• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på 7548 quartz

Tog emot en 7548 idag som inte gick med färskt batteri. Började med den enklare manövern, vilket var att byta packning i kronan, gick lättare än väntat givet alla skräckhistorier jag läst :) (gammal packning på bordet bredvid)
IMG_20200211_205747.jpg


Sedan vart det mycket felsökande av spole, krets, kopplingar osv. Hittade till slut att den lilla armen med reset-levern var lite krökt uppåt och kom åt kretsen. Fick loss biten (reset lever) och lyckades kröka till den lite.
IMG_20200211_212447.jpg

Vid det här laget kände jag mig kaxig så jag passade på att ta av händerna, rengöra dem (de var igenimmade med lume som krypt utåt), och sätta ihop igen.
IMG_20200211_222133.jpg


När den väl var ihopmonterad och igång igen märkte jag dock att sekundvisaren då och då hakar upp sig, för att efter ett par försök ticka vidare. Gissar att den här klockan inte gått på länge och har en del torkad lube. Beställde några oljor+oljare, så nästa test blir att ta isär den helt och se om det går att få ihop den igen :)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har varit sugen länge och la under dagen ett litet bud på bukten och nu är en 7548 på ingång, förmodligen någon gång nästa vecka. Jag undrar hur det ser ut med service och täthet hos dessa? I annonsen beskrevs klockan som i gott fungerande skick och med nytt batteri, men att tätheten (som alltid..) inte kunde garanteras. Hade varit smutt att kunna få plaska med den; pratar vi "stora" summor gällande service för dessa kvartsverk?
 
Har varit sugen länge och la under dagen ett litet bud på bukten och nu är en 7548 på ingång, förmodligen någon gång nästa vecka. Jag undrar hur det ser ut med service och täthet hos dessa? I annonsen beskrevs klockan som i gott fungerande skick och med nytt batteri, men att tätheten (som alltid..) inte kunde garanteras. Hade varit smutt att kunna få plaska med den; pratar vi "stora" summor gällande service för dessa kvartsverk?

Nej, runt tusenlappen för service med trycktest skulle jag säga.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Vet du om den länken är orginal till klockan?
Frågar då jag köpte min 7548 på liknande länk men vet inte om den hör till klockan från början.
-JL-
Den oranga kom på en z-199 länk. Länken som sitter på bilden är en strapcode superoyster länk. Svaret är alltså nej.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Inte i toppskick kanske men en riktigt trevlig beater-klocka. Lite panik över placering av lysmassan bara... Märkt att ett flertal har detta ”bekymmer”, men men. :) Tanken är väl att fixa den tät och en schysst länk till, eller gummi.
CAF9B344-FCC3-4B76-AF6A-5D38D2580F09.jpeg
2EC65B0F-9408-4C0F-B643-E2C6589CDA1C.jpeg
 
Är med i klubben! Haft det ett par veckor och gillar den mycket. Har den på ett z199 från Uncle Seiko som är såklart är bekvämt och gediget. MEN jag stör mig liiite på att länken och klockan i vissa ljus ser olika ut. Det skiljer ju cirka 40 år på dessa två, olika material, borstningar etc. så det är ju inte så konstigt. Men det skaver.
Kanske får byta till gummi.

Någon som kan relatera?

702B0FB7-ED5D-4CAA-98BC-28A616F43396.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Är med i klubben! Haft det ett par veckor och gillar den mycket. Har den på ett z199 från Uncle Seiko som är såklart är bekvämt och gediget. MEN jag stör mig liiite på att länken och klockan i vissa ljus ser olika ut. Det skiljer ju cirka 40 år på dessa två, olika material, borstningar etc. så det är ju inte så konstigt. Men det skaver.
Kanske får byta till gummi.

Någon som kan relatera?

