• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Toyota Supra
IMG_2577.jpeg
IMG_4720.jpeg
IMG_9640.jpeg

OM man nu ändå ska ha nån form av OCD så......... 😍
OCD.jpg

OBS inte min bil.. Men som sagt OM jag skulle skaffa nåt OCD så.. 😁 Den finns på Blocket just nu.
Den OCDn hade man ju stått ut med ;)
Helt sjukt vad Saabarna går upp i pris…
Visst 95k är lite mycket begärt för en icke orginal.. (men den går ju återställa rätt enkelt tänker jag…)
250k för en modifierad viggen ett annat exempel…
IMG_7395.jpeg

Är det någon som ägt en rav4 gen 3 och kan uttala sig kring dem?
Är lite sugen på en 2010, 2,0 bensin som en extrabil.
Hur är det med rost på dessa bilar exempelvis?

Bra val med 986, nästan den snyggaste av alla Boxsters.
Ja 4cyl 718 tror jag på. Synd den är så stor bara, de äldre är nättare.
Njae, fyrorna förtar allt av känslan i bilen. Detta är ju föralldel individuellt men alla förvirrade You tubers som häcklade fyrorna hade för en gångs skull rätt. Jag hade själv en 718 GTS som jag tröttnade på efter sex månader. Mer o-charmig motor får man leta efter. Dels är själva karaktären lite trist men det som helt förstör upplevelsen är ljudet....Det går heller inte att åtgärda med nya pipor eftersom problemet är just att själva motorn låter och beter sig som en stenkross. Dock finns inga anmärkningar på prestanda. Gick som fan rent ut sagt för att vara en Boxster. Tror den egentligen är snabbare än 4.0 an. Miata har jag haft (NC och ND) också och skall jag vara helt ärlig är den roligare än Porschen.

Familjens andra bil, en Citroen C4 från 2014 kräver högst sannolikt ett motorbyte. Då det inte är ekonomiskt försvarbart tittar jag på en nyare andra bil.

Någon som äger eller har erfarenhet av någon av följande modeller? Siktar på någonstans mellan 2021-2023or med under 8.000 mil:

Renault Clio (Sannolikt Tce90).
Kia Rio
Hyundai I20

Prioriterar driftsäkerhet och låg månadskostnad (Skatt / försäkring) samt normal utrustning som p-sensor / kamera och acc. Har satt en smärtgräns vid 160.000

Om någon har andra tips än ovan, tipsa gärna.
Clio skulle jag hålla mig borta från. Vi har haft två i familjen och det blir definitivt inte en tredje...

Håller med, har tyvärr bara haft dåliga upplevelser med franska bilar överlag.
Samma här (eller min familj). Enda gången jag kan tänka mig fransk bil är om man hittar en jättebillig liten fransk halvkombi genom leasing, som man kör som andrabil - och därmed inte behöver bry sig så mycket om problem (ekonomiskt iallafall). Men att äga en fransk bil? Det vågar jag inte. Finns säkert modeller och exemplar som är helt okej, men chansen tar jag inte.

Å andra sidan har vi också haft dåliga upplevelser av VW-gruppen, men i de fallen verkar det som att vi snarare haft otur på så sätt att vi köpt just de bilarna som haft mest problem, exempelvis 2.0T-motorerna från Audi.

Roligt nog är den bilen som vi haft minst problem med (absolut noll) en lätt begagnad BMW som vi köpte och sen ägde i ca 6 år utan några som helst problem.

Själv måste jag haft grym tur med mina franska bilar. Inga fel överhuvudtaget. Bara tuta och köra skiten ur dom!

Värst har bilarna från VAG-gruppen varit. Både motor- och elfel … Synd med tanke på att jag gillar bilarna i övrigt.

Själv måste jag haft grym tur med mina franska bilar. Inga fel överhuvudtaget. Bara tuta och köra skiten ur dom!

Värst har bilarna från VAG-gruppen varit. Både motor- och elfel … Synd med tanke på att jag gillar bilarna i övrigt.
Nästan som att våra och våra bekantas anekdoter formar våran bild av de olika varumärkena. Verkligheten ser förmodligen inte ut så som vi tror att den gör. Jag har haft dåliga erfarenheter av Audi, andra har inte haft några problem alls. Min gamla BMW 320d hade inte ett enda fel alls under sina 10 första år, andra har haft en massa problem med BMW...

