Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag kör med Labocosmetica Primus 2.0 som jag är väldigt nöjd med.Vad kör ni för skumtvätt?
Har testat King Carthur Control Snow Foam i två olika lanser men får bara ett tunt täcke som inte ligger kvar mer än några sekunder. Någon som kör med annat medel med bra resultat?
Vi har en separat tråd för bilvård här: https://klocksnack.se/threads/bilvård.38461/page-53Vad kör ni för skumtvätt?
Har testat King Carthur Control Snow Foam i två olika lanser men får bara ett tunt täcke som inte ligger kvar mer än några sekunder. Någon som kör med annat medel med bra resultat?
Ah, såklart. Tack!Vi har en separat tråd för bilvård här: https://klocksnack.se/threads/bilvård.38461/page-53
Men jag kör bilt hamber touch less och Koch Chemie GSF
Det är olika mellan medel till medel vad gäller hur tjockt det blir men generellt som påverkar
- Utspädningen som behövs för det vattenflöde du har
- Antal l/m som man kan trycka ut
- Foam-lancen(exv storlek på flödesmunstycket den har)
- Inställning på foam lancen
- ....
Har en bil som saknar fabrikstonade rutor. Kan man förvänta sig motsvarande kvalité hos random toningsfirma? Något speciellt att tänka på? Är främst för ungarnas skull som sitter bak, och delvis för utseendet såklart.
En erfaren firma löser det bra. Däremot så tål inte filmen lika mycket som originaltonat glas. Sitter barnen och drar naglarna hårt i rutan så kan det bli märken.Har en bil som saknar fabrikstonade rutor. Kan man förvänta sig motsvarande kvalité hos random toningsfirma? Något speciellt att tänka på? Är främst för ungarnas skull som sitter bak, och delvis för utseendet såklart.
De skramlar tyvärrVarför inte prova det här, som går att ta bort om nästa ägare inte gillar det:
Har en bil som saknar fabrikstonade rutor. Kan man förvänta sig motsvarande kvalité hos random toningsfirma? Något speciellt att tänka på? Är främst för ungarnas skull som sitter bak, och delvis för utseendet såklart.
Hemska, satt sådana på min förra bil, tog bort dom. Riktig dålig sikt när det inte var riktigt ljust ute.Varför inte prova det här, som går att ta bort om nästa ägare inte gillar det:
![]()
Solarplexius solskydd | Toning till över 4 500 bilar
Solarplexius solskydd och toning är bättre, enklare och smartare än solfilm. Köp Solarplexius solskydd och toning till din bil idag!solarplexius.se
De skramlar tyvärr
Har kollat på det men varit skeptisk till att det kommer kännas B. Har du erfarenhet av den?Varför inte prova det här, som går att ta bort om nästa ägare inte gillar det:
![]()
Solarplexius solskydd och toning är bättre, enklare och smartare än solfilm. Köp Solarplexius solskydd och toning till din bil idag!solarplexius.se
Har kollat på det men varit skeptisk till att det kommer kännas B. Har du erfarenhet av den?
Intressant att det inte går att i efterhand få motsvarande kvalité som fabrisktonat. Är den toningen mellan glasen?En erfaren firma löser det bra. Däremot så tål inte filmen lika mycket som originaltonat glas. Sitter barnen och drar naglarna hårt i rutan så kan det bli märken.
De skramlar tyvärr
det går inte heller att veva ner rutorna med dom på platsVarför inte prova det här, som går att ta bort om nästa ägare inte gillar det:
![]()
Jag tror det är själva glaset som är färgat då. Det finns i alla fall ingen film på insidan.Intressant att det inte går att i efterhand få motsvarande kvalité som fabrisktonat. Är den toningen mellan glasen?
Som @alfgren mycket riktigt säger är glaset tonat, inte solfilmat, frå fabrik.Intressant att det inte går att i efterhand få motsvarande kvalité som fabrisktonat. Är den toningen mellan glasen?
Välj hybriden. Diesel är hemskt omodernt och om fem år kommer det vara ännu värre. Det är det första som förbjuds i miljözoner också.Suck... jag får ju ångest av detta! Står inför följande val:
Volvo XC60 diesel (D4/B4) automat; c:a 2021-2023, pris c:a 400.000kr.
Volvo XC60 T6 (laddhybrid) årsmodell c:a 2024-25 pris c:a 500.000kr.
Jag avskyr bekymmer och problem mer än allt annat... så jag vill ha en pålitlig bil, oavsett vilken modell det blir räknar jag med att köpa vid c:a 5000mil och köra till 30.000mil. Jag har kollat med en Volvo-mekaniker jag känner och han verkar tycka att laddhybriderna är ganska bra, men han har inte arbetat med diesel då de inte finns i landet han är bosatt. Kanske är en traditionell diesel bättre ändå?
