• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vinterhjul, vilken hade ni valt? Gillar båda men har svårt att bestämma mig. 19” på bägge.
IMG_3021.jpeg

IMG_3013.jpeg
Skulle personligen ha valt alternativ två..
 
Skit i det. Smaksak givetvis, men jag är inte så förtjust i svarta fälgar.
Nackdelen med svarta fälgar är att smuts syns tydligare, även kantstötningar ser värre ut o syns mer.
Nu är det ju ”mode” med svartlackade fälgar, men tror det kommer gå över ganska fort... Med det sagt kan det visst va snyggt när de är rena o nytvättade 🙃
 
Nackdelen med svarta fälgar är att smuts syns tydligare, även kantstötningar ser värre ut o syns mer.
Nu är det ju ”mode” med svartlackade fälgar, men tror det kommer gå över ganska fort... Med det sagt kan det visst va snyggt när de är rena o nytvättade 🙃

Möjligen på en bil med ljus lack men inte på en med mörk. Sommar:
BMW 420 GC 2025-05-06 (3).jpg


Vinter:
BMW 420 GC 2025-04-01 (station).jpg
 
Hur ser ni i tråden på funktion och säkerhetsaspekten med lågprofilsdäck och stora fälgar. Förr var det en no go zon för alla visste att de släpper lättare på halt underlag och klarar att gräva sig fram i snön än smalare däck. Ett intressant fenomen tycker jag när estetik går före funktion och säkerhet. Är klimatförändringarna roten till den här attitydförändringen eller vad tror ni?
 
Hur ser ni i tråden på funktion och säkerhetsaspekten med lågprofilsdäck och stora fälgar. Förr var det en no go zon för alla visste att de släpper lättare på halt underlag och klarar att gräva sig fram i snön än smalare däck. Ett intressant fenomen tycker jag när estetik går före funktion och säkerhet. Är klimatförändringarna roten till den här attitydförändringen eller vad tror ni?
Jag föredrar både komfort och manövrering på ett par 17" 👌 kul med fälgar men vintertid kunde jag inte bry mig. Men sen bor jag inte i innerstan och åker mestadels på blöt asfalt vinterhalvåret heller. No judgement.
 
Hur ser ni i tråden på funktion och säkerhetsaspekten med lågprofilsdäck och stora fälgar. Förr var det en no go zon för alla visste att de släpper lättare på halt underlag och klarar att gräva sig fram i snön än smalare däck. Ett intressant fenomen tycker jag när estetik går före funktion och säkerhet. Är klimatförändringarna roten till den här attitydförändringen eller vad tror ni?
Förstår inte relevansen av profilen och fälgstorleken? Däremot har jag alltid lite smalare däck om jag kan på vintern. Även samma bredd runt om.
 
Hur ser ni i tråden på funktion och säkerhetsaspekten med lågprofilsdäck och stora fälgar. Förr var det en no go zon för alla visste att de släpper lättare på halt underlag och klarar att gräva sig fram i snön än smalare däck. Ett intressant fenomen tycker jag när estetik går före funktion och säkerhet. Är klimatförändringarna roten till den här attitydförändringen eller vad tror ni?

Därav jag har dragit på de både smalare /mindre och med med mer profil enligt bild ovan ;)
 
Förstår inte relevansen av profilen och fälgstorleken? Däremot har jag alltid lite smalare däck om jag kan på vintern. Även samma bredd runt om.

Såna däck var oftast bredare och hade svårare att gräva ner sig och få kontakt med asfalten. Lågprofil gör ju att avståndet minskar mellan däckets kontaktdel mot underlaget och hjulets nav. Då avståndet blir mindre blir det lättare att fastna, men du har nog en poäng i att sånt motverkas av en större fälg. Speciellt om det går att montera smalare däck på en så pass stor fälg.
 
