• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

MaziK

Rolex
2-Faktor
Haha

Tvättade bilen i söndags i nästan 3h utvändigt, la på ett nytt lager Reload. Körde till jobbet idag och ångra mig :banghead::bawling:


Fan att vi inte har avspolning här...

Jo då. Det hade snarare varit en biljard industri än en miljard industri och alla skulle åka runt i blänkande fina bilar. :cool:
Inte som nu när var och varannan bli tvättas med fönstersskrapan på bensinmacken en gång i kvartalet högst... :banghead:
 

Edin

Panerai
Haha

Tvättade bilen i söndags i nästan 3h utvändigt, la på ett nytt lager Reload. Körde till jobbet idag och ångra mig :banghead::bawling:


Fan att vi inte har avspelning här...

Det sjuka är ju att det är sant, såg senast igår en gubbe stå och gno med fönsterskrapan på bakdörren vid Cirkle K i Kungens kurva. Hemskt!
Ångrade du dig att du körde bil till jobbet för du kan väll inte ångra att du tvättade bilen och hade tre timmars terapi och mental avslappning? Jag tvättade min "super Polow" igår då den var sjukt grisig. Bästa på kuppen är Tershines nya avfettning som luktar persika. Nästan så man går runt i garaget och sniffar på skiten. :D Tvätt, torkning, och applicering av två lager refract senare körde man ut ur garaget.. :banghead::bawling:
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Haha

Ångrar att den blev skiten :D
Jag fick köra två omgångar med degreaser, två omgångar med prewash, two bucket tvätt. Vettefan vad som hänt skiten sätter sig ordentligt. Funderar på någonting gått galet.

Fälgarna blir i princip inte rena, körde med fälgtvätt, avfettning, schampo, wheel wollie/borste/woffle.

Tänker om det är något med Reloaden jag fått...

Det sjuka är ju att det är sant, såg senast igår en gubbe stå och gno med fönsterskrapan på bakdörren vid Cirkle K i Kungens kurva. Hemskt!
Ångrade du dig att du körde bil till jobbet för du kan väll inte ångra att du tvättade bilen och hade tre timmars terapi och mental avslappning? Jag tvättade min "super Polow" igår då den var sjukt grisig. Bästa på kuppen är Tershines nya avfettning som luktar persika. Nästan så man går runt i garaget och sniffar på skiten. :D Tvätt, torkning, och applicering av två lager refract senare körde man ut ur garaget.. :banghead::bawling:
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Nu är inte jag någon putsguru eller en som tvättar bilen två ggr i veckan men måste säga att den keramiska behandlingen är guld värt. Riktigt skönt att se sådant här på morgonen :D (den är inte tvättad på två veckor).
20E5312F-C127-4A0E-BE2E-1038BDAEE892.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ni som nördat ner i dessa lackbehandligar, är det flourplast de kallar keramiskt? Finns det något annat som faktiskt hjälper förutom flourplast?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kiseldioxid (SiO2) är väl också ganska vanligt.
Vilken i sig inte är vattenavstötande? Däremot fann jag detta intressant:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrophobic_silica
Vet vi vilken variant de kör? Silikon? Undra hur hållbar den egentligen är och hur bra den fäster på lacken. Den gör ytan extremt sträv och ojämn så kontaktytan blir stor. Håller vatten borta effektivt låter det som iaf. Kiseloxiden i sig är ju rätt hård och elak mot lack om man jobbar in den.
 

Fsjberg

Cartier
Vilken i sig inte är vattenavstötande? Däremot fann jag detta intressant:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrophobic_silica
Vet vi vilken variant de kör? Silikon? Undra hur hållbar den egentligen är och hur bra den fäster på lacken. Den gör ytan extremt sträv och ojämn så kontaktytan blir stor. Håller vatten borta effektivt låter det som iaf. Kiseloxiden i sig är ju rätt hård och elak mot lack om man jobbar in den.

