Sådär tidigt ska den i alla fall inte börja. Min börjar flytta sig runt 22 tror jag.Hej
En liten fråga gällande en 7548-7000 är lite tveksam till tiden för start av dagbyte. När brukar era börja byta dag? Den har inte slagit över än 20.44
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sådär tidigt ska den i alla fall inte börja. Min börjar flytta sig runt 22 tror jag.Hej
En liten fråga gällande en 7548-7000 är lite tveksam till tiden för start av dagbyte. När brukar era börja byta dag? Den har inte slagit över än 20.44
Tack! Då åker den tillbakaSådär tidigt ska den i alla fall inte börja. Min börjar flytta sig runt 22 tror jag.
Det är antagligen orsakat av att händerna inte satts på ordentligt av den som senast satte ihop den. Lätt fixat om man har verktygen och stadig handHej
Okej, tack för info ja det tyckte jag med men kan för lite för att åtgärda detta så den fick åka i returDet är antagligen orsakat av att den som satt ihop den
Det är antagligen orsakat av att händerna inte satts på ordentligt av den som senast satte ihop den. Lätt fixat om man har verktygen och stadig hand
Den ser väldigt fin ut annars.
Ångrar att jag sålde den här för ungefär ett år sedan, man saknar inte 7548:an förrän båset är tomt!
7548-700F med nytt safirglas från tidigare ägare (@Jaggis, väl?) och Uncle Seiko-länk. Mycket nöjd med den här men skulle kanske ännu hellre äga någon av de orangea varianterna.
Bra gjort!Del två att mitt experiment är klar! Fick hem två oljor+några enkla oljare, så det var dags att försöka göra en full rebuild.
Att ta isär klockan var relativt enkelt, och service-manualen visar exakt vilken ordning varje skruv och del ska tas bort. Försökta vara smart och göra i en annan ordning, vilket straffade sig snabbt ("ahaaa, det var därför man skulle göra så"), så bra tips är att hålla sig till manualen
Så hade jag till slut allt isär i burkar, och körde det genom en nyinförskaffad ultraljudstvätt. Vatten i tvätten, rengöringsmedel i burkarna, och sen efteråt ett bad i isopropanol (teknisk 99.7% från apoteket), för att sedan lufttorka rena. Körde även plastdelarna vilket man kanske inte borde gjort, men de såg okej ut efter. Gissar att om man kör starkare medel så kanske man ska köra dem separat.
Sen var det "bara" att montera ihop allt Riktigt pilljobb, och första gången jag oljade en klocka. Ingen aning om vad som var rätt mängd, men försökte vara sparsam med oljorna. Lyckades så småningom få ihop allt efter antal hiccups (3rd wheel bridge dog jag nästan på att få på plats, sekundvisar-alignment tog många försök, få allt platt för day disk, osv.)
Då fick jag för mig att det var lika bra att prova case:t också, som jag tänkt strunta i. Största förvåningen var att glaset poppade ut med lite tryck från tummen. Tänkte sen följa Seiko-manualen och sätta silicone grease på glaskanten, vilket visade sig vara ett helvete, för Seikos silicone grease är som smält socker i konsistens och blev snabbt kladdat över hela glaset. FML. Blev en rejäl tvätt av det, sen hoppade jag över silikonet. Lustigt nog kunde man trycka fast glaset med tummen igen, även fast jag använde en crystal press. (Jo, borde kanske fixat ett nytt glas, men det gamla funkar ändå hyggligt.) Diskade av boetten, oljade gängan, på med allt igen, så var case:t klart. Intressant var att glas-packningen är gjord av ett annat slags gummi som kändes som nytt -- en mindre grej att byta!
Byggde ihop den helt, och ställde tiden när jag efter ett tag sprang på att tidsinställningen fastnade och puttade på dag-hjulet. FML x2. Öppnade upp allt igen hela vägen ner till delen i fråga (minute wheel bridge) som behövde en mycket liten justering så att dagsetting-kugghjulet inte skavde mot ett annat hjul (hour wheel). På igen med day disk, tavla, händer, in i case:t igen, så var det äntligen klart.