Såna däck var oftast bredare och hade svårare att gräva ner sig och få kontakt med asfalten. Lågprofil gör ju att avståndet minskar mellan däckets kontaktdel mot underlaget och hjulets nav. Då avståndet blir mindre blir det lättare att fastna, men du har nog en poäng i att sånt motverkas av en större fälg. Speciellt om det går att montera smalare däck på en så pass stor fälg.
Generellt går inte folk ner i rullomkrets vid hjulbyte. Bredden är inte beroende av fälghöjden. Däremot tror jag nog folk kör med bredare vinterdäck idag än man gjorde förr. Dock killgissning. Folk har iaf finare vinterhjul nuförtiden.
 
Generellt går inte folk ner i rullomkrets vid hjulbyte. Bredden är inte beroende av fälghöjden. Däremot tror jag nog folk kör med bredare vinterdäck idag än man gjorde förr. Dock killgissning. Folk har iaf finare vinterhjul nuförtiden.
Förutom att det gått mode i stora fälgdiametrar, så har ju även bilarna blivit större och tyngre, vilket kräver fetare däck..
Nån som minns Mk1 Golf GTI? Den vägde 810 kg. 😄
 
Jag har däck till Saab 90an som mest tycks vara tillhörandes en skottkärra. Killgissar nu på omkring 10-15cm i bredd 😄
 
Nu är vinterdäcken på, europeisk friktion Pirelli Sottozero, bor i Sthlm och det ska bli spännande att se hur däcken presterar, bilen är dessutom bakhjulsdrift😅
IMG_2982.jpeg

Synd att många av BMW's original vinterhjul levereras med europeisk friktion. Prutade till mig original Continental Winter (europeisk friktion) till min förra BMW 3-serie.
Grymt bra i tort och blött väglag men direkt farliga i vinterväglag med snö och is. En morgon hade det kommit ca 10 cm oplogad nysnö på vår gata. Körde ut bilen från garaget, gick ur för att stänga garagedörren, sätter mig i bilen och kommer inte ur fläcken då det bara spinner. Höll på i 5 minuter framåt/bakåt tills jag till slut fick lite fäste. :banghead: Har haft nordisk friktion på många tidigare bilar och även på den nuvarande utan några problem alls.

Hoppas att dina är bättre och att vi slipper snö och is i vinter. ;)
 
Synd att många av BMW's original vinterhjul levereras med europeisk friktion. Prutade till mig original Continental Winter (europeisk friktion) till min förra BMW 3-serie.
Grymt bra i tort och blött väglag men direkt farliga i vinterväglag med snö och is. En morgon hade det kommit ca 10 cm oplogad nysnö på vår gata. Körde ut bilen från garaget, gick ur för att stänga garagedörren, sätter mig i bilen och kommer inte ur fläcken då det bara spinner. Höll på i 5 minuter framåt/bakåt tills jag till slut fick lite fäste. :banghead: Har haft nordisk friktion på många tidigare bilar och även på den nuvarande utan några problem alls.

Hoppas att dina är bättre och att vi slipper snö och is i vinter. ;)
Det där ska ÅF kunna fixa åt dig. Vinterdäcken levereras inte från fabrik utan köps i Sverige av ÅF.
 
Synd att många av BMW's original vinterhjul levereras med europeisk friktion. Prutade till mig original Continental Winter (europeisk friktion) till min förra BMW 3-serie.
Grymt bra i tort och blött väglag men direkt farliga i vinterväglag med snö och is. En morgon hade det kommit ca 10 cm oplogad nysnö på vår gata. Körde ut bilen från garaget, gick ur för att stänga garagedörren, sätter mig i bilen och kommer inte ur fläcken då det bara spinner. Höll på i 5 minuter framåt/bakåt tills jag till slut fick lite fäste. :banghead: Har haft nordisk friktion på många tidigare bilar och även på den nuvarande utan några problem alls.

Hoppas att dina är bättre och att vi slipper snö och is i vinter. ;)
Vad jag har läst till mig så verkar däcken presterar mycket bra på våtväglag (stämmer rätt bra under dessa regniga dagar jag har kört). Däcken fick också bra kritik på snö och is dock är ju inte jämförbart med nordisk friktion. Min tanke är att använder dessa året runt då vi kör knappt ca 400 mil/år.
 
Tillbaka
Topp