En sak är säker dock, och som många inte vill medge; bilar idag är mycket mer tillförlitliga än de var förr.
När vi ser en gammal 240 som fortfarande tuffar på tänker många "De kunde bygga bra bilar på den tiden", men glömmer bort alla de hundratusentals bilar på våra svenska vägar som skrotades efter 10,000 mil (eller mindre) och som byggdes under samma period. Att någon har valt att ta hand om sin Merca eller sin gamla Volvo så pass länge betyder inte att alla bilar på den tiden var perfekta.

Nästan som att våra och våra bekantas anekdoter formar våran bild av de olika varumärkena. Verkligheten ser förmodligen inte ut så som vi tror att den gör. Jag har haft dåliga erfarenheter av Audi, andra har inte haft några problem alls. Min gamla BMW 320d hade inte ett enda fel alls under sina 10 första år, andra har haft en massa problem med BMW...

En sak är säker dock, och som många inte vill medge; bilar idag är mycket mer tillförlitliga än de var förr.
När vi ser en gammal 240 som fortfarande tuffar på tänker många "De kunde bygga bra bilar på den tiden", men glömmer bort alla de hundratusentals bilar på våra svenska vägar som skrotades efter 10,000 mil (eller mindre) och som byggdes under samma period. Att någon har valt att ta hand om sin Merca eller sin gamla Volvo så pass länge betyder inte att alla bilar på den tiden var perfekta.
Exakt. Känns som att det är 50/50 oavsett vad en köper av ”mainstream” bilar, alltså inte PT Cruiser osv.

Min bilhistoria, samtliga med dokumenterad historik och DD av tidigare ägare, ca miltal vid köp.

2004 Polo 1.4 bensin, 8000 mil - ägde strax över 1 år. Inga problem, stannade någon gång på Essingen med felkod EDC. 1 ägare innan.

2013 Passat 2.0 diesel, 4300 mil - Ägde 7 mån. Elektroniken gick bananas, varenda display och lampa pep och blinkade non stop. 1 ägare innan.

2006 325xi, 17000 mil - Ägde 12 mån. Varannan vecka var problem. Vanos, topplockspackningar, ventilkåpspackningar, lambda. Utöver problem med actuator till dörrar osv osv. 1 ägare innan.

2006 Forester XT, 31000(!) mil - Ägde 12 mån. Inga problem öht, sålde till galen polack (historia finns i tråden där jag frågar om juridisk hjälp.)

2018 Polo GTI 2.0 - Ägde 3 månader. Inga problem.

2018 420d, 3800 mil. Ägde 3 månader. Motor till elektrisk dragkrok dog.

2006 Maverick (Ford), 7800mil. Ägde 40 månader, noll problem. Ångrar att jag sålde, utöver bränsletörsten.

2021 T-Roc R, 4400 mil. Ägde 7 månader, noll problem.

2017 Forester XT, 10200 mil. Äger ff.
Noll problem.

Varför skrev jag det här? Ingen aning, fastnade. Kör helst BMW men min mest sunda kärlek var en Ford Maverick. Detta är alltså bilar som stått i mitt namn och jag ägt ”rakt”. Tror jag glömt en bil eller två. Men ungefär dessa de senaste 13 åren.

Skogsmulle i skog. Eller ja så mycket skog jag kan få till i Göteborg iaf utan att köra in i Slottsskogen. Har nu också konstaterat att den drar drygt 1 liter olja/år. Kanske inte något att klaga på alltför mycket men mer än vad jag hade önskat. Den har trots allt endast gått 29 888 mil. Men men får börja planera inför en framtida renovering av motorn. Ett bra tillfälle för lite uppgraderingar, både växellådan och fyrhjulsdriften klarar 400hk utan att klaga...

IMG_0898.jpeg

IMG_0901.jpeg

IMG_0890.jpeg

Ligger något i det.

De äldre bilarna som överlevt tills idag har haft sympatiska ägare eller någon som har renoverat och åtgärdat kända fel och brister. Bilarna var enklare konstruerade förr och därmed enklare att hålla liv i idag. Problemet är väl på reservdelarna då. Att det är svårt att få tag i vissa delar. Men det kanske inte har så stor betydelse då de används som entusiastfordon under sommarmånaderna på sin höjd och förvaras i skydd från vädrets element resten av året. Dåtidens bilar är billigare att hålla på vägarna än vad dagens bilar kommer vara i motsvarande ålder trots att de är driftsäkrare och bättre bilar rent objektivt numera.

