• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är tershines produkter något att ha?
Eller ska man satsa på något annat märke?
Det handlar mer om förarbetet än vilka produkter man använder (inom rimliga gränser). Med det sagt - jag har varit nöjd med alla produkter jag köpt från dem förutom deras alkaliska förtvätt som jag tycker är för klen.
 
Jag var väldigt nära att köpa 645 av @Aurum som extrabil, men blev en väldigt välvårdad och lågmilad V40.
En jäkla skillnad såklart och Volvon blev 100k dyrare.

Valet baserades väl mest på att jag inte kan bilar, mek, kostnad att äga och andrahandsvärde. Är väldigt nöjd ändå men givetvis tänker jag ibland på 645 fortfarande... :angel: :sorry: Helt klart roligare.
Bensin V8 kanske lite tveksamt om än kul men en 635d vore en utmärkt andrabil :)
 
Nja, det är ju i grund och botten en E60 5 serie med coupekaross. Behöver inte vara så blodigt.

Bra spec, lite tlc så kan den bli riktigt fin. M57 dubbelturbo dieselsexan är en riktigt fin motor.
Ja o de kanske inte är kända för o va de mest felfria bilarna på marknaden 😉
Men man kan ju ha tur, och just den motorn är ju kanske det mest ”furnuftiga” valet…
Oavsett en riktigt trevlig bil och betydligt roligare än åka Polo…
 
“-Kan du kolla min bil?? Den känns studsig i framänden"😁
Vänster framhjul..
IMG_20250803_112827.jpg

IMG_20250803_112834.jpg
 
I inköp, men kanske inte i övrigt ;)
Nej precis, inte i övrigt. Reservdelar och service är nog anpassat för målgruppen som köpte bilen ny. Jag va sugen på en Range Rover för ett par år sedan, som låg ungefär i samma prisnivå som en Volvo XC90, men efter att ha läst om potentiella fel(typ havererad luftfjädring) och att reparationskostnaderna för det var vad man kunde tänka sig på en bil som kostar 1,5 mille(även om den inte gjorde det längre) så avstod jag och gick för Svensson-alternativet😆
 
Har en 986:a sedan 10 år tillbaka. Letade reda på ett fint, välskött och välutrustat exemplar och sedan lagt ett par tusen mil på den under dessa år på vardags, nöjesturer och roadtrips. Går att använda hela året med rätt däck. Härlig att köra med taket nere en kall höstdag eller tidig vår dag.

Det är inte mycket spel att fälla sätet på ryggstödet innan det hindras eftersom motorn sitter bakom ryggen. Men det var inget jag reagerade på förrän jag körde i ett svep från franska rivieran och insåg i norra Tyskland att det var fullt på väghotellen. Det var sent på kvällen. Så jag tog korta powernap resten av vägen hem. Som att sova på flyget vid en fönsterplats. Det kunde vara värre än så. Vi har alla gjort det som flyger ibland.

En vän hade en 718 GTS Cayman med den fyrcylindriga motorn. Den fyrcylindriga motorn svarar på låga varv och bilen upplevs som mer pigg och levande än den med 4 liters sexan som sedan ersatte. Må hända att sexan låter bättre och mer belönande när man varvar ut på varje växel. Hastighetsgränserna är vad de är. Så jag tror den fyrcylindriga motorn är en vinnare där 99% av tiden.
Bra val med 986, nästan den snyggaste av alla Boxsters.
Ja 4cyl 718 tror jag på. Synd den är så stor bara, de äldre är nättare.
 
Nej precis, inte i övrigt. Reservdelar och service är nog anpassat för målgruppen som köpte bilen ny. Jag va sugen på en Range Rover för ett par år sedan, som låg ungefär i samma prisnivå som en Volvo XC90, men efter att ha läst om potentiella fel(typ havererad luftfjädring) och att reparationskostnaderna för det var vad man kunde tänka sig på en bil som kostar 1,5 mille(även om den inte gjorde det längre) så avstod jag och gick för Svensson-alternativet😆
Fegis 😁

(kommer från mig som kör en Miata som alla vet aldrig går sönder, men som drömmer om en 911 i smyg :rolleyes:)
 
Fegis 😁

(kommer från mig som kör en Miata som alla vet aldrig går sönder, men som drömmer om en 911 i smyg :rolleyes:)
Haha gå för en 911 du😉 hade en 996:a för många år sen. På dom sitter det tre kylare fram och då dom är rätt låga är det inte helt ovanligt att dom blir sönderblästrade, så även på min. Porsche vet hur man bygger lättmekade bilar, rev hela fronten på under en timme och kylaren va inte särskilt dyr den heller🙂
IMG_0742.jpeg
 
Är tershines produkter något att ha?
Eller ska man satsa på något annat märke?
Som sagts tidigare är dom lite dyrare, men bra med märkningsfria produkter om man gillar sånt.

