• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på din SKX !

larsbeg

Panerai
007 med Uncle Seiko, de é bra skit de 😁

image.jpg
 

OscarD

Omega
Snabb och dum fråga som säkert varit på tapeten innan, men skillnaden på SKX 007 och 009 är det enbart storleken som skiljer sig? Samt, på vissa SKX står det ”21 Jewels” medans andra inte har det. Någon som kan förklara skillnaden? Om man ska köpa sig en SKX ska man leta efter en med ”21 Jewels” eller utan?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Snabb och dum fråga som säkert varit på tapeten innan, men skillnaden på SKX 007 och 009 är det enbart storleken som skiljer sig? Samt, på vissa SKX står det ”21 Jewels” medans andra inte har det. Någon som kan förklara skillnaden? Om man ska köpa sig en SKX ska man leta efter en med ”21 Jewels” eller utan?
Nja. 007 är svarta, 009 pepsi. Storleken är densamma. De som det står 21 jewels på är japan made. Övriga tror jag är gjorda i Malaysia, men det är samma klocka i övrigt.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Snabb och dum fråga som säkert varit på tapeten innan, men skillnaden på SKX 007 och 009 är det enbart storleken som skiljer sig? Samt, på vissa SKX står det ”21 Jewels” medans andra inte har det. Någon som kan förklara skillnaden? Om man ska köpa sig en SKX ska man leta efter en med ”21 Jewels” eller utan?
Å Japan made modellerna är väl lite creddigare här på Klocksnack, men alla bryr of inte så mkt :) prisskillnaden är nog försumbar, även om J modeller kanske är nån krona dyrare. Och SKX013 är dem lite mindre brorsan, om du är ute efter en lite mindre modell.
 

OscarD

Omega
Å Japan made modellerna är väl lite creddigare här på Klocksnack, men alla bryr of inte så mkt :) prisskillnaden är nog försumbar, även om J modeller kanske är nån krona dyrare. Och SKX013 är dem lite mindre brorsan, om du är ute efter en lite mindre modell.
Tack för svar! Enkelt och kortfattat, nu har alla frågetecken rätats ut. 😄
Har tyckt att det verkat som det funnits en uppsjö utav SKX-modeller men då fick jag det förklarat hur man håller dom isär. Blandade ihop 013 med 007,009 haha! Verkar även vara olika beteckningar på dom ifall dom levereras med stållänk eller gummi? Men det kanske man inte lägger någon större vikt i.
 

Jodisalt

Rolex
Tack för svar! Enkelt och kortfattat, nu har alla frågetecken rätats ut. 😄
Har tyckt att det verkat som det funnits en uppsjö utav SKX-modeller men då fick jag det förklarat hur man håller dom isär. Blandade ihop 013 med 007,009 haha! Verkar även vara olika beteckningar på dom ifall dom levereras med stållänk eller gummi? Men det kanske man inte lägger någon större vikt i.

SKX007K1 = Malaysia, Gummiband
SKX007K2 = Malaysia, Jubileelänk

SKX009K1 = Malaysia, Gummiband
SKX009K2 = Malaysia, Jubileelänk

SKX013K1 = Malaysia, Gummiband
SKX013K2 = Malaysia, Jubileelänk

SKX007J1 = Made in Japan, gummiband
SKX009J1 = Made in Japan, gummiband
 
Senast ändrad:

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Snyggt! Stort tack 😄
Det ska vara sagt gällande de s.k J-versionerna (made in Japan) att många hävdar att den också är gjord i Malaysia. Vissa hävdar även att de skulle vara bättre än K-versionerna, men jag (och många med mig) tror inte på det.

Det är samma klocka för en annan marknad bara, med annan text på tavlan. Kan vara bra att veta, eftersom J-versionen tenderar att kosta mer 😁
 

Jodisalt

Rolex
Det ska vara sagt gällande de s.k J-versionerna (made in Japan) att många hävdar att den också är gjord i Malaysia. Vissa hävdar även att de skulle vara bättre än K-versionerna, men jag (och många med mig) tror inte på det.

Det är samma klocka för en annan marknad bara, med annan text på tavlan. Kan vara bra att veta, eftersom J-versionen tenderar att kosta mer 😁

J modellen kommer också med eng/arabisk datumhjul medan K modellerna kommer med eng/tysk? datumhjul.

Dock har min svåger fått hem en K modell med eng/arabisk datumhjul. Brukar retas med att säga att den är fake :)


Minst sagt en djungel.
 

Sledger

Cartier
J vs K har varit på tapeten många gånger. Samma klocka gjorda på samma ställe, bara ämnade för olika marknader. Var man får eller ibland måste skriva ut made in ursprungsland skiljer sig åt mellan olika områden därav skillnaden. Har för mig att band och länkar även är längre på K-varianten.
 

Chsv

Cartier
J modellen kommer också med eng/arabisk datumhjul medan K modellerna kommer med eng/tysk? datumhjul.

Dock har min svåger fått hem en K modell med eng/arabisk datumhjul. Brukar retas med att säga att den är fake :)


Minst sagt en djungel.
Har också en k-version skx009 med arabisk/engelsk. Även en 007 med k-version med spansk/engelsk 😉🤔
 

OscarD

Omega
Känner att jag behöver utöka min Seiko-samling med en SKX013, ingen i tråden som vill avyttra en? Rockar Turtle i dagsläget men tror en SKX013 hade gjort sig bättre på mina sugrörshandleder 🤩
 

OscarD

Omega
Kollar på en SKX013 men är det bara jag eller ser inte glaset på på kanterna konstigt ut? Vet inte hur man ska förklara men är väl ”frostat” original på SKX längst ut på glaset men ser typ ut som att det är sand eller smuts där? Det är klockan på bild som är aktuell att köpa isåfall men tycker glaset ser lustigt ut som sagt eller vad tycker ni?
7AA8C090-6143-4669-915E-29A309255FA9.jpeg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Kollar på en SKX013 men är det bara jag eller ser inte glaset på på kanterna konstigt ut? Vet inte hur man ska förklara men är väl ”frostat” original på SKX längst ut på glaset men ser typ ut som att det är sand eller smuts där? Det är klockan på bild som är aktuell att köpa isåfall men tycker glaset ser lustigt ut som sagt eller vad tycker ni?
7AA8C090-6143-4669-915E-29A309255FA9.jpeg
När jag zoomar in så tycker jag att det ser ut som smuts helt enkelt. Skulle gissa att det går bort med vatten och en omgång med tandborsten.
 

OscarD

Omega
När jag zoomar in så tycker jag att det ser ut som smuts helt enkelt. Skulle gissa att det går bort med vatten och en omgång med tandborsten.
Det är nog som du säger 😌 Jag avstod iallafall, klockan var på auktion hos Kaplans, efter närmare inspektion på bilden kunde jag iallafall se minst en ding på boetten. Tycker att det är synd att dom i princip bara lägger upp en bild per objekt och har relativt fåordig beskrivning om objekten när det kommer till skicket, iallafall när det gäller klockorna. Känns dumt att köpa grisen i säcken liksom 😂 Men kan tänka mig att det går att fynda där och är säkert inte svårare än att ringa dit och fråga om man har vidare frågor om objektet och dess skick 😄
 
Topp