En nära anhörig till mig hade en Daihatau Charade från 80- talet mitt som hon körde land och rike runt 30 000- 40 000 mil när det begav sig utan några haverier. En trafikincident löste in den. Jag körde den vid ett tillfälle minns att den kändes fräsch och driftsäker trots att det var en enkel primitiv bil. Så det är med kvalitet och kvalitetskänsla är två skilda saker. En samtida BMW eller Audi höll nog inte så mycket bättre i realiteten. Ägarna var kanske mer villiga att serva bilen som den skulle och tog hand om sin bil rent allmänt på ett mer sympatiskt sätt.

Har haft hög tillförlitlighet oavsett om bilarna jag ägt har varit italienska, tyska eller annat. Gemensamma nämnaren har varit att jag tagit hand om dem på samma sätt oavsett.

Clio skulle jag hålla mig borta från. Vi har haft två i familjen och det blir definitivt inte en tredje...
Så pass alltså,

Tur att det inte blev en Clio.

Vi landade till sist i en Seat Arona 2023. Inte med i ekvationen från början, men en provkörning övertygade oss.
Dessutom bra rostskydd och testresultat osv i Vi Bilägare.

Får se hur detta blir :D

Tjabba.
Detta är lite OT kanske, men jag testar.
Jag har en A6 55 TSFI e på ingående och funderar på lackskydd.
Har alltid tvättat och vaxat mina bilar för hand, men känner att jag inte riktigt har tid till det i dagsläget.
Det blir stressigt och därmed tråkigt att putsa och inte rofyllt som det en gång i tiden var.

Tvätta kommer jag fortsätta med för hand, men hade gärna lagt på någon keramisk behandling som håller ett gäng år så jag slipper cleaner och vax-stegen.
Jag har en anläggning för Perma-Shine i närheten som lovar 8 år utan efterbehandling.
Säkert ett par år överdrivna, men fortfarande helt ok om det håller i 4.
Någon med erfarenhet om just Perma-Shine elelr hört något?
Borde jag leta något annat eller skippa keramiskt helt?
Vad använder man för medel när man sedan tvättar bilen för att inte tvätta bort beläggningen?
Mår lacken bra eller skit av en ån behandling. Läste nånstans att den ska gå ner i lacken på kemisk nivå. Låter läskigt...

exakt! ...survivor bias... många fler bilar rullade på gatorna som halvrostiga rishögar på 60-80-talet än idag...

Har just tittat igenom den fina serien "Min fantastiska väninna" på HBO, en ren njutning för oss som gillar gamla italienska bilar, och kul att se hur ofta samma blå Alfetta dyker upp i olika scener... men ett stort problem är att ALLA bilar i serien är i absolut toppskick, blanka och rostfria... (de är ju antagligen inlånade från entusiaster) vilket är heeelt orealistiskt naturligtvis....

Genomsnittsbilen i Napoli på 80-talet såg mer ut som den här Sudden, 6 år gammal med 9000 mil på mätaren...

Sammlung_80er_041.jpg

Senast ändrad:
Mår lacken bra eller skit av en ån behandling. Läste nånstans att den ska gå ner i lacken på kemisk nivå. Låter läskigt...
Tänk på att det är VÄLDIGT mycket buzzwords i den där branschen ;)
Jag vet ingenting om Permashine men det brukar mer handla om erfarenheten hos killen med polermaskinen än namnet på flaskorna hur bra det blir.

exakt! ...survivor bias... många fler bilar rullade på gatorna som halvrostiga rishögar på 60-80-talet än idag...

Har just tittat igenom den fina serien "Min fantastiska väninna" på HBO, en ren njutning för oss som gillar gamla italienska bilar, och kul att se hur ofta samma blå Alfetta dyker upp i olika scener... men ett stort problem är att ALLA bilar i serien är i absolut toppskick, blanka och rostfria... (de är ju antagligen inlånade från entusiaster) vilket är heeelt orealistiskt naturligtvis....

Genomsnittsbilen i Napoli på 80-talet såg mer ut som den här Sudden, 6 år gammal med 9000 mil på mätaren...

Sammlung_80er_041.jpg

Så fräscha var inte 6 år gamla suddar i Sverige oftast.
Den har ju till och med hela A-stolpar.
Men attans vilka körglada bilar.
Hade en som var helt sönderrostad överallt utom alla 4 dörrar som var felfria, dom hade blivit utbytta på någon garanti och någon galning hade tydligen rostskyddat dom.
Såg konstigt ut.
Sålde den till en karl för som behövde tändningslåset för 400 spänn, går ofta sönder, hade tur och lyckades lura på honom hela bilen.

Tillbaka
Topp