• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ska kolla på dessa. Har du jämfört 20, 30 och 40? Har inte kört nyaste Z4 och kanske räcker 30?
Jag har själv en m40i men har tyvärr inte kört dom andra. Det verkar som 30an är snabb nog o lite lättare men jag tycker dom ligger högt i pris om man jämför. Sedan är ju också b58 motorn en sjukt fin motor så jag tror skillnaden i pris talar för den. Andrahandsvärdet troligen också bättre procentuellt, så i slutändan blir den kanske inte så mycket dyrare.
M40I har också väldigt rimliga driftskostnader. Jag betalar runt 9k helförsäkring helår och har serviceavtal som ligger runt 6k per år. Dom ger siffrorna varierar ju lite från bil till bil o geografi o annat men betydligt billigare än Porsche.
Det är lätt att luras lite av bilens förmåga om man bara provkör för den är väldigt bekväm att bara glida runt i. Men ställd i sport plus o rejält med ladd från föraren så är den riktigt kapabel. Kollar man varvtider på banor i Europa så är den lika eller snabbare än förra Boxter generationens GTS. Har en kompis som hade en sådan och det var inga problem att hålla tempo med honom. Jag har gjort en del mods på min som ytterligare skärper till känslan men den är riktigt kul som den är. Påminner om en uppblåst Miata faktiskt Porschen känns ju tydligt att det är en mittmotorbil men denna är mer klassisk bakhjulsdriven roadster. Jag funderar ibland på en Boxster 4.0 men kan faktiskt inte motivera prisskillnaden. Ytterligare en bra sak är att den inte alls är lika blåsig som Boxstern med taket nere. Mer som jag kommer ihåg Miatan. Där störde inte vinden så särskilt vilket jag tycker den gör i Boxstern. Där blåser det kring benen.... Har sett fina ex runt 500k nu o även om det är mycket pengar så kostar ju vilken bil som helst det o mer därtill idag. Vilket i sig är lite sjukt....

A4 B9 är riktigt prisvärd och känns modernare än A6 C7 (tveksam om A6 C8 ryms i budgeten?). Nästan allt som sålts är diesel men det finns 2l bensinturbo också några stycken om du letar ett tag. Den bensinmotorn är dock rätt mycket "meh". Jag har kört den och man undrar var all effekt befinner sig nånstans för den känns knappt rappare än dieseln. Dock tystare.
För C8 får man nog räkna med att punga ut 340k ungefär för 200hk dieseln. Lägg på 50k till så kan man få den klenare laddhybriden 50 eller drygt 100k för 55an.
55an är rikligt utrustad från start, och kan man köra på el till och från jobbet kan man nästan räkna in den extra inköpskostnaden.

Min Dodge ram srt10 började gå väldigt märkligt. Tomgången gick upp och ner. Felsökning på chat gpt och Youtube.

Enligt dem skulle man rengöra tomgångsventilen. Sagt och gjort - någon typ av crc elektronikspray inhandlades. Jag plockade ur ventilen, och på något vänster lyckas jag få en del som består av tre delar i tusen delar.

Jag lyckas få ihop den, men enda resultatet blev att tomgången blev stadig men jättelåg. Troligtvis hade jag sönder den.

Beställer en ny och byter. Ingen skillnad över huvud taget. Självförtroendet är fullständigt i botten.

Nästa YouTube-video: lossa batteriet i en kvart. Låt bilen stå på tomgång utan att gasa. Och sen fungerar det. Helt otroligt.

För C8 får man nog räkna med att punga ut 340k ungefär för 200hk dieseln. Lägg på 50k till så kan man få den klenare laddhybriden 50 eller drygt 100k för 55an.
55an är rikligt utrustad från start, och kan man köra på el till och från jobbet kan man nästan räkna in den extra inköpskostnaden.
En bra sen A4 2,0tdi B9 kostar kanske 250k. En A6 55 tfsi ligger väl runt 450k i alla fall? Då ska man ha vääääääldigt långt till jobbet för att räkna hem det med att köra på el räknat på 3 års ägande. Strikt ekonomiskt är det väldigt svårt att slå ett lågt inköpspris. Sen finns det förstås andra värden. Man ska ha trevligt under tiden också ;)

