• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Billiga mekaniska klockor från kinasajter

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Eller hur ;)
Äntligen kommer lite riktiga tips, kollade lite på den men det känns nästan som att man får mer från aliexpress, ebay och liknande :D
Det beror ju på vad du menar med att få mer? Med Shanghai och till viss del Guangzhou (samt även Beijing och Seagull om du går upp lite i pris) så får du en klocka med in-house verk från ett märke med en riktig historia som funnits sedan den kinesiska inhemska klockindustrin startade på 60-talet. (här kan du läsa på: https://klocksnack.se/threads/kinesiska-klockor.27182/)
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Börjat bli allvarligt intresserad av denna 50-dollarsklocka sen ett tag tillbaks, den är ju svinbillig, men är verket något att ha? Du som kan Kina.. :)

Edit: Jag köpte den...:oops:
http://www.good-stuffs.com/Rare-bla...-hand-wound-mechanical-wristwatch-_p_219.html
Verket är Shanghais förbättrade standardverk. De (som i princip alla Kinas tillverkare) började tillverka Tongji-verket i början av 70-talet. Shanghais kallades SS7 eller 7120. Detta verk utvecklades sen till SS8 eller 8120. Framförallt blev det tunnare. Ibland heter de också SB1H, SZB-1, eller bara B
Tongji-verken kommer inte vinna några skönhetspris, de är inte de mjukaste att dra upp, men mina tickar på och tickar på. Har klockor från mitten 70-tal som aldrig servats som fortfarande går inom 10-15 sek/dygn.

@Kina har skrivit bra om Tongji tidigare https://klocksnack.se/threads/en-introduktion-till-det-kinesiska-standardverket-zsh.5249/
 

GeorgeVII

Breitling
En gång köpte jag i ett svagt ögonblick en Sewor, för under hundralappen på bukten. Länken slet jag vid ankomst itu, satte klockan på ett läderband, och la den i en låda. Vid sena sammankomster under rus har jag flera gånger erbjudit den till bekanta som bär quartzur från uropenn, som ett lockbete in i automatträsket..ännu har ingen nappat!

Ska du prompt köpa billiga hommager så hade jag kikat på Parnis, känns något mer lockande.
1330887_130703194623_Sewor_Black.jpg
 
D

datorerik

Guest
En gång köpte jag i ett svagt ögonblick en Sewor, för under hundralappen på bukten. Länken slet jag vid ankomst itu, satte klockan på ett läderband, och la den i en låda. Vid sena sammankomster under rus har jag flera gånger erbjudit den till bekanta som bär quartzur från uropenn, som ett lockbete in i automatträsket..ännu har ingen nappat!

Ska du prompt köpa billiga hommager så hade jag kikat på Parnis, känns något mer lockande.
1330887_130703194623_Sewor_Black.jpg
+1 på det!
Vad sägs om en Parnis PA6050???? Ser ut att vara riktigt prisvärd klocka!
$_1.JPG
 

GeorgeVII

Breitling
Vill bara tillägga att min egentliga ärliga hållning hade nog varit att rekommendera Seiko eller Citizen i lågprissegmentet, men ska du promt ha en kinesisk hommage så ja, Parnis..

Edit, förövrigt kan du få min Sewor för fraktkostnaden. Innan den åker i "the sewer"
 
D

datorerik

Guest
Vill bara tillägga att min egentliga ärliga hållning hade nog varit att rekommendera Seiko eller Citizen i lågprissegmentet, men ska du promt ha en kinesisk hommage så ja, Parnis..

Edit, förövrigt kan du få min Sewor för fraktkostnaden. Innan den åker i "the sewer"
Hehe tack för tipset. WOW generöst :D
Orkar du skicka en bild på den i pm? Vill inte att du skickar den i onödan, bara om det passar min stil :)
 
Topp