• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på 7548 quartz

Maxer

Audemars
2-Faktor
Efter en tids intensivt letande hittade jag äntligen en 7548 som uppfyllde mina önskemål!

Ett prima exemplar från 1980 som är klädd i z199 från Uncle Seiko

20210513_102744.jpg


Jag har ägt 7st 7548 genom åren men den här är nog bäst hittills
 
Senast ändrad:

Senpai

Cartier
2-Faktor
Riktigt snygg! Tavlorna på de här är så välbalanserade och vridningsinlägget känns lyxigare än på SKX. Hur upplever färgtonen av stålet på Uncle Seiko-länken? Passar det till boetten eller har den varmare/kallare känsla? Borstningen grövre eller finare? Ändbitarna, sitter dom bra tillräckligt bra för nån med OCD-tendenser? Om man jämför med original Z199, vad skiljer sig?
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Riktigt snygg! Tavlorna på de här är så välbalanserade och vridningsinlägget känns lyxigare än på SKX. Hur upplever färgtonen av stålet på Uncle Seiko-länken? Passar det till boetten eller har den varmare/kallare känsla? Borstningen grövre eller finare? Ändbitarna, sitter dom bra tillräckligt bra för nån med OCD-tendenser? Om man jämför med original Z199, vad skiljer sig?
Tack.

Jag håller med, 7548an håller en betydligt högre nivå rakt igenom och är mer påkostad enligt mig.

Z199 från US håller hög nivå sett till priset. Men orginal är mjukare och mer följsamt.

US-länken är lite ljusare och kallare i tonen, men det beror väldigt mycket på hur sliten boetten är. Välanvända exemplar får borstningen mer blank och polerad med åren vilket ändrar färgtonen.

Ändlänkarna sitter svintajt!
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Efter en tids intensivt letande hittade jag äntligen en 7548 som uppfyllde mina önskemål!

Ett prima exemplar från 1980 som är klädd i z199 från Uncle Seiko

20210513_102744.jpg


Jag har ägt 7st 7548 genom åren men den här är nog bäst hittills
What! Den är ju också som ny :)
Ser grym ut, jag tycker US är riktigt bra och dessutom till 1/8 av priset för en Seiko z199.
 
Nån annan som har dilemma med gummi vs länk? 😅

Å ena sidan känns gummi mer tooligt och mer korrekt på denna modell. Mer som en "dad watch" typ (aka skiter i hur man ser ut och bara rockar nåt stabilt som funkar i alla väder).

Å andra sidan passar inte riktigt gummi till allt, medan länken är grymt bekväm året runt med finare justering än gummi och smal taper, funkar till i princip allt, och ser relativt bra ut.

Har 5 st 7548 så skulle kunna köra nån rotation, men har alltid romantiserat att vara OWG. Hur går era tankar kring detta meningslösa men intressanta problem? 😁
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Nån annan som har dilemma med gummi vs länk? 😅

Å ena sidan känns gummi mer tooligt och mer korrekt på denna modell. Mer som en "dad watch" typ (aka skiter i hur man ser ut och bara rockar nåt stabilt som funkar i alla väder).

Å andra sidan passar inte riktigt gummi till allt, medan länken är grymt bekväm året runt med finare justering än gummi och smal taper, funkar till i princip allt, och ser relativt bra ut.

Har 5 st 7548 så skulle kunna köra nån rotation, men har alltid romantiserat att vara OWG. Hur går era tankar kring detta meningslösa men intressanta problem? 😁
Jag återkommer alltid till gl831 "flat vent" gummi på alla min vintage-seikos. Länken är kul ett tag, men gummit känns mest passande i längden
 
Jag återkommer alltid till gl831 "flat vent" gummi på alla min vintage-seikos. Länken är kul ett tag, men gummit känns mest passande i längden
Jag kanske ska prova det en längre tid och känna efter. Jag har provat Uncle Seiko GL831 repro, men tycker Zuludiver 284 vaniljgummi känns skönare. Gillar också när gummit är ordentligt långt så man kan ha det över exvis våtdräkt om man skulle vilja. Funktion över form med gummi imo.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag kanske ska prova det en längre tid och känna efter. Jag har provat Uncle Seiko GL831 repro, men tycker Zuludiver 284 vaniljgummi känns skönare. Gillar också när gummit är ordentligt långt så man kan ha det över exvis våtdräkt om man skulle vilja. Funktion över form med gummi imo.
Jag är tvärtom, älskar Uncle Seikos gl831 och framförallt den korta versionen.

Närmare våtdräkt än ett dopp från bryggan med ungarna kommer mina dykare inte :)
 
Topp