• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag har lite svårt att se att eftermarknaden skulle kunna "optimera" motorerna bättre än biltillverkarnas egna motoravdelningar. Jag har hört tillräckligt om växellådor som inte växlar bra efter "optimering" motorn, eller rasar av för högt vridmoment. Tittar vi på båtmotorer så har jag hört om motorer som går in i "linka hem" och därmed går att köra max 1500 varv/min. Inget för mig, jag vill ha en motor som fungerar. Men är det en rallybil man ska ha så måste man väl trimma för att hänga med. :)
En originalmapp är full av begränsningar och styrs mycket mer av avgasutsläpp än att utnyttja bränslet optimalt.

Det du pratar om låter som folk som hängt på "dieselboxar". Det är något helt annat än en motoroptimering. Det enda de gör är att fejka värden från givare så att motorn kompenserar med att spruta på mer diesel. Det är inte det som avses här.

En till anledning är diversifiering mellan modeller.
Mycket billigare för tillverkaren att sälja samma motor med två tre olika effektuttag som är begränsade av mappning än att tillverka flera olika motorer.

Nej, jag har aldrig jobbat med bilar. Det närmaste jag kommit är att jag jobbade på underhållsavdelningen på Volvo Komponenter i Arvika, men det var bara smidda detaljer som tillverkades där. Sen tror jag inte att det här är unikt för MB, men frågan ovan gällde en sådan. En kompis satte "trimchip" i en Audi en gång, men han tog bort det eftersom den växlade så illa.
Med ny mjukvara i lådan går dom som normalt (automat) VAGisarna.

Optimerade för vem?

Mig. :)

Här kommer en paketöppning:

IMG_2473.jpeg

IMG_2475.jpeg

IMG_2476.jpeg

Och en liten present från återförsäljaren

IMG_2477.jpeg

Läckra bilder och en fin bil! Jag har sälv faktiskt nu i rejält vuxen ålder beställt min första fabriksnya bil, och som av en slump råkar det också vara en Mercedes-Benz om än en lite mindre. Räknar med leverans i januari... så den lär väl vara lagom inkörd när man får på sommardäcken. :)

Vad gör du och andra åt lacken på en ny bil? Försegling, behandling och liknande? Ska man vänta lite så den hinner sätta sig eller ska man göra sådant direkt? Har som tur var nu parkering under tak men vill ju ändå den ska hålla sig så fräsch som möjligt.

Mig. :)

Läckra bilder och en fin bil! Jag har sälv faktiskt nu i rejält vuxen ålder beställt min första fabriksnya bil, och som av en slump råkar det också vara en Mercedes-Benz om än en lite mindre. Räknar med leverans i januari... så den lär väl vara lagom inkörd när man får på sommardäcken. :)

Vad gör du och andra åt lacken på en ny bil? Försegling, behandling och liknande? Ska man vänta lite så den hinner sätta sig eller ska man göra sådant direkt? Har som tur var nu parkering under tak men vill ju ändå den ska hålla sig så fräsch som möjligt.
Jag lade på en keramisk behandling på min.
Då huven var rätt stenskjuten så lät jag lacka om den innan och då behövde jag vänta en månad för att den skulle härda ordentligt.

Jag har inte hunnit tvätta den ännu så kan inte säga något om prestandan på skyddet, men @laketwig kanske har ett betyg.

Optimerade för vem?

Mer seriöst är det en intressant fråga. Självklart ligger det sanning i båda argumenten som framförts: tillverkaren gör ju en optimering som tar in fler eller åtminstone andra parametrar än en enskild ägare, där saker som felfrekvens/livslängd, utsläpp, etc tas in. Myndighetskrav och "public opinion" i hållbarhetsfrågor väger nog rätt tungt jämfört med den förare som vill ha maximal prestanda.

Och självklart är det också en produktplaceringsgrej. När jag i höst tittade på Mercedes-Benz C-klass så jag att alla, precis alla modeller hade en rak 2-liters 4:a med olika effektuttag (och olika mycket och olika optimerade elmotorer som tillägg).

Själv inspireras jag mer av limousintanken än räcerförartanken numera, så motoroptimering för prestanda är inget jag betalar extra för. Självklart är det skoj att gasa sig ur en kurva på tvåans växel (eller vad det nu blir på min 9-växlade automatlåda), och att klara av omkörningar och andra accelerationer snabbt och säkert är trevligt. Men... OK, jag förstår de som vill ha mer prestanda. Men inget jag efterchippar på min bil. :)

När man tittar på folk som börjat modifera hjulupphängningar till häftiga låga saker med häftiga däck har jag mer än en gång sett folk online återställa bilen till nåt liknande originalskick inför försäljning och då kommenterat att bilen faktiskt gick bättre även vid inspirerad körning än med eftermekade grejor. Men det är ju inte en motortrimmning.

Då huven var rätt stenskjuten så lät jag lacka om den innan och då behövde jag vänta en månad för att den skulle härda ordentligt.

