Vad gör du och andra åt lacken på en ny bil? Försegling, behandling och liknande? Ska man vänta lite så den hinner sätta sig eller ska man göra sådant direkt? Har som tur var nu parkering under tak men vill ju ändå den ska hålla sig så fräsch som möjligt.
Jag har bara köpt en bil ny, det var 2009 när Hedin hade utförsäljning på lagerbilar av W211. Det var i Jönköping jag hittade en bil jag ville ha och säljaren tipsade om att Mr Cap kunde sätta en plastfolie på fronten för "några tusen". Jag åkte och pratade med dem och det handlade om en transparent folie som heter Venture Shield.
För folie på fronten (inkl. lyktglas), backspeglarna och del av stötfångaren bak skulle de ha 7 400 kr, för en lackbehandling 3 800 kr. Jag fick ett paketpris på 10 kkr och slog till på det. Sen förnyade jag lackbehandlingen årligen på Mr Cap, på lite olika ställen.
Det är ju ett tag sen, så det kostar väl lite mer i dag. Vad jag förstod så är Venture Shield inget som alla Mr Cap gör och det är inget som är unikt för dem heller, finns andra firmor som gör det med. På den tiden så läste jag på något bilforum att de i Jönköping var duktiga på att sätta folien.
Folien gick 15-20 cm upp på huven och jag var orolig att jag skulle störa mig på kanten, men på några meters håll såg jag den inte alls. Ingen direkt skillnad i glansen heller. På 6,5 år så körde jag 15 600 mil med den bilen och fronten höll sig lika fin, något enstaka stenskott längre upp på huven.
Hur långt upp på huven folien gick skulle vara uträknat efter bilens form och hur stenar skulle kunna träffa, vilket verkade stämma bra. Det enda jag kan sakna är att det även borde varit folie även på "hundbenen", längst ned på skärmarna bakom bakdörrarna. Där blev det en del stenskott med åren.
Det är svårt att få med på bild där folien slutar, men på den här går det att se. Bilden är tagen i mars 2015, när bilen gått nästan 15 000 mil.
Bilderna nedan är tagna i september 2015 inför försäljningen, då hade den gått drygt 15 000 mil.
Om jag någon gång köper en ny bil igen så skulle jag definitivt låta sätta på sådan här folie. Jag tycker att det fungerade över förväntan och höll väldigt bra över tid. Jag har inte haft någon bil varken före eller efter som varit så fin efter så många mil.