• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

Fredde76

Omega
Någon som har ett bra tips på hur man snyggar till plastlisterna i pianolack som sitter på yttersidan av dörrarna. Dom ser för jävliga ut i solskenet.
 

Veratio

Cartier
Jag tänkte bumpa den här tråden för att höra om någon har erfarenhet av PSP Lackkonservering, Porsche Shield Protection. Hade tänkte lämna in bilen till våren men på Porsche Center Syd har dom ett erbjudande nu, 3 995 kr för in och utvändig grundlig rengöring samt polering och lackkonservering (med högteknologiskt och avancerat 2-komponents lackskydd - vad fan det nu betyder). Låter rätt intressant, någon som vet något om det?

Sökt på nätet men inte hittat något vettigt. Tack på förhand!

Niclas L
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sugen på att lämna in bilen för lite utvändig vård men tyvärr finns lite rostbubblor på några ställen så känns lite som att sminka en gris. Eller en lackbehandling kanske fördröjer att rosten sprider sig?

Hört att min 320i skall ha 12 års rostgaranti. Tänkte kolla med någon BMW-verkstad om rosten går på garantin. Någon som vet en "snäll" verkstad i Stockholm där dom gärna godkänner garantiärenden som egentligen kanske mer handlar om goodwill?
20151114_141347.jpg

20151114_141403.jpg

20151114_141417.jpg

20151114_141433.jpg

Förutom rosten på bilderna tycker jag att den är fin i lacken. Endast ett stenskott vad jag sett.
 
Senast ändrad:

soderlund

Cartier
Jag tänkte bumpa den här tråden för att höra om någon har erfarenhet av PSP Lackkonservering, Porsche Shield Protection. Hade tänkte lämna in bilen till våren men på Porsche Center Syd har dom ett erbjudande nu, 3 995 kr för in och utvändig grundlig rengöring samt polering och lackkonservering (med högteknologiskt och avancerat 2-komponents lackskydd - vad fan det nu betyder). Låter rätt intressant, någon som vet något om det?

Sökt på nätet men inte hittat något vettigt. Tack på förhand!

Niclas L

Varför inte göra det själv. Med tanke på materialåtgång kontra pris så är det jättedyrt.
Du lär dig ganska mycket av att göra det själv, samt att du ser kommande problem och kan lösa dem innan de gått för långt...

För 4000kr får du riktigt bra produkter, och en bra polermaskin. Lägg några timmar, och du kommer att ha gjort jobbet med mycket gott resultat. + att du har kvar stora delar av produkterna till nästa gång.

Grundlig tvätt = Petroleumbaserad avfettning och därefter tvätt med starkt tvättmedel. Uppskattat pris för hela förpackningar 250kr
Polering = Ett normalfint polermedel. Uppskattat pris på hel förpackning 300kr
Lackskydd = Något vax / försegling med troligen teflon och polymer. Uppskattat pris för hel förpackning(ar) 500kr.
Polermaskin Oscillerande (dubbla huvuden) 799kr

Summa: 1849kr.

Jag hade då valt att göra detta själv, produkterna i de högre priskategorierna är dessutom väldigt dryga och räcker mao länge.
 

romanov

Cartier
Ni som kör bilvården själva. Har ni alla tillgång till eget garage eller tomt?
Tänkte på att vissa saker är rätt tidskrävande och det kan vara jobbigt att hitta lämplig plats
 

soderlund

Cartier
Garage är ju att föredra så här på senhösten eller under vintern. Sommartid och sent på våren går det bra att arbeta utomhus.
 

Veratio

Cartier
Grymt förslag och helt klart tankvärt. Niclas (jag) är dock extremt ohändig och lejer ut allt från att sätta upp lampor till att måla väggarna. Måste nog ha hjälp. Jag tvättar inte ens bilen själv. Tack för tipset!

Jag jämförde med Vonne (bra bilvårdsfirma här nere i söder) och det är ju halva priset mot dom.


Varför inte göra det själv. Med tanke på materialåtgång kontra pris så är det jättedyrt.
Du lär dig ganska mycket av att göra det själv, samt att du ser kommande problem och kan lösa dem innan de gått för långt...

För 4000kr får du riktigt bra produkter, och en bra polermaskin. Lägg några timmar, och du kommer att ha gjort jobbet med mycket gott resultat. + att du har kvar stora delar av produkterna till nästa gång.

Grundlig tvätt = Petroleumbaserad avfettning och därefter tvätt med starkt tvättmedel. Uppskattat pris för hela förpackningar 250kr
Polering = Ett normalfint polermedel. Uppskattat pris på hel förpackning 300kr
Lackskydd = Något vax / försegling med troligen teflon och polymer. Uppskattat pris för hel förpackning(ar) 500kr.
Polermaskin Oscillerande (dubbla huvuden) 799kr

Summa: 1849kr.

Jag hade då valt att göra detta själv, produkterna i de högre priskategorierna är dessutom väldigt dryga och räcker mao länge.
 

Edin

Panerai
Om man inte har tillgång till garage går det ju att man kör panel för panel när man polerar. Man ska ju i alla fall inte hålla på med ett förstort område när man maskinpolerar. Dock är fördelen som jag ser det med garage att man har kontroll över vädret och temperaturen/solljuset samt att man kan ta paus och hålla på över flera dagar om man vill få den där brutala knu-puttsen så grannen kommer att tappa hakan när man åker förbi.