En bra sen A4 2,0tdi B9 kostar kanske 250k. En A6 55 tfsi ligger väl runt 450k i alla fall? Då ska man ha vääääääldigt långt till jobbet för att räkna hem det med att köra på el räknat på 3 års ägande. Strikt ekonomiskt är det väldigt svårt att slå ett lågt inköpspris. Sen finns det förstås andra värden. Man ska ha trevligt under tiden också ;)
Tänkte snarare jämföra A6 mot A6, dvs instegsdiesel mot 55an. Då skiljer det runt 100k.
Kör man 5mil 200 dagar om året på el sparar man runt 10k i bränsle, vilket är ungefär vad den extra värdeminskningen är. Ytterligare 3k på skatt.
Man får ju lura sig själv lite då försäkring är dyrare och kapital kostar pengar, men man får ju väldigt mycket mer bil för någon hundring extra i månaden.

Vi tog en sväng i 24-årlige sonens nyinköpta entusiastbil igår igen….dra åt h-vete vad den går! 😱

IMG_1793.jpeg
IMG_1810.jpeg
IMG_1795.jpeg

Kommer snart köpa en första bil. Budget cirka 200', är det dumt val att köpa en Tiguan 2018, 1.4? Vill gärna ha fyrhjulsdrift, automat, helst i snarlik storlek. Behöver inte vara en "rolig" bil.

Kommer snart köpa en första bil. Budget cirka 200', är det dumt val att köpa en Tiguan 2018, 1.4? Vill gärna ha fyrhjulsdrift, automat, helst i snarlik storlek. Behöver inte vara en "rolig" bil.
Vad jag hört är bilarna med 1.4-motorerna ofta bra mycket billigare än 1.5, 1.6TDI och 2.0-motorerna för att de helt enkelt är sämre motorer med fler problem.

Men jag kan ha fel. @alfgren kan nog mer om VW-gruppens bilar.

Men det känns alltid som att exempelvis Golf med 1.4 istället för 1.5 alltid är ganska orimligt mycket billigare på andrahandsmarknaden. Jag brukar tolka sådant som att det är en bil få vill ha och som därför måste säljas billigare.

Ingen fara att köpa en Tiguan. Den 1.4an har "rätt" automatlåda om det är 4-motion.
Men det känns alltid som att exempelvis Golf med 1.4 istället för 1.5 alltid är ganska orimligt mycket billigare på andrahandsmarknaden. Jag brukar tolka sådant som att det är en bil få vill ha och som därför måste säljas billigare.
Du kan också göra tolkningen att det finns fler exemplar av en viss motor vilket skapar ett kostnadstryck nedåt. 1.4+1.5 är samma motor i stort sett om vi pratar senaste näst senaste generationen Golf men det har sålts många fler 1.4 genom åren. Generellt är motorproblemen på Golf generation 7 (som jag tolkar vi pratar om) få. Detsamma gäller lyckligtvis också DSG lådorna som var ett problembarn tidigare i vissa utföranden.

Ingen fara att köpa en Tiguan. Den 1.4an har "rätt" automatlåda om det är 4-motion.

Du kan också göra tolkningen att det finns fler exemplar av en viss motor vilket skapar ett kostnadstryck nedåt. 1.4+1.5 är samma motor i stort sett om vi pratar senaste näst senaste generationen Golf men det har sålts många fler 1.4 genom åren. Generellt är motorproblemen på Golf generation 7 (som jag tolkar vi pratar om) få. Detsamma gäller lyckligtvis också DSG lådorna som var ett problembarn tidigare i vissa utföranden.
Okej, vad bra. Då har jag bara hört/läst fel grejer.

Okej, vad bra. Då har jag bara hört/läst fel grejer.
Nej du har rätt också i att om en motor är väsentligt billigare än andra så bör man i alla fall vara uppmärksam på varför. 1.4 har tillverkats under många år och alla har inte varit bra ;) Det är lyckligtvis dock mest slagvolymen som är samma. Backar man riktigt långt så var 1.4 både kompressor och turbomatad och du kan ju tänka dig hur enkelt det var att få den att gå bra i längden. Problemet är nu löst i Sverige genom att alla har rostat bort av den generationen =D

Trade-off verkar vara miltal vs utrustning.

