• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilder på 7548 quartz

Jag tycker att det är konstigt att Seiko inte släpper fler moderna klockor med högkvalitativa kvartsverk. Det är väl i princip bara GS och Tuna som har det nu för tiden?
Inte nog med det, GS är nog de enda Seiko faktiskt garanterar bra tid på. Många av deras andra kvartsverk säger de: +-15s per månad medans de kan gå mycket bättre än så. Samma sak med deras mekaniska verk, det är något jag inte gillar med Seiko. Köper en klocka för 12900 och de garanterar inte bättre gång än +25spd. Men visst, min går ju mycket bättre än så, men vore det så att den gick kanske +22spd så hade jag inte kunnat få det fixat på garantin...

Inte nog med det, GS är nog de enda Seiko faktiskt garanterar bra tid på. Många av deras andra kvartsverk säger de: +-15s per månad medans de kan gå mycket bättre än så. Samma sak med deras mekaniska verk, det är något jag inte gillar med Seiko. Köper en klocka för 12900 och de garanterar inte bättre gång än +25spd. Men visst, min går ju mycket bättre än så, men vore det så att den gick kanske +22spd så hade jag inte kunnat få det fixat på garantin...
Seiko har ju iofs alltid vara väldigt restriktiva med sina specifikationer så det är inget nytt. Samma gäller djupet på deras dykare, alltid långt under vad de egentligen klarar.

Seiko har ju iofs alltid vara väldigt restriktiva med sina specifikationer så det är inget nytt. Samma gäller djupet på deras dykare, alltid långt under vad de egentligen klarar.
Jo så är det, men det är lite tråkigt. Köper man kvalitetsklockor vill man att företaget ska stolt garantera dess kvalitet.

Jag tycker att det är konstigt att Seiko inte släpper fler moderna klockor med högkvalitativa kvartsverk. Det är väl i princip bara GS och Tuna som har det nu för tiden?
Ja det är underligt. Borde finnas marknad för. Men de kanske vill profilera GS och Tuna som de som har typ HAQ-verk numera och den profileringen blev lidande om fler modeller fick det.
7548 och några till var väl vid den tiden vad jag förstår något av en high-end/tech produkt.

Ja det är underligt. Borde finnas marknad för. Men de kanske vill profilera GS och Tuna som de som har typ HAQ-verk numera och den profileringen blev lidande om fler modeller fick det.
7548 och några till var väl vid den tiden vad jag förstår något av en high-end/tech produkt på sitt sätt.
Jo, så var det ju. Det var väl de finaste dykarna man kunde köpa från Seiko tillsammans med Tuna. Man kan ändå tycka att de borde erbjuda varianter av till exempel Turtle, Sumo eller framförallt MM med kvarts.

Jo, så var det ju. Det var väl de finaste dykarna man kunde köpa från Seiko tillsammans med Tuna. Man kan ändå tycka att de borde erbjuda varianter av till exempel Turtle, Sumo eller framförallt MM med kvarts.
Det skulle vara nåt ja, med ett verk av 7548ans sort, justerbart osv och med kvartskronometerklassning .. så kunde den se ut som exempelvis en vanlig SRP 777 fast med pytteliten text; "Chronometer", som man måste nästan ha lupp för att kunna läsa.
Jag skulle köpa om inte priset blev hiskeligt.

Det skulle vara nåt ja, med ett verk av 7548ans sort, justerbart osv och med kvartskronometerklassning .. så kunde den se ut som exempelvis en vanlig SRP 777 fast med pytteliten text; Chronometer, som man måste nästan ha lupp för att kunna läsa.
Jag skulle köpa om inte priset blev hiskeligt.
Samma här, hade definitivt valt ett sånt urverk framför ett billigt automatiskt som 4R. Kvalitativa kvartsverk är helt klart underskattade. Bara en sån sak som att man knappt behöver serva dem...

Mint 7548-700F - 1985
7548-7000 kanji - 1983
IMG_20190512_101042_070.jpg

Det finns ett utrymme mellan 9F och alla enklare verk på ungefär samma sätt som 8L har sin nisch i automatvärlden. Tänk 8F-verket i SBCM023 eller 8J i SACM171. 7c46 passar inte helt in på en sådan skala men skulle sitta fint i en Turtle med lite högre finish.

Får bilder av 7c43 plats här också? Det finns ett litet gäng entusiaster på forumet. Somliga (av oss) brukar peka på att boettlocket är planare och hela härligheten därför lägre än 7548.

Är det samma dimensioner som på en 42mm SKX? Har en SKX009 i nuläget men skulle va kul med en med kvarts också. Hur upplever ni att era klockor håller tiden och hur ser det ut med service för dessa klockor med tanke på att de har ett par år på nacken?

Är det samma dimensioner som på en 42mm SKX? Har en SKX009 i nuläget men skulle va kul med en med kvarts också. Hur upplever ni att era klockor håller tiden och hur ser det ut med service för dessa klockor med tanke på att de har ett par år på nacken?
Det är nästan exakt samma boett. Min håller tiden inom 5 sekunder per månad i alla fall. Har aldrig behövt serva men det ska inte vara några problem. Så länge den tickar på som den ska så finns det ingen anledning till service men börjar den tappa tid eller käka batterier så är det dags.

Det är en av få (om det öht finns andra) kvartsverk som går att rucka någotsånär ordentligt vad jag förstår. Det klarar inte ens 7c43-verken på samma sätt. Ovanligt "servicebar" mao.

Vad gäller tidshållningen som nämnts tidigare i tråden: räcker en halv sekund i månaden så är de helt ok. Det är vad min håller sig inom med servicehistorik för mig okänd. Tror inte det finns bättre verk, av de årgångarna åtminstone.

Hur hugger man en sådan här? Verkar vara omöjliga att få tag i...
Nä det tycker jag inte de är.
Bara här på k&s har det varit en hel del utbjudet som du ser om du söker i sökfunktionen. Dyker säkert upp fler både här och på andra platser. Men de kan förstås bli färre i utbudet efter hand framöver. Det är inte helt osannolikt.

Tillbaka
Topp