Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Bilvård

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Deleted member 1265, 27 april 2015.

1. MaziK

MaziK Silver

Haha

Tvättade bilen i söndags i nästan 3h utvändigt, la på ett nytt lager Reload. Körde till jobbet idag och ångra mig :banghead::bawling:

Fan att vi inte har avspolning här...

Kson gillar detta.
  2. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Det sjuka är ju att det är sant, såg senast igår en gubbe stå och gno med fönsterskrapan på bakdörren vid Cirkle K i Kungens kurva. Hemskt!
    Ångrade du dig att du körde bil till jobbet för du kan väll inte ångra att du tvättade bilen och hade tre timmars terapi och mental avslappning? Jag tvättade min "super Polow" igår då den var sjukt grisig. Bästa på kuppen är Tershines nya avfettning som luktar persika. Nästan så man går runt i garaget och sniffar på skiten. :D Tvätt, torkning, och applicering av två lager refract senare körde man ut ur garaget.. :banghead::bawling:

Deleted member 1265 gillar detta.
  3. MaziK

MaziK Silver

Haha

Ångrar att den blev skiten :D
    Jag fick köra två omgångar med degreaser, två omgångar med prewash, two bucket tvätt. Vettefan vad som hänt skiten sätter sig ordentligt. Funderar på någonting gått galet.

Fälgarna blir i princip inte rena, körde med fälgtvätt, avfettning, schampo, wheel wollie/borste/woffle.

Tänker om det är något med Reloaden jag fått...

4. Empa

Empa Brons

Nu är inte jag någon putsguru eller en som tvättar bilen två ggr i veckan men måste säga att den keramiska behandlingen är guld värt. Riktigt skönt att se sådant här på morgonen :D (den är inte tvättad på två veckor).
    20E5312F-C127-4A0E-BE2E-1038BDAEE892.

5. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Ni som nördat ner i dessa lackbehandligar, är det flourplast de kallar keramiskt? Finns det något annat som faktiskt hjälper förutom flourplast?

6. Fsjberg

Fsjberg Tantal

Kiseldioxid (SiO2) är väl också ganska vanligt.

Senast ändrad: 19 december 2018
    Aurum gillar detta.
  7. Aurum

Vilken i sig inte är vattenavstötande? Däremot fann jag detta intressant:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrophobic_silica
    Vet vi vilken variant de kör? Silikon? Undra hur hållbar den egentligen är och hur bra den fäster på lacken. Den gör ytan extremt sträv och ojämn så kontaktytan blir stor. Håller vatten borta effektivt låter det som iaf. Kiseloxiden i sig är ju rätt hård och elak mot lack om man jobbar in den.

8. Fsjberg

Fsjberg Tantal

Jag tror du är inne på rätt spår. Hittade den här texten på Gyeon's hemsida http://gyeonquartz.com/our-technology-certificates/
    "..Protection based on silicon dioxide (SiO₂) ...
    Principal strength of the quartz coating is its ability to increase the overall hardness of the paint up to the level of 9H (hardness of the coating determined by pencil hardness scale) as well as its measurable thickness, reaching up to 1 micron. However, its crucial property is the structural integrity of the layer. After vaporizing all the solvents contained in the product, where 90% evaporates within the first 24 hours and a total of 100% vaporization might be completed in 14 days, the layer becomes solid, very hard and highly durable
    ..."

9. MaziK

MaziK Silver

Silica är väl kisel, exv Carpro Reload är kiselbaserad.

10. MaziK

MaziK Silver

Just saying....

Kolla speciellt vid 31-32s när jag går över huven :)

FredrikO, Aquastaren, Trulli och 3 andra gillar detta.
  11. Aurum

Tror du missförstod, det är vad kiseloxiden binder för atomer/ämne. Silica är kiseldioxid. Kisel är inte vattenavstötande i sig. Alla vet väl att flourplast (typ teflon) är extremt bra vattenavvisande.

MaziK gillar detta.
  12. MaziK

MaziK Silver

Hittar inte så mycket på PTFE behandling. Får (i princip)bara träff på en del indiska siter...

