• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Forumbugg Bilder läses inte in

HSK

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om det är en bugg eller (kanske mer troligt) ett designval men jag upplever det som ganska irriterande att bilder inte läses in förrän man når inlägget eftersom det hela tiden blir en fördröjning när bilderna ska laddas om man scrollar i en längre tråd som t.ex. vad gör du och din klocka.
 

Urtyp

Audemars
För er som av någon anledning inte gillar eller har problem med "lazy loading" såg jag nu att det går att stänga av under inställningarna. 👍

Screenshot_20210416-133219_DuckDuckGo.jpg

Önskar verkligen att det fanns samma typ av val för att kunna stänga av Fullbilds-laddning och istället få en klickbar miniatyrbild för oss som har prestanda problem att ladda stora bilder. 😩
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Som nämnts i tråden så tror jag lösningen är att begränsa upplösningen (fast inte för mycket) som laddas i trådarna och att man ser höguplöst när man klickar på fotot.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Som nämnts i tråden så tror jag lösningen är att begränsa upplösningen (fast inte för mycket) som laddas i trådarna och att man ser höguplöst när man klickar på fotot.

Så gott som helt säker på att det är så inställningen är på Uhrforum. Jag föredrar faktiskt långsam laddning framför att vara tvungen att klicka på varje bild för att få den helt skarp.

Känns dock märkligt om det skulle vara de två enda alternativen. Om det är en ekonomisk fråga att öka kapaciteten tycker jag att man kan gå ut med vilken summa som behövs för en uppgradering och så kan förhoppningsvis fler än Premium-medlemmar vara med och dra sitt strå till stacken till ett forum som många spenderar väldigt mycket tid på 💚
 

HSK

Patek
2-Faktor
Så gott som helt säker på att det är så inställningen är på Uhrforum. Jag föredrar faktiskt långsam laddning framför att vara tvungen att klicka på varje bild för att få den helt skarp.

Känns dock märkligt om det skulle vara de två enda alternativen. Om det är en ekonomisk fråga att öka kapaciteten tycker jag att man kan gå ut med vilken summa som behövs för en uppgradering och så kan förhoppningsvis fler än Premium-medlemmar vara med och dra sitt strå till stacken till ett forum som många spenderar väldigt mycket tid på 💚

De använder s.k. lazy loading vilket även är grundinställningen här på KS men skillnaden är att Uhrforum kraftigt begränsar den maximala upplösningen och det finns som jag förstår det ingen möjlighet att klicka upp dem i större format utan det är en hård begränsning och alla bilder skalas ned till denna upplösning vilket inte heller är optimalt då man i många fall gärna vill ha möjligheten att se bilderna i hög upplösning både för nöjes skull men även t.ex. i annonser för att kunna få en bättre uppfattning om skick.

Jag tycker att förslaget om ett mellanting mellan dessa vore bra, dvs. att bilderna skalas ned till en rimlig upplösning som ändå inte slukar enorma mängder bandbredd och att man kan klicka upp bilderna för att se dem i okomprimerat format. Det lät på @MattWServices som att det kanske skulle vara möjligt med det tillägg han menade att man kunde köpa? Eller så blir det samma sak som på Uhrforum men en hård begränsning men det är inte heller en bra lösning.

Eftersom alla verkar ha börjat uppleva problem efter uppdatering och det enligt Matt egentligen bara är lazy loading som har ändrats så kanske ni kan testa att gå in och ändra inställningen som Urtyp tipsade om ovan. Jag tycker att det blev väldigt mycket bättre även om jag fortfarande upplever lite problem ibland men det är svårt att säga vad det beror på och det går inte helt att utesluta att det skulle vara något fel i min ände, därför vore det bra om fler testar inställningen och återkommer med kommentar kring om ni ser någon förbättring eller ej. 😊
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

De använder s.k. lazy loading vilket även är grundinställningen här på KS men skillnaden är att Uhrforum kraftigt begränsar den maximala upplösningen och det finns som jag förstår det ingen möjlighet att klicka upp dem i större format utan det är en hård begränsning och alla bilder skalas ned till denna upplösning vilket inte heller är optimalt då man i många fall gärna vill ha möjligheten att se bilderna i hög upplösning både för nöjes skull men även t.ex. i annonser för att kunna få en bättre uppfattning om skick.

Jag tycker att förslaget om ett mellanting mellan dessa vore bra, dvs. att bilderna skalas ned till en rimlig upplösning som ändå inte slukar enorma mängder bandbredd och att man kan klicka upp bilderna för att se dem i okomprimerat format. Det lät på @MattWServices som att det kanske skulle vara möjligt med det tillägg han menade att man kunde köpa? Eller så blir det samma sak som på Uhrforum men en hård begränsning men det är inte heller en bra lösning.

