• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nu är cirkusen igång. Jag råkade se att man kan göra om min 996 med 3.6 liter till 3.8. Jag läste:

"För hög effekt med rimligt ingrepp och kostnad är Nickies 3.8-kit (eller motsvarande från LN Engineering) mest förnuftigt. Det innebär:

Blocket omarbetas med nya liners + kolvar,

Ingen utbytt elektronik, drivlina eller geometri,

Kostnad runt 70 000–100 000 SEK,

Markant ökad prestanda och kvar originaldriften"

Vi pratar 50 extra kusar. Snälla prata mig ur detta.
Om du bryr dig om pengar så är det ju bättre att sälja och köpa en annan 911 med den effekt du vill ha. Det finns gott om modeller att välja på. :) En originalbil stiger bara i värde, men en moddad och trimmad så tappar du en stor del av potentiella målgruppen när du skall sälja.
Värdet på en moddad bil=värdet på en originalbil minus kostnaden att bygga tillbaka till original. :)

Schysst att den står parkerad helt oskyddad på gatan 😬
20250627_202026.jpg

Om du bryr dig om pengar så är det ju bättre att sälja och köpa en annan 911 med den effekt du vill ha. Det finns gott om modeller att välja på. :) En originalbil stiger bara i värde, men en moddad och trimmad så tappar du en stor del av potentiella målgruppen när du skall sälja.
Värdet på en moddad bil=värdet på en originalbil minus kostnaden att bygga tillbaka till original. :)
Nej det är ju idioti egentligen. Jag får släppa detta.

Var du något på Aurora? Tyckte 795kr förra året var dyrt, nu ville de ha 100 till så fick bli pass för mig denna gång, även om jag tajmat det bra och är här i byn.

Sett till priset på inträdet för en dag är det tveksamt om det är värt det.

Det fanns några intressanta bilar att titta på som man vanligtvis inte ser särskilt ofta här i Sverige på bilutställningar.

Aurora är ett socialt mingel event med bilar som inramning. Ett fåtal som får hela upplevelsen. För en liten utvald klubb människor är det säkert en fantastisk helg om de får ha tur med vädret.

Nytt för året var att man hade ställt ut några exklusiva båtar i hamnen. Något högre nivå än de som står där under tennisveckorna. Men det är en ganska marginell skillnad i upplevare för någon som strosar runt på kajkanten i jakt på något att äta.

Gårdagen bjöd i alla fall på fint väder även om det var lite vindbyar.

Det fanns några intressanta bilar att titta på som man vanligtvis inte ser särskilt ofta här i Sverige på bilutställningar.

Aurora är ett socialt mingel event med bilar som inramning. Ett fåtal som får hela upplevelsen. För en liten utvald klubb människor är det säkert en fantastisk helg om de får ha tur med vädret.

Nytt för året var att man hade ställt ut några exklusiva båtar i hamnen. Något högre nivå än de som står där under tennisveckorna. Men det är en ganska marginell skillnad i upplevare för någon som strosar runt på kajkanten i jakt på något att äta.

Ja, det var trevligt förra året men då tycker jag de hade nybörjar-tema med avsaknad av skyltar/info kring nästan de flesta bilar vilket var lite småtråkigt om man inte är jättenörd (vet inte om det är bättre i år för noobs som mig). Men det var en upplevelse såklart som du säger, att se bilar man inte ser varje dag.

Angående de som får hela upplevelsen så är det säkert kul. De var förra året bland annat hos Koenigsegg och körde på ordentligt på testbanan med flera av ekipage-bilarna.
IMG_3156.png

Haha ja tillställningen som var på kvällen igår var inte riktigt för den vanliga pöblen 🤣

Är väl främst för de som kan och vill att knyta nya kontakter

Nu är cirkusen igång. Jag råkade se att man kan göra om min 996 med 3.6 liter till 3.8. Jag läste:

"För hög effekt med rimligt ingrepp och kostnad är Nickies 3.8-kit (eller motsvarande från LN Engineering) mest förnuftigt. Det innebär:

Blocket omarbetas med nya liners + kolvar,

Ingen utbytt elektronik, drivlina eller geometri,

Kostnad runt 70 000–100 000 SEK,

Markant ökad prestanda och kvar originaldriften"

Vi pratar 50 extra kusar. Snälla prata mig ur detta.
Hur är det med borescore på 996, är det ett problem? Jag tänker att detta skulle kunna vara en lösning på det?

Hur är det med borescore på 996, är det ett problem? Jag tänker att detta skulle kunna vara en lösning på det?
Ja det är ju ett känt problem, och det är en lösning att fodra om cylindrarna.

Så skulle jag få det problemet så är det en no brainer. Jag läste att det var någonstans runt 5 procent av motorerna som var påverkade.

Hej,

Från en som gärna vill själv men inte fattar någonting egentligen.

2017 forester XT, märkt att droppar lite vilket den tydligen gjort några veckor när jag ser på ställen jag parkerat…

Är smal så lyckades glida inunder bilen utan lyft, där är droppen.
Utanför den röda linjen jag dragit, är det torrt, det har alltså inte runnit något ner vid sidorna. Kan den månne vara så enkelt
IMG_3751.jpeg
att de vid oljebytet senast inte dragit åt muttern ordentligt??

Hej,

Från en som gärna vill själv men inte fattar någonting egentligen.

2017 forester XT, märkt att droppar lite vilket den tydligen gjort några veckor när jag ser på ställen jag parkerat…

Är smal så lyckades glida inunder bilen utan lyft, där är droppen.
Utanför den röda linjen jag dragit, är det torrt, det har alltså inte runnit något ner vid sidorna. Kan den månne vara så enkelt
IMG_3751.jpeg
att de vid oljebytet senast inte dragit åt muttern ordentligt??
Dra inte åt för kung och fosterland bara, då förstör du oljetråget. Det brukar bara vara runt 25nm som krävs. Byt istället kopparbrickan och gör rent tråget så du ser om det läcker igen. Har man återanvänt brickan vid senaste bytet så läcker det ofta.

Haha!
Jag gillar sånt!

Dock bör det sägas att folk som skryter om låga mätarställningar på gamla bilar är vida överrepresenterade när det kommer till att knäppa vettiga bilder på förarsäte.
Gamla bilar med få mil brukar inte heller vara världens mest tillförlitliga bilar. Kan vara så att massvis med saker inte bytits ut. Massa gammal plast och gummi som stelnar och spricker, osv.

Tillbaka
Topp