Hydrophobic silica(säkert något sådant som det medel jag refererade till bygger på)
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrophobic_silica

Säkert intressant läsning för de som förstår sig på kemi(vilket inte jag gör :D)

Senast ändrad: 19 december 2018
  13. Aurum

Du vet att du lade upp samma länk som jag gjorde? Sedan är det ju lite magi i dessa produkter. Som det är i smink, hifi, stekpannor osv. Flourplast är inte så populärt nuförtiden så inte jätteudda att man inte nämner det. Är däremot intresserad vad det egentligen är i dessa smutsavvisande ytbeläggningar.

Du lägger på ett lager av sand, silikon och lösningsmedel på bilen verkar det som. Man blir ju lite intresserad av vad som gör att det fäster och vad som händer med beläggningen över tid.

14. Stomatologen

Stomatologen Platina

Från:
    Kiruna
    Testade degreaser PRO idag, helt fantastiskt! Den tar verkligen bort allt:D enda minuset är att 1l går åt väldigt snabbt när man använder double trigger sprayern.

15. Norrlänningen

Norrlänningen Silver

1l är ingenting, köp 20l eller fat om du rymmer. Jag gör av med lätt 3 fat/år

Kson gillar detta.
  16. CaptainOats

CaptainOats Platina

Går den att köra i foam gun?

17. Stomatologen

Stomatologen Platina

Från:
    Kiruna
    Behövs väl inte för avfettning. Lättare att köra med en liten tryckspruta

18. Norrlänningen

Norrlänningen Silver

Nej, en petroleumbaserad avfettning ska ej spädas med vatten, en alkalie däremot funkar finfint i foam gun. De flesta foam är alkaliska avfettningar

19. CaptainOats

CaptainOats Platina

Aa ok. Har foam men vet ej vad det är för produkt i. Köpte det i samband med grejerna. Tycker det är så smidigt.

Vet inte hur många trycksprutor som gått sönder.

20. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    Tips: Det är 50% på BBVs egna sortiment och 20-30% på resten av sortimentet på Bollnäs bilvård just nu om någon behöver grejer. @MaziK exempelvis?

Senast ändrad: 27 december 2018
  21. Beech

Beech Titan

Inte riktigt säsong men bästa medlet för att få bort insekter från fronten? Ping @Norrlänningen

22. Norrlänningen

Norrlänningen Silver

Valfri alkalisk avfettning, AC Autoclean + Wax är najs då den är lite segare och hellre ligger kvar och löser insekterna.

Jag använder även den uteslutande på sommaren. Lägger på 5 min, blåser av med högtrycken och sedan lövblåsen. Bilen blir till 98% perfekt utan att jag har rört lacken med en tvättsvamp samt att det tar max 15 minuter.

Det är egentligen själva svampandet som skapar microrepor och nöter på lackskyddet, så precis allt blir bättre om manninte behöver röra i bilen så mycket.

Kson och Nissenutz gillar detta.
  23. -SC-

-SC- Titan

Tackar tackar, beställde bland annat lite mikrofiberdukar och kommer troligtvis även att beställa foam lance grejer efter att jag har kollat vad det är för koppling på den lokala GDS'ens högtryck :)

24. Beech

Beech Titan

Tackar! Ska kika på den :)

25. Kson

Kson Platina

Val av lövblås? Vad använder du?

26. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Ingen mins en fegis! :D
    245BA824-8924-4690-BB16-D819A0E41903.
    Lite otymplig och ligger ute på landet tyvärr...

Kson gillar detta.
  27. Kson

Kson Platina

Är det en Stihl BR 600?

28. Norrlänningen

Norrlänningen Silver

Yes, det är en 600 Magnum jag har.
    Såg nu att dom släppt en 700 som skapar habegär. :D

29. Norrlänningen

Norrlänningen Silver

Stihl BR600 magnum

Kson gillar detta.
  30. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Kson, har inte koll på vilken som är på bild men har, likt Norrlänningen, en BR 600. Ruggig bra grejer. Även använt den till att skotta pudersnö med. Funkade över förväntan!

Kson gillar detta.