• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på 7548 quartz

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Den har ju bytt ägare mot betalning även om det är felaktigt såklart. Jag vet inte vad lagen säger nu för tiden så det återstår att se när detta löser sig. Jag håller nog med @Maxer i hans tidigare inlägg.
Ja det verkade ju vara en idé som slutar väl även om återbetalningslösningen framstod som lite märklig. Förstår inte riktigt hur Joakim blev skyldig @Ehrholm pengar. De har väl inte gjort affärer?
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Det bästa borde väl vara att @joakimlundberg träder fram och förhoppningsvis gör rätt för sig innan vi gör något mer. Känns som det kan bli ännu mer rörigt om klockan ska börja vandra runt igen
 

SKX009

Omega
Det var jag som köpte klockan på tradera men aldrig fick klockan. Här alla detaljer: https://klocksnack.se/threads/joakimlundberg.101396/post-4267404
Jag har precis läst ikapp tråden och kan bara hålla med om att detta utvecklades till en sällan skådad soppa. Ett par tankar från min sida:

1. Jag skrev tidigare i tråden att jag drog mig för att buda på denna Tradera-annons, dels pga att säljaren nyligen fått ett negativt omdöme för en försäljning av en SKX009, och för inflikningen om att klockarmbandet (tydligen ett värdefullt Seiko Z199) på bilderna inte skulle ingå. Istället skulle ett annat klockarmband skickas med (inte med på någon bild). I efterhand får man konstatera att jag gjorde rätt i att uppmärksamma dessa varningstecken och sedan inte buda.

2. Joakims agerande är minst sagt märkligt. Jag fattar att han är missnöjd med att bara få 3050kr för klockan på Tradera, men varför ljuga ihop en historia om att klockan blev stulen på gymmet (varför tar man med en klocka som är såld till gymmet?) och dessutom lämna in en falsk polisanmälan (!)? Rimligare hade varit om Joakim kontaktade auktionsvinnaren och skrev: "Ber om ursäkt, men jag har fått ett mycket bättre bud på klockan från utanför Tradera och kommer inte att skicka den till dig. Du får pengarna tillbaka." Detta hade också varit fel, men åtminstone betydligt bättre än att ljuga och dessutom slösa på polismyndighetens tid och resurser. Det rimligaste hade förstås varit att bita ihop, ta emot de blotta 3050kr, lära sig av sin läxa (kanske ha högre utgångsbud nästa gång), och skicka klockan till auktionsvinnaren.

3. Varför fick Joakim ett negativt omdöme för sin försäljning av en SKX009? Hände samma sak här? Fick han ett för lågt slutbud och vägrade skicka?

4. @Aivengo13, varför har du inte lämnat ett negativt omdöme på Tradera? Det vore ju ett ypperligt tillfälle att visa hur missnöjd du är med affären och för att varna andra.

5. Joakim har inte varit inloggad på KS sedan i onsdags. Kanske väljer han att ligga lågt i klocksammanhang tills allt har blåst över.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det lär nog dröja innan vi ser denne Joakim i den här tråden har jag en stark känsla av. Annat vore överraskande.

Sånt här trixande med rena oschystheter och lögner funkar aldrig i längden i den här genren. Inte ens på kort sikt. Borde vara självklart för alla normalt tänkande personer.
 

SKX009

Omega
Det lär nog dröja innan vi ser denne Joakim i den här tråden har jag en stark känsla av. Annat vore överraskande.

Sånt här trixande med rena oschystheter och lögner funkar aldrig i längden i den här genren. Inte ens på kort sikt. Borde vara självklart för alla normalt tänkande personer.
Du har helt rätt. Det finns ingen anledning att helt paja sitt rykte och heder över någon tusenlapp.

Jag har också lagt ut klockor för auktion på Tradera som sen har hamnat långt under marknadsvärdet. Det har varit trist att skicka iväg klockorna för en spottstyver men i slutändan är det betydligt mer värdefullt att vara 100% hederlig och ha nöjda köpare än att försöka blåsa någon på de slantarna som man eventuellt gick miste om.

Angående Seiko 7548 – när var denna modell under produktion? När fasades den ut? Har den inte tillverkats sen 1980-talet?
 

Aivengo13

Omega
@Aivengo13, varför har du inte lämnat ett negativt omdöme på Tradera? Det vore ju ett ypperligt tillfälle att visa hur missnöjd du är med affären och för att varna andra.
Jag anmälde klockan som utebliven vara på Tradera samt kompletterade med alla detaljer inklusive polisanmälan så ärendet är under en utredning där. Säljaren har inga aktiva annonser där därför avvaktar jag med omdömen. Säljaren kan bli nedstängd.
 