Fått sån sjuk respekt för de som gör detta professionellt, speciellt när något inte funkar som det ska för att något är 1/10mm böjt nånstans. Hatten av.
Nu har denna tagit sin plats som min nya daily på Z199 bredvid syskonen:
Får se om jag orkar mig på att köra JDM:en till vänster näst, som har lite dag-strul varje fredag.
Hoppas det var intressant läsning, och kanske inspiration för den som vill börja meka Väl mött!
Bra val, riktigt fin den där! Underbar den där SQ-loggan.Fick hem denna idag, riktigt bra skick. Tog en bild i farten så får komma med bättre sen
Tack så mycket! Ja, tavlan med SQ-loggan tilltalar mig mer så är riktigt nöjdBra val, riktigt fin den där! Underbar den där SQ-loggan.
Gratulerar! Riktigt fin!Fick hem denna idag, riktigt bra skick. Tog en bild i farten så får komma med bättre sen
TackarGratulerar! Riktigt fin!
Inget fel på skicket på den där...
Nej inte direkt, men kanske skulle ha en som är lite härjad också man vill ju inte råka göra något dumtInget fel på skicket på den där...
Köp den som @North har till salu, sjukt najs beaterskick på den.Nej inte direkt, men kanske skulle ha en som är lite härjad också man vill ju inte råka göra något dumt
Edit: Den som du har @MaBr är ju en dröm. Den kölistan lär vara rätt lång
Hade den bara varit pepsi hade jag tagit den omgående. Känns lite roligare att ha en av varderaKöp den som @North har till salu, sjukt najs beaterskick på den.
Ja, den jag har är nog typ 25 pers som har hört av sig och vill köpa...
Undrar fasen om det ändå inte går att montera ett nytt SKX insert på den... Allt är ju möjligt med SeikoHade den bara varit pepsi hade jag tagit den omgående. Känns lite roligare att ha en av vardera
Haha galet, håll hårt i den!
Jag har ett pepsi som passar 7548 i lådan annars. Men där finns ingen som helst patina.Undrar fasen om det ändå inte går att montera ett nytt SKX insert på den... Allt är ju möjligt med Seiko
Jag har ett pepsi som passar 7548 i lådan annars. Men där finns ingen som helst patina.
@NorpanjrJag har ett pepsi som passar 7548 i lådan annars. Men där finns ingen som helst patina.
Vore ju inte dumt och sen skapa lite patina så den matchar resten på @North s klockaJag har ett pepsi som passar 7548 i lådan annars. Men där finns ingen som helst patina.
Tack! Ja det stämmer. Ne men allt går att ordna med hjälp av kunniga härÄr det den som @ollkli hade ute? Riktigt fin. Var själv sugen men den hade tyvärr inte Kanji
Måste däremot vara maxi-pip på 7548 Inte den nyare lilla lume-pip:en från SKX.Jag har ett pepsi som passar 7548 i lådan annars. Men där finns ingen som helst patina.
Detta är min pip. Oklart om den är maxi eller inte. Experterna får avgöra.Måste däremot vara maxi-pip på 7548 Inte den nyare lilla lume-pip:en från SKX.
Vad är det där pip ni pratar om..?Måste däremot vara maxi-pip på 7548 Inte den nyare lilla lume-pip:en från SKX.
Det är nån grej som ska sitta i det där hålet så läcker!Vad är det där pip ni pratar om..?
Älskar härjade exemplar när det gäller vintage.Det är nån grej som ska sitta i det där hålet så läcker!
Pip = pluppVad är det där pip ni pratar om..?
Ironi funkar dåligt i textform. Jag har ju ingen lumeplupp på min stackars härjade klocka..Pip = plupp
Kan vara riktigt underbartÄlskar härjade exemplar när det gäller vintage.