• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilder på 7548 quartz

@Staafen

Du får ursäkta om jag bifogar din bild (som referens) men jag undrar varifrån du köpt bandet? :)

33DA29BD-F2C7-4756-807E-DE701F140E93.jpeg

Jag tycker att det är konstigt att Seiko inte släpper fler moderna klockor med högkvalitativa kvartsverk. Det är väl i princip bara GS och Tuna som har det nu för tiden?
Gamla inlägg men kan inte annat än att hålla med, de vet hur ett bra Quartz ska byggas och gör grymma klockor i övrigt. Men efter att ha lyft detta med bla Yonsson trodde man att chanserna var 0 till obefintligt. Vill man ha Quartz är det solar eller 7c46 Tuna som gäller.

Gamla inlägg men kan inte annat än att hålla med, de vet hur ett bra Quartz ska byggas och gör grymma klockor i övrigt. Men efter att ha lyft detta med bla Yonsson trodde man att chanserna var 0 till obefintligt. Vill man ha Quartz är det solar eller 7c46 Tuna som gäller.
Gammalt med fortfarande aktuellt! Ett stabilt kvarts-verk är verkligen underskattat. Det borde ju gå att använda 7C46 i SKX-boetten så de har det nästan gratis.

Vad tror ni om denna? Original eller är tavlan ny? Helt grön på detta.
5253F90A-6A58-4163-88D1-09A7CD652EE9.jpeg
Omöjligt att se med så låg upplösning. Se efter texten nederst och Suwa-symbolen, det ska vara perfekt.

Leta också efter vit lysmassa. Här ser det ut som lite fukt kommit in, minutvisaren har mörknat något i kanterna. Vridringsinlägget är så pass slitet att det adderar massa karaktär. Kolla att borstningarna på boetten är kvar, och att den ej är polerad blank för att dölja skavanker.

Omöjligt att se med så låg upplösning. Se efter texten nederst och Suwa-symbolen, det ska vara perfekt.

Leta också efter vit lysmassa. Här ser det ut som lite fukt kommit in, minutvisaren har mörknat något i kanterna. Vridringsinlägget är så pass slitet att det är adderar karaktär. Kolla att borstningarna på boetten är kvar, och att den ej är polerad blank för att dölja skavanker.
Tack för råd! Misstänkte att det skulle vara rätt så omöjligt att säga pga upplösningen. Är det vanligt förekommande med nyare tavlor mm? Den här är i Italien. Har bett om bättre bilder men tveksamt om jag får några. Vad skulle du säga var ett ungefärligt riktpris på denna, där man köper en klockan i säcken?

Tack för råd! Misstänkte att det skulle vara rätt så omöjligt att säga pga upplösningen. Är det vanligt förekommande med nyare tavlor mm? Den här är i Italien. Har bett om bättre bilder men tveksamt om jag får några. Vad skulle du säga var ett ungefärligt riktpris på denna, där man köper en klockan i säcken?
Är det den på Ebay så har bilderna bra upplösning där iaf? :)

Jag är ingen 7548-expert men generellt:

1. Gör research på modellen
2. Titta på massor av bilder, jämnför
3. Leta efter ett bra ex
4. Skapa en uppfattning om prisläge
5. Vänta, spara lite mer, leta vidare
6. Vem är säljaren?
7. Ställ rätt frågor

Tyvärr bryter jag mot dessa ”regler” själv ganska ofta.

Alla som ger sig in på vintage blir brända nån gång :D

Vill du ha mer säkerhet i vad du får, vänd dig till säkra säljare, som kanske servat och ger garanti. HCV, Kleinvintagewatches eller här på KS kan ju vara en start.

Antar att det är denna: https://www.ebay.co.uk/itm/Seiko-Qu...728642?hash=item3ff31d6182:g:XMMAAOSw0HJgEUlT

Om det är denna så är bilderna rätt okej där, boetten ser lite polerad ut men annars ganska bra, priserna ligger vad jag kan se ungefär mellan 120£-450£ så det är nog en smaksak hur fin den ska vara.
Verkar inte vara så mycket faketavlor på dessa som t ex 6309/6 (Turtle) modellerna och även 7002, där är det nästan löjligt, och du har fått bra råd i tidigare tråd. Lycka till.

Firar två 40-åringar!

Köpte denna innan sommaren och är så otroligt nöjd. Lyckades hitta en fin års och månadsklocka från januari 1981 och den kommer stanna livet ut eller tills sonen vill ha den.
20210130_221057-01.jpeg
20210130_221144-01.jpeg

Länken har jag kompletterat med i efterhand och även det är en klar keeper.

Är det den på Ebay så har bilderna bra upplösning där iaf? :)
Ja det är den på eBay, från Italien. Men förstår inte riktigt varför ni får upp bättre bilder. Får väl slå på datorn och prova där. Men tycker att det inte borde spela någon roll! 🙂
Det enda man kan säga är väl att det förmodligen är en 7548, bättre bilder behövs som sagts, skulle inte köpa med dom bilderna.

