• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

En sista hösttur innan Huggern går i ide…

A705F0EE-8B52-4D10-807B-E9A742EF6A97.jpeg
 
Vad kör ni för skumtvätt?
Har testat King Carthur Control Snow Foam i två olika lanser men får bara ett tunt täcke som inte ligger kvar mer än några sekunder. Någon som kör med annat medel med bra resultat?
 
Vad kör ni för skumtvätt?
Har testat King Carthur Control Snow Foam i två olika lanser men får bara ett tunt täcke som inte ligger kvar mer än några sekunder. Någon som kör med annat medel med bra resultat?
Jag kör med Labocosmetica Primus 2.0 som jag är väldigt nöjd med.
Några sekunder låter väldigt snabbt men jag oxå sett i diverse videos att den ska inte vara allt för tjock..
 
Vad kör ni för skumtvätt?
Har testat King Carthur Control Snow Foam i två olika lanser men får bara ett tunt täcke som inte ligger kvar mer än några sekunder. Någon som kör med annat medel med bra resultat?
Vi har en separat tråd för bilvård här: https://klocksnack.se/threads/bilvård.38461/page-53

Men jag kör bilt hamber touch less och Koch Chemie GSF

Det är olika mellan medel till medel vad gäller hur tjockt det blir men generellt det som påverkar
  • Utspädningen som behövs för det vattenflöde du har
  • Antal l/m som man kan trycka ut
  • Foam-lancen(exv storlek på flödesmunstycket den har)
  • Inställning på foam lancen
  • ....
 
Senast ändrad:
Vi har en separat tråd för bilvård här: https://klocksnack.se/threads/bilvård.38461/page-53

Men jag kör bilt hamber touch less och Koch Chemie GSF

Det är olika mellan medel till medel vad gäller hur tjockt det blir men generellt som påverkar
  • Utspädningen som behövs för det vattenflöde du har
  • Antal l/m som man kan trycka ut
  • Foam-lancen(exv storlek på flödesmunstycket den har)
  • Inställning på foam lancen
  • ....
Ah, såklart. Tack!
 
Har en bil som saknar fabrikstonade rutor. Kan man förvänta sig motsvarande kvalité hos random toningsfirma? Något speciellt att tänka på? Är främst för ungarnas skull som sitter bak, och delvis för utseendet såklart.
 
Har en bil som saknar fabrikstonade rutor. Kan man förvänta sig motsvarande kvalité hos random toningsfirma? Något speciellt att tänka på? Är främst för ungarnas skull som sitter bak, och delvis för utseendet såklart.

Varför inte prova det här, som går att ta bort om nästa ägare inte gillar det:

 
Har en bil som saknar fabrikstonade rutor. Kan man förvänta sig motsvarande kvalité hos random toningsfirma? Något speciellt att tänka på? Är främst för ungarnas skull som sitter bak, och delvis för utseendet såklart.
En erfaren firma löser det bra. Däremot så tål inte filmen lika mycket som originaltonat glas. Sitter barnen och drar naglarna hårt i rutan så kan det bli märken.

Varför inte prova det här, som går att ta bort om nästa ägare inte gillar det:
De skramlar tyvärr
 
Har en bil som saknar fabrikstonade rutor. Kan man förvänta sig motsvarande kvalité hos random toningsfirma? Något speciellt att tänka på? Är främst för ungarnas skull som sitter bak, och delvis för utseendet såklart.

Varför inte prova det här, som går att ta bort om nästa ägare inte gillar det:

Hemska, satt sådana på min förra bil, tog bort dom. Riktig dålig sikt när det inte var riktigt ljust ute.

Har kört 3 bilar på Stockholm solfilmscenter, dock senast för en 3-4 år sedan. De gjorde mkt bra arbete.
 
En erfaren firma löser det bra. Däremot så tål inte filmen lika mycket som originaltonat glas. Sitter barnen och drar naglarna hårt i rutan så kan det bli märken.


De skramlar tyvärr
Intressant att det inte går att i efterhand få motsvarande kvalité som fabrisktonat. Är den toningen mellan glasen?
 
Intressant att det inte går att i efterhand få motsvarande kvalité som fabrisktonat. Är den toningen mellan glasen?
Som @alfgren mycket riktigt säger är glaset tonat, inte solfilmat, frå fabrik.
Fördelen med solfilm är att den tar bort UV-ljus mycket bättre än tonade rutor om man vill hitta något positivt i det.

Jag filmade min 5-serie som jag hade i 9 år och det såg fortfarande perfekt ut när jag sålde den.
FIlmen är rätt stryktålig, men det är klart att den är mer repkänslig än glas.
Jag var orolig för att den skulle se repig ut av att man körde upp och ner rutorna snarare än att ungen skulle gå loss på den, men inget slitage märktes.
Välj en bra firma bara som gör ett bra arbete och använder en bra film så kommer resultatet att bli bra med.
 
Suck... jag får ju ångest av detta! Står inför följande val:

Volvo XC60 diesel (D4/B4) automat; c:a 2021-2023, pris c:a 400.000kr.

Volvo XC60 T6 (laddhybrid) årsmodell c:a 2024-25 pris c:a 500.000kr.

