• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är man road av bilar så kan det tänkas att man roas av denna kanal:

Underhållande om alla slags bilmärken och bilmodeller genom historien.

Har ganska nyss återlämnat en Kia EV6 efter en privatleasing på 3 år, skiftat till en begagnad 2020 Ram 1500 som kommer passa min del av hushållet bättre framöver med tanke på lastkapacitet vad gäller husrenovering mm. Kian var helt klart en trevlig elbil som jag kan rekommendera. Har ju hänt en del med infrastrukturen vad gäller icke-Tesla elbilsladdning mot när jag skaffade den.

8BE6B124-388E-4266-A7E8-972F6DBDE82C.JPG

Nytt för iår och väldigt nöjd ☺️
Hur är den att köra runt med på vanlig väg?

hustrun har öppnat för husbil/campervan...
use-case är tre veckor i alperna eller längs nån av Europas kuster med syfte att vara på en ny plats nästan varje dag,
krav 4 sovplatser och dusch,
jag vet inte mycket, men undrar tex
-hur autonom kan/får/vill man vara? man behöver väl tvätta en gång i veckan?
-hur jobbigt är det med husbil vs campervan på bergs/kustvägar?

första googling, nåt sånt här kanske är rimligt?
Hyrt en 6m plåtis en långhelg för å testa!
Sejfar med vägfararnas helgon, min St Kristoffer 2893-2
IMG_1583.jpeg
IMG_1566.jpeg

Den är helt magisk! Har inte ens gått 6000 mil, sen om det är bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra, dock kanske svårmotiverat att lägga för många mil på en klassiker som nu är värd runt 4 miljoner..

Skulle inte lägga så mycket vikt på milen på en sådan bil. Idag är det mer av en samlare och entusiastbil, men de användes som de var byggda för de första 10- 15 åren efter att de introducerades, precis som 964RS, BMW M3 E46 CSL och dylikt.

Fanns inte en bandag utan 993RS och 964RS bland de många strippade 993, 964 och transaxelbilar från Porsche innan 2010 och däromkring. En del av dessa bilarna har antagligen återställts till standard och originalskick nu när priserna är vad de är.

Ägaren skulle kunna ha lagt 6000 mil på Nürburgring och banträffar med biltransport till och från banorna (inte ovanligt) eller haft den permanent parkerad nere på ringen och flugit med lågprisbolaget German Wings när det begav sig och hyrbil till och från banan (inte heller det ovanligt).

Jag hoppas ägaren har nyttjat bilen flitigt när det begav sig. Idag kan jag förstå om han mest använder den i andra sammanhang och lever på nostalgiska minnen från de äventyr han gjort i bilen. Det är ändå det han tar med sig i graven en dag.

Ja, lågmilare och NOS-klockor är skit.
Hur ska man nånsin kunna använda? Men visst är det, i sak, tråkigt.
Det gäller bara att ha tillräckligt många🫠

Jag tillhör nog den gruppen som köper just leksaksbilar för något annat än att köra med.
Design som tilltalar,historik,barndomsdröm eller bara en Vill Ha känsla.
Det roliga är att bygga och likt ett barn på julafton vänta på leveransen
Påväg hem från handlarn är det inte lika kul längre.
I garaget finns de och om jag vill kan jag ta en tur,men det räcker ofta med just vetskapen att de finns eller att gå och kika på.

Få saker slår en orenoverad orginalbil med en unik/rolig historik.
Och för att få fram sådana behövs jag och mina gelikar.
Transportera rumpan gör jag helst i något jag inte bryr mig ett dugg om mer än att det startar&fungerar som det skall.

Skulle inte lägga så mycket vikt på milen på en sådan bil. Idag är det mer av en samlare och entusiastbil, men de användes som de var byggda för de första 10- 15 åren efter att de introducerades, precis som 964RS, BMW M3 E46 CSL och dylikt.

Fanns inte en bandag utan 993RS och 964RS bland de många strippade 993, 964 och transaxelbilar från Porsche innan 2010 och däromkring. En del av dessa bilarna har antagligen återställts till standard och originalskick nu när priserna är vad de är.

Ägaren skulle kunna ha lagt 6000 mil på Nürburgring och banträffar med biltransport till och från banorna (inte ovanligt) eller haft den permanent parkerad nere på ringen och flugit med lågprisbolaget German Wings när det begav sig och hyrbil till och från banan (inte heller det ovanligt).

Jag hoppas ägaren har nyttjat bilen flitigt när det begav sig. Idag kan jag förstå om han mest använder den i andra sammanhang och lever på nostalgiska minnen från de äventyr han gjort i bilen. Det är ändå det han tar med sig i graven en dag.

Nej, milen i sig är väl ingenting.
Det är väl mer vad de gör för värdet. Dubblar man antalet mil på 993:an så vill det till att man tar mycket på glädjekontot.
Men min generella åsikt är så klart att bilar ska köras.

Apropå lågmilare, för övrigt.
Denna poppade upp i mina Blocket-bevakningar idag:

Zagato-Alfan har alltid varit lite av ett guilty pleasure för mig. Maken till oharmonisk design har väl knappt funnits, men ändå är det lite av en dröm att äga en.

Tillbaka
Topp