Jag har själv en m40i men har tyvärr inte kört dom andra. Det verkar som 30an är snabb nog o lite lättare men jag tycker dom ligger högt i pris om man jämför. Sedan är ju också b58 motorn en sjukt fin motor så jag tror skillnaden i pris talar för den. Andrahandsvärdet troligen också bättre procentuellt, så i slutändan blir den kanske inte så mycket dyrare.Ska kolla på dessa. Har du jämfört 20, 30 och 40? Har inte kört nyaste Z4 och kanske räcker 30?
M40I har också väldigt rimliga driftskostnader. Jag betalar runt 9k helförsäkring helår och har serviceavtal som ligger runt 6k per år. Dom ger siffrorna varierar ju lite från bil till bil o geografi o annat men betydligt billigare än Porsche.
Det är lätt att luras lite av bilens förmåga om man bara provkör för den är väldigt bekväm att bara glida runt i. Men ställd i sport plus o rejält med ladd från föraren så är den riktigt kapabel. Kollar man varvtider på banor i Europa så är den lika eller snabbare än förra Boxter generationens GTS. Har en kompis som hade en sådan och det var inga problem att hålla tempo med honom. Jag har gjort en del mods på min som ytterligare skärper till känslan men den är riktigt kul som den är. Påminner om en uppblåst Miata faktiskt Porschen känns ju tydligt att det är en mittmotorbil men denna är mer klassisk bakhjulsdriven roadster. Jag funderar ibland på en Boxster 4.0 men kan faktiskt inte motivera prisskillnaden. Ytterligare en bra sak är att den inte alls är lika blåsig som Boxstern med taket nere. Mer som jag kommer ihåg Miatan. Där störde inte vinden så särskilt vilket jag tycker den gör i Boxstern. Där blåser det kring benen.... Har sett fina ex runt 500k nu o även om det är mycket pengar så kostar ju vilken bil som helst det o mer därtill idag. Vilket i sig är lite sjukt....