• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ohhhh yeah
20181201_122753.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag köpte till en italiensk finlirar skumpåläggare.
Som du du ser på sista bilden så har jag kirrat en Suttner pistol med KEW chuck samt delar för att köra snabbfäste till lans samt skumpåläggare. Helvete vad dyra dem var.... Köpte på SGA trading, men det är inget kinaskit. Så jag hoppas på att det skall hålla länge.

Jag köpte skumpåläggare till krånzlen på wagdogs hemsida

Dock inget snabbfäste
 

Edin

Panerai
Jag köpte till en italiensk finlirar skumpåläggare.
Som du du ser på sista bilden så har jag kirrat en Suttner pistol med KEW chuck samt delar för att köra snabbfäste till lans samt skumpåläggare. Helvete vad dyra dem var.... Köpte på SGA trading, men det är inget kinaskit. Så jag hoppas på att det skall hålla länge.

Är det inte o-ringar på dom där kopplingarna? Har för mig vi hade sådana kopplingar i tätten när jag jobbade med hyrbilar och dom gick ibland av då läckte det en hel del så köp hem lite extra att ha att byta med om så sker. ;)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Inga o-oringar eller dylikt för delarna som berör munstycket.
Där det finns o-ring är mellan slangen och handtaget(vilket även OEM sprutan har). Handtaget har en KEW chuck och jag kör med adapter som passar KEW.
Adapter är skruvat in i skyddet för munstycket och munstycket är monterat i skyddet. Lägger upp en bilder när jag är i garaget.

Är det inte o-ringar på dom där kopplingarna? Har för mig vi hade sådana kopplingar i tätten när jag jobbade med hyrbilar och dom gick ibland av då läckte det en hel del så köp hem lite extra att ha att byta med om så sker. ;)
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har keramiskt lackskydd.
Hur ska jag hantera det? Särskilda medel?
Försök att vid jämna mellanrum(varannan månad eller oftare beroende på om bilen kör mycket,står ute, tvättas mycket) gå över bilen med något toppskydd något liknande Carpro Reload, Tershine Refract.... Kolla vad som funkar med ditt keramiska.

Försök också att tvätta med PH-neutralt så mycket som går(gäller för all typ av försegling/behandling). Annars så är det samma som vid vanligt underhåll som gäller.
 
Senast ändrad:

mps

Cartier
Vad är det för skydd som Toyota ÅF erbjuder på nya bilar?
Ska gå på 6-7000:-
Säljer en del bilvård på jobbet och vi har en del kunder som kommer in och ska ha schampo som funkar med Toyotabehandlingen.
Iom Toyotas mirakelschampo alltid är slut.
Schampot får inte vara surt, inte innehålla wax eller lösa fett.
 
Jag har införskaffat en MB CLA shooting brake som har gått cirka 2000mil med vit lack, nere runt hjulhusen och sidolisterna så sitter det brun/svarta fläckar som inte går bort med den vanliga OKQ8 avfettningen trots flertal försök. Vad behöver jag införskaffa för att få skiten att lossna? Samtidigt tycker jag att allt vägsmuts fastnar väldigt hårt i lacken så gärna tips på något bra och lättarbetat vax eller liknande skulle uppskattas!
 

mps

Cartier
Jag har införskaffat en MB CLA shooting brake som har gått cirka 2000mil med vit lack, nere runt hjulhusen och sidolisterna så sitter det brun/svarta fläckar som inte går bort med den vanliga OKQ8 avfettningen trots flertal försök. Vad behöver jag införskaffa för att få skiten att lossna? Samtidigt tycker jag att allt vägsmuts fastnar väldigt hårt i lacken så gärna tips på något bra och lättarbetat vax eller liknande skulle uppskattas!
Alternativ som är lätta att få tag på och är billiga att testa:
Sonax Intensiva avfettning
Turtle Prewash
Prickbort
 

Edin

Panerai
Jag har införskaffat en MB CLA shooting brake som har gått cirka 2000mil med vit lack, nere runt hjulhusen och sidolisterna så sitter det brun/svarta fläckar som inte går bort med den vanliga OKQ8 avfettningen trots flertal försök. Vad behöver jag införskaffa för att få skiten att lossna? Samtidigt tycker jag att allt vägsmuts fastnar väldigt hårt i lacken så gärna tips på något bra och lättarbetat vax eller liknande skulle uppskattas!

Tvätta bilen som vanligt men mellan avfettningen spolats av och du går på med svamp och schampo drar du på prickbort och låter det verka en stund innan du spolar av det. sitter det kvar fläckar (som troligen är tjärfläckar) efter du shamponerat och masserat bilen lagom sensuellt ( :rolleyes: ) tar du fram prickbort och en MF trasa. Spruta på torka bort.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
I värsta fall behöver leran tas fram

Tvätta bilen som vanligt men mellan avfettningen spolats av och du går på med svamp och schampo drar du på prickbort och låter det verka en stund innan du spolar av det. sitter det kvar fläckar (som troligen är tjärfläckar) efter du shamponerat och masserat bilen lagom sensuellt ( :rolleyes: ) tar du fram prickbort och en MF trasa. Spruta på torka bort.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Försök att vid jämna mellanrum(varannan månad eller oftare beroende på om bilen kör mycket,står ute, tvättas mycket) gå över bilen med något toppskydd något liknande Carpro Reload, Tershine Refract.... Kolla vad som funkar med ditt keramiska.

Försök också att tvätta med PH-neutralt så mycket som går(gäller för all typ av försegling/behandling). Annars så är det samma som vid vanligt underhåll som gäller.

Har de produkterna samma funktion som Ultima Paint Guard Plus (råkar ha en sådan flaska hemma)? Minin är nyligen behandlad med keramiskt lackskydd och jag tänkte att jag kanske inte behöver ha på något mer, men det lär väl iofs inte skada att dra på något extra ibland.
 

Edin

Panerai
Om alla hade varit som oss vad gäller tvätt och underhåll så hade det knappt funnits rekond-prylar.... :D

Jo då. Det hade snarare varit en biljard industri än en miljard industri och alla skulle åka runt i blänkande fina bilar. :cool:
Inte som nu när var och varannan bli tvättas med fönstersskrapan på bensinmacken en gång i kvartalet högst... :banghead:
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det vågar jag inte svara på.
Den verkar vara akryl-baserad !? Medans exempelvis Reload är kiselbaserad



Har de produkterna samma funktion som Ultima Paint Guard Plus (råkar ha en sådan flaska hemma)? Minin är nyligen behandlad med keramiskt lackskydd och jag tänkte att jag kanske inte behöver ha på något mer, men det lär väl iofs inte skada att dra på något extra ibland.
 
Topp