Skulle personligen ha valt alternativ två..Vinterhjul, vilken hade ni valt? Gillar båda men har svårt att bestämma mig. 19” på bägge.
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skulle personligen ha valt alternativ två..Vinterhjul, vilken hade ni valt? Gillar båda men har svårt att bestämma mig. 19” på bägge.
![]()
![]()
Vinterhjul, vilken hade ni valt? Gillar båda men har svårt att bestämma mig. 19” på bägge.
![]()
![]()
Den nedre.Vinterhjul, vilken hade ni valt? Gillar båda men har svårt att bestämma mig. 19” på bägge.
![]()
![]()
Vinterhjul, vilken hade ni valt? Gillar båda men har svårt att bestämma mig. 19” på bägge.
![]()
![]()
SommarhjulenDen nedre.
Men hur ser sommarhjulen ut? Det kan ju vara kul att ha en synbar skillnad?
Sommarhjulen
![]()
Funderar på att göra av med sommarhjulen till våren och köra svarta fälgar året runtDå spelar det ju ingen roll. Oavsett design, svart istället för silver. Panelen tycks vara enhällig.![]()
Funderar på att göra av med sommarhjulen till våren och köra svarta fälgar året runt![]()
Nackdelen med svarta fälgar är att smuts syns tydligare, även kantstötningar ser värre ut o syns mer.Skit i det. Smaksak givetvis, men jag är inte så förtjust i svarta fälgar.
Nackdelen med svarta fälgar är att smuts syns tydligare, även kantstötningar ser värre ut o syns mer.
Nu är det ju ”mode” med svartlackade fälgar, men tror det kommer gå över ganska fort... Med det sagt kan det visst va snyggt när de är rena o nytvättade![]()
Den där vinteruppsättningen är inget att skryta med va? Ett par plåtfälgar ser ju närmast sexiga ut i jämförelse.Möjligen på en bil med ljus lack men inte på en med mörk. Sommar:
![]()
Vinter:
![]()
Man ser inte fälgarna när man kör. De ger hyfsad komfort och säkerhet.Den där vinteruppsättningen är inget att skryta med va? Ett par plåtfälgar ser ju närmast sexiga ut i jämförelse.
Jag föredrar både komfort och manövrering på ett par 17"Hur ser ni i tråden på funktion och säkerhetsaspekten med lågprofilsdäck och stora fälgar. Förr var det en no go zon för alla visste att de släpper lättare på halt underlag och klarar att gräva sig fram i snön än smalare däck. Ett intressant fenomen tycker jag när estetik går före funktion och säkerhet. Är klimatförändringarna roten till den här attitydförändringen eller vad tror ni?
Förstår inte relevansen av profilen och fälgstorleken? Däremot har jag alltid lite smalare däck om jag kan på vintern. Även samma bredd runt om.Hur ser ni i tråden på funktion och säkerhetsaspekten med lågprofilsdäck och stora fälgar. Förr var det en no go zon för alla visste att de släpper lättare på halt underlag och klarar att gräva sig fram i snön än smalare däck. Ett intressant fenomen tycker jag när estetik går före funktion och säkerhet. Är klimatförändringarna roten till den här attitydförändringen eller vad tror ni?
Hur ser ni i tråden på funktion och säkerhetsaspekten med lågprofilsdäck och stora fälgar. Förr var det en no go zon för alla visste att de släpper lättare på halt underlag och klarar att gräva sig fram i snön än smalare däck. Ett intressant fenomen tycker jag när estetik går före funktion och säkerhet. Är klimatförändringarna roten till den här attitydförändringen eller vad tror ni?
Förstår inte relevansen av profilen och fälgstorleken? Däremot har jag alltid lite smalare däck om jag kan på vintern. Även samma bredd runt om.
Generellt går inte folk ner i rullomkrets vid hjulbyte. Bredden är inte beroende av fälghöjden. Däremot tror jag nog folk kör med bredare vinterdäck idag än man gjorde förr. Dock killgissning. Folk har iaf finare vinterhjul nuförtiden.Såna däck var oftast bredare och hade svårare att gräva ner sig och få kontakt med asfalten. Lågprofil gör ju att avståndet minskar mellan däckets kontaktdel mot underlaget och hjulets nav. Då avståndet blir mindre blir det lättare att fastna, men du har nog en poäng i att sånt motverkas av en större fälg. Speciellt om det går att montera smalare däck på en så pass stor fälg.
Förutom att det gått mode i stora fälgdiametrar, så har ju även bilarna blivit större och tyngre, vilket kräver fetare däck..Generellt går inte folk ner i rullomkrets vid hjulbyte. Bredden är inte beroende av fälghöjden. Däremot tror jag nog folk kör med bredare vinterdäck idag än man gjorde förr. Dock killgissning. Folk har iaf finare vinterhjul nuförtiden.
Nu är vinterdäcken på, europeisk friktion Pirelli Sottozero, bor i Sthlm och det ska bli spännande att se hur däcken presterar, bilen är dessutom bakhjulsdrift
![]()
Har haft nordisk friktion på många tidigare bilar och även på den nuvarande utan några problem alls.KanonsnyggtNu är vinterdäcken på, europeisk friktion Pirelli Sottozero, bor i Sthlm och det ska bli spännande att se hur däcken presterar, bilen är dessutom bakhjulsdrift
![]()
Det där ska ÅF kunna fixa åt dig. Vinterdäcken levereras inte från fabrik utan köps i Sverige av ÅF.Synd att många av BMW's original vinterhjul levereras med europeisk friktion. Prutade till mig original Continental Winter (europeisk friktion) till min förra BMW 3-serie.
Grymt bra i tort och blött väglag men direkt farliga i vinterväglag med snö och is. En morgon hade det kommit ca 10 cm oplogad nysnö på vår gata. Körde ut bilen från garaget, gick ur för att stänga garagedörren, sätter mig i bilen och kommer inte ur fläcken då det bara spinner. Höll på i 5 minuter framåt/bakåt tills jag till slut fick lite fäste.Har haft nordisk friktion på många tidigare bilar och även på den nuvarande utan några problem alls.
Hoppas att dina är bättre och att vi slipper snö och is i vinter.![]()
Det där ska ÅF kunna fixa åt dig. Vinterdäcken levereras inte från fabrik utan köps i Sverige av ÅF.
Vad jag har läst till mig så verkar däcken presterar mycket bra på våtväglag (stämmer rätt bra under dessa regniga dagar jag har kört). Däcken fick också bra kritik på snö och is dock är ju inte jämförbart med nordisk friktion. Min tanke är att använder dessa året runt då vi kör knappt ca 400 mil/år.Synd att många av BMW's original vinterhjul levereras med europeisk friktion. Prutade till mig original Continental Winter (europeisk friktion) till min förra BMW 3-serie.
Grymt bra i tort och blött väglag men direkt farliga i vinterväglag med snö och is. En morgon hade det kommit ca 10 cm oplogad nysnö på vår gata. Körde ut bilen från garaget, gick ur för att stänga garagedörren, sätter mig i bilen och kommer inte ur fläcken då det bara spinner. Höll på i 5 minuter framåt/bakåt tills jag till slut fick lite fäste.Har haft nordisk friktion på många tidigare bilar och även på den nuvarande utan några problem alls.
Hoppas att dina är bättre och att vi slipper snö och is i vinter.![]()