Jag kör relativt mycket med släp och långa sträckor, men som för nästan alla blir ju majoriteten av milen trots allt kortare körningar. Ingen laddplats på jobbet och ingen hemma, men jag bor ju i villa så det går ju att lösa.
Hur hade ni resonerat?
T6an är väl dock väldigt törstig samt inte kommer man långt på elen heller?Välj hybriden. Diesel är hemskt omodernt och om fem år kommer det vara ännu värre. Det är det första som förbjuds i miljözoner också.
Kanske 5-6 mil? De är nog törstigare än diesel, men kanske inte fullt så illa om det var när de första XC90 kom som laddhybrid.T6an är väl dock väldigt törstig samt inte kommer man långt på elen heller?
Bra tips! Jag är lite orolig för andrahandsvärdet på hybriderna, de är ju relativt dyra i inköp så det finns mycket fallhöjd... och det känns som att markanden riskerar att vara ganska smal för dem framåt 2030 när jag räknar med att byta igen... samtidigt som diesel ju inte är SÅ mycket billigare.Välj hybriden. Diesel är hemskt omodernt och om fem år kommer det vara ännu värre. Det är det första som förbjuds i miljözoner också.
Hade V60 T6, tyckte man gjorde inte annat än tankade. Hade då ca. 4mil ToR till jobbet och det var typ det man kom på elen. XC60 beg trodde jag var stekheta, kanske främst de äldre?Kanske 5-6 mil? De är nog törstigare än diesel, men kanske inte fullt så illa om det var när de första XC90 kom som laddhybrid.
Bra tips! Jag är lite orolig för andrahandsvärdet på hybriderna, de är ju relativt dyra i inköp så det finns mycket fallhöjd... och det känns som att markanden riskerar att vara ganska smal för dem framåt 2030 när jag räknar med att byta igen... samtidigt som diesel ju inte är SÅ mycket billigare.
Jo men de är nog stekheta, jag tycker att det verkar vara den enda bil som säljs just nu, men man oroar sig ju för hybriderna tas emot om 4-5 år när marknaden är översvämmad av tokbilliga Teslor och andra elbilar som trots allt är riktigt bra även begagnade.Hade V60 T6, tyckte man gjorde inte annat än tankade. Hade då ca. 4mil ToR till jobbet och det var typ det man kom på elen. XC60 beg trodde jag var stekheta, kanske främst de äldre?
Jo men de är nog stekheta, jag tycker att det verkar vara den enda bil som säljs just nu, men man oroar sig ju för hybriderna tas emot om 4-5 år när marknaden är översvämmad av tokbilliga Teslor och andra elbilar som trots allt är riktigt bra även begagnade.
Men för att vara övertydlig, kom du 4 mil på en laddning?
Tänkte på XC60 diesel och typ XC70 är väl heta idag? Ja, det var typ det jag kom, kanske +- beroende på årstid osv. Min V60 var 2020 årsmodell.Jo men de är nog stekheta, jag tycker att det verkar vara den enda bil som säljs just nu, men man oroar sig ju för hybriderna tas emot om 4-5 år när marknaden är översvämmad av tokbilliga Teslor och andra elbilar som trots allt är riktigt bra även begagnade.
Men för att vara övertydlig, kom du 4 mil på en laddning?
Jo, det har du verkligen rätt! Vi köpte vår för fem år sen och hade vi bara ställt den i garaget hade den antagligen utvecklats bättre än börsen givet vad de kostar idag. Helt otroligt.Tänkte på XC60 diesel och typ XC70 är väl heta idag? Ja, det var typ det jag kom, kanske +- beroende på årstid osv. Min V60 var 2020 årsmodell.
Oavsett motor så är nog andrahandsvärdet efter 30000mil lågt. Men en hybrid har mer saker i sig att vara orolig för.Kanske 5-6 mil? De är nog törstigare än diesel, men kanske inte fullt så illa om det var när de första XC90 kom som laddhybrid.
Bra tips! Jag är lite orolig för andrahandsvärdet på hybriderna, de är ju relativt dyra i inköp så det finns mycket fallhöjd... och det känns som att markanden riskerar att vara ganska smal för dem framåt 2030 när jag räknar med att byta igen... samtidigt som diesel ju inte är SÅ mycket billigare.
Just själva hybriddelen är dock extremt driftsäker.Oavsett motor så är nog andrahandsvärdet efter 30000mil lågt. Men en hybrid har mer saker i sig att vara orolig för.