Eftersom alla verkar ha börjat uppleva problem efter uppdatering och det enligt Matt egentligen bara är lazy loading som har ändrats så kanske ni kan testa att gå in och ändra inställningen som Urtyp tipsade om ovan. Jag tycker att det blev väldigt mycket bättre även om jag fortfarande upplever lite problem ibland men det är svårt att säga vad det beror på och det går inte helt att utesluta att det skulle vara något fel i min ände, därför vore det bra om fler testar inställningen och återkommer med kommentar kring om ni ser någon förbättring eller ej. 😊

Det är högre upplösning på bilder du klickar på om du är inne på Uhrforum än det man ser i det vanliga flödet. Jag tycker att det vore väldigt olyckligt om det skulle bli lösningen även på Klocksnack. Jag vill kunna scrolla i en tråd och få krispiga bilder även på de klockor som jag nödvändigtvis inte har så stort intresse av så att jag klickar mig vidare. På mobilen vill jag inte ens tänka på hur omständigt det skulle vara att behöva klicka på de bilder man vill se i en hög upplösning.

Så återigen, om det är en ekonomisk fråga tycker jag det är mer rimligt att man presenterar vad som krävs för en uppgradering och sen får de som vill vara med och bidra vilket förhoppningsvis kommer vara en majoritet av alla användare.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är högre upplösning på bilder du klickar på om du är inne på Uhrforum än det man ser i det vanliga flödet. Jag tycker att det vore väldigt olyckligt om det skulle bli lösningen även på Klocksnack. Jag vill kunna scrolla i en tråd och få krispiga bilder även på de klockor som jag nödvändigtvis inte har så stort intresse av så att jag klickar mig vidare. På mobilen vill jag inte ens tänka på hur omständigt det skulle vara att behöva klicka på de bilder man vill se i en hög upplösning.

Så återigen, om det är en ekonomisk fråga tycker jag det är mer rimligt att man presenterar vad som krävs för en uppgradering och sen får de som vill vara med och bidra vilket förhoppningsvis kommer vara en majoritet av alla användare.
Problemet är att det finns så många olika viljor att det inte går att hitta någon optimal lösning utan att låta användarna få välja själv vilket jag tyvärr inte tror är möjligt på detta plan då det i så fall skulle innebära att flera olika versioner av samma bilder behöver lagras, skalas osv.

Det intressanta är som sagt att ingen (så vitt jag känner till) eller åtminstone väldigt få har upplevt detta som ett problem innan uppdateringen trots att ingenting har ändrats mellan versionerna bortsett från lazy loading. Om man går in och inaktiverar det får man alltså exakt samma forumupplevelse som innan uppdateringen och som i stort sett alla verkade vara nöjda med.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu har jag kört med avaktiverad lazy loading några dagar och scrollar jag en sida i tråden "Vad gör du och din klocka just nu" i maklig takt så ser det ut ungefär så här
Screenshot_20210424-073223_Chrome.jpg
Screenshot_20210424-073259_Chrome.jpg
Screenshot_20210424-073306_Chrome.jpg

Ner till halva sidan ser jag bilder som laddas väldigt segt, mycket långsammare än normal scrolltakt. Från ca halva sidan är bilderna timeoutade, d.v.s. de laddas inte alls utan ser ut som i de två sista skärmdumparna.

Jag sitter på android mobil (samsung s20) med Telia 4G så inget onormalt långsamt nät. Samma händer i stort sett på vilket wifi jag än kopplar upp mig på.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Hade jag varit @hook och @Leben hade jag kört en poll för att få en uppfattning av hur pass mycket laddproblemet minskar medlemmarnas användning och upplevelse av forumet . Nästan 100 på att resultatet skulle skrämma skiten ur dem om de inte redan kan avläsa det i brukarstatistiken. Kan bara se till mig själv hur ofta jag skiter i att ens försöka följa trådar pga hopplös upplevelse.
Av döma av diskussionen ovan måste lösningen vara att begränsa upplösningen som @StarMan säger. De olika laddvarianterna spelar ingen större roll.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Varför kan vissa användare se bilder jag laddat upp via en kopierad länk från PicasaTool, och andra inte, i samma konversation.
Är det plattformen eller något annat?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fortfarande grymt långsamt.

@hook @Leben
Gör ett test med att begränsa storleken på bilder när de laddas upp. Borde vara hyfsat lätt att se om det blir någon förbättring samt ifall bilderna håller tillräcklig kvalitet.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kan inte konvertering till webp vara en eventuell lösning? Det skulle innebära att man kan bibehålla samma kvalitet men med en mindre filstorlek som laddas in snabbare. Även om man skulle begränsa storleken på bilderna så skulle man inte behöva begränsa det lika hårt med ett filformat som webp. Det används dessutom mer och mer och det är lite knöligt att behöva konvertera alla dessa bilder när man vill ladda upp t.ex. produktbilder från olika hemsidor på KS då KS saknar stöd för formatet.

@MattWServices
 

MattWServices

Server Admin
2-Faktor
Can't conversion to webp be a possible solution? This would mean that you can maintain the same quality but with a smaller file size that loads faster. Even if you were to limit the size of the images, you would not have to limit it as hard with a file format as webp. It is also used more and more and it is a bit cumbersome to have to convert all these images when you want to upload e.g. product images from various websites on KS as KS lacks support for the format.

@MattWServices
Not with XenForo software.
 
  • Like
Reactions: HSK
Topp