Jag kör en blandning av Tershine och Arcticlean, men vid köp av nya produkter blir det nog uteslutande Arcticlean. Tycker det är bra tryck i dom produkterna.
 
Nej precis, inte i övrigt. Reservdelar och service är nog anpassat för målgruppen som köpte bilen ny. Jag va sugen på en Range Rover för ett par år sedan, som låg ungefär i samma prisnivå som en Volvo XC90, men efter att ha läst om potentiella fel(typ havererad luftfjädring) och att reparationskostnaderna för det var vad man kunde tänka sig på en bil som kostar 1,5 mille(även om den inte gjorde det längre) så avstod jag och gick för Svensson-alternativet😆
Drivlinan delas med 335d, 535d, 735d osv - gjorda i massvis med exemplar. Klart det blir dyrt om man bara slänger in nycklarna på Bavaria, med lite hemmafix och en bra oberoende specialist går det att komma undan till helt annan kostnad.
 
Fina de där! Varför sålde du den och vad köpte du istället?
Jag fick sälja min RX-8 till förmån för en familjebuss. Kom en till bebis 😁
Sålde den för att finansiera ett bröllop, som 1,5 år senare slutade i skilsmässa. Dyrköpt livserfarenhet, men jag skulle ha behållt Porschen, det hade blivit bättre på alla tänkbara sätt..
 
Har åkt på en lite kass upplevelse av BMWs service.
Köpte en -23 530e från BMWs premium selection 1 års garanti.
Nu drygt ett halvår senare har däcken blivit helt nedslitna på insidan, alltså 0mm längst in på framhjulen.
Var inne på service 3v sedan hos BMW, fick höra 4mm runtom. Ja, längst ut så till viss del stämmer det.
Fick punktering förra veckan, så när däckverkstan hissade upp bilen fick jag syn på slitaget.
Ringde BMW direkt och bad dem ta hand om problemet, garantin bör ju täcka det då åtminstone hjulinställningen bör hålla mer än ett halvår och åtminstone bör ha uppmärksammats under servicen.
Slutade med att jag fick betala för däcken i alla fall. Fick kanske 30% rabatt och en ursäkt. Men tycker det är riktigt dåligt och är inte nöjd. När däcken är så slitna på insidan kan det gå fort. Hade jag dragit iväg till Tyskland nu i tron om att det är 4mm kvar och bör hålla säsongen ut hade det kunnat smälla på Autobahn tex.

Inget fel på bilen annars, men servicen kommer göra att jag byter märke framöver. Har inget förtroende för verkstaden och här finns inga alternativ heller.
 
Har åkt på en lite kass upplevelse av BMWs service.
Köpte en -23 530e från BMWs premium selection 1 års garanti.
Nu drygt ett halvår senare har däcken blivit helt nedslitna på insidan, alltså 0mm längst in på framhjulen.
Var inne på service 3v sedan hos BMW, fick höra 4mm runtom. Ja, längst ut så till viss del stämmer det.
Fick punktering förra veckan, så när däckverkstan hissade upp bilen fick jag syn på slitaget.
Ringde BMW direkt och bad dem ta hand om problemet, garantin bör ju täcka det då åtminstone hjulinställningen bör hålla mer än ett halvår och åtminstone bör ha uppmärksammats under servicen.
Slutade med att jag fick betala för däcken i alla fall. Fick kanske 30% rabatt och en ursäkt. Men tycker det är riktigt dåligt och är inte nöjd. När däcken är så slitna på insidan kan det gå fort. Hade jag dragit iväg till Tyskland nu i tron om att det är 4mm kvar och bör hålla säsongen ut hade det kunnat smälla på Autobahn tex.

Inget fel på bilen annars, men servicen kommer göra att jag byter märke framöver. Har inget förtroende för verkstaden och här finns inga alternativ heller.
Innan dom säljer biler gård dom ju igenom den. Vad stod det för däckmönster då? Känns ju troligt att hjulinställningen var fel redan då. Har inte läst garantivillkoren men hade legat på återförsäljaren och varit jobbig
 
Tillbaka
Topp