702B0FB7-ED5D-4CAA-98BC-28A616F43396.jpeg
Jag tycker precis samma sak. Testade den där länken både på min SKX och min 7548 men det slutade med att jag sålde den. Ser mest konstigt ut för finishen passar inte klockan alls i mina ögon.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Är med i klubben! Haft det ett par veckor och gillar den mycket. Har den på ett z199 från Uncle Seiko som är såklart är bekvämt och gediget. MEN jag stör mig liiite på att länken och klockan i vissa ljus ser olika ut. Det skiljer ju cirka 40 år på dessa två, olika material, borstningar etc. så det är ju inte så konstigt. Men det skaver.
Kanske får byta till gummi.

Någon som kan relatera?

702B0FB7-ED5D-4CAA-98BC-28A616F43396.jpeg
Kan inte relatera men tröttnar du på länken så köper jag den gärna av dig. ;)
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag tycker z199-länken är grym . Gillar att den är helborstad till skillnad mot strapcode eller orginal skx som blir för blingigt. Färg och borstning skiljer sig även en hel del om man köper en strapcode tex.
 
Jag tycker z199-länken är grym . Gillar att den är helborstad till skillnad mot strapcode eller orginal skx som blir för blingigt. Färg och borstning skiljer sig även en hel del om man köper en strapcode tex.

Det jag gillar med z199 är att den känns smidig. Spännet är väl 16mm till skillnad från SC och original som är 18mm om jag inte är ute och cyklar.

Testar SC nu, tycker det ser ok ut. Dock samma problem som z199 med olika finish enl mig.
CB4192C6-40EE-4555-B289-AE878437B45E.jpeg E7F94280-8100-4996-B041-02C1A1956845.jpeg 6490DF70-9078-41BE-99EC-04020E679C9F.jpeg
 
Del två att mitt experiment är klar! Fick hem två oljor+några enkla oljare, så det var dags att försöka göra en full rebuild.

Att ta isär klockan var relativt enkelt, och service-manualen visar exakt vilken ordning varje skruv och del ska tas bort. Försökta vara smart och göra i en annan ordning, vilket straffade sig snabbt ("ahaaa, det var därför man skulle göra så"), så bra tips är att hålla sig till manualen :)

IMG_20200308_222811~2.jpg

Så hade jag till slut allt isär i burkar, och körde det genom en nyinförskaffad ultraljudstvätt. Vatten i tvätten, rengöringsmedel i burkarna, och sen efteråt ett bad i isopropanol (teknisk 99.7% från apoteket), för att sedan lufttorka rena. Körde även plastdelarna vilket man kanske inte borde gjort, men de såg okej ut efter. Gissar att om man kör starkare medel så kanske man ska köra dem separat.

Sen var det "bara" att montera ihop allt :D Riktigt pilljobb, och första gången jag oljade en klocka. Ingen aning om vad som var rätt mängd, men försökte vara sparsam med oljorna. Lyckades så småningom få ihop allt efter antal hiccups (3rd wheel bridge dog jag nästan på att få på plats, sekundvisar-alignment tog många försök, få allt platt för day disk, osv.)

MVIMG_20200314_221719.jpg


Då fick jag för mig att det var lika bra att prova case:t också, som jag tänkt strunta i. Största förvåningen var att glaset poppade ut med lite tryck från tummen. Tänkte sen följa Seiko-manualen och sätta silicone grease på glaskanten, vilket visade sig vara ett helvete, för Seikos silicone grease är som smält socker i konsistens och blev snabbt kladdat över hela glaset. FML. Blev en rejäl tvätt av det, sen hoppade jag över silikonet. Lustigt nog kunde man trycka fast glaset med tummen igen, även fast jag använde en crystal press. (Jo, borde kanske fixat ett nytt glas, men det gamla funkar ändå hyggligt.) Diskade av boetten, oljade gängan, på med allt igen, så var case:t klart. Intressant var att glas-packningen är gjord av ett annat slags gummi som kändes som nytt -- en mindre grej att byta!

IMG_20200315_104236.jpg


Byggde ihop den helt, och ställde tiden när jag efter ett tag sprang på att tidsinställningen fastnade och puttade på dag-hjulet. FML x2. Öppnade upp allt igen hela vägen ner till delen i fråga (minute wheel bridge) som behövde en mycket liten justering så att dagsetting-kugghjulet inte skavde mot ett annat hjul (hour wheel). På igen med day disk, tavla, händer, in i case:t igen, så var det äntligen klart.

