• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Billiga "dressdykare" ?

Det håller jag med om, oftast roligare ju mer budget en har alternativt får en leta lite efter guldkorn :) Vintage är ju fördelaktigt men inger ju inte alltid "beaterkänsla". Dock är 36-38mm spannet i budgetdykare generellt svårare än 42-44mm, iaf kommer inte jag på jättemånga tyvärr som passar in. Däremot några sportdressare som Seiko sarb/orient star etc som iaf är vattentäta.

Jag tror det blir enklare i framtiden, trenden verkar gå mot allt mindre klockor. Det är lite synd att det blivit ett sådant överslag mot större klockor för övrigt, det begränsar utbudet. Jag personligen ser klockor i de ungefärliga storlekarna 15-30 mm som damlockor, storleken 34-37 mm som herrklockor och storleken 39-47mm som unisexklockor. Tyvärr ser inte marknaden saken på samma sätt, så när jag dreglar över en i mina ögon perfekt 36 mm dressdykare från Oris så kikar jag på damsortimentet. Tur att man är hyfsat säker i sin manlighet.:)

Lite lite utanför TS kriterier då de är 41 mm. Men Orient är ju alltid otroligt prisvärda! Jag kör alltid sonens Ray, med glas som är utbytt till domat plexi, när inget annat i klocklådan är roligt.

WP_20151208_20_47_57_Pro.jpg

Fördelen med Orient Ray, är att den inte upplevs så stor när den väl sitter på handleden. Min nyaste klocka som är 42mm, känns mer som om den vore runt 45-46 mm. Färg och form gör mycket för intrycket. :)

Hej igen och tack för all hjälp! Tänkte bara meddela att tråden fick ett lyckligt slut. Efter många bra tips från er fastnade jag slutligen för Seiko. Otroligt imponerad över den magiska tavlan på denna modell.

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

Seiko sarb017 Alpinist. 38mm.
Automatisk med 50h gångreserv. Skruvad krona och 20bar vattenskydd. Kompassring.

Bumpar denna lite. Även jag sugen på en billigare dressdykare till sommarens semester. Någon med några nya tips, gärna på gummi?

Enda jag hittat utöver övriga i denna tråd är denna som verkar vara 11.2 mm hög samt rätt snygg (dock kvarts).
5403081F-6249-4E50-B6C0-8251E7754D5F.jpeg

Instämmer om att du valt helt rätt. Alpinisten är fantastiskt mycket klocka för pengen. Nu har du redan gjort ditt val i frågan men du är mycket välkommen till tråden för de som plågas av Sarb017: https://klocksnack.se/threads/sarb017-plågar-mig.50354/page-46

Min alpinist hälsar!
IMG_20180415_102325.jpg

Hej igen och tack för all hjälp! Tänkte bara meddela att tråden fick ett lyckligt slut. Efter många bra tips från er fastnade jag slutligen för Seiko. Otroligt imponerad över den magiska tavlan på denna modell.

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

Seiko sarb017 Alpinist. 38mm.
Automatisk med 50h gångreserv. Skruvad krona och 20bar vattenskydd. Kompassring.

Tillbaka
Topp