det finns några saker jag helst skulle velat fixa men det hinns inte med en nyfödd hemma.

Senast ändrad:
Manuell 2009 325i LCI E92 med 16k mil, icke M-sport

Svårt säga, finns en 2010a med M-Sport, 18k mil till salu för 135k hos handlare men det är en automatare.

Hittar du någon som letar manuell kanske du kan få mer... men runt 100-ingen om du säljer som privatperson skulle jag tro.

Finns/fanns en 2010 m-sport för 180k som säkert är snäppet bättre skick lackmässigt än min. Men utifrån annonsen verkar de vara jämlika utom det uppenbara. Men 180k får han aldrig!!

Tillbaka
Topp