Fått sån sjuk respekt för de som gör detta professionellt, speciellt när något inte funkar som det ska för att något är 1/10mm böjt nånstans. Hatten av.

Nu har denna tagit sin plats som min nya daily på Z199 bredvid syskonen:

IMG_20200315_111855.jpg


Får se om jag orkar mig på att köra JDM:en till vänster näst, som har lite dag-strul varje fredag.
Hoppas det var intressant läsning, och kanske inspiration för den som vill börja meka :) Väl mött!
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Del två att mitt experiment är klar! Fick hem två oljor+några enkla oljare, så det var dags att försöka göra en full rebuild.

Att ta isär klockan var relativt enkelt, och service-manualen visar exakt vilken ordning varje skruv och del ska tas bort. Försökta vara smart och göra i en annan ordning, vilket straffade sig snabbt ("ahaaa, det var därför man skulle göra så"), så bra tips är att hålla sig till manualen :)

IMG_20200308_222811~2.jpg

Så hade jag till slut allt isär i burkar, och körde det genom en nyinförskaffad ultraljudstvätt. Vatten i tvätten, rengöringsmedel i burkarna, och sen efteråt ett bad i isopropanol (teknisk 99.7% från apoteket), för att sedan lufttorka rena. Körde även plastdelarna vilket man kanske inte borde gjort, men de såg okej ut efter. Gissar att om man kör starkare medel så kanske man ska köra dem separat.

Sen var det "bara" att montera ihop allt :D Riktigt pilljobb, och första gången jag oljade en klocka. Ingen aning om vad som var rätt mängd, men försökte vara sparsam med oljorna. Lyckades så småningom få ihop allt efter antal hiccups (3rd wheel bridge dog jag nästan på att få på plats, sekundvisar-alignment tog många försök, få allt platt för day disk, osv.)

MVIMG_20200314_221719.jpg


Då fick jag för mig att det var lika bra att prova case:t också, som jag tänkt strunta i. Största förvåningen var att glaset poppade ut med lite tryck från tummen. Tänkte sen följa Seiko-manualen och sätta silicone grease på glaskanten, vilket visade sig vara ett helvete, för Seikos silicone grease är som smält socker i konsistens och blev snabbt kladdat över hela glaset. FML. Blev en rejäl tvätt av det, sen hoppade jag över silikonet. Lustigt nog kunde man trycka fast glaset med tummen igen, även fast jag använde en crystal press. (Jo, borde kanske fixat ett nytt glas, men det gamla funkar ändå hyggligt.) Diskade av boetten, oljade gängan, på med allt igen, så var case:t klart. Intressant var att glas-packningen är gjord av ett annat slags gummi som kändes som nytt -- en mindre grej att byta!

IMG_20200315_104236.jpg


Byggde ihop den helt, och ställde tiden när jag efter ett tag sprang på att tidsinställningen fastnade och puttade på dag-hjulet. FML x2. Öppnade upp allt igen hela vägen ner till delen i fråga (minute wheel bridge) som behövde en mycket liten justering så att dagsetting-kugghjulet inte skavde mot ett annat hjul (hour wheel). På igen med day disk, tavla, händer, in i case:t igen, så var det äntligen klart.

Fått sån sjuk respekt för de som gör detta professionellt, speciellt när något inte funkar som det ska för att något är 1/10mm böjt nånstans. Hatten av.

Nu har denna tagit sin plats som min nya daily på Z199 bredvid syskonen:

IMG_20200315_111855.jpg


Får se om jag orkar mig på att köra JDM:en till vänster näst, som har lite dag-strul varje fredag.
Hoppas det var intressant läsning, och kanske inspiration för den som vill börja meka :) Väl mött!
Snyggt jobbat! Intressant läsning :)
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Hej :)

En liten fråga gällande en 7548-7000 är lite tveksam till tiden för start av dagbyte. När brukar era börja byta dag? Den har inte slagit över än 20.44
 

Bilagor

  • 20200327_174253.jpg
    20200327_174253.jpg
    445.4 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Topp