Jag tror du är inne på rätt spår. Hittade den här texten på Gyeon's hemsida http://gyeonquartz.com/our-technology-certificates/
"..Protection based on silicon dioxide (SiO₂) ...
Principal strength of the quartz coating is its ability to increase the overall hardness of the paint up to the level of 9H (hardness of the coating determined by pencil hardness scale) as well as its measurable thickness, reaching up to 1 micron. However, its crucial property is the structural integrity of the layer. After vaporizing all the solvents contained in the product, where 90% evaporates within the first 24 hours and a total of 100% vaporization might be completed in 14 days, the layer becomes solid, very hard and highly durable
..."
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Silica är väl kisel, exv Carpro Reload är kiselbaserad.

Vilken i sig inte är vattenavstötande? Däremot fann jag detta intressant:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrophobic_silica
Vet vi vilken variant de kör? Silikon? Undra hur hållbar den egentligen är och hur bra den fäster på lacken. Den gör ytan extremt sträv och ojämn så kontaktytan blir stor. Håller vatten borta effektivt låter det som iaf. Kiseloxiden i sig är ju rätt hård och elak mot lack om man jobbar in den.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hittar inte så mycket på PTFE behandling. Får (i princip)bara träff på en del indiska siter...

Hydrophobic silica(säkert något sådant som det medel jag refererade till bygger på)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrophobic_silica

Säkert intressant läsning för de som förstår sig på kemi(vilket inte jag gör :D)

Tror du missförstod, det är vad kiseloxiden binder för atomer/ämne. Silica är kiseldioxid. Kisel är inte vattenavstötande i sig. Alla vet väl att flourplast (typ teflon) är extremt bra vattenavvisande.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hittar inte så mycket på PTFE behandling. Får (i princip)bara träff på en del indiska siter...

Hydrophobic silica(säkert något sådant som det medel jag refererade till bygger på)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrophobic_silica

Säkert intressant läsning för de som förstår sig på kemi(vilket inte jag gör :D)
Du vet att du lade upp samma länk som jag gjorde? Sedan är det ju lite magi i dessa produkter. Som det är i smink, hifi, stekpannor osv. Flourplast är inte så populärt nuförtiden så inte jätteudda att man inte nämner det. Är däremot intresserad vad det egentligen är i dessa smutsavvisande ytbeläggningar.

Du lägger på ett lager av sand, silikon och lösningsmedel på bilen verkar det som. Man blir ju lite intresserad av vad som gör att det fäster och vad som händer med beläggningen över tid.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tips: Det är 50% på BBVs egna sortiment och 20-30% på resten av sortimentet på Bollnäs bilvård just nu om någon behöver grejer. @MaziK exempelvis?
 
Senast ändrad:
Inte riktigt säsong men bästa medlet för att få bort insekter från fronten? Ping @Norrlänningen

Valfri alkalisk avfettning, AC Autoclean + Wax är najs då den är lite segare och hellre ligger kvar och löser insekterna.

Jag använder även den uteslutande på sommaren. Lägger på 5 min, blåser av med högtrycken och sedan lövblåsen. Bilen blir till 98% perfekt utan att jag har rört lacken med en tvättsvamp samt att det tar max 15 minuter.

Det är egentligen själva svampandet som skapar microrepor och nöter på lackskyddet, så precis allt blir bättre om manninte behöver röra i bilen så mycket.
 

Beech

Cartier
Valfri alkalisk avfettning, AC Autoclean + Wax är najs då den är lite segare och hellre ligger kvar och löser insekterna.

Jag använder även den uteslutande på sommaren. Lägger på 5 min, blåser av med högtrycken och sedan lövblåsen. Bilen blir till 98% perfekt utan att jag har rört lacken med en tvättsvamp samt att det tar max 15 minuter.

Det är egentligen själva svampandet som skapar microrepor och nöter på lackskyddet, så precis allt blir bättre om manninte behöver röra i bilen så mycket.

Tackar! Ska kika på den :)
 

Kson

Patek
2-Faktor
Valfri alkalisk avfettning, AC Autoclean + Wax är najs då den är lite segare och hellre ligger kvar och löser insekterna.

Jag använder även den uteslutande på sommaren. Lägger på 5 min, blåser av med högtrycken och sedan lövblåsen. Bilen blir till 98% perfekt utan att jag har rört lacken med en tvättsvamp samt att det tar max 15 minuter.

Det är egentligen själva svampandet som skapar microrepor och nöter på lackskyddet, så precis allt blir bättre om manninte behöver röra i bilen så mycket.
Val av lövblås? Vad använder du?
 
Topp