Skrev i anmälan att klockan blev snodd på gymmet, uppgav modell osv men inget serienummer. Ska kontakta dom på tisdag för att dra tillbaka anmälan, självklart ordnar jag bevis på detta. Hade jag faktiskt tänkt.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Skrev i anmälan att klockan blev snodd på gymmet, uppgav modell osv men inget serienummer. Ska kontakta dom på tisdag för att dra tillbaka anmälan, självklart ordnar jag bevis på detta. Hade jag faktiskt tänkt.
Så polisanmälan är alltså inte tillbakadragen än? Hänger inte riktigt med här.
 

Exxet

Rolex
Jag har precis läst ikapp tråden och kan bara hålla med om att detta utvecklades till en sällan skådad soppa. Ett par tankar från min sida:

1. Jag skrev tidigare i tråden att jag drog mig för att buda på denna Tradera-annons, dels pga att säljaren nyligen fått ett negativt omdöme för en försäljning av en SKX009, och för inflikningen om att klockarmbandet (tydligen ett värdefullt Seiko Z199) på bilderna inte skulle ingå. Istället skulle ett annat klockarmband skickas med (inte med på någon bild). I efterhand får man konstatera att jag gjorde rätt i att uppmärksamma dessa varningstecken och sedan inte buda.

2. Joakims agerande är minst sagt märkligt. Jag fattar att han är missnöjd med att bara få 3050kr för klockan på Tradera, men varför ljuga ihop en historia om att klockan blev stulen på gymmet (varför tar man med en klocka som är såld till gymmet?) och dessutom lämna in en falsk polisanmälan (!)? Rimligare hade varit om Joakim kontaktade auktionsvinnaren och skrev: "Ber om ursäkt, men jag har fått ett mycket bättre bud på klockan från utanför Tradera och kommer inte att skicka den till dig. Du får pengarna tillbaka." Detta hade också varit fel, men åtminstone betydligt bättre än att ljuga och dessutom slösa på polismyndighetens tid och resurser. Det rimligaste hade förstås varit att bita ihop, ta emot de blotta 3050kr, lära sig av sin läxa (kanske ha högre utgångsbud nästa gång), och skicka klockan till auktionsvinnaren.

3. Varför fick Joakim ett negativt omdöme för sin försäljning av en SKX009? Hände samma sak här? Fick han ett för lågt slutbud och vägrade skicka?

4. @Aivengo13, varför har du inte lämnat ett negativt omdöme på Tradera? Det vore ju ett ypperligt tillfälle att visa hur missnöjd du är med affären och för att varna andra.

5. Joakim har inte varit inloggad på KS sedan i onsdags. Kanske väljer han att ligga lågt i klocksammanhang tills allt har blåst över.
Mitt svar på nr: 4 är att vid utebliven betalning eller att man inte fått det man betalat för är att om man ger ett negativt omdöme så får man till 99,9 % ett s k hämndneg tillbaka, tyvärr inte värt det, det är inte så kul att få ett neg bara för att man inte fått betalt, och Tradera kan inget göra eller vill inte göra något.

Hände mig på Ebay, fick ett neg för att köparen tyckte att klockan var för fin och därmed antog att det var en kopia, men behöll klockan ändå fast jag hade erbjudit mig att häva köpet, ni kanske undrar vad det var för klocka, en Skin diver Sicura, vilka brukar kopieras väldigt ofta (ironisk).

Seiko 7548 tillverkades om jag inte missminner mig mellan -78 till -85.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Minns inte om jag öppet skrivit det @Aivengo13 men du får absolut köpa klockan av mig för det jag gav. Inser att det inte känns helt rättvist men då får du åtminstone klockan som borde vara i dina händer. Jag var från början supernöjd över köpet men detta har lämnat en bitter eftersmak.
 
Senast ändrad:

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Var väl pengarkåt, kan tänka mig att lösa detta. Frågan är hur?

Vi får se till så klockan hamnar hos tradera killen, vad köpte du den för av Max?
Jag köpte den för 4800kr av @Maxer

3050kr till mig från @Aivengo13 och mellanskillnaden där får @Maxer och @joakimlundberg täcka upp då jag antar att det plussades på någon hundring när klockan såldes vidare till mig?

Edit: Om klockan såldes för 4000kr till @Maxer ska jag ha 800kr av han och 950kr av @joakimlundberg om jag tänkt rätt.
 
Topp