Samma pris från samma handlare mellan en -17 med 15K mil som gått som hyrbil första 6 månaderna jämfört med en 1 år yngre med 8.5K mil.

Trade-off verkar vara miltal vs utrustning.

Samma pris från samma handlare mellan en -17 med 15K mil som gått som hyrbil första 6 månaderna jämfört med en 1 år yngre med 8.5K mil.
Ska du ha bilen länge är det kanske viktigt att den har den utrustning du vill ha och restvärdet spelar mindre roll. Men utrustning har ett tämligen lågt värde på begagnatmarknaden så om du är oroad över bilens pris nästa gång är det bättre satsa på en lågmilare. Det håller värdet bättre.

Denna åker ut på annons till våren. Fantastisk bil på alla sätt, men ska bli kul att testa något nytt :)

20250622-DSC03361-3.jpg

20250627-DSC03450.jpg

20250630-DSC03503.jpg

20250705-DSC03590.jpg
Skitfin, vad ska du köpa istället?
Två saker har gjort att den aldrig varit ett alternativ, finns inte som cab och den japanplastiga/röriga interiören.
Men som tur är finns systerbilen Z4, som även den saknar den stil, finess och material (läder o trä) som en Merca SL eller 911 cab.
Även en 996 cab finns med trevlig välluktande läder. Nice!

Gäller detta även C200d och C220d?

Finns det några must haves inom utrustning? Kikat runt och 360 kamera verkar inte alla ha, samt bränsledriven kupévärmare.
Vår 2018 E200d är närmast fullutrustad (saknar läder, gillar AMG-alcantrastolarna bättre) - där 360 och kupévärmare är otroligt bra!
360-kameran slår den 6år nyare Volvo C40 på fingrarna rejält. Och det gäller körhjälp, aktiv farthållare, infotainment ja allt.
Bara navi som är modernare (dvs snabbare och hittar fler adresser/nya gator) i Volvon men vägvisning och tydlighet är lika överlägsen i Mercan som allt annat.
Så välj ut en bil som har det DU vill ha.
Tips: ta en med glastak och akustikpaket = extra ljudisolering och värmeisolerade och ljudisolerande (IR/UV) rutor runt om. Tyst och svalt på sommaren

Skitfin, vad ska du köpa istället?
Två saker har gjort att den aldrig varit ett alternativ, finns inte som cab och den japanplastiga/röriga interiören.
Men som tur är finns systerbilen Z4, som även den saknar den stil, finess och material (läder o trä) som en Merca SL eller 911 cab.
Även en 996 cab finns med trevlig välluktande läder. Nice!
Tack, är nöjd efter jag satt lite egen prägel på den, men interiören är som du säger ingen höjdare!

Vi får se. Det lutar åt en Alfa Quadrifoglio om jag hittar rätt objekt, hade velat ha en i Verde Montreal men tror det bara finns 2-3 ex i Sverige.

Porsche finns ju på shortlisten om jag fortsätter med "opraktiska bilar"-spåret.

En 997.2 Turbo PDK är ju en drömbil på alla sätt...

Senast ändrad:
Är i process att köpa familjebil.

Krav:
-Kombi, helst mindre sådan.
-Automat, inte cvt.
-backsensor/kamera.
Plus ifall det finns dragkrok!

Tanken är att casha bilen, så maxbudget 200, gärna närmre 100. Vill inte ha en taxikörd 40.000-milare. Tanken är att ha något som är billigt att äga, så inte någon Jaguar, även om det lockar….

Har än så länge shortlist på:
VW Golf kombi, ca 2017 (mk7)
Honda Civic Tourer (-2017)

Fler alternativ eller ägarupplevelser uppskattas!
Jag var i en liknande sits för något år sedan och slänger in två förslag utöver de du redan fått:
Hyundai - förmodligen det märke som ger mest för pengarna i din prisklass. Du kan nog knipa något med rätt bra utrustning från den här sidan om 2020, med lite tålamod. Osexiga förvisso, men du verkar ju redan ha familj.

Renault Megane - Ibland får frallorna till det. Trevlig liten kärra, som precis som föregående förslag kan hittas i en rätt fräsch årgång inom din budget.

Tillbaka
Topp