Jag har inte hunnit tvätta den ännu så kan inte säga något om prestandan på skyddet, men @laketwig kanske har ett betyg.

Hur länge lever en sån behandling? Något speciellt att tänka på vid tvätt efteråt? Kostnad?

Hur länge lever en sån behandling? Något speciellt att tänka på vid tvätt efteråt? Kostnad?

Det finns ju en mängd olika sorters keramiskt lackskydd från olika leverantörer och olika utförare. I mitt fall har jag Perma5ive utfört av Speedy Glans. Dom leveransputsade alla nya BMW med flera märken när jag köpte min 4-serie Gran Coupé 2017, så att lägga på lackskydd direkt vid leverans kostade bara 2.000:- om jag minns rätt. Efter två år hade jag fått några smårepor och ett par stenskott så dom fick fixa till det och dessutom lägga på ett nytt lager lackskydd. Samtidigt behövde min frus dåvarande V50 en helrekonditionering så vi fick ett paketpris om 5k (2k för min och 3k för hennes). Det är nu 6,5 år sedan och min ser fortfarande ny ut och vattnet bara rinner av när jag (givetvis!) handtvättar den.

BMW 420 GC 2024-03-07 (nytvättad).jpg

Själva lackskyddet kostade 1500kr för mig, men bilen behövde även poleras för 4500kr innan, men den var ju inte ny.

Tvätta som vanligt tyckte han.
Kallavfettning under handtagsnivå, alkaliskt ovanför.
Spola av och tvätta med svamp om det krävs med vanligt bilschampo.

Perma-Shine som jag valde garanterar 8 år, men det tror jag när jag ser det.

Jag är verkligen ett fan av Manuell, så kommer bli en manuell oavsett
Har kört nyare sportbilar med Automat, det är helt död känsla för mig.

Ok om man kör bana då kanske det ska vara PDK osv, men för mig är det känslan

Mach 1 utan stripes var cool :)
dock ser jag bara automat på dom som finns ute, verkar inte vara så populärt med manuell

Din var perfektion i stuk faktiskt.
Do it

Jag har bara köpt en bil ny, det var 2009 när Hedin hade utförsäljning på lagerbilar av W211. Det var i Jönköping jag hittade en bil jag ville ha och säljaren tipsade om att Mr Cap kunde sätta en plastfolie på fronten för "några tusen". Jag åkte och pratade med dem och det handlade om en transparent folie som heter Venture Shield.
För folie på fronten (inkl. lyktglas), backspeglarna och del av stötfångaren bak skulle de ha 7 400 kr, för en lackbehandling 3 800 kr. Jag fick ett paketpris på 10 kkr och slog till på det. Sen förnyade jag lackbehandlingen årligen på Mr Cap, på lite olika ställen.
Det är ju ett tag sen, så det kostar väl lite mer i dag. Vad jag förstod så är Venture Shield inget som alla Mr Cap gör och det är inget som är unikt för dem heller, finns andra firmor som gör det med. På den tiden så läste jag på något bilforum att de i Jönköping var duktiga på att sätta folien.

Folien gick 15-20 cm upp på huven och jag var orolig att jag skulle störa mig på kanten, men på några meters håll såg jag den inte alls. Ingen direkt skillnad i glansen heller. På 6,5 år så körde jag 15 600 mil med den bilen och fronten höll sig lika fin, något enstaka stenskott längre upp på huven.
Hur långt upp på huven folien gick skulle vara uträknat efter bilens form och hur stenar skulle kunna träffa, vilket verkade stämma bra. Det enda jag kan sakna är att det även borde varit folie även på "hundbenen", längst ned på skärmarna bakom bakdörrarna. Där blev det en del stenskott med åren.

Det är svårt att få med på bild där folien slutar, men på den här går det att se. Bilden är tagen i mars 2015, när bilen gått nästan 15 000 mil.

DSC05844.JPG

Bilderna nedan är tagna i september 2015 inför försäljningen, då hade den gått drygt 15 000 mil.

Front.jpg

Huv.jpg

Stenskott huv.jpg

Om jag någon gång köper en ny bil igen så skulle jag definitivt låta sätta på sådan här folie. Jag tycker att det fungerade över förväntan och höll väldigt bra över tid. Jag har inte haft någon bil varken före eller efter som varit så fin efter så många mil.

Senast ändrad:
Långt om länge så landade jag ett köp sådär lagom till vintern 😁
Hämtade hem den förra helgen, fick på vintersulorna idag, blir nog bra detta!
IMG_1464.jpeg
Riktigt kul köp! Tyckte den såg fullständigt horribel ut när den kom men den har verkligen växt och nu älskar jag looken. Ser fram emot omfattande recension! :D

Gillar japanska klockor men japanska bilar lämnar mig oftast oberörd.
Men sprang på en Honda F1 som var riktigt rolig att stå och studera.
Många detaljer här och där som är skoj att se t.e.x. dom små luftintagen i handknackat aluminium för att ner kyluft till tändspolarna.
Man blir sugen på att skruva isär och se mer hur dom gjort.
3 liter V12 420 hk vid 11500.