Jag har sett en del bilar som polerats och även ägts av de som driver Hellbergs Bilvård som finns i Ystad och jag tror inte du skulle bli besviken av vad de erbjuder. Kanske priset men man får ju som alltid vad man betalar för. :)
 

Veratio

Cartier
Rostgarantin gäller väl bara genomrostning på balkar och liknande, inte yt-rost på lacken? Ser fin ut!

Sugen på att lämna in bilen för lite utvändig vård men tyvärr finns lite rostbubblor på några ställen så känns lite som att sminka en gris. Eller en lackbehandling kanske fördröjer att rosten sprider sig?

Hört att min 320i skall ha 12 års rostgaranti. Tänkte kolla med någon BMW-verkstad om rosten går på garantin. Någon som vet en "snäll" verkstad i Stockholm där dom gärna godkänner garantiärenden som egentligen kanske mer handlar om goodwill?
 

Edin

Panerai
Bilvård förutom att tvätta kan jag fan inte.
Spenderade flera år med att rostlaga och lacka min bil.

Sedan flera veckor med att våtslipa och polera.
På 3 år nu har jag vaxat den 1 gång.
Borde vara dags igen.... får bli nästa år
Vad för bil kör du om du nu lags sådant jobb på att rostlaga och våtslipa?
Jag är alldeles för bekväm av mig för att göra detta själv och skulle hata ett resultat som inte blir perfekt så jag lejde bort hela lackprocessen av min bil. Får se om det var rätt eller fel om någon vecka..
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vad för bil kör du om du nu lags sådant jobb på att rostlaga och våtslipa?
Jag är alldeles för bekväm av mig för att göra detta själv och skulle hata ett resultat som inte blir perfekt så jag lejde bort hela lackprocessen av min bil. Får se om det var rätt eller fel om någon vecka..

En 80-tals Thunderbird.
Min första bil, köptes när jag var 14 år :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Sugen på att lämna in bilen för lite utvändig vård men tyvärr finns lite rostbubblor på några ställen så känns lite som att sminka en gris. Eller en lackbehandling kanske fördröjer att rosten sprider sig?

Hört att min 320i skall ha 12 års rostgaranti. Tänkte kolla med någon BMW-verkstad om rosten går på garantin. Någon som vet en "snäll" verkstad i Stockholm där dom gärna godkänner garantiärenden som egentligen kanske mer handlar om goodwill?
20151114_141347.jpg

20151114_141403.jpg

20151114_141417.jpg

20151114_141433.jpg

Förutom rosten på bilderna tycker jag att den är fin i lacken. Endast ett stenskott vad jag sett.

Mycket dåligt med så mycket rost på en såpass ny bil.
Riktigt dåligt faktiskt...
 

Cryssarn

Rolex
Hatar att jobba med svarta bilar.
Allmänt tips för alla färger är dock låga varvtal på maskin och lite med tryck. Ha tålamod och massera in vaxet.
Till sist som förmodligen alla redan vet. håll för guds skull inte maskinen stilla på samma ställe
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
:)
Varför inte göra det själv. Med tanke på materialåtgång kontra pris så är det jättedyrt.
Du lär dig ganska mycket av att göra det själv, samt att du ser kommande problem och kan lösa dem innan de gått för långt...

För 4000kr får du riktigt bra produkter, och en bra polermaskin. Lägg några timmar, och du kommer att ha gjort jobbet med mycket gott resultat. + att du har kvar stora delar av produkterna till nästa gång.

Grundlig tvätt = Petroleumbaserad avfettning och därefter tvätt med starkt tvättmedel. Uppskattat pris för hela förpackningar 250kr
Polering = Ett normalfint polermedel. Uppskattat pris på hel förpackning 300kr
Lackskydd = Något vax / försegling med troligen teflon och polymer. Uppskattat pris för hel förpackning(ar) 500kr.
Polermaskin Oscillerande (dubbla huvuden) 799kr

Summa: 1849kr.

Jag hade då valt att göra detta själv, produkterna i de högre priskategorierna är dessutom väldigt dryga och räcker mao länge.
Hade tagit erbjudandet! Du måste räkna din egen arbetstid också minst 1000 sek i timmen sedan är saken biff:)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Behöver forumets hjälp. Jag har googlat men blir inte klok. Var finns det bra utomhus gds i eller strax norr om stockholm? Googlad bild.
image.jpeg

Tacksam för tips!
 
Senast redigerad av en moderator:

RobertD

Ingenting
2-Faktor
För mig fanns det en tid innan barn, då kunde jag ägna ett par timmar som ren meditation med en polermaskin och en (eller ett par) öl, en sommardag.

Men nu med barn blir det på sin höjd en automattvätt någon gång i månaden. Och i mitt hjärta skäms bilvårdsnörden lite varje gång.
 
För mig fanns det en tid innan barn, då kunde jag ägna ett par timmar som ren meditation med en polermaskin och en (eller ett par) öl, en sommardag.

Men nu med barn blir det på sin höjd en automattvätt någon gång i månaden. Och i mitt hjärta skäms bilvårdsnörden lite varje gång.
Känner igen mig till 100% här!
 
Topp