Jag avskyr bekymmer och problem mer än allt annat... så jag vill ha en pålitlig bil, oavsett vilken modell det blir räknar jag med att köpa vid c:a 5000mil och köra till 30.000mil. Jag har kollat med en Volvo-mekaniker jag känner och han verkar tycka att laddhybriderna är ganska bra, men han har inte arbetat med diesel då de inte finns i landet han är bosatt. Kanske är en traditionell diesel bättre ändå?

Jag kör relativt mycket med släp och långa sträckor, men som för nästan alla blir ju majoriteten av milen trots allt kortare körningar. Ingen laddplats på jobbet och ingen hemma, men jag bor ju i villa så det går ju att lösa.

Hur hade ni resonerat?
 
Suck... jag får ju ångest av detta! Står inför följande val:

Volvo XC60 diesel (D4/B4) automat; c:a 2021-2023, pris c:a 400.000kr.

Volvo XC60 T6 (laddhybrid) årsmodell c:a 2024-25 pris c:a 500.000kr.

Jag avskyr bekymmer och problem mer än allt annat... så jag vill ha en pålitlig bil, oavsett vilken modell det blir räknar jag med att köpa vid c:a 5000mil och köra till 30.000mil. Jag har kollat med en Volvo-mekaniker jag känner och han verkar tycka att laddhybriderna är ganska bra, men han har inte arbetat med diesel då de inte finns i landet han är bosatt. Kanske är en traditionell diesel bättre ändå?

Jag kör relativt mycket med släp och långa sträckor, men som för nästan alla blir ju majoriteten av milen trots allt kortare körningar. Ingen laddplats på jobbet och ingen hemma, men jag bor ju i villa så det går ju att lösa.

Hur hade ni resonerat?
Välj hybriden. Diesel är hemskt omodernt och om fem år kommer det vara ännu värre. Det är det första som förbjuds i miljözoner också.
 
T6an är väl dock väldigt törstig samt inte kommer man långt på elen heller?
Kanske 5-6 mil? De är nog törstigare än diesel, men kanske inte fullt så illa om det var när de första XC90 kom som laddhybrid.
Välj hybriden. Diesel är hemskt omodernt och om fem år kommer det vara ännu värre. Det är det första som förbjuds i miljözoner också.
Bra tips! Jag är lite orolig för andrahandsvärdet på hybriderna, de är ju relativt dyra i inköp så det finns mycket fallhöjd... och det känns som att markanden riskerar att vara ganska smal för dem framåt 2030 när jag räknar med att byta igen... samtidigt som diesel ju inte är SÅ mycket billigare.
 
Kanske 5-6 mil? De är nog törstigare än diesel, men kanske inte fullt så illa om det var när de första XC90 kom som laddhybrid.

Bra tips! Jag är lite orolig för andrahandsvärdet på hybriderna, de är ju relativt dyra i inköp så det finns mycket fallhöjd... och det känns som att markanden riskerar att vara ganska smal för dem framåt 2030 när jag räknar med att byta igen... samtidigt som diesel ju inte är SÅ mycket billigare.
Hade V60 T6, tyckte man gjorde inte annat än tankade. Hade då ca. 4mil ToR till jobbet och det var typ det man kom på elen. XC60 beg trodde jag var stekheta, kanske främst de äldre?
 
Hade V60 T6, tyckte man gjorde inte annat än tankade. Hade då ca. 4mil ToR till jobbet och det var typ det man kom på elen. XC60 beg trodde jag var stekheta, kanske främst de äldre?
Jo men de är nog stekheta, jag tycker att det verkar vara den enda bil som säljs just nu, men man oroar sig ju för hybriderna tas emot om 4-5 år när marknaden är översvämmad av tokbilliga Teslor och andra elbilar som trots allt är riktigt bra även begagnade.

Men för att vara övertydlig, kom du 4 mil på en laddning?
 
Jo men de är nog stekheta, jag tycker att det verkar vara den enda bil som säljs just nu, men man oroar sig ju för hybriderna tas emot om 4-5 år när marknaden är översvämmad av tokbilliga Teslor och andra elbilar som trots allt är riktigt bra även begagnade.

Men för att vara övertydlig, kom du 4 mil på en laddning?

Finns väl nya hybriden och gamla hybriden.
Den nya ska väl ha ok räckvidd har jag för mig
 
Jo men de är nog stekheta, jag tycker att det verkar vara den enda bil som säljs just nu, men man oroar sig ju för hybriderna tas emot om 4-5 år när marknaden är översvämmad av tokbilliga Teslor och andra elbilar som trots allt är riktigt bra även begagnade.

Men för att vara övertydlig, kom du 4 mil på en laddning?
Tänkte på XC60 diesel och typ XC70 är väl heta idag? Ja, det var typ det jag kom, kanske +- beroende på årstid osv. Min V60 var 2020 årsmodell.
 
Kanske 5-6 mil? De är nog törstigare än diesel, men kanske inte fullt så illa om det var när de första XC90 kom som laddhybrid.

Bra tips! Jag är lite orolig för andrahandsvärdet på hybriderna, de är ju relativt dyra i inköp så det finns mycket fallhöjd... och det känns som att markanden riskerar att vara ganska smal för dem framåt 2030 när jag räknar med att byta igen... samtidigt som diesel ju inte är SÅ mycket billigare.
Oavsett motor så är nog andrahandsvärdet efter 30000mil lågt. Men en hybrid har mer saker i sig att vara orolig för.
 
Tillbaka
Topp