IMG_8355.jpeg

IMG_8354.jpeg

Ni med leasingbil: hur långt innan avtalet går ut börjar ni titta på och beställa ny bil? Förra gången beställde jag 12 månader innan men känns spontant som lite överdrivet?

Ni med leasingbil: hur långt innan avtalet går ut börjar ni titta på och beställa ny bil? Förra gången beställde jag 12 månader innan men känns spontant som lite överdrivet?
Det kan nog vara bra att sondera lite redan nu, beroende på vilken modell du är intresserad av?

Vissa bilar kan du köpa över disk medan andra, företrädelsevis attraktiva / nyligen lanserade modeller har långa leveranstider.

Det är ”normala” leveranstider nu på det mesta. Dvs 2-4 månader ungefär. Undantag bmw ix3 och Mercedes glc som jag känner till.

Tack för svaren, det var lite det jag misstänkte. Då kan jag nog skjuta beslutet en halvår framåt. Vad jag vill ha är lite höljt i dunkel i och med att jag inte är så intresserad av bilar.

Idag har jag en RAV4 mildhybrid som kostar ~7000 i månaden inkl koldioxidskatt. Uppskattar mycket med den men nästa bil får vara mer bekväm och tystare vid framförallt körning på motorväg. Inser att jag också bör gå över mer på el, men har inte riktigt landat i PHEV eller helel - bilen används ärligt talat mest till korta turer (10-50 km) men ett antal långturer per år om 500-800 km i stöten. Jag har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet. Den ska vara ungefär lika stor som en RAV4, jag behöver både en stor backlucka och bra baksäte. Helst ska den inte heller kosta allt för mycket mer än jag betalar idag.

Förslag? Kollat runt lite men känns som väldigt många modeller får påpekanden på komfort och/eller bullet.

Tack för svaren, det var lite det jag misstänkte. Då kan jag nog skjuta beslutet en halvår framåt. Vad jag vill ha är lite höljt i dunkel i och med att jag inte är så intresserad av bilar.

Idag har jag en RAV4 mildhybrid som kostar ~7000 i månaden inkl koldioxidskatt. Uppskattar mycket med den men nästa bil får vara mer bekväm och tystare vid framförallt körning på motorväg. Inser att jag också bör gå över mer på el, men har inte riktigt landat i PHEV eller helel - bilen används ärligt talat mest till korta turer (10-50 km) men ett antal långturer per år om 500-800 km i stöten. Jag har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet. Den ska vara ungefär lika stor som en RAV4, jag behöver både en stor backlucka och bra baksäte. Helst ska den inte heller kosta allt för mycket mer än jag betalar idag.

Förslag? Kollat runt lite men känns som väldigt många modeller får påpekanden på komfort och/eller bullet.
Jag åker senaste generationen Superb laddhybrid, tycker den är trevlig. Sen finns ju Kodiaq.
Inte lika fin som Audi men det funkar för mig. Betalar strax under 5000 kr/månad för 1000 mil per år.
Skodan finns dock tyvärr ej med 4x4 om det är krav.

Jag åker senaste generationen Superb laddhybrid, tycker den är trevlig. Sen finns ju Kodiaq.
Inte lika fin som Audi men det funkar för mig. Betalar strax under 5000 kr/månad för 1000 mil per år.
Skodan finns dock tyvärr ej med 4x4 om det är krav.
Är det fortfarande bensinvärmare (tillsatsvärmare) som gäller i Superben som det var förr?

Riktigt kul köp! Tyckte den såg fullständigt horribel ut när den kom men den har verkligen växt och nu älskar jag looken. Ser fram emot omfattande recension! :D
Jag tyckte samma! Men den är något helt annat IRL!
Ser väldigt rå och aggressiv ut tycker jag😁

Jämfört med RS3an som jag hade som alternativ som är ganska tam och intetsägande, ser ut som en vanlig A3a med stora avgaspipor. På gott och ont såklart, fortfarande en jäkligt trevlig bil den också!

Får återkomma framåt våren men än sålänge är jag nöjd! Fungerar bra som daily, enda negativa (likt alla 2dörrars coupéer) är att den har långa dörrar och jag har ett smalt garage så det är lite meckigt att ta sig in och ut 😅

Senast ändrad:
Jag tyckte samma! Men den är något helt annat IRL!
Ser väldigt rå och aggressiv ut tycker jag😁

Jämfört med RS3an som jag hade som alternativ så är den ganska tam och intetsägande, ser ut som en vanlig A3a med stora avgaspipor. På gott och ont såklart, fortfarande en jäkligt trevlig bil den också!

Får återkomma framåt våren men än sålänge är jag nöjd! Fungerar bra som daily, enda negativa (likt alla 2dörrars coupéer) är att den har långa dörrar och jag har ett smalt garage så det är lite meckigt att ta sig in och ut 😅

Gillar designen på den :)

Hade definitivt varit ett alternativ om jag ej hade behövt 4dörrar, så grattis till den 💪

Tillbaka
Topp