Jag är ingen 7548-expert men generellt:

1. Gör research på modellen
2. Titta på massor av bilder, jämnför
3. Leta efter ett bra ex
4. Skapa en uppfattning om prisläge
5. Vänta, spara lite mer, leta vidare
6. Vem är säljaren?
7. Ställ rätt frågor

Tyvärr bryter jag mot dessa ”regler” själv ganska ofta.

Alla som ger sig in på vintage blir brända nån gång :D

Vill du ha mer säkerhet i vad du får, vänd dig till säkra säljare, som kanske servat och ger garanti. HCV, Kleinvintagewatches eller här på KS kan ju vara en start.
Brukar köra efter de reglarna med. När tålamodet tillåter. 😆 Researchen börjar här och nu lite lätt. Får gräva djupare i veckan. blev bara lite småsugen på den på eBay, tack vare patinan och vad som verkar vara ett ok glas!
Antar att det är denna: https://www.ebay.co.uk/itm/Seiko-Qu...728642?hash=item3ff31d6182:g:XMMAAOSw0HJgEUlT

Om det är denna så är bilderna rätt okej där, boetten ser lite polerad ut men annars ganska bra, priserna ligger vad jag kan se ungefär mellan 120£-450£ så det är nog en smaksak hur fin den ska vara.
Verkar inte vara så mycket faketavlor på dessa som t ex 6309/6 (Turtle) modellerna och även 7002, där är det nästan löjligt, och du har fått bra råd i tidigare tråd. Lycka till.
Tack för info. Få upp bättre bilder själv. Polerad är ju inte lika kul... Härjad har jag däremot inte något emot. Ang faketavlor så är ju sådan info guld värd.
Yes mycket bra tips, tack för det alla!

Ja det är den på eBay, från Italien. Men förstår inte riktigt varför ni får upp bättre bilder. Får väl slå på datorn och prova där. Men tycker att det inte borde spela någon roll! 🙂

Brukar köra efter de reglarna med. När tålamodet tillåter. 😆 Researchen börjar här och nu lite lätt. Får gräva djupare i veckan. blev bara lite småsugen på den på eBay, tack vare patinan och vad som verkar vara ett ok glas!

Tack för info. Få upp bättre bilder själv. Polerad är ju inte lika kul... Härjad har jag däremot inte något emot. Ang faketavlor så är ju sådan info guld värd.
Yes mycket bra tips, tack för det alla!
Jag skulle bara rekommendera att först bestämma vad du vill ha, och sen se om denna matchar det. 7548 finns det ändå tillräckligt av att de dyker upp då och då. Hetsköp inget som inte passar dig.

Jag skulle bara rekommendera att först bestämma vad du vill ha, och sen se om denna matchar det. 7548 finns det ändå tillräckligt av att de dyker upp då och då. Hetsköp inget som inte passar dig.
Har funderat på 7548 i nåt års tid, men inte kommit till skott. Tänkte börja med att bara kolla här i tråden så man undviker att trampa på några uppenbara minor. Men finns det gott om dem ute på marknaden är det ju en klar fördel! Även att de inte verkar vara den vanligaste modellen för diverse AM-delar. Är inte ute efter mint condition heller, det ökar ju chanserna än mer att få tag på en som passar. För övrigt försöker jag mota bort mitt sug efter 6309. Gillar den som attan men vet att jag kommer att tycka den är lite för stor. 😆

Har funderat på 7548 i nåt års tid, men inte kommit till skott. Tänkte börja med att bara kolla här i tråden så man undviker att trampa på några uppenbara minor. Men finns det gott om dem ute på marknaden är det ju en klar fördel! Även att de inte verkar vara den vanligaste modellen för diverse AM-delar. Är inte ute efter mint condition heller, det ökar ju chanserna än mer att få tag på en som passar. För övrigt försöker jag mota bort mitt sug efter 6309. Gillar den som attan men vet att jag kommer att tycka den är lite för stor. 😆
Äsch då, det skiljer ju bara ca 1,5 mm i diameter :) och den är ju mindre lug till lug, och tycker att 6309:an ligger bättre på armen, trots att jag har sparvhandleder, men 7548:an är ju som sagt lättare och mindre riskfyllt att köpa, ångrar man sig är den nog inte så svår att sälja.

Kan ju inflika att jag kände likadant. När jag köpte mig en fin 6309:a kände jag personligen tyvärr att lite av hypen försvann. Missuppfatta mig inte, det är en absolut killer boett, tavla, visare, osv osv. Helt klart en värdig vintage Seiko grail. Jag tror dock jag kände att 6309-boetten inte är lika flexibel som 7548 på Z199. Den senare går att ha till både kavaj och t-shirt, och det ser alltid bra ut. 6309 kändes lite för udda / toolig för att passa till skjorta. Däremot är den ju verkligen en kickass tool watch, lite på samma sätt som en tuna. Helt fantastisk på det den gör, men inte en schweizisk armékniv som 7548.

Tillbaka
Topp